Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Дво¬крапка і тире при узагальнювальних словах у реченнях з одно¬рідними членами

Про матеріал

Поглибити знання учнів про однорідні члени речення, навчити розрізняти узагальнювальні слова при них; формувати навички пунктуаційної грамотності учнів; конструювати речення з узагальнювальними словами; виховувати навички здорового способу життя.

Перегляд файлу

1

 

Тема:  Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Дво­крапка і тире при узагальнювальних словах у реченнях з одно­рідними членами
Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення, навчити розрізняти узагальнювальні слова при них; формувати навички пунктуаційної грамотності учнів; конструювати речення з узагальнювальними словами; виховувати навички здорового способу життя.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організаційний момент

1.  Позитивна установка на роботу.

- Діти, сядьте зручно. Уявіть теплий сонячний день. Ви відчуваєте тепло , на душі легко і приємно. Ви сповнені енергії, готові впоратися з усіма , навіть найважчими завданнями. Подаруйте свою усмішку мені, я всміхнуся вам, побажаємо один одному успіху, берімось до роботи

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Робота на картках.

Картка 1

Вставитии пропущені букви та розставити розділові знаки. Однорідні члени речення підкреслити.

Ще в сиву давнину люди знали про зв’язок м..нулого сучасного і майбутнього. Треба вивчати м..нуле свого народу його історію.

Історія народу має г..роїчні трагічні щасливі сторінки. В г..роїчному найбільше проявляєт..ся нац..ональний характер народу його душевна краса талант. Ці сторінки особливо хв..люють і викликають почуття нац..ональної гордості.

З журналу.

 

Картка 2

Розставити пропущені розділові знаки. У другому реченні тексту підкреслити всі члени речення.

З усіх доріг через роки і відстані бачу матір матінку неньку. Бачиться вона  мені на подвір’ї коло городини коло льону.  А найперше бачу її над колискою над продовженням роду.  Відчуваю всім серцем її лагідну вдачу  приязнь і щедрість.

Без дитинства немає народу його майбутнього. Без колискової немає дитинства.

За М. Сингаївським.

 

Картка 3

Вставити пропущені букви. Однорідні члени речення підкреслити.

Тихо в лісі, тихо... Вітер заснув, затих і тільки зрідка колише з..лене листя.

Тихо в лісі. Сонце горить і пос..лає сліпучі хвилі свого ясного проміння. Проміння падає на в..рховіття д..рев, с..лкується досягти вниз, у гущавину. Та густий ліс. Щільно й дружньо поспліталися його рясні віти. 

За Б. Грінченком.

2. Перевірка домашнього завдання

Вправа 149, 150.

3. Бесіда:

• Що таке речення?З чого складається граматична основа?

• Які ви знаєте другорядні члени речення? Дати визначення кожному другорядному члену.

• Які члени речення називаються однорідними?

• Які члени речення можуть бути однорідними?

• Як поєднуються між собою однорідні члени речення?

• Які розділові знаки ставляться між однорідними членами речення?

4. Робота з опорними картками (Є однорідні члени речення, немає однорідних членів речення в поданих реченнях)
• Я не гризу на уроках ручки, олівці, нігті.

• Я допомагаю слабшим, маленьким, хворим.

• Я виконую ранкову гімнастику.

• Я доглядаю за власним одягом, взуттям.

• Я дотримуюся режиму дня.

• Я довго не засиджуюся біля телевізора.

• Я не буду курити, пити.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Проблемна ситуація (Чому в реченнях з однаковими однорідними членами різні розділові знаки? Чим можна це пояснити?)

Навкруги нашої школи ростуть квіти: троянди, айстри, гвоздики.

Навкруги нашої школи ростуть  троянди, айстри, гвоздики.

Троянди, айстри, гвоздики- усе це росте навкруги нашої школи.

  1. Коментар учителя. У реченні може бути і слово із загальним значенням, яке включає в себе значення всіх однорідних членів. Таке слово називається узагальнювальним. Узагальнювальні слова виражаються найчастіше іменниками, займенниками або прислівниками і виступають у ролі того самого члена речення, що й однорідні члени. Наприклад: Навкруги нашої школи ростуть квіти: троянди, айстри, гвоздики.

m110

Після узагальнювального слова перед однорідними членами речення ставиться двокрапка. Але якщо узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення, то перед ним ставиться тире. Порівняйте схеми:

 

3. Робота за таблицею „Розділові знаки в реченнях з ОЧР”

- Письмово речення з УС при ОЧР можна зобразити так:

 

 : О, О, О.

                                      

                                         О, О і О –

4. Робота з підручником

Опрацювання теоретичного матеріалу.с. 71, 72.

Виконання вправ  157 (усно).

Вправа 158 (письмово)

5. Робота в групах. Доповніть речення потрібними за змістом однорідними членами речення. Визначити, чи всі речення мають узагальню вальне слово?

Шкодять моєму здоров’ю такі продукти: … (солодкі газовані напої, чіпси, цукерки.)
Шкодять моїм зубам такі продукти: … (цукерки, печиво, морозиво.)
Шкодять моєму зорові (читання лежачи, гра за комп’ютером.)
3. Колективна робота

• Виписати з тексту речення, які мають однорідні члени з узагальню вальним словом. Зробити його синтаксичний розбір.

Харчування – неодмінна умова вашого життя. Без їжі людина не може жити. З їжею ми отримуємо поживні речовини. Вони необхідні для роботи наших органів: мозку, серця, легенів, м’язів. Від того, яку їжу ви вживаєте, залежить ваше здоров’я. Отже, щоб бути здоровими, потрібно правильно харчуватися.
Вітаміни сприяють росту, допомагають нормальному зору. Вони потрібні для розумової і фізичної праці, поліпшення травлення. Також запобігають простуді, поліпшують кровообіг. У моркві, маслі, сирі, яйцях, печінці, помідорах, зеленій цибулі, гарбузі, риб’ячому жирі – у таких продуктах живуть вітаміни.
Для гарної роботи мозку обов’язково слід включати в щоденний раціон харчування корисні продукти. Рибу, яйця, м’ясо, сир, молоко, банани і морепродукти – ці продукти природа збагатила корисними мікроелементами

Діти обовязково повинні їсти такі страви: борщ, кашу, овочевий салат, суп.

Діти обовязково повинні їсти борщ, кашу, овочевий салат, суп.

  1. Скласти речення за схемами
  2. Написати твір – мініатюру «Я піклуюся про своє здоров’я», використавши однорідні члени речення й узагальнювальні слова.*

Або просто скласти речення .

«Гарне здоров’я — одне з основних джерел щастя й радості людини, її неоціненне багатство.»

                                                                                                             І. Д. Звєрєв

«Здоров’я — стан повного фізичного, душевного та соціального благополуччя, а не тільки брак хвороб і фізичних вад.»

                            Преамбула Статуту Всесвітньої організації охорони здоров’я

«Здоров’я — не лише брак інвалідності, а й наявність повноцінного, гармонійного розвитку фізичного, психічного та морального станів людини.»

                                                                                                     Б. В. Петровський
V. Закріплення вивченого.

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ  

1. Однорідні члени речення - це


а) усі члени речення, крім головних;

б) члени речення, що складають граматичну основу речення

в).члени речення, які відповідають на одне і те питання, відносяться до одного й того члена речення;


2. Слова із загальним значенням щодо  перелічуваних однорідних членів називаються

а) узагальнюючими; б) вставними; в) допоміжними.

3. Після узагальнюючого слова перед однорідними членами речення ставиться

а) кома; б) тире; в) двокрапка.

4. Між однорідними членами речення, що не поєднуються сполучниками, ставиться

а) тире; б) двокрапка; в) кома.

5. Однорідними у реченні Природа, час і терпеливість – найкращі лікарі. (Нар. творч.) є

а) підмети;      б) означення;    в) обставини.

6. Узагальнююче слово у реченні  Я знаю українських художників: Тараса Шевченка, Олександра Мурашка, Катерину Білокур є    а) додатком;    б) підметом;        в) присудком.

1. Укажіть, який розділовий знак і де саме потрібно поставити в поданому реченні:

 Радощі і чорну днину все я з вами розділю (П. Тичина).

а) тире після слова «днину»;         б) двокрапку після слова «все»;

в) кому після слова «радощі»;        г) тире після слова «все».

2. Позначте речення, у якому  потрібно поставити кому:


а) Осінь стояла напрочуд погожа й тепла.

б) Степові волошки дивляться на нас із трави, похитують своїми голівками і манять до себе.

г) Налетів сильний і холодний вітер і зірвав останні листочки.

3. Якщо узагальнююче слово стоїть перед однорідними членами речення, то після нього ставимо:                а) кому;    б) тире;         в) двокрапку:        г) крапку з комою.

4. Однорідними членами речення  можуть бути:

а) головні члени речення;        б) другорядні члени речення;

в) головні і другорядні члени речення;     г) службові частини мови.

5. Якщо узагальнююче слово стоїть після однорідних членів речення, перед ним ставиться

а) кома;        б) тире;          в) двокрапка;              г) крапка з комою.

6. Узагальнююче слово в реченні виступає

а) завжди додатком;б) завжди означенням;в) тим самим членом речення, що й однорідні члени речення, до яких воно відноситься;     г) завжди підметом


.VII. Підсумок уроку

1. Дайте відповіді на запитання:

         Що таке узагальнювальне слово?

         Які розділові знаки можуть ставитись при узагальнювальних словах?

         Коли в реченні з однорідими членами ставиться двокрапка?

         Коли в реченні з однорідними членами ставиться тире?

2. Робота з прислів’ями та приказками.


  • Без здоров'я немає щастя.
  • Веселий сміх - це здоров'я.
  • Доки здоров'я служить, то людина не тужить.
  • Було б здоров'я, а все інше наживемо.
  • Бережи одежу знова, а здоров'я змолоду.
  • Вартість здоров'я знає лише той, хто його втратив.
  • Весела думка - половина здоров'я.
  • Глянь на вигляд і про здоров'я не питай.
  • Здоровий злидар щасливіший від хворого багача.
  • Здоров'я за гроші не купиш.
  • Здоров'я - найдорожчий скарб.

3. Послухайте поради, як слід піклуватися про себе.  Автор: 

Лебідь Вікторія

Друже, щоб здоровим бути,

Треба навички здобути,

Про здоров'я піклуватись:

Перш за все — не лінуватись,

І здружитися із спортом,    

Рідко ласувати тортом,

Воду крижану не пити

І ніколи не палити!

Щоб знешкодити мікроби,

Руки мий щоразу чисто,

Не забудь щоденно їсти

Овочі і фрукти різні —

Всі вони тобі корисні.

Вранці й ввечері, мій любий,

Завжди-завжди ти чисть зуби.

Оцінювання.

VIII. Домашнє завдання

Вивчити правила с. 71-72.Виконати вправу з підручника164, 165 *

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка 1

Вставитии пропущені букви та розставити розділові знаки. Однорідні члени речення підкреслити.

Ще в сиву давнину люди знали про зв’язок м..нулого сучасного і майбутнього. Треба вивчати м..нуле свого народу його історію.

Історія народу має г..роїчні трагічні щасливі сторінки. В г..роїчному найбільше проявляєт..ся нац..ональний характер народу його душевна краса талант. Ці сторінки особливо хв..люють і викликають почуття нац..ональної гордості.

З журналу.

 

Картка 2

Розставити пропущені розділові знаки. У другому реченні тексту підкреслити всі члени речення.

З усіх доріг через роки і відстані бачу матір матінку неньку. Бачиться вона  мені на подвір’ї коло городини коло льону.  А найперше бачу її над колискою над продовженням роду.  Відчуваю всім серцем її лагідну вдачу  приязнь і щедрість.

Без дитинства немає народу його майбутнього. Без колискової немає дитинства.

За М. Сингаївським.

 

Картка 3

Вставити пропущені букви. Однорідні члени речення підкреслити.

Тихо в лісі, тихо... Вітер заснув, затих і тільки зрідка колише з..лене листя.

Тихо в лісі. Сонце горить і пос..лає сліпучі хвилі свого ясного проміння. Проміння падає на в..рховіття д..рев, с..лкується досягти вниз, у гущавину. Та густий ліс. Щільно й дружньо поспліталися його рясні віти. 

За Б. Грінченком.

 

Картка 1

Вставитии пропущені букви та розставити розділові знаки. Однорідні члени речення підкреслити.

Ще в сиву давнину люди знали про зв’язок м..нулого сучасного і майбутнього. Треба вивчати м..нуле свого народу його історію.

Історія народу має г..роїчні трагічні щасливі сторінки. В г..роїчному найбільше проявляєт..ся нац..ональний характер народу його душевна краса талант. Ці сторінки особливо хв..люють і викликають почуття нац..ональної гордості.

З журналу.

 

Картка 2

Розставити пропущені розділові знаки. У другому реченні тексту підкреслити всі члени речення.

З усіх доріг через роки і відстані бачу матір матінку неньку. Бачиться вона  мені на подвір’ї коло городини коло льону.  А найперше бачу її над колискою над продовженням роду.  Відчуваю всім серцем її лагідну вдачу  приязнь і щедрість.

Без дитинства немає народу його майбутнього. Без колискової немає дитинства.

За М. Сингаївським.

 

 

 

 

 

 

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ  

1. Однорідні члени речення - це


а) усі члени речення, крім головних;

б) члени речення, що складають граматичну основу речення

в).члени речення, які відповідають на одне і те питання, відносяться до одного й того члена речення;


2. Слова із загальним значенням щодо  перелічуваних однорідних членів називаються

а) узагальнюючими; б) вставними; в) допоміжними.

3. Після узагальнюючого слова перед однорідними членами речення ставиться

а) кома; б) тире; в) двокрапка.

4. Між однорідними членами речення, що не поєднуються сполучниками, ставиться

а) тире; б) двокрапка; в) кома.

5. Однорідними у реченні Природа, час і терпеливість – найкращі лікарі. (Нар. творч.) є

а) підмети;      б) означення;    в) обставини.

6. Узагальнююче слово у реченні  Я знаю українських художників: Тараса Шевченка, Олександра Мурашка, Катерину Білокур є    а) додатком;    б) підметом;        в) присудком.

1. Укажіть, який розділовий знак і де саме потрібно поставити в поданому реченні:

 Радощі і чорну днину все я з вами розділю (П. Тичина).

а) тире після слова «днину»;         б) двокрапку після слова «все»;

в) кому після слова «радощі»;        г) тире після слова «все».

2. Позначте речення, у якому  потрібно поставити кому:


а) Осінь стояла напрочуд погожа й тепла.

б) Степові волошки дивляться на нас із трави, похитують своїми голівками і манять до себе.

г) Налетів сильний і холодний вітер і зірвав останні листочки.

3. Якщо узагальнююче слово стоїть перед однорідними членами речення, то після нього ставимо:                а) кому;    б) тире;         в) двокрапку:        г) крапку з комою.

4. Однорідними членами речення  можуть бути:

а) головні члени речення;        б) другорядні члени речення;

в) головні і другорядні члени речення;     г) службові частини мови.

5. Якщо узагальнююче слово стоїть після однорідних членів речення, перед ним ставиться

а) кома;        б) тире;          в) двокрапка;              г) крапка з комою.

6. Узагальнююче слово в реченні виступає

а) завжди додатком;б) завжди означенням;в) тим самим членом речення, що й однорідні члени речення, до яких воно відноситься;     г) завжди підметом


ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ  

1. Однорідні члени речення - це


а) усі члени речення, крім головних;

б) члени речення, що складають граматичну основу речення

в).члени речення, які відповідають на одне і те питання, відносяться до одного й того члена речення;


2. Слова із загальним значенням щодо  перелічуваних однорідних членів називаються

а) узагальнюючими; б) вставними; в) допоміжними.

3. Після узагальнюючого слова перед однорідними членами речення ставиться

а) кома; б) тире; в) двокрапка.

4. Між однорідними членами речення, що не поєднуються сполучниками, ставиться

а) тире; б) двокрапка; в) кома.

5. Однорідними у реченні Природа, час і терпеливість – найкращі лікарі. (Нар. творч.) є

а) підмети;      б) означення;    в) обставини.

6. Узагальнююче слово у реченні  Я знаю українських художників: Тараса Шевченка, Олександра Мурашка, Катерину Білокур є    а) додатком;    б) підметом;        в) присудком.

1. Укажіть, який розділовий знак і де саме потрібно поставити в поданому реченні:

 Радощі і чорну днину все я з вами розділю (П. Тичина).

а) тире після слова «днину»;         б) двокрапку після слова «все»;

в) кому після слова «радощі»;        г) тире після слова «все».

2. Позначте речення, у якому  потрібно поставити кому:


а) Осінь стояла напрочуд погожа й тепла.

б) Степові волошки дивляться на нас із трави, похитують своїми голівками і манять до себе.

г) Налетів сильний і холодний вітер і зірвав останні листочки.

3. Якщо узагальнююче слово стоїть перед однорідними членами речення, то після нього ставимо:             

  а) кому;    б) тире;         в) двокрапку:        г) крапку з комою.

4. Однорідними членами речення  можуть бути:

а) головні члени речення;        б) другорядні члени речення;

в) головні і другорядні члени речення;     г) службові частини мови.

5. Якщо узагальнююче слово стоїть після однорідних членів речення, перед ним ставиться

а) кома;        б) тире;          в) двокрапка;              г) крапка з комою.

6. Узагальнююче слово в реченні виступає

а) завжди додатком;б) завжди означенням;в) тим самим членом речення, що й однорідні члени речення, до яких воно відноситься;     г) завжди підметом


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
2 липня 2018
Переглядів
3121
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку