Тема. Практичні вправи на виділення префіксів у словах.
Мета: формування предметних компетентностей: поглибити знання учнів про будову слова, розвивати вміння визначати префікси у словах та утворювати з ними нові слова , корегувати вміння виконувати будову слова ,формувати ціннісне ставлення до природних багатств рідного краю;
формування ключових компетентностей: уміння вчитися, соціальної, громадянської, інформаційно-комунікативної, здоров’язбережувальної.
Обладнання: відео-ролики «Найдовші річки України», «Весела булька», картки ,пазли, малюнки, карта України.
Тип уроку: розвиток компетентностей;
Форма уроку : урок-мандрівка
Міжпредметні зв’язки: інтегрований курс «Пізнаємо природу»
Хід уроку
I. Мотиваційний етап.
Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
II.Цілепокладання
Наша мова багата і милозвучна.Її слова складаються з частинок,наче мозаїка з камінців.І щоб мова була по-справжньому яскравою і живою,мало вміти збирати ці камінці в купу,потрібно ще й навчитися викладати з них візерунки
Сьогоднішній урок ми проведемо у вигляді мандрівки. Любите мандрувати? А як ви любите мандрувати? На яких видах транспорту?
На якому транспорті помандруємо ми, я вам не скажу. Ви дізнаєтесь про це самі склавши пазли.(Отже – на човні). Чи попливе такий човен сам? Що ж йому не вистачає?(Вітрила).
Щоб здобути вітрила нам потрібно дещо пригадати з раніше вивченого.
2.Метод «Незавершене речення»
Який розділ ми почали вивчати?(будова слова)
Слова як будиночки складаються з маленьких частинок. Давайте пригадаємо, з яких?
Змінна частина слова називається…(закінченням)
Частина слова без закінчення……(основою)
Спільна частина споріднених слів(спільнокореневих) називається….(коренем)
Частину слова що стоїть перед коренем…..(префіксом)
Вітрила у нас є. Але якщо не буде вітру, що допоможе нам попливти? (Весла). Для здобуття весел потрібно виконати ще одне завдання
3. Творча хвилинка
На партах у вас лежать картки утворіть нові слова за допомогою префіксів та запишіть їх каліграфічно у зошити.(картки-промінчики).
Ви утворили нові слова від слова пливти.
Вправа «Очікування». Що ви очікуєте від цієї мандрівки ?(Діти висловлюють свої сподівання )
Вчитель : - А чого я очікую від уроку-мандрівки я? Наш урок – це урок творчості, натхнення, добра і радості, тому я очікую від вас – уваги, працьовитості і плідної роботи .
II.Цілепокладання.
Отже свою мандрівку розпочнемо на цьому красивому човні з вітрилами під назвою«Префікс»,попливемо найбільшими річками України,будемо виконувати практичні вправи на виділення префіксів у словах.
III.Цілереалізація
Проблемне запитання + Зв’язок із життям
- До речі, а хто мені може пояснити, навіщо ми вивчаємо на українській мові правила, нові терміни та поняття? Де це нам в житті стає в нагоді?(Щоб розвивати культуру нашого мовлення,вчитися грамотно писати,гарно засвоювати матеріал. Щоб в майбутньому поступити в один із вузів та отримати гарну професію)
Давайте наберемо повітря в легені і сильно дмухнемо на вітрила…
Попутного нам вітру !
1.Наша мандрівка найдовшими річками України розпочалась.
Перед нами річка Дунай,друга за довжиною річка Європи.
Діти,якими одиницями довжини можна виміряти річку? Лінійкою -у сантиметрах можна ? А ось такою метровою лінійкою у метрах можна ? Чи краще виміряти кілометрами? Цю величину я не принесла у клас,бо вона дуже довга,подивіться ось на цю таблицю. В майбутньому ми познайомимося з цим виміром довжини ближче.
Річка Дунай приготувала для нас завдання (робота в парах)
Випишіть виділені слова, з виписаних слів утворіть нові слова за допомогою префіксів. Позначте корінь і префікс
Тарас міряв новий костюм. За вікном лив дощ .
2.Розповідь з елементами бесіди
Нас зустрічає річка Дніпро - третя за довжиною річка Європи. Він протікає через всю Україну в тому числі через нашу могутню і славну столицю м. Київ. Дніпро забезпечує прісною водою більш ,ніж 50 міст України.
Діти,для чого нам потрібна вода?(ЇЇ використовують в господарстві,житті людини,в побуті). Чи можна вживати брудну воду? (ні). То потрібно оберігати річки й озера від забруднення? Як це зробити?(Не кидати у воду сміття,на підприємствах ставити очисні фільтри,вдома економити воду,стежити щоб крани були добре закриті)
Річка Дніпро також підготувала для нас завдання. Робота в групах.(картки – віконечко) (йти, тече1 гр., йти -2 гр.)
Давайте з допомогою цих слів утворимо та запишемо речення про Дніпро.(- Річка Дніпро протікає через всю Україну.)
3.Перед нами річка Дністер. Вона починає свій шлях у Карпатах. Має найбільший каньйон в Україні і Європі,понад сто пам’яток живої і неживої природи дуже цінних у світі. Друга за швидкістю у Європі.
Дністер дарує нам відпочинок . Руханка «Весела булька»
4. Гарно відпочили,тож продовжуємо нашу подорож річкою Сіверський Донець.
Він забезпечує водою майже увесь схід України,багатий національними природними парками: Ланмішанські ліси та Святі гори,заповідник «Крейдова флора»,регіональні ландшафтні парки, Донецький кряж.
Сіверський Донець пропонує нам роботу з підручником.(с.33 впр.7 1гр 2 реч.; 2гр. 1 реч.)
III.Рефлексивно-оцінювальний етап
Річка Південний Буг. Басейн цієї річки знаходиться на території України. Особливості цієї річки – скеля Українського письменника Михайла Коцюбинського, Мегійські пороги,плаваючий світло-музичний фонтан у м. Вінниця, вузький скелястий каньйон в якому займаються екстремальними видами спорту .
Діти для чого потрібно займатися спортом?(Щоб берегти своє здоров’я )
А що ви робите для збереження свого здоров’я ?
1.На річці Південний Буг підведемо наші підсумки уроку.
«Інтерв’ю за три кроки»
- Сьогодні на уроці ми …
-Які ваші враження від уроку?
-Чому вдалося виконати всі завдання?
-Що, на вашу думку, вдалося найкраще?
-Скажіть, а чи справдились ваші очікування від уроку?
2.Рефлексія. Сенкан
3. Домашнє завдання: с.34,вправа 9.
4. Самооцінювання. Вправа " СХОДИНКИ"
-Як ви працювали сьогодні? Оцініть свій внесок у роботу класу.
- Хто вважає. що працював чудово? (Прикріпіть рожевий магнітик на верхній щабель сходинок.)
-Хто вважає, що працював добре, але міг би краще?(Прикріпіть зелений магнітик на другу сходинку)
- Кому було важко та він не відрізнявся активністю? (Прикріпіть жовтий магнітик на першу сходинку)
Вчитель: Спасибі вам, діти, за вашу сумлінність та активність.