Тема: Правила вживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом. Подвоєння букв на позначення збігу однакових приголосних звуків. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних.
Мета: повторити та систематизувати знання, здобуті в початкових класах та засвоїти нові правила вживання апострофа, удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом; поглибити знання учнів про подвоєння, навчити розрізняти подвоєння букв на позначення збігу однакових приголосних та подовження м’яких приголосних; розвивати навички самостійної роботи, логічного мислення, мовлення, пам’яті, уваги; виховувати інтерес до минулого України.
Тип заняття формувальний
Обладнання: роздатковий матеріал, підручник, зошит
Хід заняття
І мініада
Картка №1
Знайдіть слова з йо і запишіть їх.
Ма…нез, прац…витий, ранн…ою, баталь…н, сер…зний, дз…бик, міль…н, га…к, кра…вий.
Складіть речення із словосполученнями.
Прийшов до н…го; кол…орові нитки; у сусідн…му будинку.
Картка №2
За слова з йо та ьо у два стовпчика.
Кл…ш, дз…бати, зна…митися, просл…зитись, багат…х, кол…ри, міль…н, бо…вий.
Перекладіть українською мовою.
Подъем, съемка, слезы, летчик, Соловьёв, лен, батальон, полевой, мак, боевой.
Прочитайте слова. Скажіть, які звуки позначають виділені словосполучення букв, з якою метою вони вживаються.
Рясно – бур’ян
Свято – в’янути
Подякувати – під’яремний
Ллється – в’ється
Люди – в’юн.
Учні розмірковують над тим, чому в першій колонці пишуться слова без апострофа, а в інші із.
ІІ мініада
Пишеться ' не пишеться
№ |
після |
Перед (я, ю, є, ї) |
після |
Перед (я, ю, є, ї) |
1. |
б, п, в, м, ф |
Б’є, п’ють, солов’ї |
б, п, в, м, ф, якщо перед ним є приголосний, крім р, що належить до кореня |
Духмяний різьбар |
2. |
Р, що позначає [р], та першої частини складного слова на приголосний. |
Пір’я, матір’ю під’їхав, пів’ящика |
Р, що позначає [р'] |
Рябий, буряк |
3. |
г, к, х, ж, ш, б, в, м, ф (у словах іншомовного походження). |
Х’юстон, Руж’є |
Перед йо |
підйом |
4. |
к (у слові Лук’ян і похідних) |
Лук’яненко |
г, к, х, ж, ч, ш,б, п, в, м, ф, що позначають м’який приголосний (в словах іншомовного походження і рос. власних назв). |
Пюре, Гюго |
Солов’їний, Соловйов, жираф’ячий, в’ється, солом’яний, святковий, зв’язківець, плоскогір’я, двохярусний, пів'ями, без’ядерний, буряк, пюре, рядок, бюро, Рів'єра, підйом, духмяний.
Соловей, хлопець, дерево, солома, полива, трава, камінь, слово, торф, дух, мед, тьма, різьба.
Завдання вправ
ІІІ мініада
Типи подвоєння букв
наслідок збігу однакових звуків подовження м’яких при голос. слов. інш. походж.
Беззоряний, туманний знання, читання, сіллю тонна, вілла
Об…ивка, об…ігти, об…йти, об…ризкувати, об…їхати, під…аний, від…зеркалюватися, під…ивитися, від…ача, під…добрюватися, під…ігріти, над…звуковий, воз…єднаня, без…язикий.
День, кордон, ціна, година, лимон, бетон, корінь.
Подовження приголосних буває:
Сіль, заповідь, чверть, розкіш, мідь, путь, міць, єдність, юність, сталь, деталь, стійкість, пристань, грань, жовч, врожайність.
V. Узагальнення та систематизація вивченого на занятті. Оцінювання учнів відповідно до результатів засвоєного навчального матеріалу.
VІ. Домашнє завдання.
Скласти тестові завдання до теми «Подвоєння» та «Апостроф».
Вивчити правила ст..129-136 виконати вправу