Урок "Правильне вживання в мовленні вищого і найвищого ступенів порівняння прикметників"

Про матеріал
: Конспект уроку, мета якого - удосконалювати вміння шестикласників правильно утворювати форми вищого й найвищого ступенів порівняння якісних прикметників, формувати вміння правильно й доречно вживати їх у мовленні, привчати працювати над запобіганням помилок, що виникають під час творення ступенів порівняння; розвивати культуру мовлення, виховувати любов до рідного слова.
Перегляд файлу

Тема: Правильне вживання в мовленні  вищого й найвищого ступенів                                порівняння прикметників

 

Мета:    удосконалювати вміння шестикласників правильно утворювати

              форми вищого й найвищого ступенів порівняння якісних прикметників;

               формувати вміння    правильно й доречно вживати їх у мовленні;

             привчати працювати над запобіганням помилок, що виникають під час творення ступенів порівняння; розвивати увагу, аналітичне мислення, культуру мовлення;

 виховувати любов до рідної мови, до слова.  

.

 Міжпредметні зв’язки: українська література, фольклор.

 

Обладнання: підручник (Глазова О.П., Українська мова: підручник для 6 класу. – К.:Видавничий дім «Освіта», 2014), мультимедійна презентація, картки з текстами вправ та завдань. , золоті правила поведінки та спілкування учнів на уроці, картки самооцінювання,  рефлексійна анкета

 

Методи, прийоми, форми роботи: «Незакінчене речення», «Займи позицію», робота в групах, проблемно-пошуковий метод, метод спостереження, дослідження, стилістичний експеримент,.

 

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок

Форма уроку: урок-діалог.     

 

 

                                                             Недостатньо тільки отримувати знання,

                                                           потрібно вміти їх використовувати

                                                                                                                  Й.В.Гете

                                                                                                        

                                      Хід уроку

 

І. Етап  емоційного налаштування на урок

Створення позитивного настрою та установка на емоційно-ціннісне ставлення до праці

- Добрий день, діти !

 Сьогодні до нас завітало багато гостей. тому урок буде незвичайний.

Діти, я хочу відкрити маленьку таємницю. Вже другий рік  я працюю з вами і провела серйозне дослідження, визначивши, хто  у вашому класі найкращий, найталановитіший, найуспішніший, найперспективніший учень. Гадаю, вам теж цікаво дізнатися? Зрозуміло, назвати вголос цю людину було б некоректно, тому я поклала її світлину всередину цієї скриньки. Передайте її один одному, дивіться, але, будь ласка, не кажіть, кого побачили, домовились?

 (у скриньці невеличке дзеркальце)

- Ви здивовані? Кого ж ви побачили ? ( відповіді учнів )

Звичайно, себе.

- Шановні гості, знайомтесь: найкращі, найталановитіші, найуспішніші, найперспективніші учні 6 класу.

Ми емоційно налаштувались на роботу. Тепер доведемо свої найкращі якості на ділі. Попереду нас чекає  серйозна робота  - урок української мови.  Сподіваюсь праця ваша буде плідною, гості не змарнують з нами свій час.  Ви  зумієте переконати, що знаєте й любите рідну мову.

 

ІІ.Етап мотивації навчально-пізнавальної діяльності. Вироблення правил поведінки та спілкування на уроці .

 

Ниточкою, що єднає націю, є мова, для нас - українська. Наша мова – одна з найбагатших,  наймилозвучніших мов у світі.

 Мова  існує в мовленні. Уміння володіти словом потрібне кожній людині. Той, хто серцем відчуває красу слова, піднімається на високу сходинку справжньої культури.

 Відчувати властивості слова - це одне найскладніших завдань У справі володіння словом велике значення має вміння застосовувати його  граматичні структури  у мовленні.

Кожній частині мови належить особлива роль у мовній комунікації. На уроках ми вчимося використовувати  частини мови у мовленні не лише  для передачі думки, а й з іншою метою

НайтиповішІ помилоки які трапляються в усному  й писемному мовленні наших сучасників - уживання ступенів порівняння .

 

ІІ. Оголошення теми , мети, завдань, епіграфа уроку.

Розгорніть зошити, запишіть тему та епіграф уроку:

«Недостатньо тільки отримувати знання, потрібно вміти їх використовувати»( Й.В.Гете)

- Як ви розумієте ці слова?

Практичні вміння  потрібні кожній людині.

Отже, має значення лише те знання, яке використовується на практиці .

Тому сьогоднішній урок  буде практичний.

 

Як вчитель  хочу, щоб ви сьогодні на уроці  навчились :

- правильно утворювати й використовувати  в мовленні прикметники різних ступенів порівняння;

 - помічати помилки і не допускати  їх у власному мовленні

Висловіть свої очікування від уроку, використавши  прийом «Незакінчене речення» ( скористайтесь  цілями0

 Я очікую, що сьогоднішній урок навчить мене…

     

*утворювати правильно форми вищого  й найвищого ступеня порівняння прикметників;

*правильно  вживати  в усному та писемному мовленні  прикметники  різних ступенів порівняння;

* визначати роль  прикметників  у мовленні;

 * знаходити помилки, що виникають під час  творення ступенів порівняння;

* висловлювати  власні  міркування на основі  текстів;

*аргументувати думку, робити висновки.

 

  Пригадаємо золоті правила поведінки та спілкування учнів  на уроці та в групі :

 * умій грамотно говорити та уважно слухати

 *  не перебивай співрозмовника

           * ввічливо і доказово заперечуй думку, з якою не погоджуєшс

            * поважай усі висловлені думки

ІV. Актуалізація опорних знань

Пригадаємо, що нам відомо про творення ступенів порівняння прикметників  із попереднього уроку. Допоможе перевірити теоретичні знання :

 1.Вправа «Антивірус» .

 ( завдання для всіх)

Перед вами на слайді уражена вірусом інформація. Ваше завдання  - відновити речення  якнайточніше.

 

1.Мають, якісні, ступені, прикметники, порівняння.

2.Проста форма вищого ступеня порівняння прикметників твориться  за допомогою  суфіксів…

3.Складена форма вищого ступеня порівняння прикметників твориться…

4.Проста форма ступеня порівняння прикметників твориться додаванням префікса най до форми

5.     форма найвищого ступеня порівняння прикметників твориться за допомогою слів найбільш, найменш

6.Ступені порівняння у прикметників типу великий, гарний  творяться від прикметників з іншим

7.У прикметниках з основою на  г, ж, з  відбувається…

2.Чому так?

Чи можна утворити хоча б одну форму ступеня  порівняння від прикметників? Чому? Відповідь  обґрунтуйте.

 І гр.. шоколадний              ІІ гр.    вороний

        жовтуватий                          предобрий

        німий                                       гострокрилий

       маленький                               величезний

 

Коли ми використовуємо прикметники у   вищому і найвищому ступені порівняння ? ( Щоб виразити різну міру ознаки.)

 Що означають прикметники у вищому ступені порівняння , а що в найвищому?

 

V. Застосування  знань, умінь і навичок

   Отже, маєте певні  знання. А тепер спробуймо доповнити та поглибити  їх, застосувавши на практиці.

1.Стилістичний експеримент ( учням пропонується текст)

    Мова – найкращий  цвіт  духовного життя  народу. У ній  втілюється небо вітчизни, її повітря, її поля, гори й долини, її ліси й ріки, її бурі і грози .

    Мова є найважливіший, найдорожчий і  найміцніший зв'язок, що з'єднує покоління народу в одне велике історичне ціле. Коли зникає мова, - народу нема більше!. Поки жива мова  в устах народу, доти живий і народ. Відберіть у народу все - і він усе може повернути,  але відберіть мову, і він ніколи  вже не створить її . Вимерла мова в устах народу - вимер і народ.. 

-Прочитайте  текст. До якого стилю  він належить?

- Яка тема тексту?

- Визначте головну думку.

 -Дайте заголовок тексту.

Знайдіть прикметники, вжиті у вивчених формах. Чому автор використовує прикметники, вжиті у найвищому ступені порівняння?

А тепер вилучіть ці  прикметники і прочитайте текст без них.

 Що втрачається? Зробіть висновок про роль прикметників у мовленні.

Який  текст вам більше подобається? Чому?

 

2.« Юні мовознавці» . (Робота в зошитах)

Хочу, щоб ви  уявили себе юними мовознавцями. Пропоную  завдання учнівської олімпіади. Чи справитесь з ними ви? 

Утворити ступені порівняння

І гр..  далекий,  добрий, , худий, гарний, поганий

ІІгр. смачний,   великий, чесний, дзвінкий

 3. «Займи позицію»

Учень 7 класу забув правила творення  прикметників . Допоможіть йому виконати завдання..

 

ТАК( Правильно)                        НІ   (Неправильно)

     Сильніший за мене                    Сильніший мене?

     Тихіший  від води                  Тихіший  води

      Нижчий від   трави       ?        Нижчий трави

      Воля дорожча за життя             Воля дорожча життя

Яке правило ілюструє це завдання?

 Коментар учителя. Прикметники вищого ступеня в реченнях уживаються з прийменниками від, за або сполучниками ніж, як.
Прикметники вищого ступеня узгоджуються в роді, числі та відмінку з іменниками (займенниками).

4.Проблемне питання. Чи однакові за значенням слова?

Поясніть смислову різницю між прикметниками вищого ступеня порівняння.. Підтвердіть свої думки, введіть подані слова у словосполучення.

1група: старший і старіший;

2 група: рідший і рідкіший;

Старший (за віком – старший брат, за званням, посадою – старший  сержант, старший від мене ) і старіший (більш старий – про дідуся)

Рідший (з меншою густотою дерев – про гаї, ліси) і рідкіший (менш густий – про рідину )

Дайте відповідь на запитання:  Який ранок у 1 реченні впр.344?( Робота з підручником . впр. 344.1 речення)

5.Лірична хвилина + завдання  ( запис mp.3)

Найогидніші очі порожні,
Найгрізніше мовчить гроза,
Найнікчемніші дурні вельможні,
Найпідліша брехлива сльоза.

Найпрекрасніша мати щаслива,
Найсолодші кохані вуста,
Найчистіша душа незрадлива,
Найскладніша людина проста.

Але правди в брехні не розмішуй,
Не ганьби все підряд без пуття,
Бо на світі той наймудріший,
Хто найдужче любить життя.

 

                      (В.Симоненко).

 

Які образи виникли у вашій уяві?

Як ви розумієте вислів « порожні очі»?  В якої людини можуть бути порожні очі? 

Визначте  ступінь порівняння якісних прикметників, вжитих у поезії.

Доведіть, що виділені слова не є прикметниками.

Яким членом речення виступає прикметник  у реченні. Як називається цей художній засіб?

 Робота в групах

  І ГР.   І строфа

  ІІ ГР.  ІІ строфа  Яку роль відіграють прикметники  у кожній строфі? З якою інтонацією читаємо кожну строфу?

 

З якою метою автор використав  такі різні за значенням слова?

6. Ситуативні  творчі завдання ( випереджувальне домашнє завдання )

(  Ви побували на Міжнародному книжковому ярмарку.

Складіть рекламу для цього ярмарку, використавши прикметники у різних формах.)

 Представлення реклам (учні )

7.Помилки в  рекламі

Зверніть увагу на рекламу. Від яких прикметників утворено найвищий ступінь порівняння? З якою метаю?

«Чумак - найтоматніша паста»

«Бухгалтерський облік»- найбухгалтерськіша газета

« Вог - найкавовіша кава»

Іноді такі ступені порівняння утворюють зі стилістичною метою навіть від відносних прикметників, щоб, по-перше, привернути увагу читача,  покупця, по-друге, підкреслити певну ознаку. Автори реклами часом ігнорують мову і стиль рекламних повідомлень.

Для людини освіченої така  реклама може стати антирекламою.

8.«Скарбниця мудрості»

Наша мова - невичерпне багатство, найцінніший скарб, найдорожчий витвір народної душі. Ваше завдання - показати хоча б одну  грань цього самоцвіту.

(Учні мали випереджувальне домашнє завдання знайти прислів’я, в яких  вживаються прикметники у вищому і найвищому ступенях.)

1.Солодший за все плід праці.

2. Найвищі – чистих душ собори.

3 . Воля дорожча за життя.

4. Правда світліша за сонце.

5.Тиха вода найглибша

6.Голод — найкращий кухар.

7. Воля дорожча від усього

 8..Приятилева вода солодша від меду недруга.

 Зверніть увагу. Наші предки, хоча не знали граматичних структур, але мали  тонке мовне чуття, правильно утворювали  відповідні форми  прикметників.

9.Ситуативне завдання « Майстерня редактора» ( робота в зошитах)

 

Ви – кориспондент шкільної газети. Вам доручили дібрати матеріал для колонки новин до Міжнародного дня рідної мови. Одне з інтернет-повідомлень, яке вас зацікавило, російською мовою. Ви  використовуєте онлайн- перекладач, який  допускає граматичні помилки при  перекладі.  Проаналізуйте й виправте їх. Які труднощі виникли? Чому?

Сама досконала мова та, яка виражає велику кількість понять самою меншою кількістю слів. Саме  більше і саме дороге добро в кожного народу - це його мова.

 Зверніть увагу на те, що в російській мові використовується слово самий.

В усному мовленні учні нерідко поєднують форму найвищого ступеня прикметника зі словом самий (самий найхоробріший, самий найбільший), що є неправильним.

  У теле - і радіопередачах, та й навіть у художній літературі, інколи вживається словосполучення, яке виражає найвищий ступінь ознаки і складається зі слова самий плюс якісний прикметник у звичайній формі (самий вродливий, самий серйозний, самий дешевий, самий великий).

 Це в сучасній українській літературній мові теж суперечить нормі. Наприклад,в оповіданні О.Стороженка « Скарб» читаємо: «Почекай трошки - я сама знайду тобі дівчину, саму найкращу на всьому світі, саму роботящу…»      ( мати - Павлусеві).

 

Яку корисну пораду дає підручник, щодо вживання у мовленні ступенів порівняння прикметників?

 Хоча  ці форми прикметників — проста й складена — є ніби паралельні, проте українська художня література й жива народна мова давали перевагу, за деякими винятками, простій. Складена форма має книжне забарвлення , тому використовується в науковому і офіційно-діловому стилях. Однак на сторінках газет, а часто й у науковій літературі вдаються до складеної форми .

«Цей спосіб — більш зручний для практичного застосування», — читаємо в журналі. Але куди природніше звучить: «спосіб зручніший».

10.Діалог з гостем

Чиє мовлення для вас є взірцем багатства, краси?

Про що б ви хотіли запитати наших гостей? Порадьтесь і сформулюйте питання, вживаючи прикметники різних ступенів порівняння . Запитання мають бути коректними, грамотними, не забувайте про  етикетні вирази. (учні формулюють запитання)

11.Складання алгоритму  пам’ятки  уникнення помилок при творенні ступенів порівняння: « Запам’ятай найголовніше»

НЕ:  поєднувати …

          вживати слово  самий

         вживати без

       утворювати від відносних

Додаткові завдання:

Спробуйте сформулювати власний лаконічний вислів про мову.

Порадьте учневі, що потрібно робити, аби збагачувати  своє мовлення.

VІ.Рефлексійно-оцінювальний етап.  «Мікрофон»

Чи досягли ми поставленого на початку уроку завдання?

Рефлексійна анкета

 Знання цього  уроку дадуть мені можливість ….

Найцікавішим для мене було…

Тепер я знаю, що…

Я зрозумів, що…

Як ти працював?

VІІ. Оцінювання

Недарма , мабуть, давньогрецький драматург Есхіл казав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні». 

 Ми сьогодні працювали над засвоєнням важливих правил .  Наш урок –це лише маленький крок  на довгому шляху до мовної досконалості. Цей шлях починається з любові до рідної мови, з бажання майстерно володіти нею. Це обов'язок громадянина.

 

VІІ. Домашнє завдання.

Повторити матеріал §28;

Виконати впр.352 (переписати, підкреслити прикметники, від яких не утворюються ступені порівняння);

* Скласти розповідь на тему: « Чистіша від сльози вона хай буде..». У творі використати прикметники вищого та найвищого ступеня порівняння.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Вергун Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гончарова Світлана Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
10 лютого 2021
Переглядів
2899
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку