Навчальний модуль
Об’єми та площі поверхонь
геометричних тіл
Геометрія 11 клас
Підготувала вчитель математики
Яблунського ліцею
Солотвинської селищної ради
Костур Дарія Дмитрівна
Конспект №5
Урок-практикум (2 год)
Тема модуля. Розв’язання типових задач. Самостійна робота.
Мета модуля: Удосконалити вміння розв’язувати задачі на обчислення площ поверхонь та об’ємів тіл обертання; провести огляд типових задач із цієї теми; перевірити рівень засвоєння знань з цієї теми шляхом проведення самостійної роботи; сприяти розвитку уваги, пам’яті учнів; виховувати інтерес до математики, наполегливість у роботі.
Тип модуля: Адаптивно-перетворюючий.
Вид модуля: Урок типових задач.
Обладнання: Картки із завданнями, кросворд, мультимедійний проектор, міні-підручники, екран, малюнки до усних вправ.
Хід уроку
Перший міні-модуль
І. Організаційний момент:
ІІ. Повідомлення плану уроку.
Другий міні-модуль
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Актуалізація опорних знань здійснюється у вигляді розгадування кросворда, який проектується на дошку за допомогою проектора і роздрукованого на окремих аркушах. Один учень на відкидній дошці, а всі інші на своїх аркушах, виконують завдання. Далі – взаємоперевірка.
Кросворд
По вертикалі
1. Фігура, площа поверхні якої обчислюється за формулою . 2. Тіло, об’єм якого обчислюється за формулою . 3. Тіло, об’єм якого обчислюється за формулою . 4. Многогранник, об’єм якого обчислюється за формулою . 5. Многогранник, повна поверхня якого обчислюється за формулою . 6. Чотирикутник, площа якого обчислюється за формулою . 7. Тіло, об’єм якого обчислюється за формулою . 9. Тіло, об’єм якого обчислюється за формулою .
По горизонталі
5. Тіло, об’єм якого обчислюється за формулою . 7. Чотирикутник, площа якого обчислюється за формулою . 8. Фігура, площа якої обчислюється за формулою .
Відповіді
По вертикалі. 1. Сфера. 2. Циліндр. 3. Куля. 4. Тетраедр. 5. Призма. 6. Прямокутник. 7. Куб. 9. Конус.
По горизонталі. 5. Паралелепіпед. 7. Квадрат. 8. Трикутник.
Третій міні-модуль
IV. Розв’язування задач на знаходження площ поверхонь та об’ємів тіл обертання.
Задача 1. В осьовому перерізі конуса R – радіус конуса, Н – висота, l – твірна, α – кут нахилу твірної до площини основи, β – кут між твірною та висотою.
а) За відомими R та α знайти площу бічної поверхні.
б) За відомими R та α знайти об’єм конуса.
в) За відомими l та Н знайти об’єм конуса.
г) За відомими l та β знайти площу бічної поверхні.
д) За відомими l та β знайти об’єм конуса.
Задача 2. На зображенні розгортки бічної поверхні циліндра d – діагональ цієї розгортки, Н – висота циліндра, С – довжина кола основи, α – кут між діагоналлю розгортки та висотою циліндра.
а) За відомими С та Н знайти об’єм циліндра.
б) За відомими d та α знайти об’єм циліндра.
Задача 3. Як зміниться об’єм циліндра, якщо:
а) Висоту і радіус збільшити у 3 рази?
(Збільшиться у 27 раз)
б) Висоту збільшити, а радіус зменшити у 3 рази?
(Зменшиться у 3 рази)
Задача 4. Діагоналі осьового перерізу циліндра взаємно перпендикулярні. Периметр перерізу дорівнює 8а. Знайти площу бічної поверхні.
1) Об’єми двох циліндрів відносяться як 27:64. Яке відношення їх радіусів?
А. 9:16. Б. 27:64. В.* 3:4.
2) У скільки разів збільшиться поверхня кулі, якщо її радіус збільшити у 3 рази?
А. У 6 раз. Б.* У 9 раз. В. У 3 рази.
3) Знайти об’єм кулі з радіусом 3 см.
А. 27π см3. Б. 18π см3. В.* 36π см3.
4) У циліндра та конуса однакові висота і радіус. Яка фігура має більший об’єм?
А.* Циліндр. Б. Конус. В. Об’єми рівні.
5) Формула об’єму кульового сегмента.
А. . Б. . В.* .
6) Що позначають буквою R у формулі об’єму кульового сектора ?
А.* Радіус кулі. Б. Висоту сегмента.
В. Радіус кульового сегмента.
7) Виразити радіус конуса через площу бічної поверхні і твірну.
А. . Б.* . В. .
8) Чим є осьовий переріз конуса?
А. Прямокутним трикутником.
Б.* Рівнобедреним трикутником.
В. Різностороннім трикутником.
9) Твірна конуса – 5 см, висота – 4 см. Знайти його об’єм.
А.* 12π см3. Б. 16π см3. В. 36π см3.
10) Осьовий переріз циліндра – квадрат зі стороною 6 см. Знайти його об’єм.
А. 216π см3. Б. 96π см3. В.* 54π см3.
11) Як зміниться об’єм конуса, якщо його висоту збільшити у 2 рази, а радіус зменшити у 2 рази?
А. Збільшиться у 2 рази.
Б. Не зміниться.
В.* Зменшиться у 2 рази.
12) Твірна конуса 6 см, кут при вершині осьового перерізу 60о. Знайти об’єм конуса.
А. см3. Б.* см3. В. см3.
Задача 1. Знайти об’єм тіла, яке утворюється обертанням трикутника АВС навколо осі, що проходить через вершину А і паралельна стороні ВС, якщо ВС=а, проекція ВА на вісь обертання дорівнює d і кут між АВ та віссю обертання дорівнює α.
Розв’язання
Тіло обертання є циліндром, з якого вилучено два конуси.
Його об’єм:
,
де , .
З трикутника :
.
Тоді .
Відповідь. .
Задача 2. Радіус кругового сектора АОВ дорівнює r, дуга АОВ дорівнює α. Сектор обертається навколо радіуса ОА. Знайти об’єм тіла обертання.
Розв’язання
Тіло обертання є кульовим сектором.
Його об’єм знайдено за формулою
,
де – радіус кулі,
З трикутника :
.
Тоді .
Отже, .
Відповідь. .
Четвертий міні-модуль
V. Гра «Циліндр» – «Конус» – «Куля»
Клас поділено на три команди «Циліндр», «Конус» і «Куля». Кожна команда ставить кілька запитань про свою фігуру командам суперників. Запитання задаються представником команд почергово, передбачаються усні відповіді.
П’ятий міні-модуль
VІ. Самостійна робота
Варіант 1.
Початковий та середній рівні навчальних досягнень
А) ;
Б) ;
В) ;
Г) .
А) 2 см3;
Б) 3π см3;
В) 4 см3;
Г) 4π см3.
А) 432π см3;
Б) 36π см3;
В) 72π см3;
Г) 216π см3.
А) 21 см2;
Б) 42 см2;
В) 21π см2;
Г) 42π см2.
А) 8 см2;
Б) 15 см2;
В) 8π см2;
Г) 15π см2.
А) 100 см2;
Б) 100π см2;
В) 25π см2;
Г) 20π см2.
Достатній та високий рівні навчальних досягнень
Варіант 2.
Початковий та середній рівні навчальних досягнень
А) ;
Б) ;
В) ;
Г) .
А) 18 см3;
Б) 12 см3;
В) 6 см3;
Г) 4 см3.
А) 1 см;
Б) 2 см;
В) 4 см;
Г) 8 см.
А) 110 см2;
Б) 132 см2;
В) 110π см2;
Г) 132π см2.
А) 9 см2;
Б) 14π см2;
В) 9π см2;
Г) 14 см2.
А) 16π см2;
Б) 32 см2;
В) 32π см2;
Г) 64π см2.
Достатній та високий рівні навчальних досягнень
VІІ. Підсумок практичного заняття
VІІІ. Домашнє завдання
Література