Тема. Тренувальні вправи (числівник).
Мета: закріпити вивчене про числівник як частину мови, сформувати поняття в учнів про розряди числівників за значенням і за будовою; розвивати в учнів уважність, логічне мислення, удосконалювати вміння визначати розряди числівників, вміння розподіляти числівники за будовою на прості, складні і складені, розвивати самоосвітню, комунікативну та соціокультурну компетентності; за допомогою мовленнєво - комунікативного дидактичного матеріалу прищеплювати дітям любов до рідної мови.
Обладнання: дидактичний матеріал, картки з завданнями, ребуси, мультимедійна презентація.
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
Робота в парах
Завдання: заповнити таблицю «Числівник».
Презентація роботи.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово учителя.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІV. Опрацювання навчального матеріалу
Завдання: утворити за поданим зразком власне кількісні, збірні, дробові, порядкові числівники.
Зразок: 2 – два – двоє – одна друга – другий.
4, 6, 8, 9, 11, 14, 30.
Завдання: записати числівники у дві колонки: в першу – кількісні, у другу – порядкові.
Двадцять п’ять, п’ять восьмих, сімнадцятий, шестеро, четвертого, сто, три дев’тих, одинадцятеро, дев’ятий, вісімдесят, семисотий, чотириста, тринадцятий.
Завдання: відновити фразеологізми, вставляючи замість крапок числівників, визначити розряди за значеннями. Розтлумачити відновлені звороти.
Завдання: від поданих числівників, що відповідають на запитання котрий?, утворити числівники, що відповідають на питання скільки?
Зразок: сьомий – сім.
Дев’ятий, сорок восьмий, перший, тридцятий, сотий, тридцять шостий, п’ятий, шістнадцятий, сто перший, двісті вісімдесят третій, тридцять третій, двохсотий.
Решта учнів виконують наступне завдання: записати словосполучення, поєднавши правильно числівники з іменниками.
П’ятеро, учень; шість, година; три, друзів; двісті, метр; дванадцять, година; вісім, гривня.
Два, двоякий, подвоїти, двоє, двоїтися, другий, другорядний, двійка, двочлен, двійник, три, потрійний, трійка, трикутник, потроїти, троє.
V. Закріплення знань
Завдання: пригадайте і запишіть:
Перша група – 3-4 прислів’я чи приказки з числівниками;
Друга група – 3-4 назви казок з числівниками.
(Одна нога там, а друга там, зігнувся у три погибелі, кінь на чотирьох ногах, а й той спотикається, сім раз відмір, один – відріж, двоє третього не чекають, сім потів зійде, знати, як свої п’ять пальців, за двома зайцями поженешся, жодного не впіймаєш…
«Три ведмеді», «Вовк та семеро козенят», «Три бажання», «Білосніжка і семеро гномів», «Семеро братів і одна сестриця», «Дванадцять місяців», «Два з торби», «дванадцять синів і одна дочка»…)
Завдання: виписати зі словосполучень числівники, розподіливши у три стовпчики: 1) простий числівник; 2) складний; 3) складений.
Шість собак, дванадцять підприємств, двадцять три кожухи, п’ятдесят вісім бригад, шістдесят стільців, п’ятдесят два хутори, одна гребля, сімнадцять білок, сімдесят один гриб, двадцять граків, дві казки.
Пі 2 л; мі 100; смор 1 на; під 3 мати; 100 янка; г 1 а; ві 3 на; ак 3 са.
( підвал, місто, смородина, підтримати, стоянка, година, вітрина, актриса)
VI. Підведення підсумків
«Мікрофон»
Продовжити речення «На уроці мені сподобалося виконувати такі завдання…»
VII. Домашнє завдання
Повторити правила, скласти ребуси з числівниками.