Поглибити знання учнів про однорідні члени речення, навчити розрізняти узагальнювальні слова при них; формувати навички пунктуаційної грамотності учнів; конструювати речення з узагальнювальними словами; виховувати навички здорового способу життя.
1
Тема: Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами
Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення, навчити розрізняти узагальнювальні слова при них; формувати навички пунктуаційної грамотності учнів; конструювати речення з узагальнювальними словами; виховувати навички здорового способу життя.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Позитивна установка на роботу.
- Діти, сядьте зручно. Уявіть теплий сонячний день. Ви відчуваєте тепло , на душі легко і приємно. Ви сповнені енергії, готові впоратися з усіма , навіть найважчими завданнями. Подаруйте свою усмішку мені, я всміхнуся вам, побажаємо один одному успіху, берімось до роботи
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Робота на картках.
Картка 1
Вставитии пропущені букви та розставити розділові знаки. Однорідні члени речення підкреслити.
Ще в сиву давнину люди знали про зв’язок м..нулого сучасного і майбутнього. Треба вивчати м..нуле свого народу його історію.
Історія народу має г..роїчні трагічні щасливі сторінки. В г..роїчному найбільше проявляєт..ся нац..ональний характер народу його душевна краса талант. Ці сторінки особливо хв..люють і викликають почуття нац..ональної гордості.
З журналу.
Картка 2
Розставити пропущені розділові знаки. У другому реченні тексту підкреслити всі члени речення.
З усіх доріг через роки і відстані бачу матір матінку неньку. Бачиться вона мені на подвір’ї коло городини коло льону. А найперше бачу її над колискою над продовженням роду. Відчуваю всім серцем її лагідну вдачу приязнь і щедрість.
Без дитинства немає народу його майбутнього. Без колискової немає дитинства.
За М. Сингаївським.
Картка 3
Вставити пропущені букви. Однорідні члени речення підкреслити.
Тихо в лісі, тихо... Вітер заснув, затих і тільки зрідка колише з..лене листя.
Тихо в лісі. Сонце горить і пос..лає сліпучі хвилі свого ясного проміння. Проміння падає на в..рховіття д..рев, с..лкується досягти вниз, у гущавину. Та густий ліс. Щільно й дружньо поспліталися його рясні віти.
За Б. Грінченком.
2. Перевірка домашнього завдання
Вправа 149, 150.
3. Бесіда:
• Що таке речення?З чого складається граматична основа?
• Які ви знаєте другорядні члени речення? Дати визначення кожному другорядному члену.
• Які члени речення називаються однорідними?
• Які члени речення можуть бути однорідними?
• Як поєднуються між собою однорідні члени речення?
• Які розділові знаки ставляться між однорідними членами речення?
4. Робота з опорними картками (Є однорідні члени речення, немає однорідних членів речення в поданих реченнях)
• Я не гризу на уроках ручки, олівці, нігті.
• Я допомагаю слабшим, маленьким, хворим.
• Я виконую ранкову гімнастику.
• Я доглядаю за власним одягом, взуттям.
• Я дотримуюся режиму дня.
• Я довго не засиджуюся біля телевізора.
• Я не буду курити, пити.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
IV. Вивчення нового матеріалу
Навкруги нашої школи ростуть квіти: троянди, айстри, гвоздики.
Навкруги нашої школи ростуть троянди, айстри, гвоздики.
Троянди, айстри, гвоздики- усе це росте навкруги нашої школи.
Після узагальнювального слова перед однорідними членами речення ставиться двокрапка. Але якщо узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення, то перед ним ставиться тире. Порівняйте схеми:
3. Робота за таблицею „Розділові знаки в реченнях з ОЧР”
- Письмово речення з УС при ОЧР можна зобразити так:
: О, О, О.
О, О і О –
4. Робота з підручником
Опрацювання теоретичного матеріалу.с. 71, 72.
Виконання вправ 157 (усно).
Вправа 158 (письмово)
5. Робота в групах. Доповніть речення потрібними за змістом однорідними членами речення. Визначити, чи всі речення мають узагальню вальне слово?
Шкодять моєму здоров’ю такі продукти: … (солодкі газовані напої, чіпси, цукерки.)
Шкодять моїм зубам такі продукти: … (цукерки, печиво, морозиво.)
Шкодять моєму зорові (читання лежачи, гра за комп’ютером.)
3. Колективна робота
• Виписати з тексту речення, які мають однорідні члени з узагальню вальним словом. Зробити його синтаксичний розбір.
Харчування – неодмінна умова вашого життя. Без їжі людина не може жити. З їжею ми отримуємо поживні речовини. Вони необхідні для роботи наших органів: мозку, серця, легенів, м’язів. Від того, яку їжу ви вживаєте, залежить ваше здоров’я. Отже, щоб бути здоровими, потрібно правильно харчуватися.
Вітаміни сприяють росту, допомагають нормальному зору. Вони потрібні для розумової і фізичної праці, поліпшення травлення. Також запобігають простуді, поліпшують кровообіг. У моркві, маслі, сирі, яйцях, печінці, помідорах, зеленій цибулі, гарбузі, риб’ячому жирі – у таких продуктах живуть вітаміни.
Для гарної роботи мозку обов’язково слід включати в щоденний раціон харчування корисні продукти. Рибу, яйця, м’ясо, сир, молоко, банани і морепродукти – ці продукти природа збагатила корисними мікроелементами
Діти обовязково повинні їсти такі страви: борщ, кашу, овочевий салат, суп.
Діти обовязково повинні їсти борщ, кашу, овочевий салат, суп.
Або просто скласти речення .
«Гарне здоров’я — одне з основних джерел щастя й радості людини, її неоціненне багатство.»
І. Д. Звєрєв
«Здоров’я — стан повного фізичного, душевного та соціального благополуччя, а не тільки брак хвороб і фізичних вад.»
Преамбула Статуту Всесвітньої організації охорони здоров’я
«Здоров’я — не лише брак інвалідності, а й наявність повноцінного, гармонійного розвитку фізичного, психічного та морального станів людини.»
Б. В. Петровський
V. Закріплення вивченого.
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
1. Однорідні члени речення - це
а) усі члени речення, крім головних;
б) члени речення, що складають граматичну основу речення
в).члени речення, які відповідають на одне і те питання, відносяться до одного й того члена речення;
2. Слова із загальним значенням щодо перелічуваних однорідних членів називаються
а) узагальнюючими; б) вставними; в) допоміжними.
3. Після узагальнюючого слова перед однорідними членами речення ставиться
а) кома; б) тире; в) двокрапка.
4. Між однорідними членами речення, що не поєднуються сполучниками, ставиться
а) тире; б) двокрапка; в) кома.
5. Однорідними у реченні Природа, час і терпеливість – найкращі лікарі. (Нар. творч.) є
а) підмети; б) означення; в) обставини.
6. Узагальнююче слово у реченні Я знаю українських художників: Тараса Шевченка, Олександра Мурашка, Катерину Білокур є а) додатком; б) підметом; в) присудком.
1. Укажіть, який розділовий знак і де саме потрібно поставити в поданому реченні:
Радощі і чорну днину все я з вами розділю (П. Тичина).
а) тире після слова «днину»; б) двокрапку після слова «все»;
в) кому після слова «радощі»; г) тире після слова «все».
2. Позначте речення, у якому потрібно поставити кому:
а) Осінь стояла напрочуд погожа й тепла.
б) Степові волошки дивляться на нас із трави, похитують своїми голівками і манять до себе.
г) Налетів сильний і холодний вітер і зірвав останні листочки.
3. Якщо узагальнююче слово стоїть перед однорідними членами речення, то після нього ставимо: а) кому; б) тире; в) двокрапку: г) крапку з комою.
4. Однорідними членами речення можуть бути:
а) головні члени речення; б) другорядні члени речення;
в) головні і другорядні члени речення; г) службові частини мови.
5. Якщо узагальнююче слово стоїть після однорідних членів речення, перед ним ставиться
а) кома; б) тире; в) двокрапка; г) крапка з комою.
6. Узагальнююче слово в реченні виступає
а) завжди додатком;б) завжди означенням;в) тим самим членом речення, що й однорідні члени речення, до яких воно відноситься; г) завжди підметом
.VII. Підсумок уроку
1. Дайте відповіді на запитання:
2. Робота з прислів’ями та приказками.
3. Послухайте поради, як слід піклуватися про себе. Автор:
Лебідь Вікторія
Друже, щоб здоровим бути,
Треба навички здобути,
Про здоров'я піклуватись:
Перш за все — не лінуватись,
І здружитися із спортом,
Рідко ласувати тортом,
Воду крижану не пити
І ніколи не палити!
Щоб знешкодити мікроби,
Руки мий щоразу чисто,
Не забудь щоденно їсти
Овочі і фрукти різні —
Всі вони тобі корисні.
Вранці й ввечері, мій любий,
Завжди-завжди ти чисть зуби.
Оцінювання.
VIII. Домашнє завдання
Вивчити правила с. 71-72.Виконати вправу з підручника164, 165 *
Картка 1
Вставитии пропущені букви та розставити розділові знаки. Однорідні члени речення підкреслити.
Ще в сиву давнину люди знали про зв’язок м..нулого сучасного і майбутнього. Треба вивчати м..нуле свого народу його історію.
Історія народу має г..роїчні трагічні щасливі сторінки. В г..роїчному найбільше проявляєт..ся нац..ональний характер народу його душевна краса талант. Ці сторінки особливо хв..люють і викликають почуття нац..ональної гордості.
З журналу.
Картка 2
Розставити пропущені розділові знаки. У другому реченні тексту підкреслити всі члени речення.
З усіх доріг через роки і відстані бачу матір матінку неньку. Бачиться вона мені на подвір’ї коло городини коло льону. А найперше бачу її над колискою над продовженням роду. Відчуваю всім серцем її лагідну вдачу приязнь і щедрість.
Без дитинства немає народу його майбутнього. Без колискової немає дитинства.
За М. Сингаївським.
Картка 3
Вставити пропущені букви. Однорідні члени речення підкреслити.
Тихо в лісі, тихо... Вітер заснув, затих і тільки зрідка колише з..лене листя.
Тихо в лісі. Сонце горить і пос..лає сліпучі хвилі свого ясного проміння. Проміння падає на в..рховіття д..рев, с..лкується досягти вниз, у гущавину. Та густий ліс. Щільно й дружньо поспліталися його рясні віти.
За Б. Грінченком.
Картка 1
Вставитии пропущені букви та розставити розділові знаки. Однорідні члени речення підкреслити.
Ще в сиву давнину люди знали про зв’язок м..нулого сучасного і майбутнього. Треба вивчати м..нуле свого народу його історію.
Історія народу має г..роїчні трагічні щасливі сторінки. В г..роїчному найбільше проявляєт..ся нац..ональний характер народу його душевна краса талант. Ці сторінки особливо хв..люють і викликають почуття нац..ональної гордості.
З журналу.
Картка 2
Розставити пропущені розділові знаки. У другому реченні тексту підкреслити всі члени речення.
З усіх доріг через роки і відстані бачу матір матінку неньку. Бачиться вона мені на подвір’ї коло городини коло льону. А найперше бачу її над колискою над продовженням роду. Відчуваю всім серцем її лагідну вдачу приязнь і щедрість.
Без дитинства немає народу його майбутнього. Без колискової немає дитинства.
За М. Сингаївським.
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
1. Однорідні члени речення - це
а) усі члени речення, крім головних;
б) члени речення, що складають граматичну основу речення
в).члени речення, які відповідають на одне і те питання, відносяться до одного й того члена речення;
2. Слова із загальним значенням щодо перелічуваних однорідних членів називаються
а) узагальнюючими; б) вставними; в) допоміжними.
3. Після узагальнюючого слова перед однорідними членами речення ставиться
а) кома; б) тире; в) двокрапка.
4. Між однорідними членами речення, що не поєднуються сполучниками, ставиться
а) тире; б) двокрапка; в) кома.
5. Однорідними у реченні Природа, час і терпеливість – найкращі лікарі. (Нар. творч.) є
а) підмети; б) означення; в) обставини.
6. Узагальнююче слово у реченні Я знаю українських художників: Тараса Шевченка, Олександра Мурашка, Катерину Білокур є а) додатком; б) підметом; в) присудком.
1. Укажіть, який розділовий знак і де саме потрібно поставити в поданому реченні:
Радощі і чорну днину все я з вами розділю (П. Тичина).
а) тире після слова «днину»; б) двокрапку після слова «все»;
в) кому після слова «радощі»; г) тире після слова «все».
2. Позначте речення, у якому потрібно поставити кому:
а) Осінь стояла напрочуд погожа й тепла.
б) Степові волошки дивляться на нас із трави, похитують своїми голівками і манять до себе.
г) Налетів сильний і холодний вітер і зірвав останні листочки.
3. Якщо узагальнююче слово стоїть перед однорідними членами речення, то після нього ставимо: а) кому; б) тире; в) двокрапку: г) крапку з комою.
4. Однорідними членами речення можуть бути:
а) головні члени речення; б) другорядні члени речення;
в) головні і другорядні члени речення; г) службові частини мови.
5. Якщо узагальнююче слово стоїть після однорідних членів речення, перед ним ставиться
а) кома; б) тире; в) двокрапка; г) крапка з комою.
6. Узагальнююче слово в реченні виступає
а) завжди додатком;б) завжди означенням;в) тим самим членом речення, що й однорідні члени речення, до яких воно відноситься; г) завжди підметом
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
1. Однорідні члени речення - це
а) усі члени речення, крім головних;
б) члени речення, що складають граматичну основу речення
в).члени речення, які відповідають на одне і те питання, відносяться до одного й того члена речення;
2. Слова із загальним значенням щодо перелічуваних однорідних членів називаються
а) узагальнюючими; б) вставними; в) допоміжними.
3. Після узагальнюючого слова перед однорідними членами речення ставиться
а) кома; б) тире; в) двокрапка.
4. Між однорідними членами речення, що не поєднуються сполучниками, ставиться
а) тире; б) двокрапка; в) кома.
5. Однорідними у реченні Природа, час і терпеливість – найкращі лікарі. (Нар. творч.) є
а) підмети; б) означення; в) обставини.
6. Узагальнююче слово у реченні Я знаю українських художників: Тараса Шевченка, Олександра Мурашка, Катерину Білокур є а) додатком; б) підметом; в) присудком.
1. Укажіть, який розділовий знак і де саме потрібно поставити в поданому реченні:
Радощі і чорну днину все я з вами розділю (П. Тичина).
а) тире після слова «днину»; б) двокрапку після слова «все»;
в) кому після слова «радощі»; г) тире після слова «все».
2. Позначте речення, у якому потрібно поставити кому:
а) Осінь стояла напрочуд погожа й тепла.
б) Степові волошки дивляться на нас із трави, похитують своїми голівками і манять до себе.
г) Налетів сильний і холодний вітер і зірвав останні листочки.
3. Якщо узагальнююче слово стоїть перед однорідними членами речення, то після нього ставимо:
а) кому; б) тире; в) двокрапку: г) крапку з комою.
4. Однорідними членами речення можуть бути:
а) головні члени речення; б) другорядні члени речення;
в) головні і другорядні члени речення; г) службові частини мови.
5. Якщо узагальнююче слово стоїть після однорідних членів речення, перед ним ставиться
а) кома; б) тире; в) двокрапка; г) крапка з комою.
6. Узагальнююче слово в реченні виступає
а) завжди додатком;б) завжди означенням;в) тим самим членом речення, що й однорідні члени речення, до яких воно відноситься; г) завжди підметом