УКРАЇНСЬКА МОВА 5 КЛАС.
ТЕМА :
ПРАВИЛА ВЖИВАННЯ АПОСТРОФІВ
МЕТА:
Ознайомити учнів з правилами вживання апострофа; домогтися засвоєння ними цих правил; виробляти навички, застосовувати вивчені правила на практиці; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу; виховувати в учнів повагу до рідного слова, вчити цінувати його красу, стимулювати бажання вдосконалювати власне мовлення.
Тип уроку :
Вивчення нового матеріалу.
Обладнання:
Таблиця “Вживання апострофа”.
Перебіг уроку :
Я такий же, як знак розділовий,
і відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
я пишусь не внизу, а вгорі;
Спробуй лиш написати ім'я
зразу стану потрібний і я.
(Д.Білоус)
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація знань.
Район, сьогодні, мільйон, бойовий, синьоокий, гайок, мальок, знайомий, майор, цього, вйокати, трьох.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
[зйавитис´а] - з'явитися [з´аблик] - зяблик
[звйазок] - зв'язок [дз´в'ак] - дзвяк
[бйут´] - б'ють [б´уст] - бюст
Сьогодні на уроці ми познайомимося з правилами вживання апострофа, будемо вчитися застосовувати правила на практиці.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку .
V. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Пояснення вчителя з використанням таблиці “Вживання апострофа”.
Апостроф пишемо перед буквами я, ю, є, ї:
- після букв, що позначають губні приголосні [б, п, в, м, ф]. Б'ю, п'ятниця, в'юн, м'ясо, Стеф'юк;
- після букви р, що позначають твердий приголосний [р] : пір'я, подвір'я.
- після букви к у слові Лук'ян та похідних від нього: Лук'янівна, Лук'янович тощо.
- після префіксів, що закінчуються твердим приголосним, перед наступними я, ю, є, ї : під'їзд, між'яр'я.
Апостроф не пишемо перед буквами я, ю, я, ї :
- після букви, що позначають губні приголосні [б, п, в, м, ф], якщо перед ними є
інша буква на позначення приголосного, крім р : свято, морквяний, тьмяний, але торф'яний, черв'як, арф'яр.
- після букви р, що позначає м'який приголосний [р´] : ряска, буря, рядно.
Букви я, ю, є, ї після апострофа позначають два звуки - [йа], [йу], [йе], [йі]: в'юн [вйун].
Для кращого засвоєння правил склали так звані мнемонімічні фрази (вислови для запам'ятовування). Існує така фраза й для апострофа МаВПа БуФ. 2. Практична робота.
- Прочитайте уривок вірша Тараса Шевченка. У чому співзвучність рядків Кобзаря із сьогоденням?
... Поховайте та вставайте.
Кайдани порвіте
І вражою, злою кров'ю
Волю окропіте.
І мене в сім'ї великій,
В сім'ї вольній, новій
Не забудьте пом'янути
Незлим тихим словом.
- Випишіть слова, в яких вживається апостроф (кров'ю, сім'ї, пом'янути). Поясніть за допомогою таблиці “Вживання апострофа”.
Пояснити вживання або невживання апострофа у реченнях.
Україно! Україно! Ти розвкітла солов'їно.
Ніч б'ється в вікна віттям горобини.
Пахне хліб, як тепло пахне хліб! Любов'ю трударів, і радістю земною, і сонцем, що всміхалося весною, і щастям наших неповторних діб - духмяно пахне хліб.
Дух прив'ялої м'яти розійшовся в свіжому повітрі.
Музиканти на хорах уже настроювали інструменти, щоб дзвякнути краков'як.
Написати твір-мініатюру “У полі”, використовуючи такі слова:
Безвітряний, надвечір'я, рясно, повітря, в'ється, солов'ї, в'янути, м'яко, різнотрав'я, м'ята, будяк, пір'їна, духмяний, п'янкий, в'яз, в'юниться, рясний, зів'ялий, прямо, сузір'я.
Місцина над яром.
Тож бувають у мові дива!
Це слівце інтригує недаром:
На шість літер - апострофів два,
Означає місцину над яром.
Яке це слово?
(над'яр'я)
Учні також пропонують свої загадки з використанням слів з апострофом.
VІ. Підсумок уроку.
Скласти зв'язне висловлювання на тему: “Коли ставиться і коли не ставиться апостроф”.
Прочитати вірш, запом'ятовувати його протягом хвилини, записати, потім перевірити і пояснити правила вживання апострофа.
Збери шляхи мої - і встане даль,
Річки з'єднай - і встане синє море.
Чуму ж душа тривогою горить.
І серце б'є, як молотом коваль?
(А.Малишко)
VІІ. Домашнє завдання.