Урок "Правопис значущих частин мови (повторення). Написання префіксів пре-, при-, прі-"

Про матеріал

Урок української мови для 5 класу на тему "Написання значущих частин мови (повторення). Написання префіксів пре-, при-, прі-; конструювання речень-компліментів для привітання зі святом з використанням префіксу пре-"

При підготовці до уроку використано фрагмент відео -


Зміст архіву
Перегляд файлу

а

п

у

п

ю

п

є

н

п

і

і

р

п

р

і

р

в

а

р

ф

п

е

д

і

в

и

р

п

е

а

р

с

п

з

п

х

п

р

м

п

і

м

р

в

р

і

р

и

у

р

з

і

е

и

и

д

и

г

д

е

в

л

м

с

л

я

м

н

р

д

и

и

и

ь

у

б

у

а

о

у

щ

в

л

к

к

ь

с

в

г

ж

е

о

о

о

и

л

к

ч

в

а

 

 

 

прізвище    прізвисько

пресміливо   премило

Прилуки   прихід

примус    пригнав

премудро   предужа

Перегляд файлу

Урок №32     Дата:       Клас:

                     

 

Тема: Правопис значущих частин мови (повторення). Написання префіксів пре-, при-, прі-. конструювання речень-компліментів (для привітання з Днем народження, святом) з використанням слів із префіксом пре-.

 

Мета: формувати ключові компетенції:

  • уміння вчитися – постійно поповнювати власний словниковий запас;
  • загальнокультурна – висловлювати думки, почуття, погляди;
  • обізнаність та самовираженість у сфері культури – створювати тексти, виражаючи власні ідеї, досвід і почуття та використовуючи художні засоби.

Формувати предметні компетенції та компетентності шляхом виконання навчально-пізнавальних та практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:

  • мовна і мовленнєва – поглибити знання учнів про правопис значущих частин слова;
  • діяльнісна – формувати вміння конструювати речення-компліменти з використанням слів із префіксом пре-;
  • соціокультурна – виховувати повагу до членів родини, друзів, однокласників, знайомих.

 

Внутрішньо-предметні зв’язки: орфографія, синтаксис

Міжпредметні зв’язки: історія України, народознавство

Міжмистецькі зв’язки: кіноіндустрія, образотворче мистецтво

Тип уроку: урок поглиблення та закріплення вивченого матеріалу

Методи навчання: усний виклад матеріалу вчителем, бесіда з учнями, метод вправ, робота з підручником, рефлексія

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, електронна презентація

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Доброго дня! Ось і дійшов до завершення черговий шкільний тиждень. Я чудово пам’ятаю ваш піднесений настрій у понеділок на першому уроці. Та, напевне, за тиждень багато чого змінилось: були як нові звершенння й досягнення, так і невдачі та сумні моменти. За допомогою кольорових карток, що перед вами, охарактеризуйте, будь ласка, свій сьогоднішній настрій. А в кінці уроку ми проведемо цю вправу ще раз і побачимо – як вплине наша з вами сьогоднішня робота на загальний рівень настрою в класі.

Вправа на визначення емоційної готовності до уроку

ІІ. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку. (слайд 1)

Рефлексія

  1. Про що йтиме мова на сьогоднішньому уроці?
  2. Чого б ви хотіли сьогодні навчитися?

IV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Зверніть, будь ласка, увагу на екран. Що ви бачите перед собою? Правильно, конструктор. Ось і ми сьогодні попрацюємо над тим, щоб із окремих значущих частинок скласти одне ціле слово. Точно так, як при грі конструктором.

Творче конструювання (слайд 2)

(На дошці записані морфемні схеми слів, а учні добирають до них приклади)

Наприклад: прекрасний, вовчище, прадід, ліс, тихо.

Бесіда з учнями:

  1. Які значущі частини слова вам відомі? (Закінчення, основа, корінь, префікс та суфікс)
  2. Що ми називаємо префіксом? (Частина слова, що стоїть перед коренем)
  3. Як називається значуща частина слова, яка стоїть після кореня? (Суфікс)

V. Вправи на поглиблення та закріплення вивченого матеріалу

Усний виклад матеріалу учителем

Префікс пре- вживається для позначення найвищої міри ознаки (прекрасний, препоганий, престарий), а також у деяких запозиченнях зі старослов’янської мови (престол, презирливо, преподобний) (слайд 3)

Префікс при- вживається для позначення наближення, приєднання, неповноти дії та її результату (приходити, прикінцевий, прибудувати, прикрутити, притьмарити, причинити, приручити, придбати) (слайд 4)

Префікс прі- вживається лише в трьох словах: прірва, прізвище, прізвисько (слайд 5)

Запам’ятайте також і деякі слова іншомовного походження: президент, препарат, претендент, привілеї, примати.

Словниковий диктант

Пребагатий, прибитий, пребідний, приколотий, прикінцевий, прикований, прикипілий, превеликий, превражий, приколисаний, прикликаний, прірва, претихо, придніпровський.

Коментар учителя

Як ви вважаєте, де ми найчастіше можемо зустріти слова з префіксами пре-: у наукових енциклопедіях чи творах художньої літератури? Ну, звісно ж у художніх текстах. Давайте ж зараз пригадаємо відомих вам казкових героїв, у іменах або ж характеристиках яких є слова з префіксом пре-

Вправа «Відгадай казкового героя» (слайд 6, 7)

  1. Лис Микита
  2. Ох
  3. Василина-Премудра
  4. Олена-Прекрасна
  5. Прекрасний принц
  6. Софія-Прекрасна

Фізкультхвилинка

Біля парти рівно стали, повернулись вліво, вправо,

Потягнулись, позіхнули, щоб на уроці не заснули!

Ручки в боки, вгору, вниз… Сіли й працювать взялись

Робота з підручником

Виконати вправу 554 (ст. 254)

Придунайський      Превеликий

прилягти       пречудово

приазовський      прехороший

приморський      прегарячий

прибудувати      предивний

примружити      презелений

привітати

приклеїти

придорожній

приєднати

Коментар учителя

Звичайно, уже кінець робочого тижня і ви, напевне, думаєте про відпочинок. Та не варто забувати, наскільки велике значення має навчання у нашому житті. І не лише тепер, а й у далеку давнину. Ви, напевно ж, знаєте, хто такі козаки? (борці за незалежність України, хоробрі воїни). Навіть вони свого часу вивчали префікси. Та одне завдання викликало в цих хоробрих воїнів справжні труднощі. Давайте їм допоможемо!

Перегляд мультфільму «Як козаки префікси вивчали» (слайд 8)

Навчальний кросворд (робота в групах)

 

а

п

у

п

ю

п

є

н

п

і

 і

р

п

р

і

р

в

а

р

ф

п

е

д

і

в

и

р

п

е

а

р

с

п

з

п

х

п

р

м

п

і

м

р

в

р

і

р

и

у

р

з

і

е

и

и

д

и

г

д

е

в

л

м

с

л

я

м

н

р

д

и

и

и

ь

у

б

у

а

о

у

щ

в

л

к

к

ь

с

в

г

ж

е

о

о

о

и

л

к

ч

в

а

 

Прізвище, пресміливо, Прилуки, примус, премудро, прізвисько, премило, прихід, пригнав, предужа.

Коментар учителя

Ну що ж, ми сьогодні плідно попрацювали, навіть козакам допомогли, можна дозволити нашим пальчикам відпочити. Зараз, я зачитаю текст про традиційне українське свято. Я впевнена, воно відоме вам усім. Ваше завдання: відгадати, про яке свято йде мова.

Робота з текстом (слайд 9 - текст)

Це свято чекають з нетерпінням і дорослі, і малі. Воно приносить чимало радощів, веселощів та солодощів. Свято тішить своїм затишком, спокоєм та надіями на краще майбутнє. Цей день в усіх асоціюється із такою смачною стравою як кутя. Вона красується на столі серед 11 страв.

Як відомо, в цей день прийнято збиратися родиною. Зі святом пов’язано багато народних прикмет. Наприклад: якщо вночі багато зірок – це до гарного врожаю ягід.

Бесіда з учнями

  1. Про яке свято йшла мова в тексті? (Різдво Христове) (слайд 9 - зображення)
  2. Чи святкуєте ви його в колі своєї родини? Розкажіть про свої сімейні традиції.

VI. Домашнє завдання

  1. Скласти і записати привітання з Різдвом Христовим, використовуючи слова з префіксом пре-
  2. Вивчити теоретичний матеріал за підручником

VII. Підсумок уроку

Визначення динаміки емоційного стану дітей

Давайте повторимо нашу вправу з кольоровими картками і подивимось, чи змінилося щось за час уроку.

Рефлексія

  1. Чи виправдались ваші сподівання на сьогоднішньому уроці?
  2. Яке з завдань вам найбільше сподобалось?

VIII. Оцінювання навчальних досягнень учнів

 

 

 

 

Перегляд файлу

          прекрасний 

пре -      препоганий

                    престарий

          прегарний

                    приходити

при-      прикінцевий

          прибудувати

          прикрутити

       прірва

прі-   прізвисько

       прізвище

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Правопис значущих частин слова. Написання префіксів пре-, при-, прі

Номер слайду 2

Творче конструювання

Номер слайду 3

Префікс пре- :найвища міра ознаки прекрасний препоганий престарийзапозичення зі старослов’янської престол презирство преподобний

Номер слайду 4

Префікс при- : притьмарити приручитинаближення приходитиприєднання прикінцевийнеповнота дії прибудуватирезультат дії прикрутити причинити придбати

Номер слайду 5

прірва. Префікс прі- : прізвище прізвисько

Номер слайду 6

Відгадай героя казки

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Традиційне українське свято

zip
Додано
2 липня 2018
Переглядів
13047
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку