Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль, українська мова, 6 клас
Мета: сформувати в учнів уявлення про прикметник як частину мови; розвивати загальнопізнавальні вміння відрізняти прикметник від інших частин мови; вчити правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати навички правильного й доречного використання прикметників в усному та писемному мовленні; виховувати любов до рідного краю.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія: засвоєння нових слів і фразеологізмів.
Культура мовлення і стилістика: уживання слів відповідно до їх значення, засвоєння складних випадків слововживання.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення.
ХІД УРОКУ
Епіграф уроку
Є щось святе в словах: мій рідний край,
Для мене – це матусі пісня ніжна.
І рідний сад, від квіту білосніжний,
І той калиновий у тихім лузі гай.
Ліна Костенко
І. Організаційний момент.
Емоційна підготовка учнів до роботи на уроці.
Сіли ми усі рівненько,
Усміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Працювати почали…
Бесіда:
-- А щоб гарно й плідно працювати в колективі, скажіть , діти, які якості характеру мати потрібно ?
( Чесність, порядність, терпимість, уважність, дружелюбність …)
--Так, діти, саме такими ви маєте бути не тільки щоб гарно працювати, а й щоб продовжити славний український козацький рід. Наша рідна Україна сьогодні , як ніколи, потребує справжніх нащадків козаків.
А що означає бути справжніми козаками, ви дізналися, читаючи твір В. Рутківського
« Джури козака Швайки». Давайте пригадаємо головних героїв твору Грицика і Санька, їх хоробрість, завзяття, товариськість, кмітливість і з ними помандруємо в країну Морфологію.
-- А що ми знаємо про цю країну?
-- Морфологія—це…
--Яку частину мови вже вивчили? ( Іменник)
Що ви знаєте про іменник?
Відповіді учнів.
II. Установчо-мотиваційний етап
III. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
--Сьогодні на уроці ми поговоримо про відому вам частину мови прикметник.
Отже, запишіть у зошитах дату і тему уроку.
Вправа «Очікування»
- А щоб урок був успішним, треба визначити, чого ж ви очікуєте від роботи на уроці.
- Продовжіть речення:
Від цього уроку я очікую знати…; уміти….
Знати:
- визначення прикметника; групи прикметників за значенням, їх творення;
-ступені порівняння прикметників; повні і короткі форми;
-прикметники м’якої і твердої груп; творення прикметників.
Уміти:
- знаходити прикметники; правильно їх писати; використовувати у мовленні.
- Я бажаю вам отримати сьогодні лише бали достатнього і високого рівня.
ІV. Формування вмінь і навичок.
1. Творчий диктант
Записати текст, знайти прикметники, визначити синтаксичну роль.
Усно продовжити розповідь.
Під вечір вирушили углиб дніпровських плавнів. Земля стала пружною,болотистою. Було тихо і парко. Після сухого степового повітря хлопцям стало важко дихати. Хтось , невидимий за очеретами , гучно ляскав по воді. Чи працьовиті бобри, чи велика риба. Кілька разів до мандрівників незрозумілі звуки, і тоді Пилип надовго завмирав, прислухався, вслухаючись у байдужий , невпинний шурхіт густих очеретів. ( За В. Рутківським)
2. Лінгвістичний експеримент
Однією з найяскравіших сторінок літопису боротьби українського народу за свою незалежність був козацький рух. Козаки стали силою, яка впродовж століть пильно стояла на сторожі свободи і гідності України як незалежної, суверенної держави.
Прочитати текст, вилучити всі прикметники. З’ясувати, яким стало висловлювання. Зробити висновок про те, яку роль виконують прикметники в мовленні.
Прикметник, як ніяка інша частина мови, має невичерпні можливості збагачувати й уточнювати словник , надавати висловленню точності чи образності, яскравого емоційного забарвлення. У мовленні прикметники набувають нових значень та емоційних відтінків, конкретизуються, розширюються і збагачуються їхні лексичні значення. Вільне та змістовно виправдане використання прикметників передбачає формування вмінь застосовувати їх у контекстах, що характеризуються різними стилістичними, жанровими та іншими особливостями.
3. Аналіз епіграфа.
-- Гляньте, якими ніжними словами описує Л. Костенко любов до рідного краю. І чи не найважливішу роль у творенні поезії відіграють саме прикметники. Назвімо та проаналізуймо їх.
--А чи можна сказати, що персонажі історичного роману « Джури козака Швайки» любили рідну Україну? У чому це проявлялося?
Діти, давайте спробуємо і ми висловити любов до рідного краю.
4. Написання вільного есе « Люблю тебе, мій рідний краю!..»
5. Фізкультхвилинка.
V. Усвідомлення учнями нового матеріалу
Розповідь учителя з використанням узагальнювальної таблиці про прикметник як частину мови.
VI. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми
Виписати словосполучення, до складу яких входять прикметники. Визначити рід, число, відмінок прикметників.Пояснити вивчені орфо- та пунктограми.
Грицик сидів осторонь і знічев’я майстрував калинову сопілку найліпшому приятелеві Санькові.
Знічев’я (присл., розм.)- з нічого робити.
Перед Саньковими очима постав невеличкий вибалок , порослий старезними деревами.
От і сьогодні вони лежали горілиць на ще теплому сіні , дивилися на далекі мерехтливі зорі і стиха розмовляли.
Горілиць( присл. )- обличчям догори.
Давайте разом з головними героями уявимо себе на березі річки, помилуємося рідною природою, побачимо над собою небо і сонце -- дві невід’ємні частини природи, що дарують нам радість життя. Адже без сонячного світла і тепла не можна уявити нашого життя. Але подивіться – чого не вистачає сонечку? (на дошці – сонечко з написом «Прикметник», але без проміння).
А промінці йому додасте ви самі.
«Мозковий штурм» (робота в парах)
Кожна пара учнів отримує промінець, на якому протягом 2 хв. записують все, що знають про прикметник. Через 2 хв. Учні прикріплюють промінці до сонця і озвучують написане.
До прикметників веселий, дбайливий , старанний, цікавий дібрати:
варіант 1 — антоніми; варіант 2 — синоніми. Увести їх у прості речення, ускладнені звертаннями і вставними словами. Визначити синтаксичну роль прикметників.
Учитель читає уривок із тексту, а учні виписують прикметники.
Надворі світлішало. Легкий вітерець погнав за течією пасма рожевого туману. Треба було шукати надійний сховок на день.
Хлопці підігнали саморобного плота до піщаної коси. Грицик вибрався на золотистий берег і довго вдивлявся у туманну далечінь. Раптом із густих плавнів донеслося тривожне вовче скавчання. Незабаром перед очима хлопців З’явилися нерозлучні друзі--- Барвінок і Пилип Швайка.
VII. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
Подумати і дати відповіді на питання:
1. Що нового ви дізналися про прикметник як частину мови?
2. Як змінюються прикметники?
3. Яку синтаксичну роль прикметники виконують у реченні?
VIII. Домашнє завдання
1. Вивчити § 40, виконати вправу 334.
2. Уявити ситуацію: до вас у гості приїхав друг (подруга) із-за кордону. Скласти розповідь про одне з українських народних свят .