методична розробка уроку ""Туберкульоз: умови інфікування і розвитку, ознаки захворювання. Заходи профілактики на державному і особистому рівнях.

Про матеріал
Мета: розглянути умови зараження та розвитку захворювання; формувати вміння розрізняти симптоми туберкульозу і захищати себе від захворювання; переконати учнів у необхідності щеплення від туберкульозу.
Перегляд файлу

Туберкульоз: умови інфікування і розвитку, ознаки захворювання.   Заходи профілактики на державному і особистому рівнях.

Мета:розглянути умови зараження та розвитку захворювання; формувати вміння розрізняти симптоми туберкульозу і захищати себе від захворювання; переконати учнів у необхідності щеплення від туберкульозу.

 Обладнання: папір, олівці, фломастери.

Тип уроку: комбінований.

Поняття та терміни:туберкульоз,повітряно-крапельний шлях зараження, паличка Коха.

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

Зачитування притчи

Хтось запитав одного разу мудреця:

- Який із засобів, придуманих людиною, найруйнівніше?

Тот тут же відповів:

- З усіх засобів знищення, винайдених людиною, саме чудовиське, але при цьому ще і найбоязкіше - це слово. Холодна зброя, як і вогнепальна, залишають криваві сліди. Бомби несуть руйнування, перетворюючи  дома на руїни. Якщо людину отруїли, врешті-решт, можна встановити, якою отрутою.

Слово ж здатне знищувати, не залишаючи слідів. Дітей упродовж декількох років виховують батьки, дорослих піддають нещадній критиці, жінок систематично терзають зауваження і причіпки чоловіків. Постарайся помітити, чи користуєшся цією зброєю ти. Постарайся помітити, чи обертають цю зброю проти тебе. І не допускай ні того, ні іншого.

  • Давайте подаруємо один одному комплімент, добре слово.

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності

Учитель. Казав мудрець:

Живи, добро звершай!

Та нагород за це не вимагай.

Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізняє від мавпи та від звіра.

Хай оживає істина стара:

Людина починається з добра.

   Л. Забашта

- Саме люди, які живуть з ВІЛ-інфекцією, потребують милосердного до себе відношення.

- Чи завжди в житті так відбувається?

- Що таке стигма та дискримінація?

 

-Крім Сніду є хвороби, які на сьогодні потребують уважного вивчення. Такою хворобою є туберкульоз.

Туберкульоз визнано однією з найбільш актуальних проблем сучасної медицини в усьому світі. У 1993 році Всесвітня організація охорони здоров’я оголосила туберкульоз проблемою світового значення, яка вимагає прийняття невідкладних рішень для запобігання подальшому поширенню інфекції, що довгі роки вважалася переможеною. Сьогодні значимість проблеми туберкульозу у світі очевидна.
          За останні 15 років в Україні також склалася напружена епідемічна обстановка щодо туберкульозу. Тому на уроці ми будемо розглядати питання пов’язані з цією хворобою.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1.Повідомлення учнів «Факти про туберкульоз»

Наприклад: Туберкульозу стільки ж років, скільки людству. Про це свідчать дані розкопок та найдавніші писемні документи. Так, з десяти скелетів єгипетських мумій XII ст. до н.е. у чотирьох виявили туберкульоз хребта. У кодексі Хаммурапі (XVIII ст. до н.е.) було записано: чоловік має право на розлучення лише у тому випадку, якщо його дружина хворіє на туберкульоз.

 

2.Робота в групах

Клас об’єднується у  групи.

Завдання для груп:

1 – шляхи зараження туберкульозом;

2 – діагностика і лікування туберкульозу;

3 – профілактика туберкульозу.

Презентація роботи груп, обговорення.

 

3.Рефлексійна вправа

Вправа «Сова»

Обхватити плече і розім’яти м’язи. Обернути голову і поглянути через одне плече, потім через інше. Опустити голову на груди, дихати глибоко, розслабляючи м’язи. Повторити вправу, розминаючи інше плече.

 

ІV. Узагальнення та закріплення знань

Вправа «Склади сенкан»

Порядок написання сінквейна (сенкана) такий:

Перший рядок — одне ключове слово — тема, яке визначає зміст сінквей-

на — об’єкт або предмет, про який іде мова.

Другий рядок — два прикметники, які характеризують дане поняття, да-

ють опис його ознак та властивостей.

Третій рядок — три дієслова, які показують характер дії об’єкта.

Четвертий рядок — коротке речення, в якому автор висловлює своє став-

лення до об’єкта.

П’ятий рядок — одне слово-резюме, зазвичай іменник, через яке людина

висловлює свої почуття, асоціації, пов’язані з даним поняттям, його сутністю.

 

V.Підсумки

Вправа «Мікрофон»

«Для мене стало відкриттям…»

 

 

VІ. Домашнє завдання: опрацювати §30 підручника

 

Інформаційна картка для вчителя

Щорічно 24 березня в усьому світі проводиться День боротьби з туберкульозом. Саме цього дня в 1882-му році в Берліні доктор Роберт Кох оголосив про відкриття цієї страшної хвороби, яка до цих пір загрожує кожному з нас.

У Росії туберкульоз, колись проголошений зникаючої хворобою, на сьогоднішній день набуває форми епідемії.

Основною причиною зростання захворюваності є зниження рівня життя населення, зростання алкоголізму, наркоманії, величезна армія бомжів, звільнені з виправних установ. Суттєву лепту вносить і міграція населення, різко зросла за останні роки. Важливим чинником, що сприяє росту захворюваності, є скорочення охоплення населення профілактичними оглядами та зменшення частки хворих на туберкульоз, виявлених на ранніх стадіях.

Туберкульоз - одне з найдавніших інфекційних захворювань. Це хронічне інфекційне захворювання характеризується утворенням в органах специфічних запальних змін. Туберкульоз вражає практично всі органи і системи організму. Але найбільш частою локалізацією туберкульозу є органи дихання.

Збудником туберкульозу є мікобактерії туберкульозу. Джерелом зараження є хворі люди або домашні тварини. Основне джерело зараження - хвора людина. Найчастіше туберкульоз поширюється повітряно-крапельним шляхом (через легені дорослої людини за добу проходить близько 15 кубометрів повітря). При кашлі, чханні, розмові хворого на туберкульоз в повітря, на підлогу і стіни кімнати, предмети побуту, потрапляють дрібні крапельки мокротиння й слини. Мікроби після висихання мокроти довго залишаються життєздатними, особливо в слабоосвещенних місцях, навіть у висохлої мокроті і на різних предметах вони виживають до шести-восьми місяців. Це обумовлює можливість контактно-побутовий передачі через посуд, білизна, книги.

Виживаність збудника туберкульозом вивчали на поверхні грунту на глибині 5, 10, 20 см. Збудник туберкульозу в мерзлотних грунтах виявляє значну стійкість до впливу несприятливих факторів. Наражаючись багаторазового замерзання і відтавання, він зберігає життєздатність на поверхні грунту 12 місяців.

На туберкульоз хворіють не тільки люди, але і тварини. Тому можливе зараження при вживанні некип'яченого молока, непроварені м'яса, яєць, при догляді за хворими домашніми тваринами.

Тому туберкульозом можна заразитися де завгодно і необов'язково в результаті прямого контакту з хворим. На туберкульоз хворіють люди різного віку і статі. Паличка Коха не розрізняє соціального статусу, і з однаковою ефективністю заражає бідних і багатих.

Вперше проникли в організм мікобактерії туберкульозу розповсюджуються в організмі людини, але не обов'язково викликають захворювання. Багато хто з них гинуть. Але деякі можуть зберегти життєздатність і роками перебувати в організмі, до пори до часу не завдаючи йому шкоди. Несприятливі чинники - погані житлові умови, неповноцінне харчування, брак доброї питної води, стреси, недосипання, зниження опірності організму внаслідок перенесених інших хвороб, низька санітарна культура населення збільшують ризик зараження. Дуже схильні до захворювання на туберкульоз ті, хто зловживає алкоголем і курінням. Все це знижує опірність організму, і зустріч з паличкою Коха обертається трагедією.

Лікувати туберкульоз складно, тому що він "мутував" і пристосувався до тих препаратів, які на нього раніше впливали. З'явилися мікобактерії туберкульозу, стійкі до лікарських засобів. Це відбувається через несприятливу екологічного середовища і прийому медикаментозних засобів без призначення лікаря.

Вчасно виявлений туберкульоз краще піддається лікуванню.

 

 

 

 

docx
Додано
12 жовтня 2019
Переглядів
1032
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку