Урок"Правопис складних слів"

Про матеріал
Конспект уроку для учнів 10 класу. Матеріали уроку будуть корисними при повторенні та підготовці до ЗНО.(враховано зміни до правопису).
Перегляд файлу

Тема. Правопис складних слів

Мета: поглибити знання учнів  про  творення  й       правопис              складних  і  складноскорочених слів; звернути увагу на зміни в українському правописі; формувати  вміння    правильно писати  складні слова; розвивати  творчі вміння школярів використовувати  складні  та  складноскорочені  слова  при  побудові власних  висловлювань; виховувати  інтерес  до  української  мови.

Тип уроку: урок закріплення  знань, умінь та навичок.

 Перебіг уроку

І.Організаційний момент

Працюємо дружно, плідно, сумлінно,

Щоб вивчити рідну мову на відмінно.

Доброго ранку! Ми сьогодні продовжуємо вивчати розділ «Словотвір та орфографія». Я бажаю вам гарно попрацювати. Для того, щоб краще налаштуватися, пропоную взяти участь в аутотренінгу.

ІІ. Мотивіція пізнавальної діяльності.

Аутотренінг.

Я – учень.

Я – особистість творча.

Я думаю, аналізую.

Я не боюся висловлювати власні думки.

Помилившись, міркую далі. На помилках вчаться.

Шукаю істину. Я  хочу багато – багато знати.

Я сьогодні отримаю найкращу оцінку.

ІІІ..  Повідомлення  теми, мети  і  завдань  уроку.

Сьогодні на уроці  кожен із  вас  матиме  можливість пригадати, як творяться  складні  та  складноскорочені слова, повторити правила  написання  складних слів, практикувати  правильне  слововживання, збагатити  свій  словниковий  запас.

ІV . Актуалізація  опорних  знань

1. Розділ науки про мову, що вивчає способи творення слів… (словотвір).

2. Спільна частина споріднених слів… (корінь).

3. Змінювана частина слів …(закінчення).

4. Слова, які утворені від інших слів, називаються… (похідними).

5. Основа, від якої утворюється інше слово, називається… (твірною).

6. Нові слова утворюються від твірних за допомогою словотворчих афіксів… (суфіксів та префіксів).

7. Спосіб творення нових слів шляхом «укорочення» твірної основи (усічення морфем)… (безафіксний).

8. Слово «хлібороб» утворено способом... (складання основ).

9. Запишіть слово, утворене від слова зелений безафіксним способом… (зелень).

10. Слово «дощовий» утворилося за допомогою… (суфікса -ов-).

11. Слово «міць» утворилося від слова... (міцний).

12. Вираз «Людина, яка любить працювати» можна замінити одним словом.. (працелюб).

V. Виконання завдань учнями за допомогою вчителя.

  1. « Третє зайве»
  • Пригадайте, за допомогою чого утворюються  нові слова ?
  • Які способи  творення  ви  знаєте?
  • Пропоную вам перевірити, наскільки ви  уважні  і  як вмієте  мислити.

У кожному  рядку  ви  повинні  знайти  зайве  слово  і  пояснити  свій  вибір.

  • лісок, вогнище, юнь;
  • прилітати, необхідно, приносити;
  • підберезник, підвіконня, носик;
  • активно, взимку, влітку;
  • обхід, виліт, тричі;

Випишіть «зайві» слова, підкресліть  у  кожному  першу  літеру, у вас  має  вийти  слово.

– Як утворилося  це  слово?

Юннат   -     юний  натураліст

– Як  називається  такий  спосіб  творення?

2. Перегляд відео за посиланням https://dyskurs.net/iak-pysaty-piv-napiv-polu-za-novymy-pravylamy/ (звернути увагу на зміни до українського правопису).

Пів хвилини, пів яблука, пів Києва (пишемо нарізно без дефіса), але одним словом як цілісне поняття півострів, півзахисник, півмісяць. 

«Невідмінюваний числівник пів зі значенням “половина” з наступним іменником — загальною та власною назвою у формі родового відмінка однини пишемо окремо: пів áркуша, пів годúни, пів відрá, пів мíста, пів огіркá, пів óстрова, пів я́блука, пів я́щика, пів я́ми, пів Єврóпи, пів Кúєва, пів Украї́ни. Якщо ж пів з наступним іменником у формі  називного відмінка становить єдине поняття і не виражає значення половини, то їх пишемо разом: півáркуш, пíвдень, півзáхист, півкóло, півкýля, півмі́сяць, півóберт, півовáл, півострів»

VІ.  Закріплення  вивченого  матеріалу.

1.  Від наведених слів утворити складноскорочені слова

Автобусний вокзал

Засоби масової інформації

Атомна  електростанція

Державний бюджет

Зовнішнє незалежне оцінювання

– Як  пишуться  ці  слова?

  1. Розподільний диктант          Разом                               Окремо                                  

Пів я́блука , півострів, пів доби, пів України, пів юрти, півзахисник, пів дороги, пів Англії, пів апельсина, пів життя, півмісяць, пів Харкова.

– З одним із утворених слів скласти і записати речення.

VІІ. Систематизація та узагальнення вивченого  матеріалу

Ось і настав час  дізнатися, чи потоваришували  ви зі  складними словами. Запишіть слова, знявши риску (завдання на картках, можна на екрані).

Пів\години, сміттє\звалище, водо\нагрівач, біолого\географічний, військово\історичний, електро\нагрівач, жовто\гарячий, нервово\психічний, адмін\персонал,  нерозлий\вода, світло\зелений, бета\каротин,  сцено\графія, хіміко\фізичний, цього\річний.

  Якщо  ви  правильно виконали завдання, то  в усіх  словах, які пишуться разом, підкреслити другу букву, ви дізнаєтесь, як попрацювали.

Пів години, сМіттєзвалище, вОдонагрівач, біолого-географічний, військово-історичний, еЛектронагрівач, жОвтогарячий, нервово-психічний, аДмінперсонал,  нЕрозлийвода, світло-зелений, бета-каротин,  сЦенографія,  хіміко-фізичний, цЬогорічний. (МОЛОДЕЦЬ!)

VІІ. Підбиття підсумків

  • То  ж як утворюються складні слова?
  • Що потрібно знати  про їхнє написання?

VІІІ.  Домашнє завдання. Скласти словниковий диктант (не менше 20 слів) з теми «Правопис складних слів».

docx
Додано
23 квітня 2020
Переглядів
5009
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку