Тема: ґрунт. Що потрібно рослинам для росту і розвитку?
Мета: формувати природознавчу компетентність учнів шляхом засвоєння знань про ґрунт та його роль у житті тварин і рослин; ознайомити учнів з мешканцями ґрунту, з роллю живих організмів в утворенні ґрунту, з умовами росту і розвитку рослин; удосконалення комунікативних навичок; розвивати уміння аналізувати, робити висновки; розвивати увагу, пам’ять, вміння спостерігати, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання уроку:
І . Організація класу
ІІ. Підсумки фенологічних спостережень
ІІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів.
Сьогодні ми з вами завітаємо до лабораторії професора Генія Євгеновича.
Він передав для вас невеличку коробочку. А що саме в ній , ви дізнаєтесь тоді , коли дасте відповіді на мої питання .
- Куди треба кинути зернятко, щоб з нього виросла рослина ?
- А куди посадити жолудь, щоб виріс великий дуб?
Отже, здогадались, що саме передав нам професор? Так,грудочку землі.
Справді,щоб виросла рослина , потрібна родюча земля, або грунт .
ІV.Повідомлення теми і мети уроку.
- Тож сьогодні разом з професором ми будемо досліджувати грунт та з`ясовувати, що потрібно рослинам для росту та розвитку.
V. Мотивація навчальної діяльності
Давайте зазирнемо до лабораторії та подивимося, над чим працює професор.
За допомогою математичних обчислень він з`ясовує, що необхідно для росту та розвитку рослин. Три складові вже досліджені. Цікаво, які? (діти розв`язують приклади).
Що дає рослинам сонце?
Що дає рослинам повітря?
Що дає рослинам вода?
Але чого професор такий розгублений? Він забув, куди поділася четверта складова, комусь він її передав… Звичайно, це наша коробочка, в якій знаходиться грунт!
Отже, наша задача – дослідити грунт!
VІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
Яке визначення грунту дає вікіпедія ?
Ґрунт — верхній пухкий шар землі. У грунті ростуть рослини, живуть тварини.
Що дає рослинам грунт?
Ґрунт забезпечує рослини поживними речовинами, теплом, повітрям і водою.
1. Дослідження складу грунту.
Дослід 1
У склянку з водою опустимо грудочку ґрунту. Що ви бачите? (З неї виходять бульбашки.)
— Отже, до складу ґрунту входить повітря.
— Для чого потрібне повітря у ґрунті? (Повітря потрібне для дихання коренів. Щоб у ґрунті було більше повітря, його розпушують.)
Дослід 2
Всипимо ґрунт у тарілку і роздивимося його крізь лупу. Що ви бачите?
(Різ ні корінчики,листочки, пісок, камінці тощо)
Отже, у ґрунті є пісок і глина, є також каміння і перегній.
— Запам’ятайте нове слово! Перегній — це перегнилі рештки рослин і тварин.
Перегній утворюється внаслідок гниття опалого листя, відмерлих рослин і тварин. У перегної містяться різні поживні речовини, необхідні рослинам.
— Якого кольору ґрунт?
— Чорного забарвлення ґрунту надає перегній. Чим більше в ґрунті перегною, тим вищий урожай.
Дослід 3
Візьмемо ґрунт. Нагріємо на спиртівці. Над ґрунтом потримаємо лупу.
— Що ви помітили? Чому це відбувається?
— Який можна зробити висновок? (У ґрунті міститься вода.)
— Як потрапляє вода у ґрунт? (Вода у ґрунт надходить під час випадання дощу чи снігу.)
— Для чого потрібна вода у ґрунті? (Вода потрібна для життя рослин. З водою корені всмоктують з ґрунту необхідні речовини.)
Висновок: До складу грунту входять повітря, вода, поживні речовини.
Фізкультхвилинка
2.Формування знань про тварин, які живуть у ґрунті та розуміння їх ролі в утворенні ґрунту
Станьмо зовсім маленькими і загляньмо в ґрунт з середини. В світ, куди не потрапляє сонце, який густо заселений підземними мешканцями. Хто ж вони такі ці дрібні істоти?
Завдання 2 в зошиті.
Для яких тварин грунт став домівкою? Покажи стрілочками.
— Для чого рослинам ґрунт? (У ґрунті є все необхідне їм д ля життя: вода, повітря, поживні речовини.)
VІІ. Первинне закріплення нового матеріалу.
Етапи росту та розвитку рослини на прикладі соняшника.
Разом з професором Генієм Євгеновичем в лабораторії працює Марійка.
Вона досліджує, як сонце, повітря, вода та грунт впливають на розвиток соняшника. Разом з мамою та татом вона ціле літо проводила свій експеримент. І саме сьогодні хотіла показати результати професорові.
Але неслухняний кіт Мікроскоп переплутав всі листочки. Допоможіть Марійці відновити послідовність експерименту.
Отже, що потрібно для того, щоб виростити гарний врожай соняшника?
Марійка дуже вдячна вам, діти, і хоче вам розказати про цікавий факт, який помітила під час експерименту: соняшник повертає свою голівку за сонечком.
VІІ. Підсумок уроку.
Я буду говорити твердження. Якщо воно істинне – показуєте зелений кубик, якщо хибне – червоний.
Ґрунт – верхній, родючий шар землі.
У ґрунті ростуть рослини.
Птахи живуть у ґрунті.
Чим менше в ґрунті перегною, тим вищий урожай.
Перегній надає ґрунтові чорного кольору.
У ґрунті немає води та повітря.
З грунту рослини беруть поживні речовини .