Урок. Тема. "Правила вживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом"

Про матеріал

Повторити й систематизувати знання, здобуті в початкових класах.

Засвоїти нові правила вживання апострофа, удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом.

Перегляд файлу

Тема уроку. Корінь слова. Спільнокореневі слова й форми слова.

Мета уроку.  Навчальна: розкрити учням багатозначність слова «корінь», сприяти усвідомленню поняття про спільну частину слів - корінь, навчити розрізняти форми слова та спільнокореневі слова, добирати спільнокореневі слова й утворювати форми слова , виділяти їх з тексту.

Розвивальна: розвивати в дітей мовне чуття, асоціативну пам’ять, логічне мислення, уміння порівнювати, аналізувати й узагальнювати.

Виховна: виховуватимемо любов та шанобливе ставлення до матері.

Тип уроку. Засвоєння знань, умінь і навичок.

Обладнання:   Глазова О.П. Українська мова: підруч. для 5 кл ,картки для групової роботи, поезії про матір.

Епіграф:

У світі все починається з мами !..

А.Костецький

Хід уроку

І. Організаційний момент. Емоційна підготовка учнів до роботи.

Заспокойтеся, зосередьтеся.

      -- Сьогодні до нас на урок завітало сонечко . Посміхніться. Простягніть до сонечка свої долоньки, ухопіть промінчик, подаруйте його один одному, побажайте успіхів на уроці.     Я бачу, що у вас гарний настрій , сподіваюся,що він допоможе вам бути активними, творчими у вивченні таємниць рідної мови.

ІІ. Мотиваційний етап

Першим приходить до нас слово. Приходить воно із материнською колисковою піснею.

- Хто першим співає дитині колискову? (Мама)

-   Людині , чия любов не знає меж , хто найбільше нас любить – мамі – присвячуємо ми сьогодні урок.

     --Прослухайте поезію Володимира Гринька «Мама»кажіть, як же називає ліричний герой маму?

Ще в колисці немовля

Слово «мама» вимовля.

Найдорожче в світі слово

Так звучить у рідній мові:

Мати, Матінка,Матуся,

Мама, Мамонька,Мамуся!

Називаю тебе я , Рідна ненечко моя!

- Якими словами називає ліричний герой маму?                        (Мати,Матінка,Матуся,Мама,Мамонька,Мамуся, ненька)

- Що спільного в цих словах? (лексичне значення, мають спільну частину – корінь).

Визначимо тему уроку.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

 Корінь слова. Спільнокореневі слова й форми слова.

Епіграфом до уроку будуть слова А.Костецького

У світі все починається з мами !..

- Як ви розумієте зміст цих слів?

   (Маленькими та беззахисними ми приходимо в цей світ. Та з першої хвилини життя відчуваємо тепло й любов своєї матусі, чуємо її ніжний голос,що заколисує в солодкий сон. Мама – це перше слово, яке вимовляє дитина. Мама – це слово, яке найчастіше повторює дитина в хвилини страждання й горя . Тільки мама може зрозуміти й дати цінну пораду ).

        Сьогодні мовний матеріал ми будемо вивчати, використовуючи тексти про маму. Вони допоможуть нам глибше усвідомити ,яку роль відіграють мами в нашому житті.

             За кожну правильну відповідь ставите собі по 1 балу.

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

  1. Актуалізація опорних знань.

-Над яким розділом ми працюємо ? («Будова слова. Орфографія»)

-Назвіть значущі частини слова ( префікс, корінь, суфікс, закінчення).

- Яким іншомовним словом називаємо значущі частини слова ? (морфеми)

- Яка змінна значуща частина слова виражає граматичне значення? (Закінчення).

      Отже, закінчення виражає граматичне значення. (Ми можемо визначити рід, число, відмінок)

-Яка частина слова виражає лексичне значення ? ( Основа)

- Яка значуща частина слова називається основою?? (Частина слова без закінчення). -  -  Утворіть від слова «мама» різні форми слова. Чим ці слова будуть відрізнятися?

- Яка частина слова є головною? (Корінь)

- Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово КОРІНЬ?

(Корінь дерева, корінь слова, корінь рівняння, корінь зуба)

-Тож слово КОРІНЬ однозначне чи багатозначне? (Багатозначне)

З’ясували всі значення слова КОРІНЬ

-Яке із значень цікавить нас? (Корінь слова, кореневі слова).

--Як називаються слова з однаковими коренями? Наведіть приклади.

 

Корінь — це головна значуща частина слова. У цьому міститься спільне значення для всіх спільнокореневих слів.

http://subject.com.ua/textbook/mova/5klas/5klas.files/image107.jpgПроблемне питання -Чи всі слова , які мають однаковий корінь, є спільнокореневими?

Учитель. Не всі слова, корені яких звучать однаково, є спільнокореневими. Спільнокореневими можна вважати лише ті слова, в яких корінь виражає однакове  лексичне значення. Наприклад: лист, листування, листуватися (спільнокореневі).

Але не можна вважати спільнокореневими слова листуватися і листя, бо їхні корені виражають різні лексичні значення.

 

2. Робота в парах.  Батьки - мама й тато - є коренями людського роду.

Спробуємо виростити дерево від кореня рід.

   Учитель     (У кожної пари на парті лежать надруковані слова . Вам необхідно виростити «чарівне дерево». Серед поданих слів вибрати й записати в колонку ті, які вважаєте спільнокореневими.   Окремо виписати форми слова).

           Рідний, рідненька, роду, поріднитися, родом, споріднені, рідина, родина.

Учитель.  - Чи всі слова розподілили? (Ні, залишилося слово рідина)

                     -Чому воно не знайшло собі місця? (Інше лексичне значення)

Учитель.  Отже, що спільного й відмінного в спільнокореневих словах і формах слова?

Висновок  ( Спільнокореневі слова мають різне лексичне значення , належать до різних частин мови, а форми слова - це одне й те саме слово в різних формах, належать до однієї частини мови).

V. Закріплення вивченого матеріалу

   1. Робота з підручником 

 

    1. Звіримо свої висновки з підручником с. 214. Виконати вправу  544 завд. 2., ст. 213.

 

2. Гра «П’яте зайве» (робота біля дошки)

 

   Учитель.  Коротке слово – «мама» , але які надлюдські глибини скарбів містятить воно в собі! Ціле її життя з серця б’є невичерпним джерелом безкорислива любов до своїх дітей, доброта, турбота, терпіння.

    Серед поданих рис характеру визначте спільнокореневі слова та вилучіть зайві. Поясніть вибір.

Добро, доброта, добрішати, добриво, добрість.

Любов, любити, любов’ю, любесенька, люблячий.

Турбота, турботливий, турбуватися , турбування, турботою.

 

3. Релаксаційна хвилинка.

    Кожній мамі притаманні такі риси характеру. Мамине всепрощаюче серце завжди любить нас, оберігає від усього на цій землі.

Учитель пропонує дітям розслабитися й промовляє слова:

- Заплющіть очі, прислухайтеся… І ви почуєте мамин голос… Він живе у вас, такий знайомий, рідний. Його не сплутаєш ні з яким іншим. Навіть, коли станеш дорослим , завжди будеш пам’ятати мамин голос, мамині очі, мамині руки… Вони торкаються до вашого обличчя, бережно гладять долями чоло, носик, щічки…Ви пробуджуєтеся, усміхаєтеся і розплющуєте очі.

Відпочили, продовжимо роботу.

4.  До кожного з поданих слів дібрати по 3-4 спільнокореневих, записати, виділити корені.  (3 слова : лелека, батьківський, гніздо)

лелека: лелечий, лелеча, лелечі, лелече, лелеченя;(чергування)

батьківський: батько, батьківські,батечко, батьки;

гніздо: гнізда, гніздовий, гніздова, гніздище, гніздечко.)

 

5. Вибірковий диктант

     У поданих реченнях знайти спільнокореневі слова та форми слова, виписати їх і позначити корінь.   Пояснити значення одного прислів’я (усно).

Яка мама — така сама.

Нема роду ріднішого над матінку .

Материна молитва з дна моря рятує.

Мати останній шматок дитині віддасть.

Нема того краму, щоб купити маму.

Любов матері й на відстані гріє.

 

       Можна все на світі вибирати, крім матері . Єдина людина, яка ніколи нас не зрадить,- це мама. Вона нам прощає, любить, захищає, віддасть останнє.

6. Творча робота.

      Дібрати спільнокореневі слова та утворити форми слова БЕРЕГИНЯ. Скласти з ним речення.

(сп.-- Берегиня – берегти, оберігати,збережений, обереги.

Форми--- Берегиня, берегині,берегиню, берегинею.

Мати – берегиня сімейного вогнища.)

VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

Епіграф:   Отже, чи згодні ви з висловом, що  У світі все починається з мами ?!..

 

- Чи досягли мети на уроці?   Продовжити речення

-- Сьогодні на уроці я навчився…

-- Мені найбільше сподобалося…

 

VІІІ.  Оцінювання   (Порахуйте свої бали)

VХ. Домашнє завдання

       Вивчити правила  на ст. 214,  (корінь, спільнокореневі слова)

А. Дібрати спільнокореневі слова та форми слова НЕНЯ , позначити корінь, скласти речення.

Б. Написати твір-мініатюру на тему «У світі все починається з мами». У спільнокореневих словах позначити корінь.

Учитель.   Діти, коли станете дорослими , не забувайте своїх матерів, які вас народили й все роблять для того , щоб ви виросли справжніми людьми. Любіть, захищайте їх. І хай вічно у вашому серці живуть мами.

     А сьогодні, прийшовши додому, розкажіть мамам, як ви їх любите. Вони так цього чекають.

docx
Додано
30 квітня 2020
Переглядів
792
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку