Тема уроку:
Способи дієслів ( дійсний, умовний, наказовий).
Детективна історія.
Мета: дати учням поняття про способи дієслів, виробити вміння розрізняти способи дієслів; формувати вміння утворювати різні способи, правильно вживати їх у мовленні; розвивати навички аналізувати, узагальнювати; виховувати мовну культуру.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок засобами інтерактивного навчання; урок-детектив на матеріалах книги Євгенії Малинкіної «Привіт в обід» ( смугастий детектив).
Хід уроку.
Повторення правил, вивчених на попередніх уроках.
Перевірка домашнього завдання: діти готували міні-проекти – загадки з ілюстраціями (на дошці висять малюнки, діти зачитують загадки, учні відгадують, називають дієслова і визначають їх час, загадку розміщують поряд з малюнком).
Сьогодні, діти, у нас незвичайний урок–детектив (вчитель звертає увагу на запис під темою уроку), ми будемо детективами,і звання «Накращих» отримає та команда, яка виявиться найкмітливішою. Нумо, до плідної праці! Успіхів!
Ви отримуєте велику картку і маленькі картки з реченнями. Вам потрібно розкласти малі картки на великій відповідно до їхніх характеристик. Перемагає та команда, яка правильно і швидко розкладе малі картки.
Дієслова,що означають реальну дію |
Дієслова,що означають не реальну, а бажану дію |
Дієслова,що виражають спонукання до дії |
|
|
|
Отже, діти, цією вправою ми підійшли безпосередньо до того, що будемо вивчати з вами на уроці, а саме: способи дієслів.
Отже, дієслово,що означає реальну дію – це дійсний спосіб;
Дієслово,що говорить нам про не реальну, а бажану дію – умовний; а що виражає спонукання до дії – наказовий спосіб.
Але, перш за все, давайте з`ясуємо, що взагалі означає слово спосіб.
Діти, від нас утекли слова, тож як справжні дослідники, розшифруйте поданий запис, тобто розташуйте слова в їх правильній позиції і ви дізнаєтесь визначення поняття «спосіб».
( на слайді написати спочатку неправильну позицію, а пізніше вірну).
Спосіб – це виражає категорія дії граматична відношення дієслова що дійсності до.
( Спосіб це граматична категорія дієслова, що виражає відношення дії до дійсності.)
Пояснення вчителем нового матеріалу за допомогою узагальненої таблиці. Вчитель пропонує дітям самостійно
|
Способи дієслів |
|
|
|
Дійсний |
Умовний |
Наказовий |
означають |
Реальну дію, тобто таку, яка відбулася, відбувається, буде відбуватися в реальній дійсності. |
Не реальну, а лише бажану або можливу за певних умов дію. |
Дію, яка реально ще не існує й не існувала, але з погляду мовця має відбутися через наказ, заклик, побажання, прохання, пораду. |
Відповідають На питання |
Що робив? Що зробив? Що робили? Що робитимуть? |
Що робив би? Що зробила б? Що робили б? Що робило б? |
Що роби? Що зроби? |
Приклади |
Стрибала, стрибнули, стрибаю,стрибаємо, буду стрибати, стрибатимуть. |
Стрибав би, стрибнули б, стрибнув би, стрибнула б. |
Стрибай, стрибни, стрибніть, хай стрибне, хай стрибають. |
Завдання « Пазли ». (Розподільна робота: спочатку усно, а -потім-учні записують в зошит.)
Перед вами три газети-пазли, складіть їх правильно:
В 1-а газету-таблицю- ви заповнюєте дієсловами умовного способу;
В 2-у – наказового способу;
В 3-у – дійсного.
1-а умовний 2-а-наказовий 3-а – дійсний
Проаналізував би хай стежить шукав
Простежив би хай захоплюється знайшов
Продумав би хай розмірковує досліджували
Знайшов би хай знайде слідкували
Аналізував би хай аналізує аналізувала
Переслідував би хай зашифрує шифрували
Втаємничував би хай продумає втаємничив
Шифрував би хай переслідує переслідували
« Дієслівний ланцюжок»
Кожна група отримує аркуш паперу, на якому в колонку записані дієслова однакові для всіх груп. Члени груп передають цей аркуш по ланцюжку один одному, проти одного з дієслів кожний із учасників гри повинен написати ( утворити ) дієслово умовного способу:
Прослуховувати виручати
Дзвонити визволяти
Розслідувати спробувати
Підказувати
Шпигувати
Перешкоджати
Рятувати
Кличе, кликали б, поклич, наближався б, наблизились, давайте приблизимось, принесіть, принесли б, принесла, радів би, радій, раділи, помітили, помітив би,помічай; дозволь, дозволив би, дозвольте, вірте, повірив би, повірили, перевірили, перевірили б, перевірте.
Ваше завдання: виписати з них дієслова, утворити форму наказового способу. Чия команда швидше і правильніше випише і утворить, та й перемогла.
Завдання «Запитання в подарунок».
Діти, ви маєте сформулювати запитання стосовно теми нашого уроку одна команда іншій і дати відповідь.
Діти кольоровими смайликами, якщо вам сподобався урок-поставте оцінку.
Дякую всім за активну роботу, за увагу і старанність.
Завдання про запас:
Завдання полягає в тому, щоб розшифрувати закодовані методом переставлення букв дієслова, записати їх. Робота в парах.
Передавав (вавдарепе),
Складала ( лада скла)
Сформулювало ( ловасфолюрму)
Шпигувало (ливашпигу)
Лупа
Шпигун
Телефон
Слід
Розшук
Пропажа
Дієслово відзначається великою силою. Здатне тримати на своїх раменах багато іменників. Та й не тільки їх. Через те його можна порівняти з Гераклом – героєм давньогрецької міфології, у якого була неймовірна фізична сила.
Граматична сила дієслова найбільше виявляється у його зв`язках з іменниками. Воно регулює кількість іменникових членів речення. Наприклад: «Андрій привезе внучку бабусі машиною з міста у село». Дієслово «привезе» керує аж шістьома іменниками!
|
1