Урок "Правила вживання апострофа"

Про матеріал
Розробка уроку з української мови для 5-го класу на тему: "Правила вживання апострофа" .Мета розробки: домогтися якісного засвоєння учнями правил вживання апострофа, застосовувати вивчені правила на практиці.
Перегляд файлу

УКРАЇНСЬКА  МОВА 5 КЛАС.

 

ТЕМА :

ПРАВИЛА ВЖИВАННЯ АПОСТРОФІВ

 

 

МЕТА:

Ознайомити учнів  з правилами вживання апострофа; домогтися засвоєння ними цих правил; виробляти навички, застосовувати вивчені правила на практиці; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу; виховувати в учнів повагу до рідного слова, вчити цінувати його красу, стимулювати бажання вдосконалювати власне мовлення.

 

Тип уроку :

Вивчення нового матеріалу.

Обладнання:

Таблиця “Вживання апострофа”.

 

Перебіг уроку :

 Я такий же, як знак розділовий,

і відомий шкільній дітворі.

Та в словах української мови

я пишусь не внизу, а вгорі;

Спробуй лиш написати ім'я

зразу стану потрібний і я.

(Д.Білоус)

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація знань.

  1. Перевірка домашньої вправи.
  2. Словниковий диктант.

 Район, сьогодні, мільйон, бойовий, синьоокий, гайок, мальок, знайомий, майор, цього, вйокати, трьох.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Зіставити вимову й написання поданих слів. Як читається буква, після якої стоїть апостроф, і буква, перед якою він стоїть? Які звуки позначають букви, які стоять після апострофа, а які коли між ними нема апострофа?

[зйавитис´а] - з'явитися    [з´аблик] - зяблик

[звйазок] - зв'язок    [дз´в'ак] - дзвяк

[бйут´] - б'ють    [б´уст] - бюст

 

  1. Слово вчителя.

 Сьогодні на уроці ми познайомимося з правилами вживання апострофа, будемо вчитися застосовувати правила на практиці.

 

ІV.  Повідомлення теми і мети уроку .

V. Опрацювання навчального матеріалу.

 1. Пояснення вчителя з використанням таблиці “Вживання апострофа”.

Апостроф пишемо перед буквами  я, ю, є, ї:

- після букв, що позначають губні приголосні [б, п, в, м, ф]. Б'ю, п'ятниця, в'юн, м'ясо, Стеф'юк;

- після букви р, що позначають твердий приголосний [р] : пір'я, подвір'я.

- після букви к у слові Лук'ян та похідних від нього: Лук'янівна, Лук'янович тощо.

- після префіксів, що закінчуються твердим приголосним, перед наступними я, ю, є, ї : під'їзд, між'яр'я.

Апостроф не пишемо перед буквами я, ю, я, ї :

- після букви, що позначають губні приголосні  [б, п, в, м, ф], якщо перед ними є 

інша буква на позначення приголосного, крім р : свято, морквяний, тьмяний, але торф'яний, черв'як, арф'яр.

- після букви р, що позначає м'який приголосний [р´] : ряска, буря, рядно.

 Букви я, ю, є, ї після апострофа позначають два звуки - [йа], [йу], [йе], [йі]: в'юн [вйун].

Для кращого засвоєння правил склали так звані мнемонімічні фрази (вислови для запам'ятовування). Існує така фраза й для апострофа МаВПа БуФ.               2. Практична робота.

- Прочитайте уривок вірша Тараса Шевченка. У чому співзвучність рядків Кобзаря із сьогоденням?

... Поховайте та вставайте.

Кайдани порвіте

І вражою, злою кров'ю

Волю окропіте.

І мене в сім'ї великій,

В сім'ї вольній, новій

Не забудьте пом'янути

Незлим тихим словом.

- Випишіть слова, в яких вживається апостроф (кров'ю, сім'ї, пом'янути). Поясніть за допомогою таблиці “Вживання апострофа”.

  1. Диктант з коментуванням.

 Пояснити вживання або невживання апострофа у реченнях.

Україно! Україно! Ти розвкітла солов'їно.

Ніч б'ється в вікна віттям горобини.

Пахне хліб, як тепло пахне хліб! Любов'ю трударів, і радістю земною, і сонцем, що всміхалося весною, і щастям наших неповторних діб - духмяно пахне хліб.

Дух прив'ялої м'яти розійшовся в свіжому повітрі.

Музиканти на хорах уже настроювали інструменти, щоб дзвякнути краков'як.

 

  1. Творча робота.

  Написати твір-мініатюру “У полі”, використовуючи такі слова:

Безвітряний, надвечір'я, рясно, повітря, в'ється, солов'ї, в'янути, м'яко, різнотрав'я, м'ята, будяк, пір'їна, духмяний, п'янкий, в'яз, в'юниться, рясний, зів'ялий, прямо, сузір'я.

 

  1. Гра: “ Увага: загадка”.

 Місцина над яром.

 Тож бувають у мові дива!

 Це слівце інтригує недаром:

 На шість літер - апострофів два,

 Означає місцину над яром.

 

Яке це слово?

 (над'яр'я)

 Учні також пропонують свої загадки з використанням слів з апострофом.

 

VІ. Підсумок уроку.

  1.  Творча робота.

  Скласти зв'язне висловлювання на тему: “Коли ставиться і коли не ставиться апостроф”.

  1. Письмо по пам'яті.

  Прочитати вірш, запом'ятовувати його протягом хвилини, записати, потім перевірити і пояснити правила вживання апострофа.

Збери шляхи мої - і встане даль,

Річки з'єднай - і встане синє море.

Чуму ж душа тривогою горить.

І серце б'є, як молотом коваль?

   (А.Малишко)

  1. Оцінювання учнів.

 

VІІ. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати матеріал “Вживання апострофа”
  2. Написати міні-твір (6-8 речень) на тему : “Моє село/місто” у кожному реченні використати слова з апострофом.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
6 березня 2023
Переглядів
470
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку