Урок "Префікс. Словотворча роль префікса" (3 клас)

Про матеріал

Українська мова

3 клас

Тема. Префікс. Словотворча роль префіксів.

Мета. Поглибити знання учнів про складники основи та їх графічне позначення. Ознайомити з роллю префіксів у словах; їх словотворчою функцією. Формувати уміння утворювати нові слова за допомогою префіксів і розуміння пояснювати нові відтінки та значення, які надають префікси словам. Удосконалювати вміння розрізняти й добирати споріднені слова, визначати корінь і префікс у словах. Розвивати спостережливість, уміння порівнювати, робити висновки.

Виховувати любов і повагу до України.

Перегляд файлу

Українська мова

3 клас

 

Тема. Префікс. Словотворча роль префіксів.

 

Мета. Поглибити знання учнів про складники основи та їх графічне позначення. Ознайомити з роллю префіксів у словах; їх словотворчою функцією. Формувати уміння утворювати нові слова за допомогою префіксів і розуміння пояснювати нові відтінки та значення, які надають префікси словам. Удосконалювати вміння розрізняти й добирати споріднені слова, визначати корінь і префікс у словах. Розвивати спостережливість, уміння порівнювати, робити висновки.

Виховувати любов і повагу до України.

 

Матеріали та обладнання: підручник «Українська мова. 3 клас»
(авт. М.Д.Захарійчук, А.І.Мовчун), картки «Алгоритм звуко-буквеного аналізу», «Алгоритм розбору слів за будовою», картки зі словами, презентація до уроку, сигнальні картки зеленого і червоного кольору.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

 

І. Організація класу до уроку.

 

1. Психоформула. 

Всі сідайте тихо, діти,

Домовляймось не шуміти,

Руку гарно піднімати

І знання мерщій хапати.

На уроці рідну мову

Зараз будемо вивчати

Розберемо кожне слово,

Щоб її нам краще знати.

 

2. Девіз уроку

На уроці рідну мову
будемо вивчати.
Отже,  будьте всі уважні,

щоб краще її знати.

 


ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

 

  1. Вступне слово вчителя.
  • Наша мова багата й милозвучна. Її слова складаються з частинок, наче мозаїка з камінців. І щоб мова була по-справжньому яскравою й живою, мало вміти збирати ці «камінці» в купу, треба ще навчитися викладати з них візерунки.

 

  1. Створення позитивного емоційного фону. 
  • Відгадайте, будь ласка, загадку і ви дізнаєтеся, хто сьогодні до нас у гості завітав, щоб разом з вами вивчати рідну мову.

 

Хоче він розумним стати,
рідну мову гарно знати.

То такий уже він знайко,
а зовуть його (Пізнайко).

 

  • Пізнайко приніс дуже багато різних завдань, але перш за все, ми повинні дізнатися, якою ж буде тема нашого уроку. Допоможуть нам завдання від Пізнайка, за правильні відповіді яких ми отримаємо букву з нашої теми.

 

  1. Фронтальне експрес-опитування. Метод «Незакінчене речення».

а) Наше мовлення складається з …. (Р)

б) Речення виражає ….. (С)

в) Речення складається і ….(Ф)

г) Слова складаються із …. (Е)

Чим позначаються звуки на письмі?

Яким повинне бути писемне мовлення?

 

  1. Хвилина каліграфії   

 

Пізнайко дуже хоче побувати у місті. Відгадайте, у якому?

Над річкою Дніпром сивим,

розкинулось місто красиве.

Назвали його в честь князя Кия
і зветься воно (Київ) (К)

 

  • А що ви знаєте про Київ?
  • Якою буквою починається? Який звук вона позначає?


(Діти виконують каліграфічну хвилинку, використовуючи картки-алгоритми «Звуко-буквенний розбір слова»)

 

1. Складаємо звукову схему, промовляючи звуки.

2. Записуємо транскрипцію.

3. Визначаємо кількість звуків, букв, складів, наголос.

4. Визначаємо голосні звуки і записуємо транскрипцію.

5. Визначаємо приголосні звуки і записуємо транскрипцію.

6. Визначаємо дзвінкі і глухі приголосні.

 

 

  1. Метод «Незавершене речення» (продовження)
  • Слова, як будинки, будуються з маленьких частинок. Згадаймо, з яких частин складаються слова.
  • Змінна частина слова називається …. (закінченням)
  • Частина слова без закінчення називається… (основою)
  • Спільна частина споріднених слів називається… (коренем)
  • Як визначити корінь у словах? (Дібрати спільнокореневі слова) (І)

 

  1. Визначення кореня у слові

Київ – київський, кияни. (П)

 

  • Ми знайшли останню букву. Але щось не зрозуміло. Дід Буквоїд переплутав всі букви. Як їх розставити, щоб отримати назву однієї з частинок-цеглинок слова?

 

(Префікс)

  • Діти, «префікс» з латинської мови означає той, що стоїть попереду»

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Повідомлення теми: мети уроку.

  1. – Прочитайте тему уроку

«Префікс. Словотворча роль префіксів»

  • Що означає слово «словотворча»?

 

  1. Метод «Очікування»
  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Вчитель – А чого я очікую від уроку?

  • Наш урок – це урок творчості, натхнення, добра і радості, тому я очікую від вас уваги, працьовитості і плідної роботи.

 


ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

  1. Ознайомлення із словотворчою роллю префіксів.
  •    Захотів Пізнайко дізнатися більше про Київ. Щоб помилуватися красою рідної України, вирішив йти пішки. (Учитель прикріплює слово йти). Спочатку йому потрібно було вийти з будинку. По дорозі стояв будинок його бабусі.

ви

 

за

 

пере                              йти

 

зі

 

ді

Він вирішив зайти провідати її. Потім перед ним пролягла перешкода – річка і йому треба її перейти. Раптом назустріч вискочила машина, і Пізнайкові довелося зійти з дороги. Довго ще він так йшов і нарешті зміг дійти до Києва.

  •              Діти, у слові йти частинка ти – це частка дієслова неозначеної форми, яку ми будемо вивчати пізніше. Яка спільна частина? й . Це корінь.

А як же ми назвемо ту частину, яка стала перед коренем і допомогла Пізнайкові побувати у Києві?

  •              Так, де стоїть префікс у словах? (перед коренем)
  •              Чи змінив префікс значення слова «йти»?
  •              Отже, з допомогою префіксів, ми змогли утворити нові слова. От чому префікс має словотворчу роль в українській мові.

Записати у зошити слова, позначити префікс

 

Вийти

 

Зайти

 

Перейти

 

Зійти

 

Дійти

 

  1. Складання асоціативного куща «Префікс».

 

 

 

 

 

3. Фізкультхвилинка (Україна - ми твоя родина).

 

4. Робота в парах.

Позначити префікс у словах.

Переліт, запис, вимір, пролісок, підбіг, прекрасний.

 

(Взаємоперевірка)

 

5. Робота з підручником. с.76

Виконання вправи 173.

Метод «Прес»

 

Облітав – літав

 

Обходив – ходив

 

Натрудив – трудив

6. Перевірка своїх знань за правилами у підручнику с.76

(Діти читають, розповідають своєму сусідові, перевіряють один одного)

 

V. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок

1. Гра «Аукціон»

- Продається слово

За допомогою префіксів утворити нові слова.

(Префікси записані на дошці (за 1 хв. хто більше))

Роз-, при-, на-, без-, ви-, до-, пере-

  • Який префікс не використали? Чому?

 (Скласти речення із словом на вибір).

 

2. Творча розминка.

Доповнити вірш римами, знайти слова, у яких є префікс, позначити префікс.

 

Все навколо замело,

Снігом вкрилося …. (село)

В ковдру білу сніг весь збився
І на полі …. (розстелився)  

 

  1.  Розбір слів за будовою.
  • А зараз, користуючись карткою «Алгоритм розбору слів за будовою», виконаємо наступне завдання: розібрати слова за будовою. Давайте повторимо, як позначаються частини слова

 

 

 

Алгоритм розбору слова за будовою.

  1. Визнач закінчення, змінивши форму слова (є – немає) –
  2. Визнач основу (частина слова без закінчення) –
  3. Визнач корінь (добери спільнокореневі слова) –
  4. Визнач префікс (стоїть перед коренем) –
  5. Визнач суфікс (стоїть після кореня) –

 

 

 

(Вправу виконують колективно)

Проліск              озброєн          ([йе])

 

(Пов’язати зі святом: 6 грудня – День Збройних сил України)

 

  1.     Гра «Впізнай слово з префіксом.
    (Учні сигналізують зеленим кольором, якщо є префікс, червоним – немає)»

 

Йшли, перейшли, підводний, мова, приїхати, розмова, летіти, відпочити.

 

VI. Підсумок уроку.

  1. Гра «Хто я»

Як стану перед коренем,

я ніби голова.

І залюбки утворюю 
нові й нові слова.

(Префікс)

 

  1. Складання сенкану.
  1. Слово.
  2. Опис (2 прикметники).
  3. Дія (2 дієслова).
  4. Фраза.
  5. Асоціація.

 

 


  1. Префікс.
  2. Невеликий, важливий.
  3. Утворює, змінює.
  4. Префікс нові слова утворює.
  5. Словотворення.

 

  1. Рефлексія.

Метод «Інтерв’ю за три кроки».

  • Сьогодні на уроці ми ….
  • Чи справдилися ваші очікування?
  • Так що таке префікс?

 

А ще префікс називають морфемою. Добавимо це слово в асоціативний кущ.

 

  1. Самооцінювання.
  • Продовжіть речення:
  • На уроці я навчився…
  • Я зможу….

 

  1. Заключне слово вчителя.
  •    Ось і закінчується наш урок, з якого ви багато дізналися про слова рідної мови та їх важливу частину – префікс.

У народі кажуть «Хто знання має, той мур ламає». Бажаю вам з допомогою знань здолати всі перешкоди у своєму житті.

 

VII. Домашнє завдання.

вивчити правило с.76

виконати впр.76

 

Вчитель. Швидко сплинають хвилини –

От і прощання пора.

Я на прощання всім зичу

Щастя, здоров’я й добра.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 9
Оцінки та відгуки
  1. Чорна Вікторія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ткачук Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Черненко Таня
    Дякую за чудовий урок!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Гненна Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Лосєва Альона
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Сухіна Римма
    Дуже корисний матеріал
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Онищенко Юлія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. седченко поліна степанівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Рось Катерина
    Дуже цікавий і корисний матеріал
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 6 відгуків
doc
Додано
9 лютого 2018
Переглядів
17248
Оцінка розробки
5.0 (9 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку