Урок "Приголосні тверді і м'які, дзвінкі і глухі (повторення). Вимова звуків, що позначаються літерами г і ґ"

Про матеріал
урок на тему "Приголосні тверді і м'які, дзвінкі і глухі (повторення). Вимова звуків, що позначаються літерами г і ґ". На уроці учні ознайомляться із системою приголосних звуків на основі знань, одержаних у початкових класах; поглиблять знання учнів про вимова звуків, що позначаються літерами г і ґ; навчаться характеризувати приголосні за ознакою твердості чи м’якості, покращать свої орфоепічні навички. Тип уроку: комбінований. Методи і прийоми: Мікрофон, робота за варіантами, бесіда, робота біля дошки
Перегляд файлу

Тема. Приголосні тверді і м'які, дзвінкі і глухі (повторення). Вимова звуків, що позначаються літерами г і ґ

Мета: ознайомити із системою приголосних звуків на основі знань, одержаних у початкових класах; поглибити знання учнів про вимова звуків, що позначаються літерами г і ґ; формувати вміння і навички характеризувати приголосні за ознакою твердості чи м’якості, формувати орфоепічні навички; виховувати інтерес до рідної мови.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань

Бліц-опитування

Що таке фонетика?

Що вивчає графіка?

У чому полягає відмінність між звуком і буквою?

Як утворюються звуки людського мовлення?

Що таке звук?

Скільки звуків є в українській мові? На які групи поділяються звуки?

Чи всі звуки української мови мають буквенне відображення?

Що таке фонетична транскрипція?

Вийміть звук

Змінюється значення, тобто утворюється інше слово, й тоді, коли у слові випускається звук. «Вийміть» із кожного слова один звук так, щоб із решти вийшло інше слово.

Зразок. Петро - перо.

Рослина, бруква, маслюк, вільха, бур’ян, чвари, пліт, прісний.

Вправа «Звуки і букви»

Запишіть слова, назвіть голосні і приголосні звуки.

Щука, бджола, яма, сіють, мідь, щавель, лють, б’ють, буря, гуля,

Перевірка домашнього завдання

  1. Оголошення теми і мети уроку.
  2. Основний зміст уроку.

Слово учителя

Приголосні звуки поділяються на тверді та м’які. Вони можуть утворювати пари. Вимова таких звуків відрізняється лише положенням язика в ротовій порожнині.

Робота з підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу на ст. 83

Виконання вправ на закріплення.

«Третє зайве»

Вправа 196

Робота за варіантами

Вправа 197 (Сатурн-Марс)

Робота біля дошки

Вправа 199

Слово учителя

За участю голосу і шуму приголосні звуки поділяються на дзвінкі і глухі. Вони також можуть утворювати пари.

Опрацювання таблиці ст. 84

Розподільний диктант

Записати подані слова у 2 колонки: у першу - ті, що починаються  дзвінким приголосним, у другу - на глухий. Виділені слова записати фонетичною транскрипцією, вказати в них приголосні тверді та м’які. Двоє зі слів (за власним вибором) ввести в речення. У записаних реченнях визначити та підкреслити  граматичні основи.

Гриб, сніг, казка, красуня, ґудзик, дуб, береза, дзбан, джміль, дзвінок, спів, хор, клен, листок.

Робота з підручником

Рубрика «Зверни увагу» ст.84

Вправа 201

Гра «Угадай слово з літерою ґ або г»

► Угадайте слова за їхнім лексичним значенням. Запишіть фонетичну транскрипцію кожного слова.

1) Страва зі збитих із цукром жовтків; 2) поважний;

3) металева решітка; 4) земля; 5) колючий кущ зі смачними ягодами; 6) палиця; 7) гомоніти.

Довідка: ґречний, ґрунт, аґрус, ґрати, ґирлиґа, ґелґотати, ґоґель- моґель.

Робота з скоромовками

Прочитати скоромовки. Який приголосний звук часто повторюється у кожній зі скоромовок?  Потренуватися у швидкій і чіткій вимові приголосних звуків. Стежити за чітким  вимовлянням дзвінких приголосних у кінці слів.

1. Бубоніла діду баба:

- Ой, не дмухай на кульбабу,

Бо з кульбаби полетять

Сто малих кульбабенят.

                                            Народна творчість

2. Стріла якось скоромовка

На місточку злого вовка.

Скоромовить вовк почав -

Ледь язик не поламав!

                                            Г. Чубач

3. Захар заліз

На перелаз.

Захарку, злізь!

Захарку, злазь!

Зумів залізти -

Знай, як злізти!

                                             І. Складанний

4. Сів шпак на шпаківню,

Заспів шпак півню:

Ти не вмієш так, як я.

Так, як ти, не вмію я.

                                             Народна творчість.

  1. Підсумок уроку

Узагальнювальна бесіда

▼ Що нового ви довідалися про дзвінкі і глухі, тверді і м’які приголосні звуки?

 Чи є пари «твердий-м’який» у всіх приголосних? Чи є пари « дзвінкий-глухий » у всіх приголосних?

▼ Як позначається м’якість-пом’якшення?

▼ Які приголосні можуть бути м’якими? (Де ти з’їси ці лини) [д] [Т] [3] [с] [ц] [л] [н][дз] [р].

▼ Що нового ви довідалися про вживання літери ґ?

  1. Домашнє завдання

§ 26, вправа 204

 

 

docx
Додано
7 листопада 2021
Переглядів
3312
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку