1
10 клас
Урок ____
ТЕМА: ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ ПРИ ЗНАХОДЖЕННІ У ПОТЕНЦІЙНО НЕБЕЗПЕЧНОМУ МІСЦІ ТА ПРИ ВИЯВЛЕННІ НЕБЕЗПЕЧНИХ ПРЕДМЕТІВ
Мета:
- з’ясувати, які місця можуть бути небезпечними; сформувати знання про правила поведінки в потенційно небезпечних місцях, у разі виявлення підозрілих предметів;
- розвивати навички життязбережної компетентності, обережність, високу громадянську відповідальність, розумне ставлення до надання допомоги постраждалим;
- виховувати повагу до життя, небайдужість.
Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.
Опорні та базові поняття: небезпечне місце, небезпечний предмет.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Фронтальне опитування
1. Що таке мінно-вибухова травма?
2. Що є факторами ураження внаслідок мінно-вибухових травм?
3. Які зони змін у травмованих тканинах виникають унаслідок мінно-вибухових уражень?
4. Які найбільш типові ушкодження спостерігають у постраждалих з мінно-вибуховою травмою?
5. Чим небезпечні для здоров’я постраждалого вибухові пристрої об’ємного вибуху?
6. Чим насамперед небезпечні мінно-вибухові терористичні акти?
7. Поясніть роль та значення дій військових медиків на Сході України.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИИХ ЗНАНЬ ТА УМІНЬ
Обговорення
1. Яким є перший пункт алгоритму допомоги постраждалим?
2. Які місця ви б назвали небезпечними?
3. Які чинники можуть спричинити небезпеку?
4. Назвіть прямі та непрямі ознаки небезпеки.
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Факти
Цікавість — природна риса людини, але є випадки, коли її краще пригальмувати. Героїчним вчинок стає тільки в разі успіху, а в разі збільшення кількості постраждалих — безглуздим і таким, що завадив можливому рятуванню постраждалого.
Навіть найцікавіші мирні масові заходи можуть стати місцем трагічних подій за неправильної організації. Сутність цих роздумів не у тому, щоб усього уникати, нічого не бачити й не чути, — просто діяти треба з розумом, бути навченим певних правил, що формуються багаторічним досвідом.
V. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
VІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Поняття безпеки та небезпеки
Безпека — це відсутність загроз життєво важливим інтересам людини: її життю, здоров’ю і добробуту. Абсолютна безпека є категорією теоретичною.
Відповідно усе, що може загрожувати базовим потребам людини, є небезпечним.
Рівень особистої безпеки залежить насамперед від самої людини: як вона вміє передбачати небезпеки і уникати їх, раціонально діяти у небезпечній ситуації, від її характеру й особистих якостей.
Загальний принцип безпечної життєдіяльності:
ПЕРЕДБАЧАТИ - ЗАПОБІГАТИ - ДІЯТИ.
Передбачати:
- вміти розпізнавати небезпечні ситуації;
- оцінювати ймовірні наслідки своїх дій;
- оцінювати ризик.
Запобігати:
- діяти так, щоб не потрапляти у небезпеки;
- самому не створювати небезпеки;
- вживати запобіжних заходів.
Діяти:
- не розгубитися, тобто бути фізично й психологічно готовим діяти у небезпечній ситуації;
- знати, що і як треба робити в таких випадках;
- уміти зв’язуватись і взаємодіяти з рятувальними службами, застосовувати навички допомоги.
Поняття потенційно небезпечного місця
Потенційно небезпечне місце — визначене місце на певній території, де в минулому сталися нещасні випадки та є потенційний ризик їх виникнення, перебування на ній вимагає підвищеної уваги людини.
Правила поведінки під час перебування в потенційно небезпечному місці
Будь-яке місце може за певних обставин стати небезпечним:
- необхідно відповідально ставитися до правил безпеки, інструктажів щодо їх дотримання;
- у звичних вам місцях знати основні та запасні шляхи виходу з них;
- у разі виявлення людини з підозрою на те, що вона постраждала за неявних причин, озирнутися, намагаючись виявити небезпеку;
- в явних ситуаціях (ДТП, руйнування тощо) оцінити ступінь можливості погіршення ситуації;
- у натовпі намагатися будь-що не впасти, вибратися з нього, не йдучи проти загального руху, уникаючи центру.
Тероризм
Надзвичайну небезпеку в сучасному світі становить таке соціальне явище, як тероризм.
Тероризм - це один зі злочинних варіантів політичної боротьби, пов’язаний із застосуванням ідеологічно мотивованого насильства шляхом залякування населення, дестабілізації в суспільстві.
Він страшний тим, що позбавлений будь-яких моральних принципів, є непередбаченим і спрямований, перш за все, на вчинення жорстоких актів серед мирних людей. Прагнучи привернути максимальну увагу до власної мети та підкреслити свою рішучість у її досягненні, терорист намагається зробити жертвами якомога більше осіб. Тож саме тому під час проведення диверсійних або терористичних акцій злочинці активно використовують вибухові пристрої.
Для тероризму зазвичай використовують вибухові пристрої.
Для здійснення терористичних актів злочинці використовують дуже небезпечні вибухові речовини:
- динаміт;
- нітрогліцерин;
- тротил;
- гексоген;
- пластид.
Правила поведінки у разі виявлення небезпечних предметів
Ознаками вибухового пристрою є:
- незвичне розташування предмета (зокрема річ залишена без нагляду на видноті або в місці великого скупчення людей);
- розташування речі в незвичному місці (зокрема на горищі будинку, біля дверей під’їзду);
- наявність дротів, антени, ізоляційної стрічки, скотчу на цій речі або поблизу неї;
- шум, який виказує річ (цокання годинникового механізму, клацання та ін.);
- наявність на речі батарейки або мобільного телефону;
- порушення ґрунту поблизу речі;
- специфічний запах.
Замаскувати пристрій, що призводить до вибуху можна під будь-яку річ, зазвичай таку, що приверне до себе увагу.
За сучасних умов найнебезпечнішими є вибухонебезпечні предмети, їх залишають у багатолюдних місцях та часто маскують під:
- авторучки;
- мобільні телефони;
- гаманці;
- різноманітні гаджети;
- дитячі іграшки;
- вони розміщені у звичайних портфелях, сумках;
- банках;
- пакунках.
Розрахунок простий — такі предмети, залишені без нагляду, обов’язково зацікавлять людину, яка спробує зрушити їх з місця, розкрити.
АЛГОРИТМ ДІЙ ПРИ ВИЯВЛЕНІ ПІДОЗРОЛІГО ПРЕДМЕТА
Натрапивши на предмет, що викликає підозру як вибухонебезпечний, слід діяти за чітким алгоритмом та дотримуватися заходів безпеки.
У разі знаходження вибухонебезпечного предмету або схожого на нього предмета, забутої речі необхідно:
1. Не наближайтеся до речі, що викликає підозру щодо небезпеки.
2. Запитати людей, чи належить кому-небудь із них виявлена річ (у транспорті, громадських закладах).
3. Добре запам’ятати місце та час знаходження потенційно небезпечного предмета.
4. Повідомити людей, щоб вони відійшли якомога далі від підозрілого предмета, але уникати створення паніки.
5. Встановити попереджувальні знаки або огорожу навколо потенційно небезпечного предмета.
6. Негайно (з безпечного місця) повідомити про небезпечну знахідку чергові служби МНС (тел. 101), поліцію (тел. 102), відповідальних співробітників, органи влади.
7. Припинити усі види робіт.
8. Не користуватися засобами радіозв’язку, мобільними телефонами (вони можуть спровокувати вибух), дочекатися прибуття фахівців, вказати місце знахідки та повідомити час її виявлення.
9. Дочекайтеся прибуття рятувальних служб.
10. Дійте за вказівками рятувальних служб.
У разі знаходження вибухонебез категоричнопредмета заборонено:
- брати їх до рук;
- торкатися його, піднімати, штовхати;
- самостійно обстежувати його;
- намагатися розкрити або розібрати;
- бити по них;
- переносити або перекочувати з місця на місце;
- користуватися поблизу нього мобільним телефоном (обов’язково слід вимкнути) та іншими приладами радіозв’язку;
- користуватися приладами, що випромінюють світло або тепло (запальничка, сірники, фотоапарат);
- закривати предмет, засипати, заливати, пересувати;
- кидати у водойму чи багаття;
- здавати їх як металобрухт.
Потенційно небезпечні місця в побутових умовах.
Найбезпечніше в побуті людина почуває себе у своєму будинку, квартирі, на дозвіллі. Як кажуть британці, «Мій дім — моя фортеця». І загалом це справді так. А щоб почуватися не тільки безпечно, а й зручно, людина використовує у своїй домівці різноманітну техніку, яка, безперечно, полегшує їй життя.
Проте за певних обставин «фортеця» може виявитися небезпечною:
1. Побутова електрика.
Така, здавалося б, дрібниця, як вкручування (чи викручування) електричної лампочки в патрон під напругою, може призвести до травми рук, обличчя, навіть втрати зору.
Будь-який, навіть найдрібніший ремонт електрообладнання необхідно виконувати, вимкнувши напругу в електромережі квартири (якщо неможливо вимкнути пристрій, витягнути вилку з розетки).
Щоб уникнути короткого замикання, потрібно періодично перевіряти надійність контактів у сполучних пристроях (вилках, розетках тощо).
Не слід забувати вимикати електрообладнання після користування ним, а також коли ви виходите з квартири. Часто причиною пожежі у квартирі стають залишені ввімкненими електроприбори.
Трапляються випадки травмування в побуті, пов’язані з необережним одночасним застосуванням електричного струму та води Вода — один з найкращих провідників електричного струму. Тож травмування неминуче. Щоб запобігти цьому, необхідно:
- не заповнювати водою з водопровідного крана ввімкнені в електромережу чайники, кавоварки, каструлі тощо;
- не витирати вологою ганчіркою електричні проводи, розетки, вимикачі та інші електроприлади, увімкнені в електромережу;
- користуватись у вологих приміщеннях переносними лампами та електроприладами напругою не вище 36 В;
- миючи холодильник та інші побутові прилади, потрібно вимкнути загальний вимикач електрики у квартирі:
- не тримати ввімкненими побутові електроприлади у ванній кімнаті;
- ніколи не користуватися феном, якщо він мокрий, має оголені струмопровідні кінці або деталі;
- не братися за електроприбори мокрими руками.
2. Газ. Газові плита, колонка і система опалювання (котел або грубка) є додатковими потенційними джерелами небезпеки, а часто й надзвичайних ситуацій.
Уникнути небезпеки можна, якщо неухильно дотримувати правил користування цим обладнанням, підтримуючи його в справному стані.
Якщо ви, увійшовши у квартиру, відчули запах газу, — це перший сигнал можливої небезпеки. Пам’ятайте, що в цьому разі забороняється:
- вмикати світло - поява іскри у вимикачі може спричинити вибух;
- забороняється також запалювати сірники чи запальничку.
Насамперед потрібно:
- перекрити газ;
- відчинити вікно (чи кватирку), двері, зробивши протяг;
- зателефонувати за номером телефону 104.
Небезпека на вулиці
Небезпечні ситкації, які можуть трапитися з людиною на вулиці:
1. Навіть поспішаючи, ніколи не вибігайте з під’їзду, бо можна потрапити під колеса автомобіля, що виїздить з подвір’я.
2. Потрібно дотримувати правил безпеки також на зупинці.
3. До салону маршрутного транспорту слід заходити обережно, у жодному разі не висіти на східцях.
4. Уважно виходити з транспорту, щоб не потрапити у відкритий каналізаційний люк або у вибоїну, особливо взимку.
5. Потенційно небезпечними є місця біля нічних кафе, барів, ресторанів, а також парки, місця продажу алкоголю.
6. Крім того, небесним є хаотичне паркування транспортних засобів.
7. Сьогодення змушує жителів міст бути пильними і на вулицях дивитися не тільки додолу, а ще й угору, аби щось не впало. Неналежним чином закріплені рекламні конструкції, елементи облицювання фасаду, стара плитка на будинках, льодові бурульки тощо.
Потенційно небезпечні собаки.
Небезпечними для відвідування можна також вважати місця, де відбувається вигул потенційно небезпечних порід собак.
Будь-яка собака, незалежно від темпераменту, розмірів і характеру, має пройти курс тренування, спрямований на послух. Недресирована собака непередбачувана.
Небезпечною може стати будь-яка порода, чия функція — захист.
Службові собаки та собаки бійцівських порід є джерелом підвищеної небезпеки. Потенційно небезпечними є собаки, які вже проявили неспровоковану агресію до людей і тварин, що підтверджено відповідним протоколом (актом), складеним з дотриманням вимог законодавства України.
До речі. Кабінет Міністрів України затвердив вичерпний перелік потенційно небезпечних порід собак. Серед них — різні породи вівчарок, бульдоги, пітбулі, мастифи, а також хаскі й далматини.
Небезпека ураження блискавкою
Часто трапляється ураження блискавкою під час негоди, особливо, якщо людина не знає, як правильно себе поводити в подібних ситуаціях. Електричні розряди під час грози дуже небезпечні. Блискавки, у яких зосереджена величезна руйнівна енергія, можуть влучати в різні об'єкти, руйнуючи їх, а також становити смертельну загрозу для людей.
Для того, щоб уникнути ураження блискавкою, скористайтесь простими, посильними для кожного правилами поведінки.
Якщо гроза застала вас на вулиці, у полі, у лісі, на річці, не ховайтеся в невеликих та окремо розташованих спорудах, хатинах, будинках, наметах і особливо серед острівців дерев.
Краще в такому випадку:
- затаїтись у якомусь заглибленні;
- біжіть до сховища нешвидко і злегка пригнувшись, а не випростаним на весь зріст;
- якщо вас двоє чи більше — не скупчуйтесь в укритті разом, а ховайтеся поодинці;
- негайно позбудьтесь усіх металевих предметів: браслетів, годинників — покладіть у захищеному місці далі від себе;
- не лягайте на землю, бо цим збільшуєте площу ураження розрядом, сядьте, нагнувши голову, аби вона не була вище за предмети, які довкола вас.
Якщо відчули в схованці, що предмети або частина споруд, скажімо, паркан, наче дзижчать чи якось відлунюють, негайно поміняйте схованку, яка стала небезпечною.
Якщо гроза застала вас з довгими, особливо металевими, предметами в руках, не йдіть із ними, а покладіть подалі від себе і перечекайте негоду; під час грози ніколи не торкайтеся металевих споруд і залізних електроопор, опор мостів, дротяних огорож і подібних об’єктів з металу.
Якщо гроза застала вас у човні на річці або ви плавали в цей час, то найбезпечніше вибратися з води на берег, а якщо це неможливо, то намагайтеся сидіти в човні нерухомо, витягши весла, а вплав слід добиратися повільно, спокійно, не розмахуючи руками.
Якщо ви перебуваєте в приміщенні, зачиніть всі кватирки, вікна, двері, бо протяги можуть «затягти» сюди блискавку.
Категорично заборонено користуватися мобільним телефоном: цим ви наражаєте на небезпеку і себе, і того, кому телефонуєте. Покладіть мобільний телефон подалі від себе (бажано в захищене місце).
Небезпечні ситуації на кризі й воді.
Зимова риболовля, катання на ковзанах по льодовому дзеркалу водойми інколи закінчуються трагічно. Нещастя може трапитись і ясної морозної днини, коли, здавалося б, крига не має тріснути.
Це не означає, що ми маємо зовсім відмовитись від зимової риболовлі чи катання на ковзанах, проте потрібно бути обережним і знати певні ознаки, що передують ламанню криги, — шум, потріскування криги тощо.
Улітку водойми стають масовими місцями відпочинку. У спекотний день на пляжах багато відпочивальників. І щоб запобігти небезпеці, потрібно дотримувати правил поведінки на воді та на сонці.
У воді так само слід дотримувати певних правил поведінки. Перед тим як зануритись у воду, слід змочити водою ноги, руки, обличчя, на мілині адаптувати своє тіло до температури води. Ці процедури виконують для того, щоб запобігти можливим судомам під час різкого занурення у воду.
Не можна стрибати у воду з кладок чи крутого берега, не знаючи глибини водойми чи річки, бо є небезпека наштовхнутись на кілок, який забивають рибалки, прикріплюючи на нього садочок, на камінь або корч.
Корисна порада: перед тим як пірнати, обов’язково вивчіть місце, де збираєтесь купатися.
І ще: не запливайте далеко від берега, покладаючись на силу і витривалість.
Пам’ятайте: у багатьох випадках тонуть люди, які вміють добре плавати.
Слід також дослухатися до застережень органів санітарного нагляду, якщо на березі річки чи водойми є таблички з написом «Купатися заборонено».
VІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Практичні завдання
Завдання 1. Запропонуйте одне одному ймовірну небезпечну ситуацію. Складіть алгоритм дій.
Завдання 2. Продемонструйте дії та їхній порядок у разі виявлення підозрілого пред-
мета.
Ситуаційні завдання
Завдання:
Розглянемо різні ситуації, у яких опиняється кожна людина, вийшовши за межі оселі та назвіть які небезпеки можуть виникнути у цих ситуаціях. Прокоментуйте, як можна убезпечити себе від виникнення небезпеки.
Ситуація 1. У багатоквартирному будинку не працює ліфт. Вам довелося спускатися (підійматися) сходами темної пори. Освітлення відсутнє.
Ситуація 2. Ліфт працює. Натиснувши кнопку і трохи зачекавши, ви заходите в кабіну. Проте, зрушивши з місця і проїхавши один-два поверхи, ліфт раптом зупиняється. Що робити?
VІІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Вивчити конспект.
2. Вивчити тему 4, пунк 4 с.70-74