Міністерство освіти і науки України
Навчально-методичний центр ПТО в Рівненській області
ДПТНЗ «Рівненський центр ПТО сервісу та дизайну»
Інноваційний урок
української мови на тему:
«Складні випадки написання великої букви»
(урок-віртуальна подорож)
Виконала методист Безушко І.В.
2016
Вступ
Бурхливий розвиток засобів інформатизації відкриває нові можливості для застосування комп’ютерів у навчальному процесі, зокрема на уроках української мови.
Сучасному педагогу вже недостатньо просто мати глибокі предметні знання, володіти практичними уміннями та навичками. Йому необхідно творчо використовувати набуті знання, будувати кожен урок так, щоб у всіх учнів був стійкий інтерес, навчальна активність і бажання творити й пізнавати, експериментувати. Тому поряд із традиційними обов'язково треба використовувати ще й новітні технології, що можуть активізувати енергію учнів, направивши її в потрібне русло.
Під час уроку з мультимедійною підтримкою істотно змінюється роль викладача, який виступає передусім організатором, координатором пізнавальної діяльності учнів.
Мультимедійні засоби дозволяють нам не лише поповнити нестачу підручників з української мови , але й оперативно вносити до них певні зміни. Адже порівняння мультимедійних матеріалів з ілюстраціями підручників, якими користуються учні, не на користь останніх.
Одним із засобів активізації пізнавальної, пошукової, самостійної, дослідницької, творчої діяльності учнів є хмарні технології, використання яких дає можливість викладачу підготувати різний онлайновий дидактичний матеріал. Його можна використовувати на комп’ютерах, мультимедійних дошках та планшетах. Одним з прикладів таких середовищ є сайт http://learningapps.org/.
LearningApps.org – програма Web 2.0 для підтримки навчання за допомогою модулів. Існуючі модулі можна змінювати або створювати нові. З допомогою даного середовища можна скласти «колекцію вправ» для учнів певної групи. Головною перевагою сервісу є можливість використовувати створені матеріали без підключення до мережі Інтернет.
Дане середовище дає змогу створювати власні та використовувати готові вправи для актуалізації знань, перевірки вивченого матеріалу, дасть змогу закріпити пройдені теми, розвиває логічне мислення.
Працюючи з цією програмою, я переконалась, що вона створена для того, щоб дитина розвивалась у грі. Прості та цікаві, на перший погляд, завдання змушують задуматись та поміркувати.
Продемонструю, як можна використати мультимедійні ресурси Інтернету на уроках української мови, здійснивши віртуальну подорож рідним містом.
Урок - віртуальна екскурсія є цікавішою для учня, ніж звичайний урок, а тому й ефективнішим.
Запропонований урок проведено з використанням презентації в програмі Power Point, мультимедійних ігор, які я створила в програмі LearningApps, та відеоуроку, який я розробила у програмі Photoshop, на тему:«Складні випадки написання великої букви».
Такі відеоуроки доцільно використовувати на уроках повторення вивченого в попередніх класах. Таким чином учень має змогу пригадати ті правила, які він вивчав кілька років тому. Відеоуроки дозволяють економити час учня і викладача, вносять елементи новизни у процес навчання. Крім того, відеоурок – це елемент дистанційного навчання, який допомагає учневі самостійно засвоїти матеріал, якщо на уроці це йому не вдалося зробити. Відеоурок, який я створила до цієї теми, займає 8 хвилин. Він чітко і лаконічно пояснює найбільш вживані складні випадки написання великої букви. Крім того, його можна використовувати учням в процесі підготовки до ЗНО.
На уроці для поглиблення знань учнів з теми використала ігрові методи:
Створювати завдання зовсім не складно, а, навпаки, не менш цікаво, ніж виконувати їх.
Уся вищезазначена робота дає певні результати: зростає інтерес учнів до навчання, урізноманітнюється творчий рівень учнівських робіт, що відбивається у використанні оригінальних і нестандартних прийомів побудови усних і письмових висловлювань.
Таким чином, у час комп’ютеризації та інформатизації суспільства, ми, викладачі-мовники, не маємо права стояти осторонь цих процесів, повинні використовувати інноваційні комп’ютерні технології, що роблять урок динамічним, яскравим і, звичайно, набагато результативнішим.
План-конспект уроку
Тема: Складні випадки правопису великої букви.
Мета:
навчальна: повторити, узагальнити та систематизувати знання з правопису великої літери, знаходити і виправляти орфографічні помилки;
розвивальна: розвивати пам’ять, мислення, мовлення, творчі здібності;
виховна: виховувати любов до рідного слова, повагу до культури, історії рідного міста.
Тип уроку: урок повторення, систематизації й узагальнення знань.
Вид уроку: урок - віртуальна екскурсія.
Внутрішньопредметні зв’язки: граматика і орфографія, синтаксис і пунктуація, мова і мовлення.
Міжпредметні зв’язки: історія України, соціокультурологія.
Обладнання: відеоурок «Складні випадки правопису великої букви», презентація в програмі PowerPoint, мультимедійні ігри в програмі LearningApps .
Хід уроку
Епіграф
Рівне - місто моїх мрій,
Мого натхнення і бажання,
Мого дитинства і надій,
Що бачу Рівне не востаннє:
І парк Шевченка, де разом
Ми свою юність зустрічали,
І в "Україні" тільки вдвох
Найкращий фільм переглядали.
Ходили вулицями і
Самих себе шукали й решту
Своїх поривів, своїх мрій
Таких шалених, наче вперше.
Чарівне місто, тихе, скромне,
Але найкраще серед всіх
Для тих, для кого Рівне домом
Було і буде назавжди!
І.Мотиваційно - організаційний етап.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Прийом "Передбачення".
- Які почуття у вас викликав цей вірш?
- Чому, на вашу думку, ми розпочали урок саме з цієї поезії ?
ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.
За допомогою прийому " Незакінчене речення" учні визначають завдання уроку.
- На уроці хочу дізнатися про (складні випадки правопису великої літери).
- Мені цікаво було б з’ясувати (написання назв державних установ ).
- Маю намір поліпшити знання (з історії свого міста, більше дізнатись про відомих співвітчизників).
- Я хочу досягти успіхів (у формуванні практичних умінь і навичок з даної теми).
Викладач. На перший погляд, Рівне — звичайне провінційне місто, яке волею долі стало “столицею” однієї з областей України. Його історія входить своїм корінням углиб віків. Це місто не залишає байдужим жодної людини, яка в ньому побувала. Воно дивує, надихає, захоплює і чарує кожного. Ось і сьогодні я пропоную вам здійснити віртуальну екскурсію нашим містом, а разом з тим пригадати та повторити правопис великої літери у власних назвах.
(Учні записують в зошити тему уроку).
ІІІ. Повторення основних понять, правил теми.
(Учні пригадують правила написання великої літери, які вивчали в школі, за допомогою мультимедійної гри «Пазл» на тему: «Велика буква» в програмі LearningApps .
Гра знаходиться за адресою: http://learningapps.org/display?v=pjfbz0ptv16.
Учні по одному відкривають пазл і коментують свою відповідь . Коли пазл відкриється повністю, у віконці з’явиться відеоурок «Складні випадки правопису великої букви»(8 хв.) на пригадування правил на дану тему.
ІV. Виконання практичних завдань.
Викладач. З давніх - давен кожен знаменитий рід в Україні мав свій герб. Герб - це особливий знак, який розповідає про походження роду. Свої герби мали українські міста і землі (викладач вмикає презентацію в програмі PowerPoint).
Слайд 1. Перед вами символи нашої держави. Напишіть їх правильно і поясніть правопис.
Слайд 2. А який це герб? Це герб нашого міста. Напишіть його назву і поясніть написання.
- Що зображене на гербі нашого міста?
Герб міста Рівного старовинний. Точна дата його створення та першого застосування невідома. Невідомий і його автор. Герб являє собою лазурного кольору щит французької форми. На нижній стороні щита смужка зеленого кольору, на яку своєю основою спирається зображення башти срібного кольору з входами у неї з трьох сторін. Башта символізує місто Рівне, у яке в'їзди з трьох сторін (зі сторони Клеваня, Тучина, Здолбунова). З четвертої сторони у давнину місто омивалося багатоводною тоді річкою Устя. Башта символізує місто; синій колір — красу, вічність, срібний — чистоту, зелений — надію і радість.
- Кожне місто, як і кожна людина, має своє ім"я. Що ви знаєте про заснування Рівного? Звідки пішла його назва?
Рівне згадується з ХIII століття. Назва слов'янська, можливо походить від слова "рів" із суфіксом -н-, який утворює прикметник, і закінченням середнього роду. Ровом була оточена рівненська фортеця, що знаходилася в долині ріки Устя.
Вправа 1. Вибірковий диктант.
Виписати власні назви з тексту. Пояснити написання.
У Рівному є майже 500 вулиць. Великі й малі, старі і щойно утворені. Час і суспільно-політичні події змінювали їхні назви, іноді по декілька разів. Небагатьом вулицям пощастило зберегти свої первісні назви.
Вулиця Замкова пронесла свою назву через віки, хоча не зберегла ні самого замку, ні хоча б старої електростанції князя Любомирського. Поруч — вулиця Шкільна, що одержала свою назву від синагог, які були одночасно і школами — тут їх було декілька, в тому числі й головна рівненська іудейська святиня.
У давнину назви вулиць вказували на напрямок доріг, частиною яких вони були — Велика Мінська, Дубенська, Житинська, Золотіївська, Дворецька… Києво-Брестське шоссе, що пролягло через місто в середині ХІХ ст., дало назву центральній вулиці міста — Шосейна.
Були вулиці, що одержували назви від важливої установи, яка там знаходилась — Гімназійна, В'язнична, Аптекарська. За старими топонімами можна дізнатися, чим займалися люди саме на цій вулиці, які ремісники там мешкали — Сапожний провулок, Пекарська, Ковальська вулиці. За такими назвами ми можемо констатувати, що Рівне ХVІІІ— ХІХ ст. було досить значним торгово-економічним центром Волині. Провулок Княжий, вулиця Казимира Любомирського засвідчують, що містом з 1723 року володів польський княжий рід Любомирських. Була в Рівному вулиця Німецька, де селились німці фабриканти-суконники.
Часто назви вулиць були прив'язані до їхнього місцезнаходження чи ландшафту — Біла, Крейдяна, Висока, Глибока, Підгірна… На Крейдяній поклади білої крейди виходять на поверхню, і місцеві жителі завжди добували там цей мінерал для господарських потреб.
Центральна вулиця Соборна змінювала таблички сім разів — Шосейна, Романівська, 3 Травня, Німецька, Сталіна, Ленінська, але для рівнян вона завжди була головною. Соборна — найкраща з назв, якими вона була позначена впродовж свого "життя".
Звичайно, що з народженням незалежної України настав черговий етап заміни назв вулиць, які прославляли неіснуючий Радянський Союз і комуністичну ідеологію.
Вправа 2. Гра "Хто більше?"
Правильні відповіді: вулиці Івана Багряного, Байди-Вишнивецького, Івана Богуна, Михайла Вербицького, Остапа Вишні, Гетьмана Виговського, Михайла Врубеля, Академіка Грушевського, Олександра Довженка, Миколи Зєрова, Володимира Івасюка, Карпенка-Карого, Ольги Кобилянської, Міцкевича та ін..)
Вправа 3. Гра "Зашифроване послання".
Слайд 3
Правильні відповіді: Володимир Хомко, Юрій Луценко, Борис Тен, Леонід Кравчук, Олександр Ірванець, Улас Самчук, Євген Шморгун.
Вправа 4. "Я - редактор".
(Наступну вправу можна виконати у вигляді гри в програмі LearningApps, якщо кабінет оснащений комп’ютерами або всі учні мають з собою планшети. Вправа знаходиться за адресою: http://learningapps.org/display?v=p4be96bij16).
Якщо кабінет не оснащений комп’ютерною технікою, вправу можна виконати письмово.
Відредагувати текст. Пояснити правопис великої літери.
Моє рідне Р(р)івне - місто дерев, п(П)арків, скверів, озер, чистих вулиць, ц(Ц)ерков і патріотів. У Р(р)івному є багато красивих вулиць, але одна з них найдовша - це центральна, яка має назву с(С)оборна, тому що на ній знаходяться п(П)окровський та С(с)вято-в(В)оскресенський с(С)обори. А ще через моє місто протікає річка У(у)стя. Р(р)івне - невелике місто, але дуже гарне і чисте. Є багато місць, які варто відвідати. Серед них: п(П)арк імені (ш)Шевченка, п(П)арк “Л(л)ебедине о(О)зеро”, З(з)оопарк, м(М)айдан н(Н)езалежності, к(К)інопалац «У(у)країна».В Р(р)івному мабуть найбільша кількість вулиць, памятників і памятних знаків, присвячених борцям за вільну, соборну У(у)країну . Місто по праву пишається першим у державі п(П)ам'ятником С(с)имонові П(п)етлюрі, монументом к(Климу) С(с)авуру, високохудожніми пам'ятниками Т(т)арасові ш(Ш)евченку і У(у)ласові С(с)амчуку, відновленою к(К)олоною Б(б)ожої М(м)атері, оригінальним п(П)ам'ятником-ротондою к(К)нягині Р(Р)івненській.
Вправа 5. Гра «Коректор».
Назвіть і запишіть правильно , виправляючи помилки (якщо вони є), назви вулиць та пам’ятки архітектури, які зображені на слайдах. Поясніть правопис власних назв.
Правильні відповіді: вулиця Тараса Бульби-Боровця, Рівненський обласний центр зайнятості, вулиця Героїв Берестечка,Рівненський обласний краєзнавчий музей, Рівненський міський палац культури «Текстильник», Кінопалац «Україна», Парк культури та відпочинку імені Т.Шевченка, пам’ятник Климу Савурі, Меморіал Слави, Рівненська міська лікарня, вулиця Молодіжна, річка Устя, пам’ятник Уласові Самчуку, Біла Криниця, Велика Омеляна, Рівненський державний гуманітарний університет, цукерки «Гостинець з Рівненщини».
V. Оцінювання знань учнів.
VІ. Підсумок уроку. Домашнє завдання.
Ось і закінчилась екскурсія нашим прекрасним містом. Звісно, її можна було б ще продовжувати і продовжувати. Бо Рівне - це наша святиня, наша гордість, і нема такого куточку, де б не хотілося побувати знову. Я пропоную продовжити дивовижні пригоди вдома і виконати таке завдання: написати лист історичній особі і розповісти про красу та велич нашого міста, про ті місця, які варто було б відвідати. У творі використовувати власні назви.
Джерела: