Тема. Приголосні тверді і м'які, дзвінкі і глухі (повторення). Вимова звуків, що позначаються літерами г і ґ
Мета: ознайомити із системою приголосних звуків на основі знань, одержаних у початкових класах; поглибити знання учнів про вимова звуків, що позначаються літерами г і ґ; формувати вміння і навички характеризувати приголосні за ознакою твердості чи м’якості, формувати орфоепічні навички; виховувати інтерес до рідної мови.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник.
Хід уроку
Бліц-опитування
Що таке фонетика?
Що вивчає графіка?
У чому полягає відмінність між звуком і буквою?
Як утворюються звуки людського мовлення?
Що таке звук?
Скільки звуків є в українській мові? На які групи поділяються звуки?
Чи всі звуки української мови мають буквенне відображення?
Що таке фонетична транскрипція?
Вийміть звук
Змінюється значення, тобто утворюється інше слово, й тоді, коли у слові випускається звук. «Вийміть» із кожного слова один звук так, щоб із решти вийшло інше слово.
Зразок. Петро - перо.
Рослина, бруква, маслюк, вільха, бур’ян, чвари, пліт, прісний.
Вправа «Звуки і букви»
Запишіть слова, назвіть голосні і приголосні звуки.
Щука, бджола, яма, сіють, мідь, щавель, лють, б’ють, буря, гуля,
Перевірка домашнього завдання
Слово учителя
Приголосні звуки поділяються на тверді та м’які. Вони можуть утворювати пари. Вимова таких звуків відрізняється лише положенням язика в ротовій порожнині.
Робота з підручником.
Опрацювання теоретичного матеріалу на ст. 83
Виконання вправ на закріплення.
«Третє зайве»
Вправа 196
Робота за варіантами
Вправа 197 (Сатурн-Марс)
Робота біля дошки
Вправа 199
Слово учителя
За участю голосу і шуму приголосні звуки поділяються на дзвінкі і глухі. Вони також можуть утворювати пари.
Опрацювання таблиці ст. 84
Розподільний диктант
Записати подані слова у 2 колонки: у першу - ті, що починаються дзвінким приголосним, у другу - на глухий. Виділені слова записати фонетичною транскрипцією, вказати в них приголосні тверді та м’які. Двоє зі слів (за власним вибором) ввести в речення. У записаних реченнях визначити та підкреслити граматичні основи.
Гриб, сніг, казка, красуня, ґудзик, дуб, береза, дзбан, джміль, дзвінок, спів, хор, клен, листок.
Робота з підручником
Рубрика «Зверни увагу» ст.84
Вправа 201
Гра «Угадай слово з літерою ґ або г»
► Угадайте слова за їхнім лексичним значенням. Запишіть фонетичну транскрипцію кожного слова.
1) Страва зі збитих із цукром жовтків; 2) поважний;
3) металева решітка; 4) земля; 5) колючий кущ зі смачними ягодами; 6) палиця; 7) гомоніти.
Довідка: ґречний, ґрунт, аґрус, ґрати, ґирлиґа, ґелґотати, ґоґель- моґель.
Робота з скоромовками
Прочитати скоромовки. Який приголосний звук часто повторюється у кожній зі скоромовок? Потренуватися у швидкій і чіткій вимові приголосних звуків. Стежити за чітким вимовлянням дзвінких приголосних у кінці слів.
1. Бубоніла діду баба:
- Ой, не дмухай на кульбабу,
Бо з кульбаби полетять
Сто малих кульбабенят.
Народна творчість
2. Стріла якось скоромовка
На місточку злого вовка.
Скоромовить вовк почав -
Ледь язик не поламав!
Г. Чубач
3. Захар заліз
На перелаз.
Захарку, злізь!
Захарку, злазь!
Зумів залізти -
Знай, як злізти!
І. Складанний
4. Сів шпак на шпаківню,
Заспів шпак півню:
Ти не вмієш так, як я.
Так, як ти, не вмію я.
Народна творчість.
▼ Що нового ви довідалися про дзвінкі і глухі, тверді і м’які приголосні звуки?
▼ Чи є пари «твердий-м’який» у всіх приголосних? Чи є пари « дзвінкий-глухий » у всіх приголосних?
▼ Як позначається м’якість-пом’якшення?
▼ Які приголосні можуть бути м’якими? (Де ти з’їси ці лини) [д] [Т] [3] [с] [ц] [л] [н][дз] [р].
▼ Що нового ви довідалися про вживання літери ґ?
§ 26, вправа 204