Урок-практикум (2 год) . Розв’язання типових задач. Самостійна робота.

Про матеріал
Урок-практикум (2 год) Навчальний модуль Об’єми та площі поверхонь геометричних тіл Геометрія 11 клас Тема модуля. Розв’язання типових задач. Самостійна робота. Мета модуля: Удосконалити вміння розв’язувати задачі на обчислення площ поверхонь та об’ємів тіл обертання; провести огляд типових задач із цієї теми; перевірити рівень засвоєння знань з цієї теми шляхом проведення самостійної роботи; сприяти розвитку уваги, пам’яті учнів; виховувати інтерес до математики, наполегливість у роботі.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Навчальний модуль

 

Об’єми та площі поверхонь

геометричних тіл

 

 

 

Геометрія 11 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

  Підготувала вчитель математики

Яблунського ліцею

Солотвинської селищної ради

 Костур Дарія Дмитрівна

 

 

 

 

 

Конспект №5

 

 

Урок-практикум (2 год)

 

Тема модуля.  Розв’язання типових задач. Самостійна робота.

 

Мета модуля:  Удосконалити вміння розв’язувати задачі на обчислення площ поверхонь та об’ємів тіл обертання; провести огляд типових задач із цієї теми; перевірити рівень засвоєння знань з цієї теми шляхом проведення самостійної роботи; сприяти розвитку уваги, пам’яті учнів; виховувати інтерес до математики, наполегливість у роботі.

 

Тип модуля:  Адаптивно-перетворюючий.

 

Вид модуля: Урок типових задач.

 

Обладнання:  Картки із завданнями, кросворд, мультимедійний проектор, міні-підручники, екран, малюнки до усних вправ.

 

 

Хід уроку

 

Перший міні-модуль

 

І. Організаційний момент:

 

  1. черговий збирає зошити з домашнім завданням і видає змінні;
  2. учитель аналізує перевірені домашні роботи (в розданих зошитах);
  3. робота над помилками, допущеними в перевіреній домашній роботі.

 

 

ІІ. Повідомлення плану уроку.

 

  1. Розв’язування кросворда.
  2. Розв’язування задач на знаходження площ поверхонь та об’ємів тіл обертання.
  3. Проведення гри «Циліндр» – «Конус» – «Куля».
  4. Самостійна робота.

 

 

 

Другий міні-модуль

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

 

Актуалізація опорних знань здійснюється у вигляді розгадування кросворда, який проектується на дошку за допомогою проектора і роздрукованого на окремих аркушах. Один учень на відкидній дошці, а всі інші на своїх аркушах, виконують завдання. Далі – взаємоперевірка.

 

Кросворд


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По вертикалі

1. Фігура, площа поверхні якої обчислюється за формулою .        2. Тіло, об’єм якого обчислюється за формулою . 3. Тіло, об’єм якого обчислюється за формулою . 4. Многогранник, об’єм якого обчислюється за формулою . 5. Многогранник, повна поверхня якого обчислюється за формулою . 6. Чотирикутник, площа якого обчислюється за формулою . 7. Тіло, об’єм якого обчислюється за формулою . 9. Тіло, об’єм якого обчислюється за формулою .

 

 

 

По горизонталі

5. Тіло, об’єм якого обчислюється за формулою .                            7. Чотирикутник, площа якого обчислюється за формулою . 8. Фігура, площа якої обчислюється за формулою .

Відповіді

По вертикалі. 1. Сфера. 2. Циліндр. 3. Куля. 4. Тетраедр. 5. Призма.                           6. Прямокутник. 7. Куб. 9. Конус.

По горизонталі. 5. Паралелепіпед. 7. Квадрат. 8. Трикутник.

 

 

Третій міні-модуль

 

IV. Розв’язування задач на знаходження площ поверхонь та об’ємів тіл обертання.

 

  1.   Задачі за готовими малюнками.

 

Задача 1. В осьовому перерізі конуса R – радіус конуса, Н – висота, l – твірна, α – кут нахилу твірної до площини основи, β – кут між твірною та висотою.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

а) За відомими R та α знайти площу бічної поверхні.

б) За відомими R та α знайти об’єм конуса.

в) За відомими l та Н знайти об’єм конуса.

г) За відомими l та β знайти площу бічної поверхні.

д) За відомими l та β знайти об’єм конуса.

Задача 2. На зображенні розгортки бічної поверхні циліндра d – діагональ цієї розгортки, Н – висота циліндра, С – довжина кола основи, α – кут між діагоналлю розгортки та висотою циліндра.


 

 

 

 

 

 

 

 

а) За відомими С та Н знайти об’єм циліндра.

б) За відомими d та α знайти об’єм циліндра.

Задача 3. Як зміниться об’єм циліндра, якщо:

а) Висоту і радіус збільшити у 3 рази?

(Збільшиться у 27 раз)

б) Висоту збільшити, а радіус зменшити у 3 рази?

(Зменшиться у 3 рази)

 

Задача 4. Діагоналі осьового перерізу циліндра взаємно перпендикулярні. Периметр перерізу дорівнює 8а. Знайти площу бічної поверхні.

  1.   Тестові задачі.

 

1) Об’єми двох циліндрів відносяться як 27:64. Яке відношення їх радіусів?

А. 9:16.   Б. 27:64.   В.* 3:4.

 

2) У скільки разів збільшиться поверхня кулі, якщо її радіус збільшити у 3 рази?

А. У 6 раз.   Б.* У 9 раз.   В. У 3 рази.

 

3) Знайти об’єм кулі з радіусом 3 см.

А. 27π см3.   Б. 18π см3.   В.* 36π см3.

4) У циліндра та конуса однакові висота і радіус. Яка фігура має більший об’єм?

А.* Циліндр.  Б. Конус.   В. Об’єми рівні.

 

 

 

5) Формула об’єму кульового сегмента.

А. .  Б. .  В.* .

 

6) Що позначають буквою R у формулі об’єму кульового сектора ?

А.* Радіус кулі.  Б. Висоту сегмента.

В. Радіус кульового сегмента.

 

7) Виразити радіус конуса через площу бічної поверхні і твірну.

А. .   Б.* .   В. .

 

8) Чим є осьовий переріз конуса?

А. Прямокутним трикутником.

Б.* Рівнобедреним трикутником.

В. Різностороннім трикутником.

 

9) Твірна конуса – 5 см, висота – 4 см. Знайти його об’єм.

А.* 12π см3.  Б. 16π см3.   В. 36π см3.

 

10) Осьовий переріз циліндра – квадрат зі стороною 6 см. Знайти його об’єм.

А. 216π см3.  Б. 96π см3.   В.* 54π см3.

 

11) Як зміниться об’єм конуса, якщо його висоту збільшити у 2 рази, а радіус зменшити у 2 рази?

А. Збільшиться у 2 рази.

Б. Не зміниться.

В.* Зменшиться у 2 рази.

 

12) Твірна конуса 6 см, кут при вершині осьового перерізу 60о. Знайти об’єм конуса.

А. см3.   Б.* см3.  В. см3.

 

  1.   Текстові задачі.

 

Задача 1. Знайти об’єм тіла, яке утворюється обертанням трикутника АВС навколо осі, що проходить через вершину А і паралельна стороні ВС, якщо ВС=а, проекція ВА на вісь обертання дорівнює d і кут між АВ та віссю обертання дорівнює α.

 

 

Розв’язання

Тіло обертання є циліндром, з якого вилучено два конуси.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Його об’єм:

,

де , .

З трикутника :

.

Тоді .

Відповідь. .

 

Задача 2. Радіус кругового сектора АОВ дорівнює r, дуга АОВ дорівнює α. Сектор обертається навколо радіуса ОА. Знайти об’єм тіла обертання.

Розв’язання

Тіло обертання є кульовим сектором.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Його об’єм знайдено за формулою

,

де – радіус кулі,

З трикутника :

.

Тоді .

Отже, .

Відповідь. .

 

 

Четвертий міні-модуль

 

V. Гра «Циліндр» – «Конус» – «Куля»

 

Клас поділено на три команди «Циліндр», «Конус» і «Куля». Кожна команда ставить кілька запитань про свою фігуру командам суперників. Запитання задаються представником команд почергово, передбачаються усні відповіді.

 

 

П’ятий міні-модуль

 

VІ. Самостійна робота

 

Варіант 1.

Початковий та середній рівні навчальних досягнень

  1.   З поміж наведених виберіть формулу для обчислення об’єму циліндра, якщо R і H – радіус і висота циліндра.

А) ;

Б) ;

В) ;

Г) .

  1.   Радіус і висота конуса відповідно дорівнюють 2 см і см. Чому дорівнює об’єм конуса?

А) 2 см3;

Б) 3π см3;

В) 4 см3;

Г) 4π см3.

  1.   Діаметр кулі дорівнює 6 см. Чому дорівнює об’єм кулі?

А) 432π см3;

Б) 36π см3;

В) 72π см3;

Г) 216π см3.

  1.   Обчисліть площу повної поверхні циліндра, висота якого дорівнює 4 см, а площа основи – 9π см2.

А) 21 см2;

Б) 42 см2;

В) 21π см2;

Г) 42π см2.

  1.   Висота конуса дорівнює 4 см, а радіус основи – 3 см. Обчисліть площу бічної поверхні конуса.

А) 8 см2;

Б) 15 см2;

В) 8π см2;

Г) 15π см2.

  1.   Діаметр сфери дорівнює 10 см. Чому дорівнює площа сфери?

А) 100 см2;

Б) 100π см2;

В) 25π см2;

Г) 20π см2.

 

 

Достатній та високий рівні навчальних досягнень

  1.   Радіус основи циліндра дорівнює 4 см. Знайдіть об’єм циліндра, якщо площа його осьового перерізу дорівнює 40 см2.
  2.   Радіус основи конуса дорівнює R, а його осьовий переріз – прямокутний трикутник. Знайдіть об’єм конуса.
  3.   Площа перерізу кулі площиною, віддаленою від її центра на 15 см, дорівнює 64π см2. Знайдіть об’єм кулі.
  4.   Діагональ осьового перерізу циліндра дорівнює 18 см і нахилена до площини основи під кутом 60о. Знайдіть площу бічної поверхні циліндра.
  5.   Осьовим перерізом конуса є правильний трикутник, площа якого дорівнює см2. Обчисліть площу бічної поверхні конуса.
  6.   Площа великого круга кулі дорівнює 81π см2. Знайдіть площу поверхні кулі.

 

 

Варіант 2.

Початковий та середній рівні навчальних досягнень

  1.   З поміж наведених виберіть формулу для обчислення об’єму конуса, якщо R і H – радіус і висота конуса.

А) ;

Б) ;

В) ;

Г) .

  1.   Радіус і висота циліндра відповідно дорівнюють 2 см і см. Чому дорівнює об’єм циліндра?

А) 18 см3;

Б) 12 см3;

В) 6 см3;

Г) 4 см3.

  1.   Об’єм кулі дорівнює см3. Чому дорівнює діаметр кулі?

А) 1 см;

Б) 2 см;

В) 4 см;

Г) 8 см.

  1.   Обчисліть площу повної поверхні циліндра, висота якого дорівнює      6 см, а площа основи – 25π см2.

А) 110 см2;

Б) 132 см2;

В) 110π см2;

Г) 132π см2.

  1.   Радіус основи конуса дорівнює 2 см, а висота – см. Обчисліть площу бічної поверхні конуса.

А) 9 см2;

Б) 14π см2;

В) 9π см2;

Г) 14 см2.

  1.   Діаметр кулі дорівнює 8 см. Чому дорівнює площа поверхні сфери?

А) 16π см2;

Б) 32 см2;

В) 32π см2;

Г) 64π см2.

 

Достатній та високий рівні навчальних досягнень

  1.   Висота циліндра дорівнює 8 см. Знайдіть об’єм циліндра, якщо площа його осьового перерізу 32 см2.
  2.   Радіус основи конуса дорівнює R, а його осьовий переріз – рівносторонній трикутник. Знайдіть об’єм конуса.
  3.   Довжина лінії перетину поверхні кулі і площини, віддаленої від її центра на 12 см, дорівнює 10π см. Знайдіть об’єм кулі.
  4.   Осьовим перерізом циліндра є квадрат, діагональ якого дорівнює 8 см. Знайдіть площу бічної поверхні циліндра.
  5.   Осьовим перерізом конуса є правильний трикутник, площа якого дорівнює см2. Обчисліть площу бічної поверхні конуса.
  6.   Площа великого круга кулі дорівнює 144π см2. Обчисліть площу поверхні кулі.

 

VІІ. Підсумок практичного заняття

 

 

VІІІ. Домашнє завдання

 

  1. Повторити §§7, 8 з підручника [5].
  2. Підготуватися до захисту проектів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

 

  1. Пєхота О.М. Сучасні освітні технології. – К., А.С.К., 2001.
  2. Смишляєва В.К. У світі математики. – К.; Рад. шк., 1976. – Випуск   7. – с. 183.
  3. Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. – К.: А.С.К., 2003.
  4. Істер О.С., Глобін І.Є., Панкратова І.Є. Збірник завдань для державної підсумкової атестації з математики. – Київ.: ЦНМЛ, 2011.
  5. Погорєлов О.В. Геометрія: Стереометрія: Підруч. Для 10-11 кл. серед. шк. К.: Освіта, 1998.
  6. Бевз Г.П., Бевз В.Г., Владімірова Н.Г., Владіміров В.М. Геометрія: Стереометрія: Підруч. Для 11 кл загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: «Генеза», 2011.
  7. Погорєлов О.В. Геометрія: Планіметрія: Підручник для 7-9 кл. загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Школяр, 2004.

 

doc
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
18 квітня 2022
Переглядів
937
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку