Урок. Практичне ознайомлення з відмінками іменника (назви відмінків, відмінкові питання).

Про матеріал
Розробка інтегрованого уроку з української мови для 3 класу. Метою є ознайомити учнів з поняттям відмінювання іменників, з відмінковими питаннями до іменників – назв істот і неістот; розвивати мовлення учнів, уміння аналізувати, зіставляти; виховувати інтерес, любов до рідної мови, бережне ставлення до природи.
Перегляд файлу

Навчальний предмет. Українська мова. 3 клас.

Розділ. Частини мови.

Тема. Практичне ознайомлення з відмінками іменника

           (назви відмінків, відмінкові питання).

Мета:

  • формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з поняттям відмінювання іменників, з відмінковими питаннями до іменників – назв істот і неістот; розвивати мовлення учнів, уміння аналізувати, зіставляти; виховувати інтерес, любов до рідної мови, бережне ставлення до природи;
  • формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: формувати здатність переключатися з одного виду роботи на інший;

соціальної: формувати вміння продуктивно співпрацювати з учнями в парі, групі;

загальнокультурної: формувати навички норм культурної поведінки;

здоров’язбережувальної: сприяти дотримуванню норм гігієни читання і письма.

Тип уроку: інтегрований з елементами гри.

Основні терміни і поняття: відмінки іменника.

Обладнання: М.Д.Захарійчук підручник «Українська мова» 3 клас, таблиця «Відмінювання іменників», картки для індивідуальної роботи, куб Блума, презентація, картинки із зображенням палацу Іменника, джерела, краплинок.

Хід уроку

І. Вступна частина

1. Організація класу(у колі)

1) Привітання

В нашім  класі друзі всі,

Я і ти, і ми усі.

Дружно за руки візьмемося,

Одне одному всміхнемося.

2) Вправа «Парасолька»

  • Діти, як ви гадаєте, навіщо в мене у руках парасолька? А парасолька для того, аби ніяка мряка, ніяка  погода не обтяжила і не зіпсувала сонячного настрою, який, я сподіваюся буде царювати у нас на уроці.

2. Каліграфічна хвилинка

1) Вправа «Одне одному – разом»

Серед круч кремезних і борів зелених

У чарівнім замку прожива іменник.

У дзвінких криницях джерело співа,

Тут ночами сниться пісня солов’я.

У долинах -  квіти, птахи в високості

Поспішають діти до владики в гості.

(Валентина Кравець)

  •                    Хто проживає у чарівному замку?  (Іменник)
  •                    Що співає у дзвінких криницях? (Джерело)
  •                    У зараз розгорнемо зошити і напишемо сьогоднішнє число. Пишіть старанно, бо недарма кажуть: «Красиво писати – себе поважати».

2) Запис з’єднань

д ддддд Д ДдДждж же ер ре елло

3) Вправа «Сенкан».  Колективна робота.

1. Іменник. Джерело.

2. Прикметники. Чисте, холодне.

3. Дієслова. Дзвенить, біжить, б’є.

4. Враження від предмета. У джерелі чиста вода.

5. Висновок. Вода.

ІІ. Основна частина

1. Мотивація навчальної діяльності

  • На ваших партах лежать краплинки. За кожне правильно виконане завдання будете брати собі по одній краплинці.
  • Діти, можливо і ми завітаємо в гості у чарівне королівство Іменника? (Так!)

Щоб у мовне володіння пропуск мати,

Треба всі оці завдання дружно розв’язати.

2. Актуалізація опорних знань

1) Вправа «Незакінчене  речення»  СЛАЙД 1

Іменники відповідають на питання…

Іменники називають…

З великої букви пишуться…

Іменники мають рід…

Визначити рід  допомогають  слова…

Іменники мають два числа…  (Хто правильно відповів бере собі краплинку. Вони будуть пропуском у королівство Іменника).

 

2) Метод «Чотири кути»  СЛАЙД 2

 Робота в групах.

  • Поділіться на групи за родами і числами: (ч.р. – червоні цеглинки; ж.р  - жовті цеглинки.; с.р. – білі цеглинки; множ. – сині цеглинки).
  • Знайдіть і випишіть іменники, які належать до певної групи.

Парти, рушник, малина, листя, тополя, канікули, учень, ведмежа, собака, золото,  окуляри, степ, гроші, посуд, озеро, земля.

  • Складена пірамідка із цеглинок буде сигналом того, що завдання виконано.

(Група з місця зачитує результат. Діти сідають на місце, а хто правильно виконав завдання, бере краплинку).

3. Повідомлення теми і завдань уроку

  • Прочитайте, як називається сьогоднішня тема. Змінювання іменників за відмінками (назви відмінка, відмінкові питання).  СЛАЙД 3
  • Яке проблемне питання стоїть перед нами? Прочитайте. (Які відмінки є в українській мові? Що означає кожен із них?).   СЛАЙД 4

4. Сприймання нового матеріалу

1) Метод «Дивуй»   СЛАЙД 5

Термін «відмінок» зустрічається вперше в підркчнику для українських гімназій «Руська граматика» в 1893 році. Є мови у яких всього два відмінки, а є й такі де відмінків декілька десятків.

2) Вправа «Всезнайко»  СЛАЙД 6

- А що цікавого ми знаємо про іменник?

- А чи знаєте ви, що назву цієї частини мови – іменник, почали вживати лише 145 років тому. Її першим використав український вчений, мовознавець, етнограф, історик, педагог, громадський діяч Омелян Йосипович Партицький. Зверніть увагу на його фото. Іменник довгий час називався речівником. В 11томному словнику української мови 135 тис. слів і майже половина з них іменники. Мовознавці стверджують, що найчастіше серед них вживається слово-  рука.

Зробимо висновок. Іменник є однією з найуживаніших частин мови. Без іменників неможливо спілкуватися й оформлювати думки.

3) Гра «Дешифрувальник»  СЛАЙД 7

Відгадування ребуса.

  •                    А зараз давайте розгадаємо ребус і дізнаємось, який іменник у ньому зашифрований. (Заєць).
  •                    Давайте запам’ятаємо як пишеться це словникове слово. 
  •                    Спробуйте до слова заєць дібрати спільнокореневе із суфіксом –ик.
  •                    Правильно, зайчик. Заєць і зайчик це істота і відповідає на питання хто?

4) Розповідь про зайця  СЛАЙД 8

Ця дика тваринка розповсюджена майже на всій території сучасної України. Зайці біляки і русаки в холодну пору року ведуть активний спосіб життя і можуть знайти собі прожиток і в люті морози.  Взимку звір харчується корою, засохлою травою, замерзлими ягодами, тонкими гілками кущів і дерев. Ховатися йому допомагає зміна шубки. В цей час вона стає біленькою.

5) Вправа «Квест-дослідження». 

Виконання вправи 282.

  •                    А зараз нас чекає цікаве завдання і загадковий світ природи.
  •                    Відкриємо 118 сторінку підручника і знайдемо вправу 282.
  •                    Прочитайте текст.
  •                    Про кого розповідається у ньому?
  •                    Яке слово часто повторюється у тексі? Тому до слова зайчик потрібно дібрати слова, щоб уникнути повторів.
  •                    Прочитайте текст уникаючи повторів?
  •                    Прочитаймо виділені іменники. Будемо спостерігати за їх закінченням.

(Зайчик, зайчика, зайчикові, зайчика, зайчиком, на зайчикові, зайчику).

  • Який висновок ви можете зробити? (Закінчення іменників постійно змінюються).
  • Пов’язуючись у реченні з іншими словами іменник змінює своє закінчення. Тобто вживається у різних формах. Зміна закінчень іменників називається відмінюванням або змінюванням за відмінками. Треба розрізняти форми одного і того слова від спільнокореневих. Наприклад: зайчик, зайчика, зайчику – це форми одного і того ж слова, а заєць і зайчик – це спільнокореневі слова.
  • Спробуємо доповнити словосполучення за запитаннями виділеними іменниками, позначимо закінчення, (робота у зошиті).

Біжить (хто?) зайчик; побачив (кого?) зайчика; що робити (кому?) зайчикові; зловить (кого?) зайчика; нависла (над ким?) над зайчиком; шубка (на кому?) на зайчикові.    

6) Самостійна робота у зошиті. Взаємоперевірка

  • Звірити результати роботи з екраном.    СЛАЙД 9

7) Вправа «Квест-дослідження нових слів». Парна робота

  • Зробимо висновок. Для цього прочитаємо правило на с.118.
  • Що ви дізналися із правила? (Із правила ми дізналися, що в українській мові – сім відмінків).
  • Сім чарівне число. І воно запрошує нас у казку. Із казки ми дізнаємось назву цих відмінків.

8) Загадка    СЛАЙД 10

Наче лицарі казкові,

Вірно служать рідній мові:

Так слова єднати вміють,

Що усі їх розуміють.( Це відмінки).

9) Розповідь учителя СЛАЙДИ 11-13

У славному царстві Частин мови, у графстві Іменника служили брати Відмінки. їх було сім: Називний, Родовий, Давальний, Знахідний, Орудний, Місцевий, Кличний.

 

1. Називний відмінок відповідав за назву предметів і ставився до всіх підозріло.. Він весь час запитував: «Хто? Що?»

2. Родовий завжди стояв на варті і допитувався: «Кого? Чого? немає  в царстві?»

3. Давальний розподіляв їжу між мешканцями, і весь час чувся його голос: «Кому? Чому?, скільки чого дати?»

4. А Знахідного завжди гукали на допомогу, коли потрібно було знайти що-небудь у царстві. Він завжди запитував: «Кого? Що? треба знайти?» І завжди біг на допомогу.

5. Орудний керував військом. Він трішки недочував і перепитував: «Ким?Чим? питаєте, керую?»

6. Місцевий відав транспортом. Він завжди знав, На кому? На чому?  перевозять вантажі у царстві

7. А Кличний прислужував тоді, коли потрібно було когось погукати до його величності Іменника. Питань він ніяких не ставив. Він одразу кликав, кого треба.

Нарешті ось, зібрались всі

Сім братів, відмінків сім.

Бережуть в любові гідно

Нашу мову, діти, рідну.

  •                    А зараз ми повторимо з вами, як скорочуються відмінки. Дізнаємося про допоміжні слова, які допоможуть нам запам’ятати відмінкові питання. (Таблиця на дошці).
  •                    Кличний відмінок не відповідає на запитання. Іменники в кличному відмінку вживаються у формі звертання.
  •                    І ще раз зверніть увагу, що в українській мові лише 6 відмінків відповідають на запитання.
  •                    До іменників істот ми ставимо питання: Хто? Кого? Кому? Кого? Ким? На кому?  До неістот ми ставимо запитання: Що? Чого? Чому? Що? Чим? На чому?

        -        Розглянемо таблицю на с.118 (розібрати по колонках).

        5.Музична фізкультхвилинка

6. Узагальнення і систематизація знань.

1) Вправа «Квест-вправляння». Фронтальна робота

  •                    Користуючись таблицею провідміняйте слово білка. Запишіть.
  •                    Користуючись таблицею провідміняйте  слово джерело. Запишіть.
  •                    Хочу звернути вашу увагу, що іменник у М.в. іменник завжди вживається із прийменником, а у Кл. в. – у формі звертань.

2) Робота в парі

Зверніться одне до одного у формі Кл. в.

3) Мнемоформула   СЛАЙД 14

Щоб правильно змінювати іменники за відмінками і краще запам’ятати порядок при відмінювані іменника можна скористатися мнемоформулою.  Мнемоформула – це речення в якому кожне наступне слово починається з букви яка вказує на назву відмінка.

Навіщо, Ромчику- дитинко,

За Олю малював картинку?

ІІІ. Заключна частина

1.Рефлексія. Куб «Блума»

  - Ось і завершилися наші гостини у королівстві Іменника.

  - Що ми сьогодні дізналися нового?

- А тепер пограємося із нашим чарівним кубом на гранях якого є запитання усіх відмінків з якими сьогодні познайомилися.(Хто? Що? Кого? Чого? Кому? Чому? Кого? Що? Ким? Чим? На кому?  На чому?). Я показую грань куба із запитаннями, а ви називаєте відмінок і будь-які іменники,що відносяться до цього відмінка.

Бліц-турнір  СЛАЙД 15

- Як називається зміна іменника за запитаннями … (відмінюванням).

- Скільки всього відмінків в українській мові?  (Сім).

- Скільки відмінків відповідають на запитання? (Шість).

- В якому відмінку іменник вживається у кличній формі? (В кл. в.)

- У якому відмінку іменник завжди вживається з прийменником? (У М.в.).

2. Самооцінювання

   - А тепер візьміть свої краплинки, які ви зібрали під час уроку і прикріпіть їх до нашого джерельця.

  - Краплинок стало так багато, що із джерельця потекла річечка нашої чудової української мови!

   Цікаво, що у нашій українській мові існує вислів – джерело знань. Ось саме таким джерелом є наша школа у якій ви здобуваєте знання.

3. Домашнє завдання.  СЛАЙД 16

  - Щоб бути успішними у вивченні української мови, вам необхідно виконати домашнє завдання.

1) Письмове завдання

Виконайте  вправу 284, с.119.

2) Усне завдання

Вивчіть назви відмінків та питання до них.

4. Гра «Оплески»

  • Приготуйте долоні. Плесніть у долоні якщо ви згодні зі мною.

На уроці ми дізналися, що іменники змінюються за відмінками.

На уроці мені було цікаво.

На уроці я працював (працювала) старанно.

  • Ось і ви поаплодували собі, своїм однокласникам за роботу на уроці. Я вам теж усім аплодую.
  • А зараз візьміть олівці і поставте собі оцінку за урок.

1

 

docx
Додано
9 січня 2020
Переглядів
4600
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку