Урок-презентація з літературного читання 3 – А класс
Тема. В. Скомаровський. Поема «Тарасові птиці».
Орієнтовна навчальна мета. Ознайомити учнів із поемою Вадима Скомаровського «Тарасові птиці», розширити знання учнів про життєвий шлях Тараса Шевченка. Навчати розуміти поетичні рядки про Шевченка, визначати їх особливості, настрій. Розвивати виразність читання вірша.
Матеріал до уроку. Вадим Скомаровський, «Тарасові птиці» (с. 70-72 «Перлинки»).
Обладнання: Презентація, портрет Т. Шевченка; портрет В. Скомаровського; роздатковий матеріал для роботи в групі, роздатковий матеріал для роботи в парі.
Хід уроку
(Слайд № 1 )
- Доброго дня, діти, сідайте, будь ласка, починаємо наш урок літературного читання. Діти, давайте зробимо рекламу нашого уроку! (Слайд №2) Увага на екран.
(Слайд №3) ( хв)
- У вас на партах є зелені конверти. В них ви знайдете фігурки зі складами. Розташуйте фігурки згідно з карткою-ключем, яку ви бачите на екрані, і прочитайте вислів відомого письменника. Приступаємо до роботи в парах. Думаємо уважно, працюємо швидко.
Робота в парі (3 хв.)
Картка-ключ
(На екрані)
(Слайд №4) – Бачу, всі пари вже справилися із завданням.
На екран випливають слова( по шелчку)
«Учітеся, брати мої, думайте, читайте...»
ІІ. Мовленнєва розминка (1хв.)
- Отже, давайте слідувати наказу Великого Кобзаря, будемо вчитися читати швидко, виразно, правильно, і розпочнемо урок з мовленнєвої розминки.
(Слайд №5)
- Читайте швидко - вимовляйте чітко. (Розчитування за складовою таблицею).
- Спочатку прочитайте стовпчики складів мовчки.(чит.)
- Тепер хором пошепки.(чит.)
- А зараз читаємо хором голосно і швидко.
- Молодці! Чую, що язички ваші вже прокинулись і готові до роботи,отже, давайте перейдемо до перевірки домашнього завдання.
ІІ. Актуалізація опорних знань (10 хв.)
Перевірка домашнього завдання
(Слайд №6 )
(Слайд № 7)
(Повість — це прозовий літературний твір, жанровою особливістю якого вважається зосередженість оповідання на долі або значному епізоді з життя одного героя.)
1.Робота над уривком із повісті Д. Красицького «Дитинство Тараса»
Робота в групах (по 6-5 учнів)
(Слайд №8 )
– А , щоб перевірити, чи уважно ви читали пропоную встановити послідовність окремих частин з тексту за змістом повісті Д. Красицького «Дитинство Тараса»
Не встигло сонце зазирнути крізь шибку в хату, як Тарас схопився з постелі, нашвидку одягся. Він сьогодні вперше йде до школи.
Ось і дід Іван переступив поріг. Поздоровкався. Тарас тільки цього й чекав. Мати пригладила йому чуба: - Щасти тобі, синку!
Побачивши через вікно Івана Шевченка, що з хлопцем прямував до школи, дяк вийшов їм назустріч.
Хлопці раділи, що прийшов Тарас.
Ввійшов дяк Павло Рубан: - Ось твоє місце, сідай! – і урок почався.
(щелчок )
(На слайді по мірі причитування( по щелчку) з’являється наступний уривок тексту.)
(Слайд №9 )
Завдання - знайти в тексті і зачитати уривок із повісті Д. Красицького «Дитинство Тараса»
Портрет матері : (щелчок )
Мати обдарувала його посмішкою. Вона говорила, ніби співала. Слова її були такі ласкаві, ніжні. Блакитні очі світились, зморшки розходились, і обличчя ставало зовсім молодим.
Опис класу: (щелчок )
Тарас із сіней пройшов у невеличку хату. Посередині стояв стіл з двома ослонами. Попід стіною — лави. Ліворуч — піч без запічка, невеличкий мисник, а в кутку згори й донизу ікони: одні чорні, аж важко розібрати, що на них намальовано, інші — блискучі, як у церкві.
– Молодці! А зараз ми проведемо бліц-турнір «Життєвий шлях Тараса Шевченка». (2 хв.)
(Слайд №10 )
Питання написані.
Відповіді випливають.( як?
- Слухаємо уважно – думаємо, згадуємо і відповідаємо швидко. Увага на екран! (учитель читає запитання – діти швидко відповідають)
1. Назвіть псевдонім Шевченка. (Кобзар)
2. Коли народився Т. Г. Шевченко? (9 березня 1814 р.)
3. Де народився Т. Г. Шевченко? (У с. Моринці Звенигородського повіту на Київщині)
4. Що означає ім’я Тарас? (Тарас у перекладі з грецької — бунтівник, непокірний,безстрашний.)
(Слайд №11 ) (продовження)
5. Як називається найвідоміша збірка віршів поета? (Кобзар)
6. Хто такі кобзарі? (Колись кобзарями називали сліпих дідусів, що ходили від села до села і, граючи на кобзі, розповідали людям про долю України.)
7. У якому селі проходило дитинство Т. Г. Шевченка? (У с.Кирилівці)
8. Де художник здобув художню освіту? (У Петербурзькій Академії мистецтв)
9. Де похований Т. Г. Шевченко? (У Каневі, на високій горі, яка називається Тарасовою)
- Бачу, трішечки втомилися. Щоб зняти напругу (2 хв.) Пропоную дружно встати , фізхвилинку розпочати.
(Слайд № 12) ( )
Музична фізхвилинка «Веселий танок»
(Руки на пояс)
(Права нога)Ой,(носок назад) як взую (п’ятку вперед) чобітки (три притопа)
(Ліва нога)Та й (носок назад) піду я (п’ятку вперед) у танок. (три притопа)
Та й станцюю залюбки
Український гопачок.
(Присядка – руки на поясі, встаємо – руки розводимо, ногу вперед на п’ятку) 4 р.
Після нього повзунець (Підскоки)
Ще й веселу полечку.
В чобітках я - молодець (Притопи)
Аж сміється сонечко! (Руки вверх – вдох, опускаємо через сторони вниз – видох)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (20 хв.)
Оголошення теми уроку (Слайд №13 )
(Слайд №14 )
Поема — ліро-епічний віршований твір, у якому зображені значні події і яскраві характери, а розповідь героїв супроводжується розкриттям авторських переживань і роздумів.
(Слайд № 15 ) Портрет Вадима Скомаровського
Розповідь підготовлених учнів про Вадима Скомаровського:
Народився Вадим Скомаровський 1 червня 1937 року в селі Балико-Щучинка на Київщині. Багата природа розвивала творчу уяву майбутнього поета, дещо скрашувала його дитинство, яке припало на роки війни. У дитинстві хлопець зачитувався книжками Аркадія Гайдара і Миколи Трублаїні.
Батько загинув на фронті. Мати все життя працювала вчителькою. Після закінчення семирічки, а потім Ржищівського педучилища Вадим працював учителем у Бородянській школі на Київщині. Згодом закінчив Ізмаїльський педагогічний інститут. І подальша його робота була тісно пов’язана зі школою та молоддю.
1956 року Вадим Скомаровський надрукував свій перший вірш для дітей. Невдовзі з’явилися й поетичні збірки «У сестрички радість» (1959 року) та «Зірочка» (1961 року видання).
У 1963 році вийшла в світ книжка «На Тарасовій горі» — вірші, присвячені Тарасові Шевченку. Відтоді поет часто звертався до образу Великого Кобзаря. У 1973 році він видав збірку «Тарасова криниця», а в 1979 створив поему «Тарасові птиці». Це одні з найбільш яскравих, натхненних сторінок у творчості Вадима Скомаровського.
Вчитель
Ось, послухайте…
Виразне читання поезії вчителем.
3.Словникова скринька.
(Слайд № 16 )
(Слайд № 17 )
Буслик Прилине Полохливий
Повз Промайнув Навшпиньки
Убогі Картузик Зашарілось
Ружа Смаглочоле Розпашіле
Латка
(Слайд № 18 )
(«Сон Тараса», «Мрійливий сон», «Спогади про Батьківщину», тощо)
Увага на екран. Слухаємо уважно запитання і відповідаємо.
Увага на екран! Ловимо зором слова і швидко голосно читаємо їх. Починаємо. (Слайд №20 - 22 )
дотримуючись норм виразного та інтонаційного читання: наголосів у словах; звертайте увагу на розділові знаки.
Починаємо з
(Діти читають «ланцюжком»)
(Слайд №23 )
иМ мовчися у Ш..вч..нк.. нувашати і лютиби нурід зелюм.
(Щелчок для випливання)Читаємо хором.
Ми вчимося у Шевченка шанувати і любити рідну землю.
- Молодці! А зараз я пропоную скласти «сенкан».
VІ. Підсумок уроку
(Слайд № 24 ) (схема сенкану)
- Давайте темою сенкану оберемо головного героя поеми. Хто головний герой?
Тема: (хто?) Тарас Шевченко.
Опи темис: (який?) Великий, справедливий.
Дія : (що робив?) Пише, малює, творить.
Ставлення: (почуття) Викликає любов і шану до України.
Асоціація: (синонім до теми) Наш Кобзар
(Слайд № 25 ) Читаємо получений текст – « сенкан» на екрані
(Слайд № 25 )
Заключне слово вчителя
(Слайд № 26 )
Виразне читання поезії В. Скомаровського «Тарасові птиці». Уривок напам’ять. («Перлинка» с. 71 – 72).
(Слайд № 27 )