Навчальний модуль
Об’єми та площі поверхонь
геометричних тіл
Геометрія 11 клас
Підготувала вчитель математики
Яблунського ліцею
Солотвинської селищної ради
Костур Дарія Дмитрівна
Конспект №3
Урок-лекція (2 год)
Тема модуля. Об’єми тіл обертання: циліндра, конуса, кулі та її частин.
Мета модуля: Домогтися засвоєння формул для обчислення об’ємів тіл обертання: циліндра, конуса, кулі та її частин. Сформувати вміння розв’язувати задачі на обчислення об’ємів за допомогою вивчених формул. Виховувати працьовитість, спостережливість, уважність.
Тип модуля: Змістово-пошуковий.
Обладнання: моделі тіл обертання (циліндра, конуса, кулі); мультимедійна дошка, міні-підручники.
Хід уроку
І. Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Аналіз самостійної роботи.
Повідомити загальний результат виконання роботи та проаналізувати її.
ІІІ. Цілепокладання.
Виконання усних вправ
За допомогою проектора задачі проектую на дошку.
Перший міні-модуль
Другий міні-модуль
Третій міні-модуль
IV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
Об’єми тіл обертання
– об’єм циліндра
– об’єм конуса
– об’єм зрізаного конуса, де h – висота зрізаного конуса, R1 і R2 – радіуси відповідно нижньої і верхньої основ зрізаного конуса
– об’єм кулі
Кульовим сегментом називається частина кулі, яку відтинає від неї січна площина.
– об’єм кульового сегмента, де R – радіус кулі, H – висота кульового сегмента.
Кульовим сектором називається тіло, яке дістають з кульового сегмента і конуса таким чином. Якщо кульовий сегмент менший за півкулю, то кульовий сегмент доповнюють конусом, у якого вершина знаходиться в центрі кулі, а основою є основа сегмента. Якщо ж сегмент більший від півкулі, то згаданий конус із нього вилучається. Об’єм кульового сектора дістаємо додаванням або відніманням об’ємів відповідних сегментів і конуса.
– об’єм кульового сектора, де R – радіус кулі, H – висота відповідного кульового сегмента.
Задача №6 (с. 119)
Свинцева труба (густина свинцю 11,4 г/см3) з товщиною стінок 4 мм має внутрішній діаметр 13 мм. Яка маса 25 м цієї труби?
Розв’язання
, де V – об’єм свинця.
, де V1 і V2 – об’єми зовнішнього та внутрішнього циліндрів відповідно.
(мм).
Об’єми циліндрів дорівнюють:
, .
Визначимо об’єм свинця, враховуючи, що D1=2,1 см, D2=1,3 см, l=2500 см.
(см3).
Обчислимо масу труби: .
.
Задача №10 (с. 119)
Твірна конуса l утворює з площиною основи кут α. Знайдіть об’єм конуса.
Проведемо осьовий переріз. Це рівнобедрений ASN з кутом α при основі.
Із ASN: , .
Визначимо об’єм конуса:
.
.
Задача №27 (с. 120)
Площина, перпендикулярна до діаметра кулі, ділить його на частини 3 см і 9 см. На які частини ділиться об’єм кулі?
Площина, перпендикулярна діаметру, відтинає сегмент з висотою 3 см.
Об’єм сегмента обчислимо за формулою:
.
Радіус кулі дорівнює (см).
Тоді (см3).
Об’єм кулі дорівнює:
(см3).
Тоді об’єм другого сегмента дорівнює:
(см3).
Площина розбиває кулю на сегменти об’ємами і .
V. Домашнє завдання
§8, п.п. 73-78; контрольні запитання 1-6; задачі №1, 7, 22 (с. 119-120).
VІ. Підсумок лекції
За допомогою мультимедійного проектора проектую на дошку запитання до класу.
а) об’єм циліндра дорівнює добутку площі основи на висоту;
б) площа основи циліндра дорівнює 25 см2;
в) радіус циліндра дорівнює 10 см;
г) радіус циліндра вдвічі менший від твірної циліндра.
а) катети прямокутного трикутника SOA дорівнює 17 см і 8 см;
б) осьовим перерізом конуса є прямокутний трикутник із гіпотенузою SA=17 см;
в) твірна конуса дорівнює 15 см;
г) об’єм конуса дорівнює см3.
Література