Урок-презентація з літературного читання 3 клас Тема. В. Скомаровський. Поема «Тарасові птиці».

Про матеріал
Урок-презентація з літературного читання 3 клас Тема. В. Скомаровський. Поема «Тарасові птиці». Орієнтовна навчальна мета. Ознайомити учнів із поемою Вадима Скомаровського «Тарасові птиці», розширити знання учнів про життєвий шлях Тараса Шевченка. Навчати розуміти поетичні рядки про Шевченка, ви¬значати їх особливості, настрій. Розвивати виразність читання вірша. Матеріал до уроку. Вадим Скомаровський, «Тарасові птиці» (с. 70-72 «Перлинки»). Обладнання: Презентація, портрет Т. Шевченка; портрет В. Скомаровського; роздатковий матеріал для роботи в групі, роздатковий матеріал для роботи в парі.
Перегляд файлу

Урок-презентація з літературного читання  3 – А класс

 

 Тема.  В. Скомаровський. Поема «Тарасові птиці».

Орієнтовна навчальна мета. Ознайомити учнів із поемою Вадима Скомаровського «Тарасові птиці», розширити знання учнів про життєвий шлях Тараса Шевченка. Навчати розуміти поетичні рядки про Шевченка, ви­значати їх особливості, настрій. Розвивати виразність читання вірша.

 

Матеріал до уроку. Вадим Скомаровський, «Тарасові птиці» (с. 70-72 «Перлинки»).

 

Обладнання: Презентація, портрет Т. Шевченка; портрет В. Скомаровського; роздатковий матеріал для роботи в групі, роздатковий матеріал для роботи в парі.

Хід уроку

(Слайд № 1 )

  1. Організаційний момент (      хв)

- Доброго дня, діти, сідайте, будь ласка, починаємо наш урок літературного читання. Діти, давайте зробимо рекламу нашого уроку! (Слайд №2) Увага на екран.

 

  • І так, яким буде наш урок? ( цікавим, повчальним, незвичайним ... ).
  • А якими ви будете на уроці? ( уважними, старанними, активними ... )

 

  •             Саме такими я хочу бачити вас на уроці і бажаю вам успіхів! А девізом нашого уроку пропоную обрати вислів Великого українського поета, який ви розшифруєте, працюючи у парах.

 

        (Слайд №3) (      хв)

     -  У вас на партах  є зелені конверти. В них ви знайдете фігурки зі складами. Розташуйте фігурки згідно з карткою-ключем, яку ви бачите на екрані, і прочитайте вислів відомого письменника. Приступаємо до роботи в парах. Думаємо уважно, працюємо швидко.

 

Робота в парі (3 хв.)

Картка-ключ

 (На екрані)

 

 

(Слайд №4) Бачу, всі пари вже справилися із завданням.

  • Читаємо хором вислів, який у вас получився.

На екран випливають слова( по шелчку)

«Учітеся, брати мої, думайте, читайте...»

  • Хто автор цих  слів? (Автор цих слів Т.Г.Шевченко)
  • До чого нас закликає народний поет? (Він закликає нас  старанно навчатися, думати і читати)

 

 

    ІІ.  Мовленнєва розминка (1хв.)

- Отже, давайте слідувати  наказу Великого Кобзаря, будемо вчитися читати швидко, виразно, правильно, і розпочнемо  урок з мовленнєвої розминки.

(Слайд №5)

-  Читайте швидко - вимовляйте чітко. (Розчитування за складовою таблицею).

 - Спочатку прочитайте стовпчики складів мовчки.(чит.)

 - Тепер хором пошепки.(чит.)

 - А зараз читаємо хором  голосно і швидко.

- Молодці! Чую, що язички ваші вже прокинулись і готові до роботи,отже, давайте перейдемо до перевірки домашнього завдання.

      ІІ.       Актуалізація опорних знань (10 хв.)

Перевірка домашнього завдання

 

(Слайд №6 )

 

  • Діти, згадайте, будь ласка, яке оповідання ми вивчили на минулому уроці?(Ми познайомилися з уривком із повісті Д. Красицького «Дитинство Тараса»)

 

  • Давайте пригадаємо, що таке повість? (1 хв.)

 

     (Слайд № 7)

 

(Повість — це прозовий літературний твір, жанровою особливістю якого вважається зосередженість оповідання на долі або значному епізоді з життя одного героя.)

 

  • Молодці!
  • Про долю якого героя ми прочитали в повісті Д. Красицького «Дитинство Тараса»
  • Так автор познайомив нас з епізодом  із життя Т.Г. Шевченка (Великого Кобзаря)

 

1.Робота над уривком із повісті Д. Красицького «Дитинство Тараса»

Робота в групах (по 6-5 учнів)

 

(Слайд №8 )

– А , щоб перевірити, чи уважно ви читали пропоную встановити послідовність окремих частин з тексту за змістом повісті Д. Красицького «Дитинство Тараса»

  •   Працюємо в групах. Об’єднайтесь в групи згідно ваших місць. (Діти об’єднуються)
  • Ваше завдання: (5 хв.)
  •  У вас на партах є жовті конверти. В них ви знайдете частини  тексту. Розташуйте їх згідно змісту повісті. Пам’ятайте про сигнал завершення роботи. Приступаємо до завдання.

 

           Не встигло сонце зазирнути крізь шибку в хату, як Тарас схопився з постелі, нашвидку одягся. Він сьогодні вперше йде до школи.

 

     Ось і дід Іван переступив поріг. Поздоровкався. Тарас тільки цього й чекав. Мати пригладила йому чуба: - Щасти тобі, синку!

 

    Побачивши через вікно Івана Шевченка, що з хлоп­цем прямував до школи, дяк вийшов їм назустріч.

 

  •   А, це син Григорія Шевченка? Заходь, заходь до школи. Там уже є такі, як ти.

 

       Хлопці раділи, що прийшов Тарас. 

       Ввійшов дяк Павло Рубан: - Ось твоє місце, сідай! – і урок почався.

 

  •       Бачу всі готові. Давайте перевіримо результат. Представник  кожної групи по черзі зачитує наступний уривок по порядку розміщення. Починаємо читати. Перший уривок читає представник І групи.

 

 (щелчок )

 

(На слайді по мірі причитування( по щелчку) з’являється наступний уривок тексту.)

 

  •                Чудово! А тепер уявіть, що ви диктори телебачення. Пригадайте вимоги до мовлення диктора -  це чіткість, правильність, виразність, точність і швидкість. Відкрийте свої підручники «Перлинки» на с. 68

 

(Слайд №9 )

 

  1.  - Адже далі я запрошую вас до гри «Диктор» (2 хв.)

Завдання -  знайти в тексті і зачитати уривок із повісті Д. Красицького «Дитинство Тараса»

  • І так перший уривок – портрет матері.

 

 Портрет матері :  (щелчок )

       Мати обдарувала його посмішкою. Вона говорила, ніби співала. Слова її були такі ласкаві, ніжні. Блакитні очі світились, зморш­ки розходились, і обличчя ставало зовсім молодим.

 

  • Приготувалися, другий уривок – опис класу.

 

Опис класу: (щелчок )

Тарас із сіней пройшов у невеличку хату. Посереди­ні стояв стіл з двома ослонами. Попід стіною — лави. Ліворуч — піч без запічка, невеличкий мисник, а в кутку згори й донизу ікони: одні чорні, аж важко розі­брати, що на них намальовано, інші — блискучі, як у церкві.

 

 

– Молодці! А зараз ми проведемо бліц-турнір «Життєвий шлях Тараса Шевченка». (2 хв.)

 

(Слайд №10 )

 

Питання написані.

Відповіді випливають.( як?           

 - Слухаємо уважно –  думаємо, згадуємо і відповідаємо швидко. Увага на екран!  (учитель читає запитання – діти швидко відповідають)

1. Назвіть псевдонім Шевченка. (Кобзар)

2. Коли народився Т. Г. Шевченко? (9 березня 1814 р.)

3. Де народився Т. Г. Шевченко? (У с. Моринці Звенигородського повіту на Київщині)

4. Що означає ім’я Тарас? (Тарас у перекладі з грецької — бунтівник, непокірний,безстрашний.)

(Слайд №11 ) (продовження)

 

5. Як називається найвідоміша збірка віршів поета? (Кобзар)

6. Хто такі кобзарі? (Колись кобзарями називали сліпих дідусів, що ходили від села до села і, граючи на кобзі, розповідали людям про долю України.)

7. У якому селі проходило дитинство Т. Г. Шевченка? (У с.Кирилівці)

8. Де художник здобув художню освіту? (У Петербурзькій Академії ми­стецтв)

9. Де похований Т. Г. Шевченко? (У Каневі, на високій горі, яка називається Тарасовою)

 - Бачу, трішечки втомилися. Щоб зняти напругу (2 хв.) Пропоную дружно встати ,  фізхвилинку розпочати.

(Слайд № 12)  (                       )

Музична фізхвилинка «Веселий танок»

(Руки на пояс)

(Права нога)Ой,(носок назад) як взую (п’ятку вперед) чобітки (три притопа)

(Ліва нога)Та й (носок назад)  піду я (п’ятку вперед)  у танок. (три притопа)

Та й станцюю залюбки

Український гопачок.

(Присядка – руки на поясі, встаємо – руки розводимо, ногу вперед на п’ятку) 4 р.

Після нього повзунець (Підскоки)

Ще й веселу полечку.

В чобітках я -  молодець (Притопи)

Аж сміється сонечко! (Руки вверх – вдох, опускаємо через сторони вниз – видох)

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу (20 хв.)

 

Оголошення теми уроку (Слайд №13 )

          

  •          Сідайте тихенько, продовжуємо працювати гарненько.  Сьогодні на уроці ми познайомимося з  поемою Вадима Скомаровського «Тарасові птиці», яка допоможе нам розширити знання про життя Великого Кобзаря. Відкрицте підручники « Перлинки» на с.
  •         Що ж таке поема? Зверніть увагу на екран: (учитель читає)

 

     (Слайд №14 )

 

  Поема — ліро-епічний віршований твір, у якому зображені значні події і яскраві характери, а розповідь героїв супроводжується розкриттям авторських переживань і роздумів.

 

  •    А  зараз    надаємо слово літературознавцям, які ознайомлять нас з біографією Вадима Скомаровського

 

(Слайд № 15  )                 Портрет Вадима Скомаровського

 

Розповідь підготовлених учнів про Вадима Скомаровського:

 

                Народився Вадим Скомаровський 1 червня 1937 року в селі Балико-Щучинка на Київщині. Багата природа розвивала творчу уяву майбутнього поета, дещо скрашувала його дитинство, яке припало на роки війни. У дитинстві хлопець зачитувався книжками Аркадія Гайдара і Миколи Трублаїні.

 

                Батько загинув на фронті. Мати все життя працювала вчителькою. Після закінчення семирічки, а потім Ржищівського педучилища Вадим працював учителем у Бородянській школі на Київщині. Згодом закінчив Ізмаїльський педагогічний інститут. І подальша його робота була тісно пов’язана зі школою та молоддю.

 

                 1956 року Вадим Скомаровський надрукував свій перший вірш для дітей. Невдовзі з’явилися й поетичні збірки «У сестрички радість» (1959 року) та «Зірочка» (1961 року видання).

 

                 У 1963 році вийшла в світ книжка «На Тарасовій горі» — вірші, присвячені Тарасові Шевченку. Відтоді поет часто звертався до образу Великого Кобзаря. У 1973 році він видав збірку «Тарасова криниця», а в 1979 створив поему «Тарасові птиці». Це одні з найбільш яскравих, натхненних сторінок у творчості Вадима Скомаровського.

 

Вчитель

  •            Дякуємо нашим літературознавцям, а зараз ми  познайомимось з однією з найяскравіших поем про Великого Кобзаря «Тарасові птиці», де Вадим Скомаровський розповідає про перебування Тараса Шевченка на півострові Мангишлак під час заслання. Там він весь час живе спогадами та мріями про Україну.

                    Ось, послухайте…

Виразне читання поезії вчителем.

3.Словникова скринька.

 

(Слайд № 16 )                

  • Які слова вам було важко зрозуміти? Увага на екран!

 

  • Буслик - лелека.
  • Полохливий - боягузливий.
  • Навшпиньки –  на кінчиках пальців ніг.
  •  Повз - мимо, через (біля убогих хатин в даному випадку).
  • Убогі – бідні.
  • Смаглочоле - чоло засмагле, загорівше.
  • Зашарілось - зарум’янилось, розчервонілось.
  • Ружа – троянда квітка
  • Картузик – головний убір
  • Промайнув – швидко показався і зник
  • Прилине - повернеться
  • Латка - шматок, частина.
  • Розпашіле - мокре, спітніле (синоніми).

 

(Слайд №   17  )                

 

  • А тепер читаємо стовпчики слів «буксиром» за вчителем. (на екрані)

 

Буслик                        Прилине                           Полохливий 

Повз                            Промайнув                       Навшпиньки

Убогі                           Картузик                           Зашарілось

Ружа                           Смаглочоле                        Розпашіле

Латка                       

  1. Читання поеми учнями мовчки.

(Слайд №   18  )                

 

  • Працюємо з підручником (с.     ) Приступаємо до читання  уривку із поеми мовчки. Читання мовчки.

 

  1.   Бесіда за змістом прочитаного твору:

 

  •                 Хто головний герой поеми? (Тарас Шевченко)

 

  •          Як ви гадаєте, чому автор дав саме таку назву своїй поемі? Думки обґрунтуйте.

 

  •          Я гадаю, що автор дав назву поемі «Тарасові птиці», тому що птиці - це спогади Шевченка про Батьківщину,його мрії про повернення у рідний край. А символом любові до рідного краю автор обрав птаха -  буслика.

 

 

  •          Як би ви назвали цей вірш?

(«Сон Тараса», «Мрійливий сон», «Спогади про Батьківщину», тощо)

 

  1.  - Давайте прочитаємо  поему «хором» (з вчителем).

 

  1.  - А зараз перевіримо як ви зрозуміли зміст поеми. (Слайд №19 )                
  •                 Пропоную гру «Торбинка запитань».

Увага на екран. Слухаємо уважно запитання і відповідаємо.

 

  •          Де побував уві сні Тарас?
  •          (Тарас побував уві сні у Моринцях).
  •          Що йому наснилось?
  •          (Йому наснилось рідне село, панське поле).
  •          Що почув Тарас? Кого побачив?
  •          (Тарас почув шепіт колосся і коси передзвін і побачив маленьке хлоп’ятко)
  •          Про що мріє Тарас уві сні?
  •          (Тарас мріє уві сні про повернення на Батьківщину).
  •          Який птах є символом рідного краю, рідної домівки?
  •          (Символом рідного краю, рідної домівки є лелека (буслик)
  •          Які засоби художньої виразності використав поет, щоб пере­дати почуття  любові та смутку Тараса Шевченка за рідним краєм?
  •          (Порів­няня : «Буслик полохливий, мов пташка, сон підкрався навшпиньки…», «…біжить по стежині не хлоп’ятко, а бусол на тоненьких ногах.»).

 

  1. І перед тим, як приступити до перечитування  поеми вголос пропоную «Читання слів «блискавкою» .

Увага на екран! Ловимо зором слова і швидко голосно  читаємо їх. Починаємо. (Слайд №20 - 22 )

  1. Приготуйтесь до повторного перечитування поеми «ланцюжком», увага в підручники. Читаємо,

дотримуючись норм виразного та інтонаційного читання: наголосів у словах; звертайте увагу на розділові знаки.

Починаємо з 

(Діти читають «ланцюжком»)

  •                   Ця поема, діти, розкриває нам безмежну любов Тараса до рідної України. Давайте прочитаємо текст-анаграму  (до 2 хв)  і скажемо, чого ми вчимося у Великого Кобзаря.

      (Слайд №23 )

иМ мовчися у Ш..вч..нк.. нувашати і лютиби нурід зелюм.

(Щелчок для випливання)Читаємо хором.

Ми вчимося у Шевченка шанувати і любити рідну землю.

 

- Молодці! А зараз я пропоную скласти «сенкан».

VІ. Підсумок уроку

(Слайд № 24     )     (схема сенкану)

 - Давайте  темою сенкану оберемо головного героя поеми. Хто головний герой?

          

  1. Вправа «Сенкан»

Тема:  (хто?)                                                          Тарас Шевченко.

Опи темис: (який?)                                          Великий, справедливий.

Дія               : (що робив?)                                    Пише, малює, творить.

Ставлення: (почуття)                             Викликає любов і шану до України.

Асоціація:  (синонім до теми)                                  Наш Кобзар

(Слайд № 25    )  Читаємо получений текст – « сенкан» на екрані     

  •                   Давайте хором прочитаємо сенкан, який ми створили.   
  • І на завершення нашого уроку пропоную вправу «Незакінчене речення»

(Слайд № 25     )   

  1. Вправа «Незакінчене речення»
  • На уроці я дізнався (лася)      
  • Я вже знав(ла), що…
  • Найцікавішим завданням на уроці було     
  • Складним для мене було     
  • На уроці я навчився(лася) …

 

Заключне слово вчителя

  •                    


(Слайд № 26     )   

  1. Запишіть завдання додому.

     Виразне читання поезії В. Скомаровського «Тарасові птиці». Уривок напам’ять.  («Перлинка» с. 71 – 72).

  1. Оцінювання роботи на уроці

 

(Слайд № 27     )   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 березня 2021
Переглядів
570
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку