продовжити знайомство з життям і творчістю письменника;допомогти глибше зрозуміти ідейно-художній зміст фантастичної новели; розвивати образне, асоціативне та критичне мислення, творчу уяву, навички виразного читання, переказу, аналізу твору, висловлення своїх міркувань з приводу прочитаного; сприяти формуванню потреби берегти дитячі мрії і враження, оптимістичне сприйняття світу. Мета уроку:
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Герберт Уеллс якось зазначив: «Має право називатися справжнім письменником лише той, хто може навчити чого-небудь своїх сучасників, хто краще бачить навколо і більше бачить попереду. Я завжди згоден думати, що я усе-таки такий». Так, дійсно такий. І ми в цьому переконалися, ознайомившись із його новелою. Сьогодні ми побуваємо у творчій майстерні письменника, чарівній крамниці.
Актуалізація опорних знань. Літературне досьє Герберта Уеллса . Бліц-опитування.* країна, яку представляє письменник, – Англія;* літературні титули – класик наукової фантастики, письменник-гуманіст (під час Першої світової війни проголосив гасло: «Війна проти війни»);* література, яку представляє – науково-фантастична, фентезі, соціально-побутова проза;* «літературний батько» – Жуль Верн;* літературні жанри – оповідання, новела, роман;* найвідоміші твори – «Машина часу», «Острів доктора Моро», «Війна світів», «Людина-невидимка»;*основна проблема творчості – людина та її цінності в технократичному суспільстві.
Незвичайне поруч. Варто подивитись уважніше довкола, прислухатись... Закрийте очі. Уявіть, що ви повільно підходите на край скелі, відриваєтесь .І, наче птахи, летите над землею. Ви пролітаєте над зеленим гаєм, над безмежним морем пшениці... Відкрийте очі. В польоті відчуваємо і хвилювання, і неповторне блаженство, і гармонію зі світом. Саме ці почуття опановують нами, коли ми занурюємось у світ фантастики. Відкривши книги англійського письменника Герберта Уеллса, ви здійсните міжпланетні польоти, подорожуватимете Місяцем, прямуватимете за героями земними просторами і відчуватимете себе частинкою Всесвіту. А сьогодні на уроці ми відкриємо двері казкової крамниці, щоб поговорити про чарівну пригоду на вулиці Ріджен-стріт.
Виразне читання уривку з тексту. "Крамниця була невеличка, тісна і досить темна. Коли ми причинили за собою двері, дзвоник на них жалібно теленькнув. Хвилину чи дві в крамниці, крім нас, нікого не було, і ми мали час роззирнутися. Ось тигр із пап'є-маше на скляній вітрині, що стоїть на невисокому прилавку, — поважний добродушний тигр, який розмірено киває головою, ось найрізноманітніші кришталеві кульки, порцелянова рука з колодою чарівних карт, цілий набір різних завбільшки чарівних акваріумів; ось нескромний чарівний капелюх безсоромно виставив напоказ свої пружини. На підлозі стояло кілька чарівних дзеркал».
5. Евристична бесіда за прочитаним.-Чим вас здивував продавець? - Він був «дивний, блідий, темноволосий чоловік», мав вуха різного розміру, підборіддя, як носок черевика».- «Дістав у себе з голови скляну кульку».- У продавця в роті появляється то клубок, то кулька, а прейскурант він дістав із-за щоки.- Він, наче фокусник, потримав над вогнем палець, і той перетворився на паличку червоного сургучу.- Перетворився на кролика, тобто продавець робив усе, щоб підтвердити, що це «справжня чарівна крамниця».-Це дійсно незвичайна крамниця, але чарівників тут кілька. Назвіть їх.- Продавець, доглядачі. Саме вони були господарями дивного товару і подарували Джіпу чотири пакунки. - А хто ,на вашу думку, допоміг батькові Джіпа побачити чарівні речі?-Звісно,Джіп.
Так. Хіба це не диво? До того дня оповідач ту чарівну крамницю бачив здалеку кілька разів, а раз чи двічі навіть проходив повз її вітрину, де лежало багато привабливих дрібничок: чарівні кульки, чарівні кури, чудодійні ковпаки, ляльки, кошики з причандаллям для фокусників, колоди звичайнісіньких на вигляд карт». Але батькові Джипа навіть на думку не спадало зайти туди. Чому так? -Дорослі надто заклопотані буденними справами, їм чарівні речі здаються звичайними іграшками, розвагою. -На одне й те ж саме батьки і діти дивляться зовсім по-різному. Оповідач міг ніколи не побачити чарівних речей, коли б не син. Взагалі, маленькі діти повертають дорослих у дитинство. Прокладає стежку в дитинство — ось яке диво творить Джип для свого батька, і в того зникає острах і недовіра, адже синові «ця крамниця подобається». Тож, щоб диво відбулося, треба бути добрим і піклуватися про інших. Як це, виявляється, просто!
Словникова робота. Прейскурант – перелік цін на товари і послуги.Ґатунок – якість. Галерея – довге приміщення з суцільним рядом великих вікон на одній з подовжніх стін. Пап'є-маше – матеріал для муляжів, котрий отримують із суміші волокнистих матеріалів з клеєм, крохмалем, гіпсом. Салон – приміщення для виставок, а також магазин художніх виробів. Патент – документ на право займатися торгівлею або промислом.Інкубатор – апарат для виведення з яєць молодняка сільськогосподарської птиці. Міраж – дещо уявне. Пілястр – вертикальний виступ на поверхні стіни у вигляді частини вбудованого в неї чотиригранного стовпа.
Спостереження над текстом художнього твору. У новелі «Чарівна крамниця» автор проводить цікаву паралель між світоглядом дорослої людини і дитини. Автор переконує, що завжди потрібно вірити в диво, у душі залишатися дитиною, вміти сприймати життя як прекрасний дарунок і чарівне свято.
3. Евристична бесіда. Як сприймає крамницю батько, а як син?Яким чином син заводить батька у крамницю? («Джип, милий мій хлопчик, успадкував материну вихованість і не просив повести його в крамницю, ненабридав мені благаннями. Він просто тяг мене зовсім несвідомо за палець до дверей, і я добре розумів, що йому хочеться»). Що підтверджувало, що крамниця була справді незви-чайною ? (кришталеві кульки, порцелянова рука, ча-рівні акваріуми, чарівні дзеркала, незвичайний прода-вець)
-Чи міг зайти у крамницю будьхто?Який момент батьком заволоділо почуття страху? («Тепер він (продавець) повністю заволодів Джипом. Він відірвав малого від мого пальця й заходився розповідати йому про свої кляті товари… Невдовзі я з невиразною тривогою та почуттям дуже схожим на ревнощі, що Джип ухопився за його палець - достоту, як звичайно хапався за мій»).
Проведення дослідження- Дайте відповіді на запитання. Заповніть таблицю.1) Чому саме Джип потягнув батька, а не навпаки? (Діти чистіші духовно.)2) Кому легше сприйняти нове життя — дітям чи дорослим? Як про це сказав автор?3) Що символізують дзеркала у творі? 4) Як автор повідав, якщо в людині є вади, то вони будуть збільшені до потворності в новому світі?5) Так хто здатен роздивитися в буденних речах їх потаємну чарівну суть? Як про це сказав автор?
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Світ очима дитини Світ очима батька. Готова сприйняти будь-яке диво; іграшки, речі оживають у її уяві; захоплено сприймає таємничі ігри, включається в них; має свої маленькі таємниці. Реалістично дивиться на події, життєві явища, речі; не розуміє фантазій сина; ревнує, намагається привернути увагу й прив’язаність сина; хоче побачити диво очима дитини.
Робота зі словником літературознавчих термінів. Пригадайте, що таке новела, які її різновиди бувають. Доведіть, що твір «Чарівна крамниця» — новела.- Дайте визначення поняттю фантастичний твір, визначте, що в творі Г. Уеллса реалістичне, а що — фантастичне.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Реальне Фантастичне. Прогулянка батька із сином, відвідування крамниці іграшок, любов дітей до фокусів, їхня багата фантазія. Різні чудеса та перетворення в крамниці, участь дитини в цьому чарівництві.
Самостійна робота. Заповнення таблиці «Композиція новели «Чарівна крамниця».{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Експозиція. Крамниця — міраж. Зав'язка. Джип підвів батька до вітрини. Розвиток діїОгляд чарівних речей. Фокуси продавця. Марні спроби розбещеного хлопчика. Товари для Джипа. Огляд виставки. Кульмінація. Зникнення хлопчика. Розв'язка. Диво для Джипа продовжується вдома, батькові ж воно недоступне.