Причини і наслідки вживання наркотиків.
Мета: визначити, які бувають наркотики; причини вживання наркотиків та, що спонукає до вживання наркотиків; продовжити формувати вміння працювати в групах, робити висновки; виховувати валеологічну культуру поведінки.
Обладнання: папір, олівці, фломастери.
Тип уроку: комбінований.
Поняття та терміни: психоактивні речовини, легальні та нелегальні наркотики.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Зачитування притчи
- Я заплуталася, - сказала Людина. - Розумієш, не знаю, куди йти, не знаю навіщо. Час проходить, а я навіть не знаю, хто я... Я втомилася від невизначеності, втомилася боятися, що зроблю що-небудь не те, втомилася блукати в пітьмі, втомилася робити помилки...
- Розумію, - сказало Дерево. - Але чим можу допомогти тобі я?
- Позич мені свій сенс життя, -сказала Людина. - Може, допоможе...
- Добре, - погодилося Дерево, - мій сенс життя - рости.
- Просто рости? І все??
- Так, - сказало Дерево, - просто рости - і все, - і замовкло.
- Дерево, постривай, не засинай! – крикнула Людина, - поясни, що означає «просто рости»? Адже я і так - просто росту! Вірніше, раніше росла, зараз-то вже вирісла...
Але Дерево не відповідала, і Людина пішла до річки.
- Річка! – крикнула Людина,- позич мені свій сенс життя!
- Навіщо? - запитала Річка, - свого, чи що, немає?
- Ні... - опустивши голову, сказала Людина.
- Ось як... - сказала Річка. - Тоді гаразд, слухай. Мій сенс життя - текти.
- Текти... ?
- Так-так, текти, - і Річка ужурчала кудись по камінню.
Вирішивши почекати для вірності, не роз'яснить чи Річка свою позицію, Людина лігла на березі і стала грітися на сонці.
- Як справи? - запитало Сонце.
- Взагалі-то не дуже, - поскаржилася Людина, - сенс життя не можу відшукати. Дерево каже: «Рости», Річка каже: «Текти», але мені щось рости і текти не особливо хочеться... Може, ти що порадиш? Який у тебе сенс життя?
- З задоволенням, - сказало Сонце, - мій сенс життя - дарувати світло.
- «Дарувати світло»! - І це все?
- Все, - підморгнуло Сонце, - а, ні, є ще.
- Тепло. Дарувати тепло і світло! - нагадало Сонце і покотилося за горизонт.
Стало темно.
- Як бути? Рости? Текти? Чи, може, дарувати світло? Дарувати світло... Місяць! Гей,Місяць! – заволала Людина.
- Так? - Місяць з'явився з-за гребеня гори і засвітив пояскравіше, щоб розгледіти, хто тут кричить.
- Який у тебе сенс життя? - занепадницьким голосом запитала Людина.
Місяць помовчав і урочисто відповів:
- Відчувати порожнечу.
Аж луна по горах прокотилося. Людина вже втомилася дивуватися відповідям, але тут не змогла не здивуватися:
- Як можна відчувати порожнечу? Це ж коли нічого немає! - вигукнув він.
- А як можна не відчувати порожнечу? Адже це те, звідки береться все, - м'яко заперечив Місяцьі поплив по небу.
Людина закрила очі і спробувала осмислити все, що йому було сказано. Не вийшло. В голові все перемішалося.
«Рости, текти, дарувати світло, відчувати порожнечу... Маячня якась...» - Людина відкрила очі. Перед нею стояла дитина.
-Добрий день! - сказала Дитина.
- Ти звітки тут? - Мама де? І чому без штанів?
- Мама там! - Дитина зробив жест, яким зазвичай відмахуються від комарів. - А стани я... це... втратив! Ти чого сидиш? - не по роках спритно змінив він тему розмови.
- Сенс життя шукаю...
- І що, знайшов? - поцікавилася Дитина.
- Не-а... не знайшов...
- А я знайшов! - радісно повідомила Дитина.
- І давно? - пожартував Чоловік.
- Не знаю. - сказала Дитина.
- Ну, і який у тебе, о наймудріший з карапузів, бігаючий вночі по лісі без порток, сенс життя?
Але Дитини вже й слід прохолов. І тільки з темряви долинув його переливчастий сміх:
-Грати!!!
- Ах, грати! - сплеснула руками Людина. - Ось порада так порада!
Тим часом розвиднілося. Людині більше не хотілося ні в кого питати про сенс життя. Він встав, обтрусився і пішов куди очі дивляться. Незабаром в голові виникла якась мелодія, і він заспівав. Спочатку тихенько, собі під ніс, а потім - голосно, на весь голос. І раптом відчув, як навколо все завмерло. Тоді Людина заспівала ще голосніше, ще впевненіше. У своєму несподіваному співі вона забула про все, і так їй стало на душі добре, світло і радісно, що вона навіть не здивувалася, коли побачила, що сам Час зупинився, дозволяючи звукам прекрасної мелодії текти, грайливо переливатися і розростатися, заповнюючи собою все навколо...
У кожного свій сенс життя і якщо є думки, що ви його втратили, то це всього лише самообман..Треба жити і дарувати всім тепло і добро, так можна скоро знову знайти цей самий сенс. Відчуєте, що комусь дуже потрібні. Хтось потребує навіть простої людської посмішці. Погодьтеся, це дуже важливо...
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності
1.Робота в парах
Учні складають тести та по черзі пари зачитують їх.
Учитель. «Хвороби цивілізації» - це не тільки діабет, онкологія, серцево-судинні захворювання, а також хвороби, які пов’язані з зловживанням психоактивних речовин. Деякі з цих речовин є легальними, оскільки використвуються в медицині, але сьогодні мова піде про особливо небезпечні нелегальні психоактивні речовинв – наркотики.
Це саме ті питання на які треба дати відповіді.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.Вправа «Мозковий штурм»
- Чому люди починають вживати наркотики? (Учні разом з учителем заповнюють таблицю)
Вплив зовнішніх обставин |
Вплив внутрішніх чинників, особливості характеру |
ти випадково потрапив у компанію, де усі твої однолітки палять «травичку» чи вживають щось інше |
схильність до ризику |
твій друг (чи близький знайомий) страждає наркозалежністю |
неможливість протистояти впливу групи |
ти живеш у такому районі міста, де проживають багато наркоманів |
невміння самостійно регулювати свій настрій |
|
недостатня самостійність та впевненість у собі |
|
непідготовленість до складних ситуацій |
? |
? |
? |
? |
2.Інформаційне повідомлення вчителя.
Термін “наркоманія” походить від грецьких слів “narko” – заціплення, оніміння і “mania” – безумство, пристрасть, потяг і означає хворобливий потяг, пристрасть до вживання наркотиків, що призводить до тяжких порушень фізичних і психічних функцій.
Після прийняття наркотиків механізм дії всіх наркотиків однаковий, конкретні вияви впливу тієї чи іншої речовини на організм людини мають свої особливості, які визначаються видом наркотика.
За статистичними даними майже 90% наркоманів — молоді люди віком до 30 років, з них кожна четверта — жінка. Тенденцію зниження вікової межі наркоманії в Україні підтверджують соціологічні дані.
З-поміж молоді віком 10—22 років є досвід нелегального вживання будь-яких наркотиків — 4,4%, утому числі ін'єкційних — 1%. Більше 40 разів протягом життя вживали наркотики 1% учнів віком 13—14 років, 2% — 15-річних підлітків, 5% — юнаки та дівчата 16—17 років.
Лише 85% учнівської молоді віком 15—17 років зазначили, що вони ніколи не вживали жодної наркотичної речовини.
Найбільш уразливим для залучення до вживання наркотиків є підлітковий вік, тобто 13—15 років. Серед нинішніх 10—14-річних підлітків перший раз спробували в 13—14 років: амфетаміни - 0,9%, марихуану чи гашиш — 1 %; з поміж 15—22-річних уперше такий досвід набули до 15 років — відповідно 0,8 і 6,7%.
Першим наркотиком, який спробують молоді люди у компанії, за соціологічними даними найчастіше є марихуана або гашиш. З 15—17-річних респондентів уперше спробували: 11% — марихуану і гашиш, 1% — седативні засоби без припису лікаря, а 2% — взагалі не знали, який саме наркотик вони спробували. За даними дослідження 15 % молодих людей віком 15—22 роки і 4% 10—14-річних підлітків стверджували, що за останні 12 місяців на території школи чи на робочому місці або у місцях громадського користування (пошта, магазин, аптека тощо) їм пропонували, продавали чи давали незаконні наркотики.
Стурбованість викликає також неадекватне сприйняття молоддю загрози наркотизації. На думку 5% респондентів віком 10—22 років, вживання марихуани або гашишу час від часу не може зашкодити здоров'ю людини, 11% вважають, що при цьому існує лише невеликий ризик.
Стосовно регулярного вживання марихуани чи гашишу ці показники становлять відповідно 3 і 2%. Більш критично молодь ставиться до ін'єкційної наркоманії. Проте є й такі, котрі не вбачають ніякого ризику або вважають невеликим ризиком для здоров'я випадкове (1, 2 рази) вживання амфетамінів (вінту, солутанута ін).
1) Група опію-опіати. Дія – людина відчуває тепло в усьому тілі, легкий свербіж, почуття розслаблення, психічного комфорту. Людина переживає стан надзвичайного благополуччя, задоволення собою.
2) Барбітурати – лікарські речовини, застосовувані в медицині, як снодійне. Після вживання, після короткочасного (1-2хв.) стан розслаблення, приємної знемоги неступає фаза збудження, яка характеризується різким зниженням самоконтролю і руховою розгальмованістю.
3) Кокоїн, феномін, ефедрин, кофеїн – діють аналогічно. Їх іживання викликає глибокі розлади координації рухів, розвиток психотичного стану(марення, галюцинації), ефективних порушень.
4) Транквілізатори – як і інші наркотики, діють на ЦНС шляхом порушення механізму передачі нервового імпульсу.
5) Гашиш – легкий наркотик. Має галюцинаційну дію: після вживання можуть виникнути різні слухові та зорові розлади сприймання.
За останні роки зловживання наркотичними засобами, психотропними речовинами та їх незаконний обіг набули масового характеру і в Україні.
Практика свідчить, що основною сировинною базою наркоманії в Україні є мак. Споконвіків насіння, на перший погляд, мирної с/г культури використовувалося як продукт харчування. Наркоотруту містить не воно, а головки маку. На жаль, в останні роки пелюстки цієї рослини вкрили пеленою журби не одну українську оселю. Незважаючи на чисельні укази, постанови, інші нормативні акти, які забороняють висівання та вирощування маку, люди свідомо, а чи й ні сприяють розповсюдженню наркоманії. З кожним роком кількість виявлених та знищених органами правопорядку незаконних посівів маку та коноплі зростає у 10 раз.
3.Робота з підручником або інформаційною карткою «Міфи і факти про наркотики»
4.Релаксаційна вправа
Вправа «Лимон»
Сядьте зручно: руки вільно розмістить на колінах (долонями вгору), плечі та голова опущені, очі заплющені. Уявіть собі, що у Вас у правій руці —лимон. Починайте повільно його стискати до тих пір, поки не відчуєте, що «вичавили увесь сік». Розслабтеся. Запам'ятайте свої відчуття. Тепер уявіть, що лимон знаходиться у вашій лівій руці. Повторіть вправу. Знову розслабтеся і запам'ятайте свої відчуття. Після цього виконайте вправу одночасно обома руками. Розслабтеся. Насолодіться станом спокою.
ІV. Узагальнення та закріплення набутих знань
1.Вправа «Ти – мені, я - тобі»
(Учні працюють в парах, готують запитання та відповідають на їх)
2.Практичне завдання «Створення реклами здорового способу життя»
(Робота в групах)
V.Підсумки
Вправа «Мікрофон»
Учні продовжують речення: «Для мене сьогодні стало відкриттям…»
VІ.Домашнє завдання: опрацювати параграф підручника