Конспект уроку української мови в 10 (профільному) класі
Прикметник як частина мови. Лексико-граматичні розряди прикметників, їх особливості і функціонування у мовленні. Перехід відносних прикметників у якісні, присвійних у якісні і відносні
Мета: пригадати й узагальнити основні відомості про прикметник як частину мови, лексико-граматичні розряди прикметників; навчити учнів розрізняти розряди прикметників та використовувати їх у мовленні. Розвивати творчі навички учнів. Виховувати любов до рідного слова.
Міжпредметні зв’язки: українська література.
Тип уроку: урок формування знань, умінь і навичок.
Обладнання: роздатковий матеріал, підручник «Українська мова (профільний рівень): підручник для 10 кл. закл. загал. серед. освіти / С.О. Караман, О.М.Горошкіна та ін.
Перебіг уроку
І. Організація класу до роботи.
ІІ. Вибіркова перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Вивчення нового матеріалу:
Слово вчителя
Чи ти задумувавсь, відкіль оті
у нашій мові злитки золоті?
Як намистини, диво калинове —
частини мови!
Який співець, поет, який письменник
уперше слово вигадав — іменник?
Іменник! Він узяв собі на плечі
велике діло — визначати речі, —
ім'я, найменування і наймення:
робота. Біль. І радість. І натхнення.
Ну а візьмімо назву — дієслово,
само підказує, що діє слово!
Ще й прикладу на нього не навів,
а вже до півдесятка дієслів!
Прикметник дасть іменнику — предмету
якусь його ознаку чи прикмету.
Тож продовжимо нашу роботу. Що ж нам відомо про граматичні ознаки прикметників? Як вони змінюються?
Мовне спостереження: червоний пояс, червона стрічка, червоне простирадло, червоні маки.
2. Формування знань, умінь та навичок про якісні, відносні та присвійні прикметники. Робота з таблицею.
якісні |
відносні |
присвійні |
Безпосередні ознаки, закладені в самій суті предметів, ознаки, які здатні виявлятися різною мірою, інтенсивністю і сприймаються: |
Виражають незмінну ознаку, яка не може виявлятися більшою чи меншою мірою, опосередковано через відношення до чогось;
|
Вказують на належність предмета якійсь істоті й відповідать на питання чий? чия? чиє?: мамин, татів, братів, сестриччин, Ольжина, бабусина |
теплий, холодний, м’який
|
|
Творяться лише від назв істот: лисичка – лисиччина, вовк – вовчий, Перепілка – перепілчин, Соловейко - соловейків |
|
політичний, географічний, античний, польський, атмосферний, мовленнєвий |
Суфікси – ин (-їн): Таня – Танин, Галя – Галин, бабуся – бабусин, Зоя, Зоїн.
|
|
дводенний |
-ач (-яч): собачий, ослячий, курячий, телячий, заячий. |
|
|
|
|
|
|
- До речі, як ви пам’ятаєте, прикметники мають властивість переходити з одного розряду в інший. Порівняймо вирази: вовчі зуби (присв.) – вовчий апетит (якісний).
Заяча нора (присв.) – заяча шапка (відносний). Малинове варення (відносний) – малинова сукня (якісний)
3. Робота з підручником $ 60 , правила с.161 – 162.
V.Закріплення вивченого. Формування знань, умінь та навичок.
1. Вибіркова робота. З поданого тексту випишіть прикметники й визначте, до якого розряду вони належать.
* Що це за текст? Хто його автор?
Недалеко от Богуслава, коло Росі, в довгому покрученому яру розкинулось село Семигори. Яр в'ється гадюкою між крутими горами, між зеленими терасами; од яру на всі боки розбіглись, неначе гілки дерева, глибокі рукави й поховались десь далеко в густих лісах. На дні довгого яру блищать рядками ставочки в очеретах, в осоці, зеленіють левади. Греблі обсаджені столітніми вербами. В глибокому яру ніби в'ється оксамитовий зелений пояс, на котрому блищать ніби вправлені в зелену оправу прикраси з срібла. Два рядки білих хат попід горами біліють, неначе два рядки перлів на зеленому поясі. Коло хат зеленіють густі старі садки.
2. Мовне спостереження: гострий камінь і гостре слово, медовий пиріг і медовий погляд. Яка відмінність у значенні прикметників. Правильно, вони можуть уживатися як у прямому значенні, так і в переносному.Отже, творче завдання № 2. Робота у парах.
Солодкий, гіркий, холодний, гарячий.
Із поданими прикметниками складіть по 2 речення, щоб у першому реченні вони були вжиті у прямому значенні, а в другому – в переносному.
3. Виконання вправ за підручником ( підручник «Українська мова (профільний рівень): підручник для 10 кл. закл. загал. серед. освіти / С.О. Караман, О.М.Горошкіна та ін.)
431, 432. (колективно).
4. Визначте синтаксичну роль прикметників у поданих реченнях:
Його теплий погляд був привітним і добрим. Літо тепле, але дощове.
Літній день сонячний і безвітряний.
Зробіть висновок про роль прикметника в реченнях.
VI. Підсумок уроку.
Рефлексія.
Оцінювання відповідей учнів.
VII. Домашнє завдання: вивчити $ 60, впр.433, 435 (міні-твір).