Цей урок розвиває навички дослідницько-пошукової, самостійної роботи із джерелами, координує діяльності в групах,вміння презентувати результати пошуків і досліджен.
Виховує допитливість, працьовитість, комунікабельність, гордість за українське письменництво, безмірну любов до України.
Розробка уроку
Презентація проекту дослідження «Енеїда» І. Котляревського – «енциклопедія українського життя 18 ст.»
українська література
9 клас
Мангуська ЗОШ І-ІІІ ст. №2
Мангушський район
Донецька область
Вчитель: Шиян Оксана Вікторівна
Українська література 9 клас
Тема Презентація проекту дослідження «Енеїда» І.Котляревського – «енциклопедія українського життя 18 ст.»
Мета Розширити,систематизувати й узагальнити знання учнів про твір, що вивчається;
Розвивати навички дослідницько-пошукової, самостійної роботи із джерелами, координації діяльності в групах,вміння презентувати результати пошуків і досліджень;
Виховувати допитливість, працьовитість, комунікабельність, гордість за українське письменництво, безмірну любов до України.
Обладнання Портрет І.Котляревського, карта подорожі Енея, вислів І.Я.Франка, ілюстрації до поеми, музичне оформлення, рушники, квіти,книжки,презентаційні матеріали (слайди, малюнки, фотокартки), технічні засоби.
Розміщення наочності( на дощі)
Проблема уроку «Я малюю словом «Енеїди» слово».
Портрет поета. Карта подорожі Енея. Епіграф.
Так, Котляревський у щасливий час Вкраїнським слово розпочав співати, І спів той виглядав на жарт не раз, Та був у нім завзяток сил багатий, І огник, ним засвічений, не згас, А розгорівсь, щоб всіх нас зогрівати.
І.Я. Франко
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І Мотивація навчальної діяльності школярів.
ІІ Оголошення теми та мети уроку.
ІІІ Актуалізація опорних знань учнів.
Літературний диктант
Робота в групах
( на партах запропоновані трикутники з назвами, один учень об’єднає на дошці,всі інші на місцях)
Відповіді 1. Подарунки Енея цареві Латину.
2. Латинська мова.
3. Любовний трикутник.
IV Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Презентація проектів.
Усний журнал.
1 сторінка Сюжетний ланцюжок або маршрут Енея.
Презентація власних малюнків. Учениця показує малюнки, учні мають співвідносити з сюжетом поеми.
Учениця Я пропоную вам перегляд малюнків – слайди до поеми «Енеїда», за допомогою яких ви відтворите сюжет твору, тому створюємо «сюжетний ланцюжок», А Еней(учень одягнений в костюм Енея) за допомогою карти покаже ті місця, якими він подорожував разом з героями грецької та римської античної літератури.
Слайди
1 Троя.
2 Буря на морі і її втихомирення .
3 На Сицилії в Ацеста, підпалення човнів.
4 Дорога до пекла.
5 У пеклі, зустріч із батьком.
6 Береги Тібру, латинська земля, троянці йдуть з дарами до Латина.
7 Еней хоче одружитися з Лавінією.
8 Гнів Зевса через чвари Богів.
9 Бій Турна з Енеєм.
10 Перемога троянців.
ПЕРША СТОРІНКА ПЕРЕГОРНУТА
2 сторінка Український національний характер.
Повідомлення про головного героя. Як висновок сказаного складемо схему- характеристику Енея.
Еней проводить гру «Асоціативний кущ» ( на основі сказаного)
К Е
О Н
З Е
А Й
К
Слово вчителя Цей образ, я впевнена, запам’ятається на все життя. Гортаємо далі.
3 сторінка Звичаї, традиції, обряди, побут українського народу в поемі.
Повідомлення учениці, презентація ілюстративного матеріалу.
З «Енеїди» також дізнаємося про деякі звичаї та обряди. Так, ідучи в гостину, люди підносили господарям хліб і сіль. При зустрічі навіть незнайомими, «віддають поклон». Еней влаштовує обряд поминання свого батька Анхіза. Трохи сказано й про один момент весільного обряду: у Латина все було приготовлено до прийому сватів – рушники і «всяка всячина».
4 сторінка Народні танці, ігри, в поемі «Енеїда».
Повідомлення учениці, слід назвати танці, перелічити ігри, подати їх опис, показати відеозапис.
Презентація ілюстрованого матеріалу.
Герої твору танцювали ГОРЛИЦЮ, ГОПАК, САНЖАРІВКУ.
Для розваг грали в МІСКА, у ПАМФЕЛЯ, В ВІЗКА.
5 сторінка Одяг різних верст українського населення другої половини 18 ст. в поемі «Енеїда».
Повідомлення учня, презентація ілюстрованого матеріалу, слід назвати згадане в поемі вбрання українців: жіноче та чоловіче, панське і селянське, буденне і святкове.
Таблицю з українським одягом.
6 сторінка Гумор і сатира в поемі «Енеїда».
Повідомлення учениці слід назвати засоби комічного, навести приклади з поеми.
7 сторінка Народні страви в поемі «Енеїда».
Повідомлення учениці, показ ілюстративного матеріалу, слід назвати страви, дати їх опис, приготувати деякі з них, накрити на стіл, пригостити учасників уроку.
8 сторінка Художня майстерність І.Котляревського.
Учениця проводить практичну роботу: визначимо всі художні засоби на основі першого куплету.
Еней був парубок моторний
І хлопець хоть куди козак,
Удавсь на всеє зле проворний,
Завзятіший од всіх бурлак.
Но греки, як спаливши Трою,
Зробили з неї скирту гною,
Він, взявши торбу, тягу дав;
Забравши деяких троянців,
Осмалених, як гиря ланців,
П’ятами з Трої накивав.
Висновок Поема написана чотиристопним ямбом, але в рядках зустрічається стопа з обома ненаголошеними складами, яка називається пірихієм. Перші чотири рядки римування перехресне, 5 і 6 паралельне або парне, 7,8,9,10 кільцеве.
Художні засоби – порівняння, епітети, гіпербола.
9 сторінка Народі пісні, музичні інструменти в поемі «Енеїда».
Повідомлення учениці, ілюстративний матеріал, слід назвати пісні, про які йдеться в поемі, представити аудіо записи або живе виконання.
«Енеїда» (музика М.Лисенка, лібрето М.Садовького)
«Еней на мандрівці» (музика і лібрето Я.Лопатинського)
Оперета Г.Ашкаренка(лібрето М.Кропивницького)
Учениця співає «Цвіте терен, цвіте ясний…»
Учениця проводить гру на співвідношення.
«Словесне малювання»
(яку картину вони відображають у творі, звучить музичний твір, учні визначають який епізод поеми відображається)
ГОПАК ----------------------- Козацькі розваги на кораблі.
О.Шурман «Перша втрата» ------------------------ Страждання матері Евріала.
І.Кішка «Гра з брязкальцями» ------------------------ Битва Енея з Турном.
«Ой на горі й женці жнуть» ------------------------- Цитування рядка «про Сагайдачного співали…»
V Підбиття підсумків.
1 Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Продовжіть речення. «Мене вразило…», «Поема І.Котляревського «Енеїда» дійсно…»
2 Складання таблиці.
Вчитель називає риси(ознаки) народності, учні записують в зошит, завдання учнів відшукати або назвати епізоди з твору, які ілюструють ці ознаки.
Народність твору |
Ознаки |
|
|
|
|
|
|
|
|
VІ Оголошення оцінок за урок, домашнє завдання.
1 Твір-роздум «Я малюю словом «Енеїди» слово» (письмово)
2 Створити герб або колаж до поеми «Енеїда»
Завершується урок словами Т.Г.Шевченка про І.Котляревського
«Будеш, батьку, панувати,
Поки живуть люди,
Поки сонце в небі сяє,
Тебе не забудуть»
(Лунає музика, запалюється свічка біля портрета І.Котляревського)
1