продовжити формування в учнів уявлення про історичні карти; визначати особливості історичних карт періоду Козацької республіки/Війська Запорозького/, Гетьманщини;розглянути українську геральдичну символіку даного періоду; охарактеризувати різні етапи розвитку української державності періоду козаччини за допомогою історичної карти; пояснити причини територіальних змін та розвивати вміння висловлювати власну думку щодо геральдичних зображень. Мета:
Структура і хід уроку:І. Оргмомомент.ІІ. Актуалізація знань учнів. Метод «Мікрофон»: Що таке державні кордони та як вони позначаються на карті?Що Вам відомо про:-давні держави на території сучасної України»;-Київську Русь;-Галицько-Волинську державу. Бліц-опитування(робота з картою). Показати на карті:-Скіфію, Сарматію, Кімерію;-територію Київської Русі, столицю, та місце розташування рідного краю;-територію Галицько-Волинської держави.
ІУ. Виклад нового матеріалу.1. Українські землі й польсько –литовська держава. Розповідь вчителя: Із появою наприкінці XV ст. козацтва розпочався новий етап творення української держави. У середині XVI ст. козаки, що контролювали степові простори від Південного Бугу до Сіверського Дінця, заснували за порогами Дніпра свій центр — Січ. Запорозька Січ стала справжньою Козацькою республікою зі своїми законами, звичаями, територією, військом.
територія Королівства Польського на поч.. ХІУ ст.українські землі завойовані Польщею впродовж ХІУ- ХУ ст..межі Королівства Польського після об’єднання його з Великим князівством Литовським і приєднанням українських земель у 1569 р. (Речі Посполитої)територію Великого князівства Московського у ХУ ст..володіння татар і турків у ХУ ст..територію Запоріжжя та місце першої Запорозької Січі (1556-1557 рр.)
2. Козацька республіка/Військо Запорозьке/, Гетьманщина. У 1648 р. козаки, очолювані Богданом Хмельницьким, підняли українців на боротьбу за відновлення й незалежність держави. На звільненій території було засновано козацьку державу — Військо Запорозьке (Гетьманщину). Проте могутні сусідні держави не були зацікавлені в її існуванні. У 1764 р. її поглинула Російська імперія. У 1775 р. була знищена й Запорозька Січ.
Закріплення: З класом пропонується провести гру «Юних полководців». Клас розбивається на групи і проводяться тактичні навчання по карті. Кожна група по черзі задає завдання по карті, або по навчальному матеріалу для свого противника. Переможцем стає той у кого більше вірних відповідей.