Урок "Правила вживання м'якого знака".

Про матеріал
У розробці вміщені пояснення про правила вживання м'якого знака, інтерактивні вправи, які дозволяють закріпити вивчений теоретичний матеріал.
Перегляд файлу

 

Тема уроку:    Правила вживання м΄якого знака

Мета  уроку : формування предметних компетентностей;

                            розвивати орфографічне вміння;

                            формування ключових компетентностей: уміння вчитися,

                            формувати уміння переключатися з одного виду діяльності

                             на інший, оцінювати свою роботу та діяльність

                            однокласників.

                           

    Тип уроку:      урок засвоєння нових знань

Девіз уроку:   Час дарма не марнувати, будемо дружно працювати.

 

                                   Хід уроку

  1. Орієнтація, мотивація діяльності.

Добрий день, діти! Я рада вітати вас на нашому уроці. Хочу, щоб від нашої зустрічі у вас залишилися гарні враження. Щоб ваш розум поповнився новими корисними знаннями. А цей урок нехай ще раз розкриє багатий і прекрасний світ рідного слова. Посміхніться один одному, побажайте успіхів і ми розпочнемо наш урок.

II. Цілепокладання.

1.Пригадаємо знання з фонетики.

Бліц – опитування « Блискавка»

1.Фонетика вивчає…

2.Голосні звуки…

3.Букви Я, Є, Ю позначають…

4.М΄якість приголосних позначають на письмі…

2. Взаємоперевірка домашнього завдання. Вправа 377.

3.Фонетична розминка. Записати слова фонетичною транскрипцією.

Рік, зайченя, людина, ллє.

 

III. Мотивація навчальної діяльності.

1.Інтерактивна вправа « Очікування»

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

- На партах у вас лежать паперові листочки з буквами   С, У, І, П, Х.

Дайте, будь ласка, відповідь на питання: « Яким я хочу бачити себе на уроці?» одним словом, відповідь має починатися з отриманої букви.

- старанним, сміливим, самостійним, сумлінним.

- Х- хорошим, хоробрим.

- І інформованим, ініціативним, інтелектуальним.

- Пприємним, працьовитим.

 У – уважним, успішним, упевненим.

  • Яке слово можна скласти із цих букв?  Слово  УСПІХ.

Вчитель. Я всім вам бажаю успіхів на сьогоднішньому уроці. І хай він буде для вас цікавим, творчим та продуктивним.

  1. Цілереалізація.

Гра « Знайди зайве». Знайдіть зайве слово у рядках

1.Вишеньці, сопілці, черешеньці.

2.Станьте, сядьте, вірте, гляньте.

3.Голуб, медаль, монастир, лікар.

     Проблемне запитання:

    1.Поясніть, як ви шукали зайве слово?

    2.Яких знань нам іще не вистачає?

   3.Чи можете ви сформулювати тему сьогоднішнього уроку?

 

Сприйняття і усвідомлення навчального матеріалу.

1.Лінгвістична казка.

У царстві Граматики була чарівна країна Алфавіт. Жили у ній різні букви. Вони гордилися тим, що кожна з них називає якийсь звук. Літери Щ та Ї завжди ходили разом, тому що мали право позначати відразу два звуки. Деколи вони приймали у свою компанію букви Я,Ю,Є, адже ті позначали то 2 звуки, то 1. Їх усі слухали.

       Одного разу букви вирішили вигнати зі своєї країни Ь, тому що він часто робив їм зауваження, коли букви сперечалися про свою важливість. « Та хто він такий? Він узагалі не позначає жодного звука! Не потрібна нам така буква,» - кричали розлючені літери. Знак м΄якшення з того часу жив самотньо. А в країні Алфавіт запанував хаос : сплутувалися значення слів, багато слів вимовлялися неправильно. Літери зрозуміли, що без знака м΄якшення їм не обійтися.

     -  Чому букви вирішили все – таки повернути знак м΄якшення?

    -    Яка його роль у мовленні?

      - Чи можна обійтися без знака м΄якшення?

2.Робота із таблицею « Правила вживання м΄якого знака»

3.Робота в групах. Випишіть слова з м΄якими приголосними:

1група - м΄якість позначається Ь;

2 група – буквою І;

3 група – буквами Я,Ю,Є.

Кожен народ має свої символи, що вирізняють його серед інших народів. Одним із головних символів є національний герб України. Це золотий тризуб на синьому тлі. Його запропонував київський князь Володимир понад тисячу років тому. Народне тлумачення нашого герба – « воля».

4.Робота в парах. Виконати вправу 380 ( усно).

5. Проблемне запитання.

 - Чому у давальному відмінку  в слові « неньці» пишеться  м΄який знак, а в слові «Тетянці» - ні?

6. Творчий диктант.

Утворіть прикметники від іменників за допомогою суфікса – ськ -:

Коваль, велетень, Україна, Київ.

7 . Фізкультхвилинка.

8.  Орфографічна естафета. Розподільний диктант.

Запишіть слова у 2 колонки: у 1 – з м΄яким знаком, у 2 – без нього.

Близький, близнята, живуть, їдальня, дзьобик, запорізький, вісімнадцять, гілка.

9. Робота в групах.

1група. Вставте у словах, де потрібно Ь. Визначте кількість букв та звуків у виділених словах.

Сон…ця, поранен…ку, стіл…чик, майбут…нє, міс…кий.

2 група. Виправити помилки у написанні слів. Записати правильно.визначити кількість букв і звуків у виділених словах.

Натальці, україньський, радится, парасолка, доньці, збираются.

3 група. Поставити іменники у давальному відмінку.

Тітонька, рибалка, Оленка, жменька.

10. Вправа « Я – редактор».

Учень 5 класу Василько дуже засумував, не може впоратися із правилами вживання м΄якого знака, тому і наробив багато помилок. Допоможіть Василькові.

Стародавьній, сидит, льється, учьні, навчаются, чорнесенкий, сусідонці, Микольці.

11. « Квітка – загадка».

-  Заповніть пелюстки квітки словами, що закінчуються  на Ь. Із двома складіть речення.

Домашнє завдання:

Вивчити § 41.

1група – вправа 383.

2група – скласти словниковий диктант (20 слів) за темою « Правила 

                 вживання  м΄якого знака».

3 група – написати твір – мініатюру « Прощавай, зимонько», використовуючи

                  слова із м΄яким знаком».

 

 

  1. Рефлексивно – оцінюючий.

Мікрофон. Чи здійснилися ваші очікування?

  • На уроці мені було …
  • На уроці я дізналася…
  • На уроці я навчилася…
  • На уроці я зрозумів…
  • Тепер я вмію, знаю…
  • Я можу…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                            Черняхівська   гімназія

 

 

 

 

 

        Правила вживання м΄якого

знака

 

                      Вчитель Іванчук Н. І.

 

 

 

 

                                      

 

                                                   2018р.

docx
Додав(-ла)
Іванчук Ніна
Додано
5 лютого 2023
Переглядів
441
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку