Урок "Прикметник як частина мови. Лексико-граматичні розряди прикметника"

Про матеріал
У конспекті уроку розглянуто особливості прикметника як частини мови та його лексико-граматичні розряди. Матеріал розробки стане в нагоді вчителям-предметникам, які викладають у профільному класі .
Перегляд файлу

Конспект уроку української мови в 10 (профільному) класі

Прикметник як частина мови. Лексико-граматичні розряди прикметників, їх особливості і функціонування у мовленні. Перехід  відносних прикметників у якісні, присвійних у якісні і відносні

Мета: пригадати й узагальнити основні відомості про прикметник як частину мови, лексико-граматичні розряди прикметників; навчити учнів розрізняти розряди прикметників та використовувати їх у мовленні. Розвивати творчі навички учнів. Виховувати любов до рідного слова.

Міжпредметні зв’язки: українська література.

  Тип уроку: урок формування знань, умінь і навичок.

Обладнання: роздатковий матеріал, підручник «Українська мова (профільний рівень): підручник для 10 кл. закл. загал. серед.  освіти / С.О. Караман, О.М.Горошкіна та ін.

 

 

Перебіг уроку

І. Організація класу до роботи.

ІІ. Вибіркова перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  • Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчення частин мови й вивчимо ще одну, а вам належить відгадати, яку саме. Якби не було цієї частини мови, то й світ, напевно, був би сірим і безбарвним, ми б не могли сказати жодного комплімента коханим людям, не існувало б кольорів і з апахів. Тож, напевно, ви вже здогадалися, про яку частину мови будемо вести розмову. Так, це прикметник. Що ж ви знаєте про цю частину мови?

ІV. Вивчення нового матеріалу:

  • Колективне пригадування ознак прикметника й формулювання правила.

Слово вчителя

    Чи ти задумувавсь, відкіль оті
у нашій мові злитки золоті?
Як намистини, диво калинове —
частини мови!

Який співець, поет, який письменник
уперше слово вигадав — іменник?
Іменник! Він узяв собі на плечі
велике діло — визначати речі, —
ім'я, найменування і наймення:
робота. Біль. І радість. І натхнення.

Ну а візьмімо назву — дієслово,
само підказує, що діє слово!
Ще й прикладу на нього не навів,  

     а  вже до півдесятка дієслів!

Прикметник дасть іменнику — предмету
якусь його ознаку чи прикмету.            

  • Отже, ми пригадали, що кожну частину мови письменник Дмитро Білоус називає золотими злитками, адже без жодної з них ми не можемо обійтися, оскільки вони дуже важливі у нашій мові. Кожна з них виконує свою роль, і ми повинні вивчати й знати і її значення, і граматичні ознаки, і її синтаксичну роль.  

Тож продовжимо нашу роботу.  Що ж нам відомо про граматичні ознаки прикметників? Як вони змінюються?

Мовне спостереження: червоний пояс, червона стрічка, червоне простирадло, червоні маки.

  • Що ви помітили? Як з мінюється прикметник? З якою частиною мови він пов’язаний? Правильно,  прикметник поєднується з іменниками, мають залежну від них категорію  роду, числа й відмінка.
  • Окрім роду, числа й відмінка, прикметник поділяється на три лексико-граматичні розряди: якісні, відносні й присвійні.

 

2. Формування знань, умінь та навичок про    якісні, відносні та присвійні прикметники. Робота з таблицею.

якісні

відносні

присвійні

 Безпосередні ознаки, закладені в самій суті предметів, ознаки, які здатні виявлятися різною мірою, інтенсивністю і сприймаються:

Виражають незмінну ознаку, яка не може виявлятися більшою чи меншою мірою,  опосередковано через відношення до чогось;

 

Вказують на належність предмета якійсь істоті й відповідать на питання

чий? чия? чиє?:

мамин, татів, братів, сестриччин, Ольжина, бабусина

  • Зором: яскравий
  • Слухом: голосний
  • Смаком: кислий
  • Нюхом: запашний
  • Дотиком (органами чуття безпосередньо):

теплий, холодний, м’який

 

  • Предмета: скляний, кораловий, керамічний
  •  Явища: осінній, літніій, грунтовий, дощовий.
  • Призначення: шкільний, шевський, канцелярський

Творяться лише від назв істот: лисичка – лисиччина, вовк – вовчий,

Перепілка – перепілчин,

Соловейко - соловейків

  • Просторові: широкий
  • Часові: короткий, повільний, швидкий

 

  • Абстрактного поняття:

політичний, географічний, античний, польський, атмосферний, мовленнєвий

Суфікси – ин (-їн): Таня – Танин, Галя – Галин, бабуся – бабусин, Зоя, Зоїн.

  • ів (-їв): Іван – Іванів, Данило – Данилів, батько - батьків
  • Духовні чи фізичні властивості живих істот:
  • Вродливий, добрий, сміливмй, тямущий, розумний.
  • Місця і часу: тутешній,
  • Учорашній, тижневий, торішній, минулорічний, колишній, щомісячний,

дводенний

-ач (-яч): собачий, ослячий, курячий, телячий, заячий.

  • Зовнішня форма: опуклий, плоский, круглий.
  • Числа: поодинокий, потрійний, двозначний, десятковий
  • Ин (-їн): орел – орлиний, сокіл – соколиний, зозулин, чайка – чаїний і чайчин
  • Загальна оцінка: поганий, гарний.
  • Дії: підготовчий, лічильний, пральний, розвантажувальний.

 

 

- До  речі, як ви пам’ятаєте, прикметники мають властивість переходити з одного розряду в інший. Порівняймо вирази: вовчі зуби (присв.) – вовчий апетит (якісний).

Заяча нора (присв.) – заяча шапка (відносний). Малинове варення (відносний) – малинова сукня (якісний)

3. Робота з підручником $ 60 , правила с.161 – 162.

 

V.Закріплення вивченого. Формування знань, умінь та навичок.

1. Вибіркова робота.  З поданого тексту випишіть прикметники й визначте, до якого розряду вони належать.

*  Що це за текст? Хто його автор?

Недалеко от Богуслава, коло Росі, в довгому покрученому яру розкинулось село Семигори. Яр в'ється гадюкою між крутими горами, між зеленими терасами; од яру на всі боки розбіглись, неначе гілки дерева, глибокі рукави й поховались десь далеко в густих лісах. На дні довгого яру блищать рядками ставочки в очеретах, в осоці, зеленіють левади. Греблі обсаджені столітніми вербами. В глибокому яру ніби в'ється оксамитовий зелений пояс, на котрому блищать ніби вправлені в зелену оправу прикраси з срібла. Два рядки білих хат попід горами біліють, неначе два рядки перлів на зеленому поясі. Коло хат зеленіють густі старі садки.

 

  • Визначте стиль тексту і тип мовлення.
  • Чи пам’ятаєте ви, як І.Франко назвав цей твір? А як назвав самого І.Нечуя-Левицького? («Кайдашеву сім’ю” назвав оздобою українського письменства, а самого автора – «великий артист зору, се колосальне, усеобіймаюче око України»)

 

2. Мовне спостереження: гострий камінь і гостре слово, медовий пиріг і медовий погляд. Яка відмінність у значенні прикметників. Правильно, вони можуть уживатися як у прямому значенні, так і в переносному.Отже, творче завдання № 2. Робота у парах.

 

Солодкий, гіркий, холодний, гарячий.

Із поданими прикметниками складіть по 2 речення, щоб у першому реченні вони  були вжиті у прямому значенні, а в другому – в переносному.

 

3. Виконання вправ за підручником ( підручник «Українська мова (профільний рівень): підручник для 10 кл. закл. загал. серед.  освіти / С.О. Караман, О.М.Горошкіна та ін.)

431, 432. (колективно).

4. Визначте синтаксичну роль прикметників у поданих реченнях:

Його теплий погляд був привітним і добрим. Літо тепле, але дощове.

Літній день сонячний і безвітряний.

Зробіть висновок про роль прикметника в реченнях.

 

 

VI.  Підсумок уроку.

Рефлексія.

  • Я дізнався...............
  • Я навчився.....................
  • Я відчула труднощі у....................

Оцінювання відповідей учнів.

 

VII. Домашнє завдання: вивчити $ 60, впр.433, 435 (міні-твір).                                                        

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова (профільний рівень) 10 клас (Плющ М.Я. та ін.)
Додано
31 березня 2020
Переглядів
7451
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку