Тема : Вальтер Скотт (1771-1832) -засновник історичного роману. Історія і художній вимисел в романі В.Скотта «Айвенго».
Мета: ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом В. Скотта, розкрити його роль як зачинателя жанру історичного роману, поглибити знання із теорії літератури, вчити користуватися додатковою літературою, удосконалювати вміння стисло висловлювати думку; розвивати навички монологічного мовлення, ведення діалогу, вміння працювати в парі, групі; виховувати інтерес як до батьківщини В. Скотта, так і любов до своєї рідної землі.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: мультимедійний додаток 18 (8 слайдів: портрети Р. Бернса, Р.-Л. Стівенсона, А. Конан-Дойля, В. Скотта; слайд-шоу «Замки Шотландії», візитка письменника, схема «Літературна діяльність В. Скотта», узагальнювальна таблиця «В. Скотт — засновник жанру історичного роману».
Вальтер Скотт — найдивовижніший письменник свого часу. Я ніщо не читаю із таким захопленням, як його творіння.
Дж. Байрон
Вальтер Скотт — це шотландський чародій.
О. С. Пушкін
ХІД УРОКУ
І. Підготовка до сприйняття нового навчального матеріалу
1. Слово вчителя
Доброго всім дня. Я рада вас всіх бачити, і сподіваюся що всі прийшли з гарним настроєм і готові працювати. Так. Ми на уроках зарубіжної літератури часто здійснюємо цікаві уявні подорожі в різні куточки світу.Ви працювали вдома над випереджальними завданнями, збирали цікаві факти з якими з радістю поділитися з однокласниками. А ще цікавим є те що ми сьогодні відкриваєм нову сторінку підручника, новий розділ який називається «Героїчне в літературі».
(Слайд) 1
3. Робота над теоретичним поняттям «героїчне в літературі»
Прокоментуйте будь ласка як ви розумієте « героїчне»? (відповіді дітей)
Слайд2 (Героїчне — одна з форм прояву величного, тобто такого, що викликає захоплення, радість, повагу при найвищому виявленні мужності, відваги, самопожертви у боротьбі за перемогу найкращих людських ідеалів.)
Фронтальна бесіда
- Які із вивчених вами творів розповідають про мужніх та відважних героїв, готових до самопожертви в ім’я боротьби за свободу, справедливість, чесність? (Р.-Л. Стівенсон «Вересковий мед», билини про Іллю Муромця, балади про Робін Гуда та ін.)
- Чому вчать нас ці твори?
1. Розповідь про Шотландію
Учитель. Є такі місця на нашій планеті, які нерозривно асоціюються з іменами людей, що там народилися, виросли, сформувалися як особистості. Кожна освічена людина знає, що невеличке селище Михайлівське, що знаходиться у Росії, «подарувало» світу О. С. Пушкіна, Ясна Поляна стала «колискою» відомого російського мислителя і письменника Л. М. Толстого, а наше українське село Моринці «зростило» геніального Т. Г. Шевченка. Є ким пишатися і Шотландії, невеличкій країні у складі Великобританії. Адже саме тут народилися, «окріпли духом» її талановиті сини. Хто вони? Давайте згадаємо!
(Слайд 3 портрет Р.Бернса)
- Цей відомий шотландський поет уславлював у віршах справжні людські чесноти: чесність, шляхетність, розум…Саме він писав: Хай бідні ми, хай злидні ми, / Не маємо нічого, / А будьмо чесними людьми / Й не біймося нікого…
(Р. Бернс)
- Цей відомий письменник-детектив народився у Шотландії, став літературним «батьком» Шерлока Холмса. СЛАЙД 4(Артур Конан-Дойль)
- Шотландія стала батьківщиною і великого фантазера, майстра пригодницьких романів. (Роберт Льюіс Стівенсон) Слайд 5 Стівенсон
- Шотландія «подарувала» світу зачинателя жанру історичного роману, письменника В. Скотта з творчістю якого ми сьогодні познайомимося на уроці, отже розгорніть зошити і запишіть тему уроку Слайд 6
Вальтер Скотт (1771-1832) -засновник історичного роману. Історія і художній вимисел в романі В.Скотта «Айвенго».
Завдання нашого сьогоднішнього уроку ознайомитись із життєвим та творчим шляхом В. Скотта, розкрити його роль як зачинателя жанру історичного роману, поглибити знання із теорії літератури, удосконалювати вміння стисло висловлювати думку ну і звичайно виховувати інтерес як до батьківщини
В. Скотта, так і любов до своєї рідної землі. А епіграфами до нашого уроку будуть слова
Вальтер Скотт — найдивовижніший письменник свого часу. Я ніщо не читаю із таким захопленням, як його творіння.
Дж. Байрон
Вальтер Скотт — це шотландський чародій.
О. С. Пушкін
Відомий німецький письменник Й.Гете сказав, щоб краще взнати письменника чи поета необхідно побувати на його батьківщині отже ми з вами відправимося до Шотландії і допоможуть нам в цьому географи
3. Повідомлення учнів про Шотландію
СЛАЙД 7 (Карта Великобританії)
Обєднане королівство Великої Британії – це 5 тисяч островів, різних за розмірами. На одному з найбільших Британських островів Великої Британії- розташована невелика країна Шотландія. Клімат тут суворий, адже береги омиває Анлантичний океан, тому тут часто йдуть дощі, що важливо для високогірських пасовиськ. Шотландія розвивається завдяки сільському господарству, риболовлі, лісництву та туризму.
СЛАЙД 8 (Картинки країни)
Хоча Шотландія є частиною Великобританії, сама по собі вона є окремою невеличкою країною. Це країна гір, укритих вереском, глибоких стародавніх озер, широко розкиданих казкових замків та щедрої гостинності. Столицею Шотландії є Единбург — величаве й стародавнє місто, увінчане замком, що височіє над вулицями на велетенській мармуровій скелі.
Слайд 9 (Емблеми країни , музичні інструменти, нац.одяг)
Національними емблемами країни є чортополох (цю рослину зображено на гербі), народний музичний інструмент волинка та кілт (спідниця в складку). Шотландія має давнє героїчне минуле, тому, безперечно, її можна назвати «країною замків».
СЛАЙД (портрет Скотта)
Звернімося знову до портрета письменника подивіться уважно на портрет, що ви можете сказати про цю людину?
Я вам дякую а зараз завітаємо до майстерні письменника і для цього розгорніть підручники на с. 80 І я вам даю 5 хвилин щоб опрацювати
4. Опрацювання статті підручника про життєвий та творчий шлях письменника
Методика проведення. Матеріал підручника абзацами розподіляється попарно між усіма учнями класу, на прочитання дається 2–3 хвилини, потім учні розповідають про прочитане, доповнюють один одного.)
5. Прийом «Калейдоскоп новин»
Ще сьогодні в нас працювали літературознавці – дослідники творчості В.Скотта що цікавого вони нам розкажуть?
Наприклад:
- Вальтер Скотт в перекладі означає «шотландець»;
- хлопчик народився з ногами різної довжини;
- майже постійно хворів: то на кишкові кровотечі, то на камені в жовчному міхурі, але боровся за здоров’я. І доборовся до того, що однією рукою піднімав ковадло;
- у нього було дуже сильне перше кохання до багачки та аристократки Вільяміни Белшез. її батьки, володарі замку під Абердіном, переконували доньку, що Вальтер із його «чесною бідністю» їй не пара. Врешті Вільяміна побралася з приятелем Скотта, банкіром та великим землевласником Форбсом. Вальтер образився на цілий світ. Але згодом виявилося, що йому дано було сили і на нову любов, і на вірний шлюб.
- У 16 років В. Скотт зустрівся з найвидатнішим шотландським поетом Робертом Бернсом. На той час Скотт уже надрукував власну поетичну збірку, критика дуже прихильно поставилася до нього. Але зрозумів, що ніколи не досягне того, що може Берне. І Вальтер почав шукати свій шлях у велику літературу.
-Скотт пережив чотири інсульти, але продовжував працювати. Він все життя зберігав ту привітну усмішку, що врятувала його, коли він був немовлям: тоді няня з’їхала з глузду від нещасливого кохання і зібралася топити панича у болоті. Але дитя так лагідно усміхалося, що нещасна жінка прийшла до тями.
-У день, коли Велика Британія прощалася зі Скоттом, усі газети вийшли в суцільних жалобних рамках. До того так бувало тільки по смерті коронованих осіб імперії.
6. Робота над схемою «Літературна діяльність В. Скотта» із подальшим відтворенням її у зошитах
Прийом «Візитка письменника»
Учні, працюючи в групах по 4 особи, стисло письмово систематизують вивчене про письменника, роблячи за спеціальною схемою записи у зошитах, доповідають про зроблене.
1. Роки життя — 1771–1832.
2. Місце народження — м. Единбург.
3. Батько — юрист, шотландський баронет.
4. Брати, сестри — був 9-тою дитиною, мав 11 братів та сестер.
5. Хвороба — у 5 місяців захворів на дитячий параліч, втратив рухливість правої ноги.
6. Освіта — 1779 — школа, 1785 — коледж, 1792 — закінчує Единбурзький університет, стає адвокатом.
7. Сім’я — одружується, мав двох дітей.
8. Кар’єра — шериф графства, секретар суду, письменник
7. Робота над епіграфом
Слово вчителя. Тридцять років життя В. Скотт присвятив улюбленій справі — літературі. За цей час він «знайшов» свого читача, навчився довіряти йому найпотаємніші думки, зумів повести його за собою у досі незвідану царину історичного роману. Та творчістю В. Скотта цікавилися і «майстри пера» — письменники. Вони вчилися, наслідували, захоплювалися творами метра від літератури. Думка письменника про письменника надзвичайно цікава. Тож давайте звернемося до епіграфу уроку
Прочитайте вислови про В. Скотта відомого англійського поета Дж. Байрона та «сонця російської поезії» О. С. Пушкіна Прокоментуйте їх.
8. Робота над теорією літератури
- Пригадайте, які романи ви вивчали на уроках зарубіжної літератури? Назвіть авторів цих творів. («Робінзон Крузо» Д. Дефо, «П’ятнадцятирічний капітан»
Ж. Верна, «Острів скарбів» Р.-Л. Стівенсона)
- Доведіть, що ці твори за жанром є романами.
- Які бувають романи?
Слайд схема
-Дайте визначення «роману»
- Які романи, на вашу думку, можуть називатися історичними так ви праві запишіть у зошити визначення СЛАЙД
9. Міні-лекція вчителя «Особливості історичних романів В. Скотта»
У сорок два роки письменник вперше подав на суд читачів свої романи. На відміну від попередників, В. Скотт вважав, що не життя історичних осіб, а постійний рух історії, який не може зупинити жодна із видатних особистостей, є справжнім об’єктом художнього дослідження письменника.
Скотт перевів історичних особистостей на другий план, а на авансцену подій вивів вигаданих персонажів, на долю яких впливає епоха. Таким чином, Скотт показав, що рушійною силою історії виступає народ, тому саме народне життя є основним об’єктом досліджень В. Скотта. Попередники Скотта зображували історію заради історії, демонстрували свої глибокі знання і тим самим збагачували знання читачів, але заради самих знань. У Скотта не так: він знає історичну епоху детально, але завжди пов’язує її з сучасними проблемами, показуючи, як подібні проблеми знаходили своє вирішення в минулому. В своїх творах письменник змалював величну панораму життя Англії, Шотландії, Франції протягом кількох століть, з кінця XI до початку XIX століття.
IV. Узагальнення вивченого на уроці
1. Прийом «Мікрофон»
Учні одним реченням дають відповіді на запитання «Що мені відомо про
В. Скотта?».
.
V. Підсумки уроку (фронтальна бесіда)
- Чи виникло у вас бажання прочитати твори В. Скотта?
- Що ви очікуєте від них?
- Якби В. Скотт був нашим сучасником, які теми із нашого сьогодення ви запропонували б йому висвітлити в романах
VI. Домашнє завдання
1. Прочитати 1-шу главу роману.
2. Підготувати повідомлення про хрестові походи, Вільгельма Завойовника, історію англосаксів, Річарда Левине Серце, битву при Гастингсі.