Автор Піскунова Олена Віталіївна, учитель суспільних дисциплін Новомиколаївської ЗОШ І-ІІІ ст. Слов’янського р-ну Донецької обл..
Урок правознавства, 9 клас
Тема: Що таке права і свободи людини.
План
1.Що таке права і свободи людини.
2.Міжнародні документи про права людини і дитини.
3.Основні групи прав. Право на освіту.
Мета:
ознайомити учнів з поняттями «права людини», «свободи людини», «обов’язки людини», «права дитини»,їх класифікацією та основними етапами розвитку;
ознайомити з міжнародними документами з прав людини і дитини, Конституцією України, р. ІІ;
виховувати в учнів почуття гордості за належність до українського громадянства:
формувати повагу до прав людини, розуміння важливості їх дотримання.
Очікувані результати:
Учні повинні знати:
тлумачення понять «права», «свободи»;
зміст міжнародних документів з прав людини і прав дитини, Конституції України,р. ІІ;
групи прав та їх характеристику.
Учні повинні вміти:
описувати види прав і свобод людини і наводити приклади;
аналізувати зміст окремих статей Загальної Декларації прав людини,Конвенції ООН про права дитини, Конституції України, р. ІІ.
Поняття : права людини, свободи людини,права дитини, обов’язки людини.
Обладнання : мультимедійна презентація, плакат з намальованим деревом, комплект різнокольорових листочків(6 кольорів по три листочка кожного кольору) для 6 груп, маркери, Конституції України , виставка нормативно-правових актів з прав людини, відео фрагменти на правову тематику.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І.Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Завдання для учнів: 1. Прослухайте повідомлення ЗМІ і перегляньте відео фрагменти, дайте відповідь на питання: що відбувається з людьми про яких йде мова. 2. Запишіть свої асоціації щодо терміна «права».
Учитель. Сьогодні питання прав і свобод людини посідає чи не найважливіше місце як у світі,так і в Україні. Наявність прав і свобод,ступінь їх реалізації є основним критерієм визначення розвитку демократії будь-якої держави. Становище людини в державі характеризується її правовим статусом, який передбачає права,свободи та обов’язки громадянина. Ми з вами є громадянами України,а це означає , що наша держава наділяє нас певними правами і гарантує їх забезпечення.
Отже, сьогодні на уроці мова піде про права і свободи людини, про права дитини. Протягом уроку ми будемо працювати з мультимедійною презентацією,нормативно-правовими актами,підручником і наприкінці уроку зможемо відповісти на питання: як захистити свої права в Україні.
ІІІ. Проголошення теми та очікуваних результатів
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Учитель. На попередніх уроках ми з вами познайомились з Конституцією України, розглянули її склад і зміст.
Слайд 2-3
Давайте згадаємо, як характеризує ст.1 КУ Україну як державу;
Як ви розумієте термін «правова держава»? ( верховенство права і закону; захист прав і свобод)
Слайд 5
Визначте поняття «права людини» стосується відносин:
а)людина - сім’я; б)людина – суспільство; в)людина-держава; г)людина-трудовий колектив.
Слайд 6
У взаємовідносинах людина – держава, людина виступає як :
Особа;
Особистість ;
Індивід ;
Індивідуальність ;
Громадянин .
Слайд 7
Правовий статус громадянина передбачає наявність прав, свобод та обов’язків . Давайте з вами згадаємо визначення понять «права», «свободи», «обов’язки ».
Поясніть ,як ви розумієте принципи прав людини: невідчужуваність,непорушність, не вичерпність,природність.
Учитель. Хочу зазначити, що захист прав людини є одним із головних завдань міжнародної спільноти. Тому в галузі прав людини існує близько 300 декларацій, конвенцій, хартій, у різний час створених і визнаних світовим співтовариством.
? Згадайте найбільш відомі міжнародні нормативно – правові акти ( 2 слайд). Поміркуйте, чому права дитини виділені в окрему групу і захищені спеціальними законами.
Слайд 8 – 9
Учитель. Конституція України розділ ІІ знайомить нас з правами, свободами та обов’язками громадян України. За сферою суспільних відносин їх умовно можна поділити на 5 груп: особисті,політичні, економічні,соціальні та культурні.
? На слайді 8 дані визначення груп прав людини. Співвіднесіть назву групи з визначенням.
Робота в групах. Створення «Правового дерева»
Утворіть 5 груп, кожна група обере собі групу прав ,з якою вона буде працювати. Для кожної групи приготовлені КУ та комплект паперових листочків. Ваше завдання: ознайомитися з відповідними статтями КУ р .ІІ (вони зазначені на слайді), вибрати три права людини,які для вас мають найбільшу цінність, записати їх на листочках і наклеїти на «правове дерево»,пояснивши свій вибір.
? На слайді 9 зображені малюнки, які ілюструють окремі права людини. Доберіть до них підписи , визначте,який малюнок зайвий, поясніть свій вибір.
Слайд 10
Розв’яжіть юридичну задачу
Громадяни України можуть безоплатно здобувати вищу освіту в державних та комунальних навчальних закладах на конкурсній основі.
1.Визначте вид права. До якої групи прав воно відноситься.
2. Вкажіть,в яких нормативно-правових актах це право закріплено.
3.Вкажіть,який принцип освіти наведено в даному твердженні . Згадайте інші принципи освіти,які існують в Україні . ( ст.53 КУ)
Робота з КУ р.ІІ ст..65-68
Прочитайте статті 65 – 68 та визначте, що об'єднує ці статті та у чому їх значення.
Чи є ,на ваш погляд, обов'язки обмеженням ваших прав? Аргументуйте вашу думку.
Випереджальне завдання
Послухайте повідомлення вашого однокласника на тему «Альтернативна військова служба». Дайте відповідь на питання: як забезпечує держава виконання військового обов’язку для тих,хто не може користуватися зброєю з релігійних переконань.
V. Рефлексія
Вправа «Продовжити речення»
Якщо я маю право на…., то ….
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
VІІ. Домашнє завдання
1.Опрацювати & 7,9,11. Вивчити терміни.
2.Складіть «абетку прав і свобод», вишикувавши за літерами алфавіту права і свободи,що закріплені в ЗДПЛ.
3.Зʼясуйте та запишіть у зошит перелік навчальних закладів м. Слов’янська,що надають середню спеціальну та вищу освіту. Результати свого дослідження презентуйте однокласникам та батькам.