Урок-презентація "Суфікс. Роль суфіксів"

Про матеріал

Метою даної розробки уроку є формування в дітей ключових компетентностей на уроках української мови. Тому вчителю початкової школи необхідно йти в ногу з часом, використовувати новітні інтерактивні та інформаційно-комунікативні технології, створювати на уроках ситуацію успіху, яка б надихала кожного учня вчитися, бути креативним.

Перегляд файлу

                                                  Урок-презентація

Тема. Суфікс.  Роль суфіксів

Мета. Сформувати в  учнів поняття про частину основи -    суфікс  та його словотворчу роль; активізувати і збагачувати лексику учнів; розвивати мовлення; виховувати інтерес, любов до рідної мови, спостережливість, уважність на уроці.

Обладнання: шапочки з позначенням суфікса та найуживанішими суфіксами(-к-, - ик-, -ок,-,  -оньк-,-ичк-, -ин-, -очк-,ищ-, -еньк-, -уват-, -есеньк- , -ус-, -ечк-, -ісіньк-,-усіньк-, - юсіньк-),  оголошення, алгоритми для кожного учня, Українська мова, М.Д. Захарійчук, А.І. Мовчун, 3 кл., К: «Грамота», 2013, с. 87-88.

                                                Хід уроку

І. Організація класу

    - Сьогодні у нас незвичайний урок. Давайте  ж його перетворимо на свято. Постараймося зрозуміти один одного і нову тему.

ІІ. Мотивація навчальної  діяльності учнів

     -Я запрошую вас на презентацію. Презентації бувають, щоб показати якийсь товар, фільм, книгу: познайомитися з ними. Отже ми сьогодні повинні познайомитися із новою частиною основи.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Перевірка домашнього завдання(с.86, впр.205.)

    -Прочитайте власне оголошення про спортивне змагання.

А тепер прочитаємо  це оголошення  ( висить на  дошці).

                                        Оголошення

Запрошуємо всіх знавців рідної мови на презентацію суфікса, яка відбудеться 14 грудня о 10:50 у приміщенні 3 класу.

                                                                            Українська мова

-Отже, наша рідна мова запрошує нас на святкове міроприємство.

-Як воно називається?

На таких міроприємствах завжди буває багато людей(гостей).

Під час презентації люди спілкуються, обмінюються думками, враженнями, складають угоди, підписують контракт. Збираються групами в залежності від інтересів. Ми також розібємось на групи і виконаємо завдання.

  1. Гра «Утворіть слова» (Робота в групах – по рядах)

                    -к-                                             -еньк-

                - оньк-                                        -есеньк-

Риб-         - ин-                          мал-     -юсіньк-        -ий

                 - очк-                                        - уват-

                  -ищ-

 

ІY. Повідомлення теми і мети уроку

  • Сьогодні на уроці ми будемо спостерігати за роллю суфіксів, утворювати нові слова за допомогою суфікса, вчитися знаходити суфікс у словах.

Y. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

  1. Робота над віршем(с.87, впр.206)

- Визначте його тему.

Спишіть підкреслені слова. Прочитайте частину основи, що стоїть після кореня перед закінченням.(Мамусю, братика, бабусю, татуся, дідуся).

Виходить учень у шапочці з позначенням суфікса.

       -Знайомтесь, будь ласка, із  нашим гостем.

  1. Робота над правилом (с. 87)

Учень говорить:

    Я - частина основи, що стою після кореня і називаюся суфіксом. У словах із закінченнями я стою між коренем і закінченням. За  моєю допомогою  утворюються нові слова.

  • Дякую, суфіксе, за таке представлення.
  • Де стоїть суфікс? Яка його роль?
  1.  Вивчення вірша
  • А ще  суфікс залишає нам своє портфоліо. Давайте вивчимо цей вірш напам’ять.

Суфікс всім нам допоможе,

І повинен знати кожен:

Після кореня стоїть

І нові слова творить.

  1. Ознайомлення з алгоритмом визначення суфікса

Попрацюймо з алгоритмом визначення суфікса н в слові книжка .

  1. Прочитай слово.
  2. Зміни його, щоб визначити закінчення та основу.
  3. Добери кілька споріднених слів і визнач корінь. Виділи його.
  4. Виділи частину слова між коренем і закінченням. Це – суфікс.
  5. Познач суфікс у слові.

Руханка «Будова слова»

Всі учні  стають у коло. Один учень – у центрі. Він ходить по колу,, даючи кожному по черзі, починаючи із себе, імена частин слова:  основа, корінь, префікс, суфікс, закінчення. Коли  вже всі отримали свої імена, називає одну із частин слова( наприклад, «корінь». Усі «корені» міняються місцями, а учень, який стояв у центрі, намагається зайняти чиєсь місце. Дитина, яка залишилась без місця, стає в центр кола  і називає знову частини слова. 

YІ. Узагальнення і систематизація отриманих знань

      1. Словотворча робота(с.87, впр.207)

  - Утворіть і запишіть із поданих слів усі можливі нові (зменшено-пестливі) слова за допомогою суфіксів. Поясніть значення кожного з утворених слів.

1. -очк-, -ечк-, -ичк-, оньк-

Сестра - сестричка, сестронька; тітка – тіточка, тітонька; дядько – дядечко.

     2.    -еньк-, есеньк-, -ісіньк-, -усіньк-, -юсіньк-

     Худий – худенький, худесенький, худюсінький; тихий – тихенький,   

     тихесенький; білий – біленький, білесенький,  

     білюсінький;  

     рідний – рідненький, ріднесенький, ріднюсінький; молодий –  

     молоденький, молодесенький, молодюсінький.

     2. Перевірка ( Учні, які мають  шапочки із даними суфіксами, читають утворені слова.)

3. Мовна цікавинка

 Учені вважають, що в українській мові понад 400 суфіксів. Суфікси допомагають нам висловити свої емоції й точніше передати думку.

     4.Робота за вправою 208(с. 87-88)

Прочитай текст. Про що в ньому розповідається? Випишіть підкреслені слова, позначте в них суфікси. Якого значення надають словам ці  суфікси?

      5.Самостійна робота

  •  Прочитайте. Яка головна думка вірша?
  • Спишіть підкреслені слова. Знайдіть і виділіть  в них суфікси.

                  Рідна мова

По-своєму кожна пташина співає,

По-своєму кожен народ розмовляє.

У мене й народу мого українська

Є мова чудова, своя материнська.

По світу її, як святиню,  нестиму

Допоки живу, в чистоті берегтиму,

З любовю сердечною, вірністю сина.

Ця мова для мене, як мати, єдина.(С. Жупанин)

 

YІІ. Домашнє завдання(с. 88, впр.209)

YІІІ. Підсумок уроку

         1.Технологія «Мікрофон»

             - Що вивчали на уроці?

             - Що для вас було новим?

             - Що таке суфікс?

             - Для чого він потрібний?

             - Як визначити суфікс?

          2. Гра «Перекличка»

     Давайте зробимо перекличку і ще раз пригадаємо найуживаніші суфікси української мови. (Учні по черзі називають суфікси, які є в них на шапочках)

 - Сподобався вам урок- презентація?  Що означає слово «презентація»? Це  слово ввійшло в нашу мову з  іншої мови. Але ж у нас є дуже гарні свої українські слова, якими ми назвали це міроприємство (представлення, ознайомлення.) На цьому наша презентація закінчується. Дякую всім.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
3.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Нечепорюк Тетяна Юріївна
    Загальна:
    3.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
11 січня 2019
Переглядів
5135
Оцінка розробки
3.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку