ТЕМА.Мовно-літературна гра „Чорним по білому”
МЕТА: попрактикувати у розв”зуванні цікавих завдань з мови та літератури;розвивати творче мислення школярів; виховувати любов до мови та літератури.
Хід уроку
Як вогонь усерці,
Пронесу в майбутнє
Вічну нашу мову,
Слово незабутнє
Умови гри.
У грі беруть участь дві команди по 5 учнів.Ведучий представляє журі.
1.Представлення команд (повідомляеться назва команди, девіз).
2.Розминка. Повторити скоромовку.Максимальна оцінка 10 балів.
1-а команда
Гуска грає на гітарі.
Гелготить гусак гаргарі.
Горобець гука грака.
Гава гатить гопака.
2-а команда
Кіт котові каже:
- Коте,до комори кадуб вкотим.
В кадуб вкинем капустину,
Кілька китичок калини.
3. Вгадай слово.
Є слова, які не вживаються в літературній мові, але вони поширені на певній території. Це діалектизми. Можливо, деякі з них ви чули. Спробуйте відгадати. (Учні обирають номер картки і правильний варіант відповіді).Кожна правильна відповідь – 1 бал.
1.Чаплія – це...
а).віз; б).кухонне знаряддя; в).сварлива жінка.
2.Цебер – це...
а).собака; б).відро; в).зброя.
3.Пєц – це...
а).простирадло; б).піч; в).співак.
4.Лизень – це...
а).брехун; б).цукерка; в).язик.
5.Верцадло – це...
а).качалка; б).дзеркало; в).двері.
6.Шаг
а).крок; б).турецький султан; в).дрібна монета.
7.Кошуля – це...
а).сорочка; б).пташка; в).кошик.
8.Пацьори – це...
а).намисто; б).зірки; в).поросята.
9.Тлустий – це...
а).товстий; б).солоний; в).теплий.
10.Мацур – це...
а).гриб; б).кіт; в).українська страва.
4.Продовжити прислів”я та приказки (на виконання завдання дається дві хвилини).Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
-Занедбаєш науку в молодості,... пожалієш в старості.
-Де багато слів,... мало діла.
-Хто попікся на гарячому,... дує на холодне.
-Ластівка день починає, а... соловей закінчує.
-Краще догана мудрого,... ніж похвала дурного.
- Згода будує, а ... незгода руйнує.
-Не кажи - не вмію, а... кажи - навчуся.
-Друга шукай, а... знайдеш – тримай.
-Маленька праця краща за ... велике неробство.
-Наука в ліс не веде, а ... а з лісу виводить.
5.Мить творчості. Конкурс юних поетів. Скласти вірш за поданими римами.Максимальний бал – 10.
Ненька – рідненька
Долю – болю.
6.Конкурс „Зроби з мухи слона”.Змінюючи букву в кожному наступному слові утворити найбільше слів. За кожне новоутворене слово 1 бал.
Стартові слова для команд:
- ніс - ...
- син - ...
7.Гра „Наскрізний алфавіт”. Запишіть алфавіт словами, використовуючи слова-іменники (10 балів).
8.Гра з глядачами. Мовні загадки-жарти.
1.Які алфавіти складаються з 6 букв. (Азбука, абетка).
2.У якому вигуку є сто однакових звуків? (Сто – п)
3.Зап який приголосний треба заховати інший приголосний звук, щоб вистрелити з гармат? (Залп).
4.Від назв яких двох букв ситає жарко? (Пе – че).
5.Що знаходиться всередині школи? (О).
6.Що є між підлогою і стелею ? (І).
7.Чим закінчується зима і весна? (Буквою а).
8.чим закінчується вечір і ніч? (Приголосним).
9.Як написати робота п”ятьма літерами? А чотирма? (Праця, труд)
10.що треба, щоб майка злетіла? (Змінити м на ч).
8.Колослово.З трьох слів скласти одне. Хто швидше.Правильна відповідь оцінюється 5 балами.
СОМ АУЛ
ТАТО РАМА
ГОЛ (стоматолог) КУТ (макулатура)
9.Підбиття підсумків гри. Нагородження переможців.