Тема: Префікс. Словотворча роль префіксів. Робота з фразеологізмами.
Мета: дати поняття, що таке префікс, навчити утворювати нові слова; розвивати логічне мислення, кмітливість, виховувати любов до мови рідної країни.
Обладнання: слова до словникової роботи.
Хід роботи
-
Організаційний момент.
-
Каліграфічна хвилинка.
-
Діти, давайте трішки розімнемо наші ручки, але перед цим відгадайте загадку.
Торох, торох,
Розсипався горох
Почало світати
Нема – що збирати. (Зірки)
-
Так, це зірки. А скажіть, з якої літери починається наша відгадка.
-
Тож, відкривайте свої зошити, запишіть число, класна робота і пропишіть рядок великої літери і маленької літери «З».
-
На другому рядку запишіть буквосполучення: «за», «зв», «зо», «зе».
-
А зараз трішки подумайте і скажіть, яке речення можна скласти зі словом «зірка».
-
На третьому рядку запишіть своє речення.
-
Словникова робота.
-
Зараз ми з вами повторимо написання словникових слів.
-
А хто знає, які це словникові слова?
-
Тож, я буду показувати вам слово, а ви будете їх записувати, виправляючи помилки.
-
А хто бажає попрацювати за дошкою?
(батьківщина, ведмідь, вересень, вулиця, директор, океан, телефон, чернетка).
-
Актуалізація опорних знань учнів.
-
Вправа «Мозковий штурм»
-
З чого складається наше мовлення? ( З речень)
-
З чого складається речення? (Зі слів)
-
З чого складається слово? ( основа і закінчення)
-
Як виділити закінчення в слові? ( змінити його за запитанням)
-
Якщо змінювати слово, та незмінна там …. Основа.
-
З чого складається основа?
-
Подивіться на дошку. Виділіть у цьому слові закінчення, сонову, корінь і якщо є суфікс. Жайворон- ок.
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про префікс та його словотворчу роль, а також попрацюємо над фразеологізмами.
-
Систематизація й первісне усвідомлення знань.
-
Відкрийте свої підручники на ст. 92, подивіться вправу 211.
Правило. Частина слова, що стоїть перед коренем, називається префіксом. За допомогою префіксів утворюються нові слова. Префікси позначим так ....
-
Осмислення набутих знань.
-
Зверніть увагу на дошку. Скажіть від якого слова утворилися ці слова. (записати, написати, переписати)
-
Від якого слова утворилися ці слова?
-
Яка частина надала словам різного значення?
-
Утворіть словосполучення. Прочитайте префікс у кожному слові. Позначте префікси. Поміркуйте, як вони змінюють зміст словосполучень, поясніть кожне.
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Підсумок уроку.
-
Яку частину основи слова ми вчили на уроці?
-
Що називається префіксом?
-
Для чого служить префікс?
-
Що потрібно зробити для того щоб виділити префікс?