Навчальний предмет. Українська мова. 3 клас.
Розділ. Частини мови.
Тема. Практичне ознайомлення з відмінками іменника
(назви відмінків, відмінкові питання).
Мета:
уміння вчитися: формувати здатність переключатися з одного виду роботи на інший;
соціальної: формувати вміння продуктивно співпрацювати з учнями в парі, групі;
загальнокультурної: формувати навички норм культурної поведінки;
здоров’язбережувальної: сприяти дотримуванню норм гігієни читання і письма.
Тип уроку: інтегрований з елементами гри.
Основні терміни і поняття: відмінки іменника.
Обладнання: М.Д.Захарійчук підручник «Українська мова» 3 клас, таблиця «Відмінювання іменників», картки для індивідуальної роботи, куб Блума, презентація, картинки із зображенням палацу Іменника, джерела, краплинок.
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Організація класу(у колі)
1) Привітання
В нашім класі друзі всі,
Я і ти, і ми усі.
Дружно за руки візьмемося,
Одне одному всміхнемося.
2) Вправа «Парасолька»
2. Каліграфічна хвилинка
1) Вправа «Одне одному – разом»
Серед круч кремезних і борів зелених
У чарівнім замку прожива іменник.
У дзвінких криницях джерело співа,
Тут ночами сниться пісня солов’я.
У долинах - квіти, птахи в високості
Поспішають діти до владики в гості.
(Валентина Кравець)
2) Запис з’єднань
д ддддд Д ДдДждж же ер ре елло
3) Вправа «Сенкан». Колективна робота.
1. Іменник. Джерело.
2. Прикметники. Чисте, холодне.
3. Дієслова. Дзвенить, біжить, б’є.
4. Враження від предмета. У джерелі чиста вода.
5. Висновок. Вода.
ІІ. Основна частина
1. Мотивація навчальної діяльності
Щоб у мовне володіння пропуск мати,
Треба всі оці завдання дружно розв’язати.
2. Актуалізація опорних знань
1) Вправа «Незакінчене речення» СЛАЙД 1
Іменники відповідають на питання…
Іменники називають…
З великої букви пишуться…
Іменники мають рід…
Визначити рід допомогають слова…
Іменники мають два числа… (Хто правильно відповів бере собі краплинку. Вони будуть пропуском у королівство Іменника).
2) Метод «Чотири кути» СЛАЙД 2
Робота в групах.
Парти, рушник, малина, листя, тополя, канікули, учень, ведмежа, собака, золото, окуляри, степ, гроші, посуд, озеро, земля.
(Група з місця зачитує результат. Діти сідають на місце, а хто правильно виконав завдання, бере краплинку).
3. Повідомлення теми і завдань уроку
4. Сприймання нового матеріалу
1) Метод «Дивуй» СЛАЙД 5
Термін «відмінок» зустрічається вперше в підркчнику для українських гімназій «Руська граматика» в 1893 році. Є мови у яких всього два відмінки, а є й такі де відмінків декілька десятків.
2) Вправа «Всезнайко» СЛАЙД 6
- А що цікавого ми знаємо про іменник?
- А чи знаєте ви, що назву цієї частини мови – іменник, почали вживати лише 145 років тому. Її першим використав український вчений, мовознавець, етнограф, історик, педагог, громадський діяч Омелян Йосипович Партицький. Зверніть увагу на його фото. Іменник довгий час називався речівником. В 11томному словнику української мови 135 тис. слів і майже половина з них іменники. Мовознавці стверджують, що найчастіше серед них вживається слово- рука.
Зробимо висновок. Іменник є однією з найуживаніших частин мови. Без іменників неможливо спілкуватися й оформлювати думки.
3) Гра «Дешифрувальник» СЛАЙД 7
Відгадування ребуса.
4) Розповідь про зайця СЛАЙД 8
Ця дика тваринка розповсюджена майже на всій території сучасної України. Зайці біляки і русаки в холодну пору року ведуть активний спосіб життя і можуть знайти собі прожиток і в люті морози. Взимку звір харчується корою, засохлою травою, замерзлими ягодами, тонкими гілками кущів і дерев. Ховатися йому допомагає зміна шубки. В цей час вона стає біленькою.
5) Вправа «Квест-дослідження».
Виконання вправи 282.
(Зайчик, зайчика, зайчикові, зайчика, зайчиком, на зайчикові, зайчику).
Біжить (хто?) зайчик; побачив (кого?) зайчика; що робити (кому?) зайчикові; зловить (кого?) зайчика; нависла (над ким?) над зайчиком; шубка (на кому?) на зайчикові.
6) Самостійна робота у зошиті. Взаємоперевірка
7) Вправа «Квест-дослідження нових слів». Парна робота
8) Загадка СЛАЙД 10
Наче лицарі казкові,
Вірно служать рідній мові:
Так слова єднати вміють,
Що усі їх розуміють.( Це відмінки).
9) Розповідь учителя СЛАЙДИ 11-13
У славному царстві Частин мови, у графстві Іменника служили брати Відмінки. їх було сім: Називний, Родовий, Давальний, Знахідний, Орудний, Місцевий, Кличний.
1. Називний відмінок відповідав за назву предметів і ставився до всіх підозріло.. Він весь час запитував: «Хто? Що?»
2. Родовий завжди стояв на варті і допитувався: «Кого? Чого? немає в царстві?»
3. Давальний розподіляв їжу між мешканцями, і весь час чувся його голос: «Кому? Чому?, скільки чого дати?»
4. А Знахідного завжди гукали на допомогу, коли потрібно було знайти що-небудь у царстві. Він завжди запитував: «Кого? Що? треба знайти?» І завжди біг на допомогу.
5. Орудний керував військом. Він трішки недочував і перепитував: «Ким?Чим? питаєте, керую?»
6. Місцевий відав транспортом. Він завжди знав, На кому? На чому? перевозять вантажі у царстві
7. А Кличний прислужував тоді, коли потрібно було когось погукати до його величності Іменника. Питань він ніяких не ставив. Він одразу кликав, кого треба.
Нарешті ось, зібрались всі
Сім братів, відмінків сім.
Бережуть в любові гідно
Нашу мову, діти, рідну.
- Розглянемо таблицю на с.118 (розібрати по колонках).
5.Музична фізкультхвилинка
6. Узагальнення і систематизація знань.
1) Вправа «Квест-вправляння». Фронтальна робота
2) Робота в парі
Зверніться одне до одного у формі Кл. в.
3) Мнемоформула СЛАЙД 14
Щоб правильно змінювати іменники за відмінками і краще запам’ятати порядок при відмінювані іменника можна скористатися мнемоформулою. Мнемоформула – це речення в якому кожне наступне слово починається з букви яка вказує на назву відмінка.
Навіщо, Ромчику- дитинко,
За Олю малював картинку?
ІІІ. Заключна частина
1.Рефлексія. Куб «Блума»
- Ось і завершилися наші гостини у королівстві Іменника.
- Що ми сьогодні дізналися нового?
- А тепер пограємося із нашим чарівним кубом на гранях якого є запитання усіх відмінків з якими сьогодні познайомилися.(Хто? Що? Кого? Чого? Кому? Чому? Кого? Що? Ким? Чим? На кому? На чому?). Я показую грань куба із запитаннями, а ви називаєте відмінок і будь-які іменники,що відносяться до цього відмінка.
Бліц-турнір СЛАЙД 15
- Як називається зміна іменника за запитаннями … (відмінюванням).
- Скільки всього відмінків в українській мові? (Сім).
- Скільки відмінків відповідають на запитання? (Шість).
- В якому відмінку іменник вживається у кличній формі? (В кл. в.)
- У якому відмінку іменник завжди вживається з прийменником? (У М.в.).
2. Самооцінювання
- А тепер візьміть свої краплинки, які ви зібрали під час уроку і прикріпіть їх до нашого джерельця.
- Краплинок стало так багато, що із джерельця потекла річечка нашої чудової української мови!
Цікаво, що у нашій українській мові існує вислів – джерело знань. Ось саме таким джерелом є наша школа у якій ви здобуваєте знання.
3. Домашнє завдання. СЛАЙД 16
- Щоб бути успішними у вивченні української мови, вам необхідно виконати домашнє завдання.
1) Письмове завдання
Виконайте вправу 284, с.119.
2) Усне завдання
Вивчіть назви відмінків та питання до них.
4. Гра «Оплески»
На уроці ми дізналися, що іменники змінюються за відмінками.
На уроці мені було цікаво.
На уроці я працював (працювала) старанно.
1