Урок української мови для 5 класу на тему "Написання значущих частин мови (повторення). Написання префіксів пре-, при-, прі-; конструювання речень-компліментів для привітання зі святом з використанням префіксу пре-"
При підготовці до уроку використано фрагмент відео -
а |
п |
у |
п |
ю |
п |
є |
н |
п |
і |
і |
р |
п |
р |
і |
р |
в |
а |
р |
ф |
п |
е |
д |
і |
в |
и |
р |
п |
е |
а |
р |
с |
п |
з |
п |
х |
п |
р |
м |
п |
і |
м |
р |
в |
р |
і |
р |
и |
у |
р |
з |
і |
е |
и |
и |
д |
и |
г |
д |
е |
в |
л |
м |
с |
л |
я |
м |
н |
р |
д |
и |
и |
и |
ь |
у |
б |
у |
а |
о |
у |
щ |
в |
л |
к |
к |
ь |
с |
в |
г |
ж |
е |
о |
о |
о |
и |
л |
к |
ч |
в |
а |
прізвище прізвисько
пресміливо премило
Прилуки прихід
примус пригнав
премудро предужа
Урок №32 Дата: Клас:
Тема: Правопис значущих частин мови (повторення). Написання префіксів пре-, при-, прі-. конструювання речень-компліментів (для привітання з Днем народження, святом) з використанням слів із префіксом пре-.
Мета: формувати ключові компетенції:
Формувати предметні компетенції та компетентності шляхом виконання навчально-пізнавальних та практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:
Внутрішньо-предметні зв’язки: орфографія, синтаксис
Міжпредметні зв’язки: історія України, народознавство
Міжмистецькі зв’язки: кіноіндустрія, образотворче мистецтво
Тип уроку: урок поглиблення та закріплення вивченого матеріалу
Методи навчання: усний виклад матеріалу вчителем, бесіда з учнями, метод вправ, робота з підручником, рефлексія
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, електронна презентація
Хід уроку
І. Організаційний момент
Доброго дня! Ось і дійшов до завершення черговий шкільний тиждень. Я чудово пам’ятаю ваш піднесений настрій у понеділок на першому уроці. Та, напевне, за тиждень багато чого змінилось: були як нові звершенння й досягнення, так і невдачі та сумні моменти. За допомогою кольорових карток, що перед вами, охарактеризуйте, будь ласка, свій сьогоднішній настрій. А в кінці уроку ми проведемо цю вправу ще раз і побачимо – як вплине наша з вами сьогоднішня робота на загальний рівень настрою в класі.
Вправа на визначення емоційної готовності до уроку
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку. (слайд 1)
Рефлексія
IV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Зверніть, будь ласка, увагу на екран. Що ви бачите перед собою? Правильно, конструктор. Ось і ми сьогодні попрацюємо над тим, щоб із окремих значущих частинок скласти одне ціле слово. Точно так, як при грі конструктором.
Творче конструювання (слайд 2)
(На дошці записані морфемні схеми слів, а учні добирають до них приклади)
Наприклад: прекрасний, вовчище, прадід, ліс, тихо.
Бесіда з учнями:
V. Вправи на поглиблення та закріплення вивченого матеріалу
Усний виклад матеріалу учителем
Префікс пре- вживається для позначення найвищої міри ознаки (прекрасний, препоганий, престарий), а також у деяких запозиченнях зі старослов’янської мови (престол, презирливо, преподобний) (слайд 3)
Префікс при- вживається для позначення наближення, приєднання, неповноти дії та її результату (приходити, прикінцевий, прибудувати, прикрутити, притьмарити, причинити, приручити, придбати) (слайд 4)
Префікс прі- вживається лише в трьох словах: прірва, прізвище, прізвисько (слайд 5)
Запам’ятайте також і деякі слова іншомовного походження: президент, препарат, претендент, привілеї, примати.
Словниковий диктант
Пребагатий, прибитий, пребідний, приколотий, прикінцевий, прикований, прикипілий, превеликий, превражий, приколисаний, прикликаний, прірва, претихо, придніпровський.
Коментар учителя
Як ви вважаєте, де ми найчастіше можемо зустріти слова з префіксами пре-: у наукових енциклопедіях чи творах художньої літератури? Ну, звісно ж у художніх текстах. Давайте ж зараз пригадаємо відомих вам казкових героїв, у іменах або ж характеристиках яких є слова з префіксом пре-
Вправа «Відгадай казкового героя» (слайд 6, 7)
Фізкультхвилинка
Біля парти рівно стали, повернулись вліво, вправо,
Потягнулись, позіхнули, щоб на уроці не заснули!
Ручки в боки, вгору, вниз… Сіли й працювать взялись
Робота з підручником
Виконати вправу 554 (ст. 254)
Придунайський Превеликий
прилягти пречудово
приазовський прехороший
приморський прегарячий
прибудувати предивний
примружити презелений
привітати
приклеїти
придорожній
приєднати
Коментар учителя
Звичайно, уже кінець робочого тижня і ви, напевне, думаєте про відпочинок. Та не варто забувати, наскільки велике значення має навчання у нашому житті. І не лише тепер, а й у далеку давнину. Ви, напевно ж, знаєте, хто такі козаки? (борці за незалежність України, хоробрі воїни). Навіть вони свого часу вивчали префікси. Та одне завдання викликало в цих хоробрих воїнів справжні труднощі. Давайте їм допоможемо!
Перегляд мультфільму «Як козаки префікси вивчали» (слайд 8)
Навчальний кросворд (робота в групах)
а |
п |
у |
п |
ю |
п |
є |
н |
п |
і |
і |
р |
п |
р |
і |
р |
в |
а |
р |
ф |
п |
е |
д |
і |
в |
и |
р |
п |
е |
а |
р |
с |
п |
з |
п |
х |
п |
р |
м |
п |
і |
м |
р |
в |
р |
і |
р |
и |
у |
р |
з |
і |
е |
и |
и |
д |
и |
г |
д |
е |
в |
л |
м |
с |
л |
я |
м |
н |
р |
д |
и |
и |
и |
ь |
у |
б |
у |
а |
о |
у |
щ |
в |
л |
к |
к |
ь |
с |
в |
г |
ж |
е |
о |
о |
о |
и |
л |
к |
ч |
в |
а |
Прізвище, пресміливо, Прилуки, примус, премудро, прізвисько, премило, прихід, пригнав, предужа.
Коментар учителя
Ну що ж, ми сьогодні плідно попрацювали, навіть козакам допомогли, можна дозволити нашим пальчикам відпочити. Зараз, я зачитаю текст про традиційне українське свято. Я впевнена, воно відоме вам усім. Ваше завдання: відгадати, про яке свято йде мова.
Робота з текстом (слайд 9 - текст)
Це свято чекають з нетерпінням і дорослі, і малі. Воно приносить чимало радощів, веселощів та солодощів. Свято тішить своїм затишком, спокоєм та надіями на краще майбутнє. Цей день в усіх асоціюється із такою смачною стравою як кутя. Вона красується на столі серед 11 страв.
Як відомо, в цей день прийнято збиратися родиною. Зі святом пов’язано багато народних прикмет. Наприклад: якщо вночі багато зірок – це до гарного врожаю ягід.
Бесіда з учнями
VI. Домашнє завдання
VII. Підсумок уроку
Визначення динаміки емоційного стану дітей
Давайте повторимо нашу вправу з кольоровими картками і подивимось, чи змінилося щось за час уроку.
Рефлексія
VIII. Оцінювання навчальних досягнень учнів
прекрасний
пре - препоганий
престарий
прегарний
приходити
при- прикінцевий
прибудувати
прикрутити
прірва
прі- прізвисько
прізвище