Тема уроку: Правила вживання м΄якого знака
Мета уроку : формування предметних компетентностей;
розвивати орфографічне вміння;
формування ключових компетентностей: уміння вчитися,
формувати уміння переключатися з одного виду діяльності
на інший, оцінювати свою роботу та діяльність
однокласників.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Девіз уроку: Час дарма не марнувати, будемо дружно працювати.
Хід уроку
Добрий день, діти! Я рада вітати вас на нашому уроці. Хочу, щоб від нашої зустрічі у вас залишилися гарні враження. Щоб ваш розум поповнився новими корисними знаннями. А цей урок нехай ще раз розкриє багатий і прекрасний світ рідного слова. Посміхніться один одному, побажайте успіхів і ми розпочнемо наш урок.
II. Цілепокладання.
1.Пригадаємо знання з фонетики.
Бліц – опитування « Блискавка»
1.Фонетика вивчає…
2.Голосні звуки…
3.Букви Я, Є, Ю позначають…
4.М΄якість приголосних позначають на письмі…
2. Взаємоперевірка домашнього завдання. Вправа 377.
3.Фонетична розминка. Записати слова фонетичною транскрипцією.
Рік, зайченя, людина, ллє.
III. Мотивація навчальної діяльності.
1.Інтерактивна вправа « Очікування»
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
- На партах у вас лежать паперові листочки з буквами С, У, І, П, Х.
Дайте, будь ласка, відповідь на питання: « Яким я хочу бачити себе на уроці?» одним словом, відповідь має починатися з отриманої букви.
-С- старанним, сміливим, самостійним, сумлінним.
- Х- хорошим, хоробрим.
- І – інформованим, ініціативним, інтелектуальним.
- П – приємним, працьовитим.
У – уважним, успішним, упевненим.
Вчитель. Я всім вам бажаю успіхів на сьогоднішньому уроці. І хай він буде для вас цікавим, творчим та продуктивним.
Гра « Знайди зайве». Знайдіть зайве слово у рядках
1.Вишеньці, сопілці, черешеньці.
2.Станьте, сядьте, вірте, гляньте.
3.Голуб, медаль, монастир, лікар.
Проблемне запитання:
1.Поясніть, як ви шукали зайве слово?
2.Яких знань нам іще не вистачає?
3.Чи можете ви сформулювати тему сьогоднішнього уроку?
Сприйняття і усвідомлення навчального матеріалу.
1.Лінгвістична казка.
У царстві Граматики була чарівна країна Алфавіт. Жили у ній різні букви. Вони гордилися тим, що кожна з них називає якийсь звук. Літери Щ та Ї завжди ходили разом, тому що мали право позначати відразу два звуки. Деколи вони приймали у свою компанію букви Я,Ю,Є, адже ті позначали то 2 звуки, то 1. Їх усі слухали.
Одного разу букви вирішили вигнати зі своєї країни Ь, тому що він часто робив їм зауваження, коли букви сперечалися про свою важливість. « Та хто він такий? Він узагалі не позначає жодного звука! Не потрібна нам така буква,» - кричали розлючені літери. Знак м΄якшення з того часу жив самотньо. А в країні Алфавіт запанував хаос : сплутувалися значення слів, багато слів вимовлялися неправильно. Літери зрозуміли, що без знака м΄якшення їм не обійтися.
- Чому букви вирішили все – таки повернути знак м΄якшення?
- Яка його роль у мовленні?
- Чи можна обійтися без знака м΄якшення?
2.Робота із таблицею « Правила вживання м΄якого знака»
3.Робота в групах. Випишіть слова з м΄якими приголосними:
1група - м΄якість позначається Ь;
2 група – буквою І;
3 група – буквами Я,Ю,Є.
Кожен народ має свої символи, що вирізняють його серед інших народів. Одним із головних символів є національний герб України. Це золотий тризуб на синьому тлі. Його запропонував київський князь Володимир понад тисячу років тому. Народне тлумачення нашого герба – « воля».
4.Робота в парах. Виконати вправу 380 ( усно).
5. Проблемне запитання.
- Чому у давальному відмінку в слові « неньці» пишеться м΄який знак, а в слові «Тетянці» - ні?
6. Творчий диктант.
Утворіть прикметники від іменників за допомогою суфікса – ськ -:
Коваль, велетень, Україна, Київ.
7 . Фізкультхвилинка.
8. Орфографічна естафета. Розподільний диктант.
Запишіть слова у 2 колонки: у 1 – з м΄яким знаком, у 2 – без нього.
Близький, близнята, живуть, їдальня, дзьобик, запорізький, вісімнадцять, гілка.
9. Робота в групах.
1група. Вставте у словах, де потрібно Ь. Визначте кількість букв та звуків у виділених словах.
Сон…ця, поранен…ку, стіл…чик, майбут…нє, міс…кий.
2 група. Виправити помилки у написанні слів. Записати правильно.визначити кількість букв і звуків у виділених словах.
Натальці, україньський, радится, парасолка, доньці, збираются.
3 група. Поставити іменники у давальному відмінку.
Тітонька, рибалка, Оленка, жменька.
10. Вправа « Я – редактор».
Учень 5 класу Василько дуже засумував, не може впоратися із правилами вживання м΄якого знака, тому і наробив багато помилок. Допоможіть Василькові.
Стародавьній, сидит, льється, учьні, навчаются, чорнесенкий, сусідонці, Микольці.
11. « Квітка – загадка».
- Заповніть пелюстки квітки словами, що закінчуються на Ь. Із двома складіть речення.
Домашнє завдання:
Вивчити § 41.
1група – вправа 383.
2група – скласти словниковий диктант (20 слів) за темою « Правила
вживання м΄якого знака».
3 група – написати твір – мініатюру « Прощавай, зимонько», використовуючи
слова із м΄яким знаком».
Мікрофон. Чи здійснилися ваші очікування?
Черняхівська гімназія
Правила вживання м΄якого
знака
Вчитель Іванчук Н. І.
2018р.