5 клас, українська мова
Урок
Тема. Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт. Упорядкування за абеткою імен героїв улюблених мультфільмів.
Мета: поглибити знання учнів про український алфавіт; навчити чiтко розумiти вiдмiнностi мiж звуком i лiтерою; розвивати навички правопису; формувати вмiння розрiзняти букви й звуки; розвивати увагу, пам’ять, логіку, мовлення учнiв; виховувати в учнів повагу один до одного, почуття дружби, товариськості, взаємодопомоги.
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: урок-подорож.
Обладнання: підручник, опорний конспект, мультимедійний проектор, ноутбук, екран, презентація до уроку.
Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, лексикологія.
Міжпредметні зв'язки: мультиплікаційне мистецтво.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Доброго дня, шановні діти. Підніміть руку ті, хто любить казки. Я й не сумнівалася, що майже всі читають казки та захоплюються ними. А чому казка вам подобається? (відповіді учнів, підсумок підводить учитель). Звісно, казка допомагає нам бути добрішими, учить правилам справжньої дружби. Вона робить світ кращим. Зрештою, казка – це і є дитинство. Тому сьогодні пропоную вам подорож у світ казок.
Але для цього нам з вами потрібно дещо взяти. Покажіть, будь ласка, мені свої долоні. Я на свої долоні (показую їх) кладу свою любов до вас, розуміння, терпіння. Ви ж на свої долоні покладіть знання, уважність, повагу. А тепер давайте з вами обміняємося: я легенько здуваю до вас те, що лежить на моїх долонях, а ви здуваєте те, що лежить на ваших долонях. Ось ми з вами здійснили обмін, а наскільки він успішний, побачимо в кінці нашої подорожі.
Казка про звуки.
У казковій країні Фонетиці жили Голосні й Приголосні звуки. Тривалий час серед них панувала злагода й порядок. Але одного дня, якраз напередодні свята,звуки вирішили вишикуватися на парад. І ось виникло непорозуміння. Пересварилися звуки між собою, розбіглися в різні кутки країни й перестали спілкуватися. Тож цариця Фонетика потребує допомоги, про яку просить нас. Ми отримали від неї листа.
Доброго дня, шановні п’ятикласники!
Ви вже знаєте, що трапилося у моєму царстві. Навіть не знаю, як бути і що робити. Тому вирішила звернутися до вас за допомогою. Сподіваюсь на розуміння та прихильність.
Нам разом якось треба примирити Голосні та Приголосні, бо без них не буде вимовлено жодного слова! І ми не зможемо спілкуватися!
Звісно, щоб помирити колись дружний колектив, треба докласти зусиль, пройти певні перешкоди, дізнатися щось нове.
Та я впевнена, що ви всі разом на відмінно упораєтеся з усіма завданнями, бо ви є єдиний колектив, друзі, які не б’ють глеки. Як мої Голосні й Приголосні.
Хай допоможе вам розум, увага, уміння й дружба.
22 листопада 2019 року З повагою,
цариця Фонетика
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів (…хв.)
- Ну що ж, діти, доведеться допомогти цариці. Для цього потрібно бути зосередженими, активними, не боятися долати труднощі, адже гурт – це велика сила. Тож вирушаємо в дорогу. Гадаю, що із усіма завданнями ми впораємося і допоможемо буквам помиритися, тим більше, що тема сьогоднішнього уроку цьому сприятиме. Погляньте, будь ласка, на вашій парті лежить листочок з опорним конспектом, в якому записана дата, класна робота та тему уроку (попросити дитину озвучити). Сьогодні ми з вами, повинні удосконалити й поглибити свої знання про знаки письма та алфавіт, бути дружними, активними й обов’язково допомогти цариці Фонетиці ключ до примирення її громадян.
III. Актуалізація опорних знань.
1.Бліц-опитування
1. Що таке фонетика?
2. Що таке звук?
3. Скільки всього звуків в українській мові?
4. На які дві групи вони поділяються?
5. Як творяться голосні звуки?
6. Як творяться приголосні?
7. Що ви знаєте про поділ приголосних на групи?
8. Скільки голосних звуків є в українській мові?
9. Скільки приголосних в українській мові?
Молодці, гарно попрацювали. За це ми отримуємо частинку ключа. (Б)
IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Вправа «Роблю висновок». Робота з опорними схемами.
Подивіться, будь ласка, на опорну схему. Прочитайте та зробіть висновок про знаки письма.
Знаки письма |
||
Буквені |
Небуквені |
Розділові знаки |
Букви абетки. |
Дефіс, знак переносу, апостроф, знак наголосу, пропуск між словами. |
Крапка, три крапки, дужки, знак питання, лапки, двокрапка, тире, знак оклику. |
Правильно, ви добре впоралися із завданням, тож отримуємо наступну частинку ключа. (У)
2. Вправа «Упізнай слово». Робота в парах.
Для того, щоб дізнатися, про що піде мова далі, давайте відгадаємо ребуси.
(Алфавіт, абетка, азбука). Якщо хтось відгадав, піднімайте ручку.
Отже, наші слова – це алфавіт, абетка, азбука. Що ви можете сказати про ці слова за їх значенням.
І знову ви впоралися із завданням. Відкриваємо наступну частинку ключа. (Р)
3. Робота з підручником.
Відкрийте, будь ласка, підручник на сторінці 93, зачитайте визначення.
4. Колективна робота «Казковий ланцюжок».
Діти, усі впізнали, хто на цих світлинах? Так, так, це герої ваших улюблених мультфільмів. Увага, завдання: записати їх імена в алфавітному порядку.
Рататуй, Покахонтас, Геркулес, Синдбад, Аладін, Бембі, Дюймовочка, Попелюшка, Котигорошко, Білосніжка, Мауглі, Аріель, Кай, Герда, Карлсон, Капітошка, Дамбо, Шерхан, Джуліан, Мелман, Жасмін.
Аладін, Аріель, Бембі, Білосніжка, Герда, Геркулес, Дамбо, Джуліан, Дюймовочка, Жасмін, Кай, Капітошка, Карлсон, Котигорошко, Мауглі, Мелман, Покахонтас, Попелюшка, Рататуй, Синдбад, Шерхан.
(Виконати біля дошки)
А тепер перевіримо завдання вправи. Увага на екран.
Звіряються із ключем, коментують помилки.
Які ви розумники, отримуємо наступну букву ключа. (Д)
Фізкультхвилинка.
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
V. Виконання вправ на закріплення вивченого матеріалу.
1. Вправа-пошук.
Знайдіть «порушника» алфавітного порядку.
Іграшка, ілюзія, іменник, імунітет, журба.
Лагідний, мавка, лан, лаконічний, люб’язний.
Магазин, маєток, макет, левада, м’ята.
Молодці. Відкриваємо наступну частинку ключа. (А)
2. Вправа-моделювання.
Від поданих слів відкиньте один перший звук (не букву!). Утворені слова запишіть.
Дзвінок, джміль, їду, щадити, яр, якати.
Ось і виконали ми всі завдання, тож остання буква ключа – це Ж.
3. Вправа «Хто перший?»
Спробуйте з відгаданих букв скласти слово, яке й допоможе примирити наші звуки і повернути спокій у країну Фонетику.
Так, це слово дружба.
Дружба — це велика цінність. Не даремно кажуть, що виключити з життя дружбу все одно, що позбавити світ сонячного світла. Цінуйте та бережіть справжню дружбу, бо й зараз ми досягли успіху лише завдяки вашому дружньому колективу, спільній, злагодженій співпраці.
Резерв. Дібрати слова, які у вас асоціюються з поняттям «дружба», записати їх у фонетичній транскрипції
VI. Підсумок уроку. Оцінювання.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
VII. Домашнє завдання (диференційоване). Інструктаж до його виконання.
Обов’язкове завдання
Опрацювати п.25, с. 93
Пригадайте й запишіть у алфавітному порядку вулиці нашого міста, названі на честь видатних людей.
Вивчіть напам’ять алфавіт.
Творче завдання (за бажанням)
Складіть ребус до імені свого улюбленого героя мультфільму.
ПІ учня______________________________
ДАТА
Класна робота
Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт. Упорядкування за абеткою імен героїв улюблених мультфільмів
1. Вправа «Роблю висновок». Робота з опорними схемами.
Подивіться, будь ласка, на опорну схему. Прочитайте та зробіть висновок про знаки письма.
Знаки письма |
||
Буквені |
Небуквені |
Розділові знаки |
Букви абетки. |
Дефіс, знак переносу, апостроф, знак наголосу, пропуск між словами. |
Крапка, три крапки, дужки, знак питання, лапки, двокрапка, тире, знак оклику. |
2. Вправа «Упізнай слово». Ребуси. Робота в парах.
3.
Робота з підручником.
Відкрийте, будь ласка, підручник на сторінці 93, зачитайте визначення.
4. Колективна робота «Казковий ланцюжок».
Записати імена героїв мультфільму в алфавітному порядку.
Рататуй, Покахонтас, Геркулес, Синдбад, Аладін, Бембі, Дюймовочка, Попелюшка, Котигорошко, Білосніжка, Мауглі, Аріель, Кай, Герда, Карлсон, Капітошка, Дамбо, Шерхан, Джуліан, Мелман, Жасмін.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Вправа-пошук.
Знайдіть «порушника» алфавітного порядку.
Іграшка, ілюзія, іменник, імунітет, журба.
Лагідний, мавка, лан, лаконічний, люб’язний.
Магазин, маєток, макет, левада, м’ята.
6. Вправа-моделювання.
Від поданих слів відкиньте один перший звук (не букву!). Утворені слова запишіть.
Дзвінок, джміль, їду, щадити, яр, якати.
______________________________________________________________________________________________________________________________________
7. Вправа «Хто перший?»
Спробуйте з відгаданих букв скласти слово, яке й допоможе примирити наші звуки і повернути спокій у країну Фонетику.
_________________________