Конспект уроку української мови в 10 (профільному) класі
Ступені порівняння прикметників, їх творення.Зміни приголосних при творенні ступенів порівняння прикметників. Повні і короткі форми прикметників. Стягнені і нестягнені форми повних прикметників, особливості їх функціонування в сучасній й українській мові
Мета: засвоїти особливості творення ступенів порівняння якісних прикметників, пригадати зміни приголосних у коренях слів, які відбуваються при творенні ступенів порівняння. Розвивати уважність, спостережливість учнів, формувати культуру мовлення. Виховувати любов до рідного слова, до культури рідного народу.
Тип уроку: урок формування знань, умінь і навичок.
Обладнання: роздатковий матеріал, підручник, аркуші паперу, маркери, підручник «Українська мова (профільний рівень): підручник для 10 кл. закл. загал. серед. освіти / С.О. Караман, О.М.Горошкіна та ін.
Перебіг уроку
І.Організація класу до роботи.
ІІ.Вибіркова перевірка домашнього завдання.
ІІІ.Актуалізація опорних знань, умінь та навичок:
IV. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності на уроці.
Оскільки матеріал доволі об’ємний, а час уроку, на жаль, обмежений, пропоную об’єднатися у групи й попрацювати разом, щоб потім поділитися своїми знаннями з іншими. Тож отримайте завдання
1-ша група: творення прикметників вищого ступеня
2-га група: творення прикметників найвищого ступеня
3-тя група: повні і короткі форми прикметників.
4-та група: стягнені і нестягнені форми повних прикметників.
V. Формування знань, умінь і навичок учнів.
1. Виступи груп. Повторення теоретичних відомостей.
2. Доповнення вчителя:
Виявляється, не всі прикметники можуть утворювати ступені порівняння, а саме:
При творенні вищого ступеня прикметників в окремих основах віддбуваються зміни:
3.Тренувальні вправи
Важливий, цікавий, короткий, глибокий, широкий, дорогий, розумний, поганий, веселий, вузький.
Перевірка роботи.
Щоб бути щасливою і впевненою в собі, людина хоче чути добрі, ніжні слова, тому не соромтеся говорити близьким і знайомим компліменти, не жалкуйте для них хороших слів, адже ми, українці, здавна славимося добротою й миролюбністю,природним тактом, наша мова має багаті виражальні можливості, вона ніжна й ласкава, і в цьому велика роль нестягнених форм прикметників, над якими ми зараз попрацюємо.
Ніч така місячна, зоряна, ясная. Видно, хоч голки збирай. Вийди, коханая, працею зморена, хоч на хвилиночку в гай. Ти не лякайся, що ніженьки білії змочиш в холодну росу. Я ж тебе, милая, аж до хатиноньки сам на руках однесу.
Вправа 442, 445.
VI. Підсумок уроку.
Рефлексія.
VII. Домашнє завдання: вивчити $ 62, вправа447, 444 (усно)