«Знайди помилку»
• Весь день на протязі тижня йшов дощ.
• Всякий учень повинен добре вчитись.
• У тебе яка година?
• Котре місце ви зайняли в змаганні?
• Чим ти працюєш на заводі?
• У школі я дружу зі своїми друзями.
• Я хочу спитати у вас лише одне питання.
• Учні по-різному відносяться до навчання.
• Ми пам’ятаємо і не забуваємо ваші поради.
«Бліц-опитування»
Ø Що вивчає лексикологія?
Ø Що таке лексика?
Ø Що таке лексичне значення слова?
Ø Чи всі слова мають лексичне значення?
Ø Що таке синоніми, антоніми, пароніми?
Ø У якому словнику пояснюють лексичне значення слова?
Лексика - відкрита
система, яка постійно зазнає змін.
Саме тому мовлення в аспекті лексичної нормативності не завжди буває бездоганним.
ЛЕКСИЧНА ПОМИЛКА
До групи лексичних помилок відносять недоліки мовлення, пов’язані з використанням слів і фразеологічних зворотів, які не відповідають нормам літературної мови.
Лексична помилка на берегах позначається великою літерою Л.
Види лексичних помилок:
• Тавтологія – повтор слова, спільнокореневих слів в одному або сусідніх реченнях: Школярам доручили прибрати шкільний двір.
• Плеоназм – дублювання значення у двох словах: Кожному гостеві подарували пам’ятний сувенір.
• Немотивоване багатослів’я: Зустрінемось у квітні місяці.
• Уживання слів у невластивому значенні: вірні рішення, задати запитання, підвести пісумки.
• Уживання слів, не властивих літературній українській мові (росіянізми): Треба приймати участь у різних міроприємствах.
• Уживання слів, не властивих зображуваній епосі: У панів були раби, яких вони експлуатували.
Відредагувати і записати речення, усунувши лексичні помилки:
• Добра людина робить добрі справи, вона добродійка.
• Перша прем’єра театру відбудеться в жовтні.
• Відпочиваючі в санаторії отримують ефективне лікування.
• У книжному магазині наш погляд зупиняється насамперед на яскравих обкладинках.
• Моє відношення до Данила не дуже добре.
• Мирослава була страшно красивою.
• Я рахую, що наша команда переможе.
• Ми зайняли перше місце на конкурсі.
• Солдати князя Ігоря були відважними.
НЕПРАВИЛЬНО |
ПРАВИЛЬНО |
Вищий учбовий заклад |
|
Отримати освіту |
|
Учень справився із завданням |
|
Це сама важлива тема |
|
Мене визвали до дошки |
|
Треба стерти дошку |
|
Переверніть сторінку |
|
Задавати питання |
|
Об’єм знань |
|
Давайте працювати! |
|
«Освіта»
НЕПРАВИЛЬНО |
ПРАВИЛЬНО |
Вищий учбовий заклад |
Вищий навчальний заклад |
Отримати освіту |
Здобувати освіту |
Учень справився із завданням |
Учень впорався із завданням |
Це сама важлива тема |
Це найважливіша тема |
Мене визвали до дошки |
Мене викликали до дошки |
Треба стерти дошку |
Треба витерти дошку (зітерти з дошки) |
Переверніть сторінку |
Перегорніть сторінку |
Задавати питання |
Ставити питання (запитувати) |
Об’єм знань |
Обсяг знань |
Давайте працювати! |
Працюймо! |
НЕПРАВИЛЬНО |
ПРАВИЛЬНО |
Стройся! |
|
В одну шеренгу стройся! |
|
Рівняйсь, смирно, рівняння на середину! |
|
Чекайте у входа стадіона |
|
Спортсмен додав активності |
|
Стрибки з шестом |
|
Равнєніє – направо! |
|
Піднімаючись на носки |
|
Іти в ногу! |
|
Пробив по пустим воротам |
|
«Спорт»
НЕПРАВИЛЬНО |
ПРАВИЛЬНО |
Стройся! |
Шикуйсь! |
В одну шеренгу стройся! |
У лаву шикуйсь! |
Рівняйсь, смирно, рівняння на середину! |
Рівняйсь, струнко, до середини глянь! |
Чекайте у входа стадіона |
Чекайте біля входу до стадіону |
Спортсмен додав активності |
Спортсмен став активнішим (став виявляти активність) |
Стрибки з шестом |
Стрибки з жердиною |
Равнєніє – направо! |
Праворуч – глянь! |
Піднімаючись на носки |
Стаючи навшпиньки |
Іти в ногу! |
Рівний крок! |
Пробив по пустим воротам |
Пробив по порожніх воротах |
«Пошта»
НЕПРАВИЛЬНО |
ПРАВИЛЬНО |
Зворотний адрес |
|
Відкритка |
|
Не підписалися на журнали |
|
Підписка на газети |
|
Заказний лист |
|
Почта перегружена |
|
Ви принесли лист не по адресу |
|
До востребованія |
|
Почтовий ящик |
|
Накладна плата |
|
Ми переписуємося |
|
«Пошта»
НЕПРАВИЛЬНО |
ПРАВИЛЬНО |
Зворотний адрес |
Зворотна адреса |
Відкритка |
Листівка |
Не підписалися на журнали |
Не передплатили журналів |
Підписка на газети |
Передплата на газети |
Заказний лист |
Рекомендований лист |
Почта перегружена |
Пошта перевантажена |
Ви принесли лист не по адресу |
Ви принесли лист не за адресою |
До востребованія |
До запитання |
Почтовий ящик |
Поштова скринька |
Накладна плата |
Післяплата |
Ми переписуємося |
Ми листуємося |
|
|
Автобус буде через пару хвилин |
|
Насобиралось народа на остановці |
|
Маршрутка перегружена |
|
Трамвай битком набитий |
|
Осторожно, закриваю двері! |
|
Види транспорта |
|
Проїздний білет |
|
Оплачуйте проїзд |
|
В добру путь! |
|
«Транспорт»
|
|
Автобус буде через пару хвилин |
Автобус буде через декілька хвилин |
Насобиралось народа на остановці |
Назбиралось народу на зупинці |
Маршрутка перегружена |
Маршрутка повна-повнісінька (переповнена) |
Трамвай битком набитий |
Трамвай переповнений (повнісінький) |
Осторожно, закриваю двері! |
Обережно, зачиняю двері! |
Види транспорта |
Види транспорту |
Проїздний білет |
Проїздний квиток |
Оплачуйте проїзд |
Платіть за проїзд |
В добру путь! |
Щасливої дороги! |
«На вулиці»
«На вулиці»
|
|
Прівєт! |
Привіт (здоров)! |
Ми як-будто вже бачились |
Ми нібито вже бачились |
Кафе під відкритим небом |
Кафе просто неба |
Підемте в столову |
Ходімо в їдальню |
Рукою подати |
Поблизу, недалеко ходити |
Остановилися на обочині |
Зупинилися на узбіччі |
Вулиця ярко освічена |
Вулиця яскраво освітлена |
На розвилці доріг |
На роздоріжжі |
Похолодало |
Похолоднішало |
Голольод! |
Ожеледиця! |
Пока! |
До зустрічі! |
Всього доброго! |
На все добре! |
«Наше помешкання»
НЕПРАВИЛЬНО |
ПРАВИЛЬНО |
Жила площа |
|
Прихожа в нас велика |
|
У мене похожа планіровка |
|
Видно, що зажиточний господар |
|
Столовий гарнітур |
|
Закрий вікно: сквозняк! |
|
Я люблю уют |
|
Книжний шкаф |
|
Диван-кровать |
|
Я постірав речі |
|
Шерстяне одіяло |
|
«Наше помешкання»
НЕПРАВИЛЬНО |
ПРАВИЛЬНО |
Жила площа |
Житлова площа |
Прихожа в нас велика |
Передпокій у нас великий |
У мене похожа планіровка |
У мене подібне планування |
Видно, що зажиточний господар |
Видно, що заможний (маєтний) господар |
Столовий гарнітур |
Гарнітур для їдальні |
Закрий вікно: сквозняк! |
Зачини вікно: протяг! |
Я люблю уют |
Я люблю затишок |
Книжний шкаф |
Книжкова шафа |
Диван-кровать |
Диван-ліжко |
Я постірав речі |
Я виправ речі |
Шерстяне одіяло |
Вовняна ковдра |
«Сім’я»
НЕПРАВИЛЬНО |
ПРАВИЛЬНО |
Брат старший мене |
|
Відкрий очі – уже ранок! |
|
Дитина похудала |
|
Чолка йде на очі |
|
Капризна дитина |
|
Порадувати дітлахів |
|
Швидко засипай! |
|
Розбалована дитина |
|
Розучим пісеньку |
|
Хресні батьки |
|
З наступаючим Новим роком! |
|
«Сім’я»
НЕПРАВИЛЬНО |
ПРАВИЛЬНО |
Брат старший мене |
Брат старший від/за мене (ніж я) |
Відкрий очі – уже ранок! |
Розплющ (розтули)очі – уже ранок! |
Дитина похудала |
Дитина змарніла |
Чолка йде на очі |
Чубчик насунувся на очі |
Капризна дитина |
Вередлива (примхлива) дитина |
Порадувати дітлахів |
Потішити дітвору, діточок |
Швидко засипай! |
Швидко засинай! |
Розбалована дитина |
Розпещена дитина |
Розучим пісеньку |
Вивчім пісеньку |
Хресні батьки |
Хрещені батьки |
З наступаючим Новим роком! |
Бажаю щасливого Нового року! |
Поради щодо попередження й
усунення лексичних помилок:
ØЧитайте якомога більше художньої якісної літератури українською мовою.
ØУважно слухайте й аналізуйте взірцеве мовлення.
ØКористуйтеся тлумачними словниками.
ØРозширюйте свій словниковий запас.
ØДивіться фільми і пишіть українською, беріть участь у різних челенджах, флешмобах тощо.
ØДбайте про чистоту власного мовлення.
• Сьогодні на уроці я навчилася (навчився) …
• Лексичними називають помилки…
• Лексичні помилки позначають …
• Щоб уникнути лексичних помилок, потрібно …
• Найлегшим під час опрацювання теми для мене було…
• Свої знання з теми я б оцінила (оцінив) на…
Домашнє завдання:
•
• Виконати тестові завдання за посиланням https://naurok.com.ua/test/leksichna-pomilka-1154463.html
• Провести спостереження за мовленням однокласників, скласти таблицю «Говори правильно».
Джерела:
1. Антисуржик. Вчимося ввічливо поводитись і правильно говорити / за заг.ред. Олександри Сербенської : навч. Посібн. – 3-тє вид., доп. І переробл. – Львів : Апріорі, 2019. – 304 с.
2. Антоненко-Давидович Б. Як ми говоримо. - К,: Либідь, 1991. - 254 с.
3. Культура мови на щодень / за редакцією С. Я. Єрмоленко; авторський колектив: Н. Я. Дзюбишина-Мельник, Н. С. Дужик, С. Я. Єрмоленко, К. В. Ленець, Л. О. Пустовіт, Н. Г. Сидяченко, Д. О. Ставицька, Н. М. Сологуб, С. Г. Чемеркін. – К.: Довіра, 2000. — 169 с.
4. Куляс П. П. Типологія помилок : підручник-монографія : кн. для ред. / Павло Куляс ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова, Ін-т укр. філології та літ. творчості ім. Андрія Малишка.— Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015.— 463 с. URL:
https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/33419/1/Typolohiia%20pomyl ok_3VS_20-21.pdf
5. ТОП-10 лексичних помилок української мови. URL: https://znoclub.com/pidgotovka-do-zno/1202-top-10-leksichnikhpomilok-ukrajinskoji-movi.html