Мета :-поглибити знання із творчості американського письменника О. Генрі; -удосконалювати навички аналізу художнього твору, розвивати вміння аналізувати та переказувати художній текст; -аргументовано висловлювати особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі; -виховувати любов до життя, прагнення робити добро людям, уміння виживати в світі попри всі негаразди, толерантність та гуманізм, естетичні смаки.
Новела О. Генрі «Останній листок» - сумна, майже трагічна історія, сповнена глибокого переживання за долю героїв. У світовій літературі це одна з найкращих новел, яка розкриває тему відданої любові людини до людини, самопожертви заради іншого, взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів. Давайте разом з вами встановимо, яку навчальну задачу поставимо на сьогоднішній урок. Так, ми будемо говорити про людину,яка здатна до самопожертви заради ближнього. Запишіть тему уроку : Новела О. Генрі «Останній листок »- гімн людині,яка здатна на самопожертву заради ближнього». Специфіка розкриття образу Бермана . Образи дівчат, їхня динаміка.
На попередньому уроці ми вивчали біографію і творчість О. Генрі, аналізували текст твору, визначали головних героїв повісті. Отож, давайте трішки пограємо і повторимо вивчений матеріал. Літературна гра «Перевір свої знання»(Слайд 2.)1. Назвіть справжнє ім'я О. Генрі. (Вільям Сідні Портер)2. На честь кого О. Генрі обрав собі такий псевдонім? (На честь відомого на той час французького фармацевта О. Анрі).3. Літературний жанр, до якого належить твір О. Генрі «Останній листок» (Новела)4. Що таке новела? (Новела – (з італ. – новина) - невеликий за обсягом прозовий твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом).5. В яку пору року відбуваються основні події твору? (Восени, листопад)6. Які асоціації виникають у вас при згадуванні осені, описаної О. Генрі в новелі «Останній листок»? (смуток – печаль – страх – хворобливість – бруд – холодна злива – кінець – пронизливий вітер – похмуре небо)7. Назвіть імена головних героїв твору. (Джонсі, Сью, Берман)8. Звідки приїхали до міста героїні? (Сью приїхала зі штату Мен, Джонсі – зі штату Каліфорнія)9. Хто за професією були дівчата? (Художницями)10. Назва хвороби, яка бродила по колонії, торкаючись то одного, то другого своїми крижаними пальцями? (Містер Пневмонія). Актуалізація опорних знань Літературна гра «Перевір свої знання»1. Справжнє ім'я О. Генрі. (Вільям Сідні Портер)2. На честь кого О. Генрі обрав собі такий псевдонім? (На честь відомого на той час французького фармацевта Єтьєна Оссіана Генрі,фармацевтичним довідником якого він користувався ,працюючи фармацевтом у тюрмі. 3. Літературний жанр, до якого належить твір О. Генрі «Останній листок» (Новела)4. Що таке новела? (Новела – (з італ. – новина) - невеликий за обсягом прозовий твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом).5. В яку пору року відбуваються основні події твору? (Восени, листопад)6. Які асоціації виникають у вас при згадуванні осені, описаної О. Генрі в новелі «Останній листок»? (смуток – печаль – страх – хворобливість – бруд – холодна злива – кінець – пронизливий вітер – похмуре небо)7. Назвіть імена головних героїв твору. (Джонсі, Сью, Берман)8. Звідки приїхали до міста героїні? (Сью приїхала зі штату Мен, Джонсі – зі штату Каліфорнія).9. Хто за професією були дівчата? (Художницями)10. Назва хвороби, яка бродила по колонії, торкаючись то одного, то другого своїми крижаними пальцями? (Містер Пневмонія).
Яким ви собі уявляєте Містера Пневмонію ? 12 листопада – Світовий день боротьби з пневмонією. Пневмонія є однією з найбільш піддатливих до профілактики хвороб. Тому нагадуємо собі про серйозність цього захворювання та дотримуємося вимог , які може зробити кожен із нас, щоб не допустити розвиток пневмонії у себе та своїх рідних.
Бесіда за змістом твору.1. Де відбувається дія твору? ((Дія відбувається у невеличкому районі Манхеттен у західній частині м. Нью-Йорка, де живуть бідні художники.).2. Що трапилося з Джонсі? (Дівчина захворіла на пневмонію.) 3. Чому Джонсі рахувала листки плюща? (Тому що вона вважала, що з останнім листком вона помре). Перекажіть цей епізод тексту.4. Чому лікар та Сью дуже хвилювалися за дівчину? (Тому що дівчина втратила надію на те, що одужає.) Наведіть цитату з твору.«П’ять листків на лозі плюща. Коли піде останній,піду і я…5. Чи була мрія у Джонсі? (Так, вона мріяла намалювати Неаполітанську затоку.) . Що для цього їй потрібно було зробити? (поїхати до Італії в Неаполь) . Неаполітанська затока – це візитна картка Італії.
Життєва позиція Джонсі«Джонсі, майже непомітна під ковдрою, лежала, повернувшись обличчям до вікна.»«Тоді помру і я.» «Залишилось всього чотири листочки. Я хочу... побачити, як одірветься останній».«– А чи не могла б ти малювати в другій кімнаті? – холодно спитала Джонсі.»«Я була поганим дівчиськом.»«Це гріх – хотіти вмерти.»
-Що все своє життя збирався створити художник Берман? (Шедевр).-Чи вдалося йому здійснити свій задум ?-Яким чином? (намалював останній листок на стіні, де ріс плющ).- Чи зумів Берман допомогти Сью? (Не так Сью, як Джонсі. Із півслова він зрозумів, що може поставити хвору дівчинку на ноги.) Що трапилося з Берманом? (Малюючи листок плюща, Берман застудився й захворів. Кволий організм не витримав хвороби, і старий помер.) Як можна назвати вчинок, який здійснив Берман? (самопожертва, вияв високої любові, милосердя в ім’я іншої людини). Як можна назвати таку людину? Гуманістом.
Шедевр –винятково майстерний, досконалий витвір мистецтва. ГУМАНІЗМ (лат. людяний моральний принцип, в основі якого лежить ставлення до людини як до найвищої цінності, захист права особистості на свободу, щастя, всебічний розвиток і прояв своїх здібностей. Людяність, увага, любов до людини, готовність їй допомогти. Словникова робота
Колективне складання “КОДЕКСА ГУМАНІСТА”Ніколи не втрачати надії. Виявляти любов до людей. Бути добрим, щирим, справедливим. Боротися за правду. Бути чесним. Бути терплячим до інших і уважним. Захищати мир і спокій. Вірити в Бога. Треба боротися за життя. Виконувати Божі заповіді. Бути готовим до самопожертви.
Проблемна ситуація 1. Для чого Берман жертвував собою? (Дивився на себе як на сторожового пса, спеціально поставленого захищати двох молодих художниць у студії нагорі)2. Що змусило його вчинити саме так? (Він просто був дуже добрим і по-батьківськи любив дівчат. Це звичний стан його душі.) 3. Чи стало Джонсі краще? (Цитати з твору) 3. Який висновок зробила Джонсі, побачивши, що листок плюща залишився на гілці? (Цитата з твору)- Я була поганим дівчиськом, — сказала Джонсі. — Щось примусило цей останній листок залишитись там, де він є, щоб показати, яка я була противна. Це гріх — хотіти вмерти.
Дослідницька робота. Символом чого був намальований листок? (Надії, що не вмирає, віри в майбутнє). - А впродовж твору, що уособлює останній листок? («Коли впаде останній листок, я помру» - символ безнадії. Щось примусило цей останній листок залишитися там, де він є» - символ відродження). Записати в зошит: Останній листок – символ безнадіі, символ відродження
Цитатна доріжка Обрати з поміж різних висловлювань те, яке, на вашу думку, найбільше висвітлює образ Бермана. ♦ Перлина любить ховатися в непоказній оболонці (японське прислів’я). ♦ Голос краси звучить тихо: його вловлюють лише найчутливіші вуха.(Ф. Ніцше). ♦ Краща в світі мета – бути хорошою людиною (Цицерон). ♦ Я не знаю більшого подвигу, аніж подати руку занепалому духом. (М. В. Гоголь). ♦ У маленькому тілі часто таїться велика душа (англійська приказка).
Вічне, що є в творах О. Генрі, зберігає їх від небуття. А тим вічним є віра в добро . Вчинок Бермана – це порив щирої душі. То спалах серця, наповненого любові. Як часто нам бракує саме цього щирого пориву і відваги, щоб віддати краплинку себе для свого ближнього. Творіть добро, щоб кращим став цей світ. Не знали б горя щоб старі й малі. Страждання нищіть нанівець,Свій слід залиште на землі. Теплом своїм ви серце обігрійте. Того, хто вже наругу притерпів,Того, кому терпіть несила,Хто горе побороти не зумів. Байдужими не станьте тільки.І пам’ятайте. Що ми – люди. Творіть добро, піклуйтеся про інших –І посвітлішає усюди.