Урок "Прикметник: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль."

Про матеріал
Розробка уроку спрямована на вивчення прикметника як частини мови. Завдяки чіткій структурі, прикладам і практичним завданням, учні зможуть легко засвоїти матеріал і застосовувати його на практиці. Матеріал допомагає розвинути мовну грамотність і вміння правильно використовувати прикметники в усному та письмовому мовленні
Перегляд файлу

 

Тема уроку

Прикметник: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета уроку:

  • навчальна: повторити, узагальнити та поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, зміцнювати навички визначення морфологічних ознак  прикметників, учити правильно використовувати прикметники в мовленні; визначати їхню роль у реченнях;
  • розвивальна: розвивати комунікативні уміння, навички вживати прикметники в усному та писемному мовленні, сприяти збагаченню образного мислення учнів; сприяти розвитку аналітичного мислення;
  • виховна: виховувати шанобливе ставлення до рідної мови

Обладнання: підручник, таблиця, дидактичний матеріал, комп’ютерна  

                         презентація.

Тип уроку: комбінований (вивчення нового матеріалу на основі актуалізації здобутих раніше знань).

 

Хід уроку

 

  1. Організаційний момент.

 

  1. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Слово вчителя.

Вітаю, діти! З яким настроєм ви прийшли на урок?

Хто мені пояснить, що таке «настрій» із погляду лексикології? А з погляду морфології? (Це іменник, що означає стан людини, чоловічого роду, II відміни, однини, Наз. відмінку, в реченні є підметом.)

Молодці, діти! Ми повторили з вами тему “Іменник”. Ця тема тісно пов'язана з наступною, яку і будемо розглядати сьогодні на уроці.

 

  1. Опрацювання навчального матеріалу. Оголошення теми та мети уроку.
  1. Слово вчителя.

Але спершу дайте відповідь мені на запитання.

 Марійка, купуючи шапку, звернулася до продавця: "Мені ось ту шапку, будь ласка". Може продавець зрозуміти Марійку? (Ні! Не названі ознаки шапки, що їй сподобалася.)

 Щоб  схарактеризувати предмети, нам знадобиться особлива частина мови – яка? (Прикметник). Пам’ятаєте, я запитала вас про ваш настрій? То яку частину мови ви використали у своїй відповіді? Отже, головним героєм нашого уроку сьогодні буде саме прикметник.  Він з країни Морфологія, його рідня  ̶  частини мови, а  друзі - іменники, займенники. Він мріє бути неперевершеним художником українського слова.

Запишіть тему нашого уроку: «Прикметник: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.»

 

  1. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок.
  1. Слово вчителя.

Дайте визначення прикметника.

З якою метою використовують прикметники?

Послухайте жартівливе оповідання:

Спекотний, ясний, сонячний.

Зелений, густий, запашний, хвойний, листяний, пишний, живий.

Різноманітні: хижі та травоїдні, пухнасті, гладенькі, хвостаті, вухасті, крилаті, швидкі та повільні. Сонні та бадьорі. Співочі, дзвінкі, яскраві. Різноколірні, легкі, повітряні, тонкі, дзвінкі. Спокійні, радісні, спритні, цікаві.

Несподівана, чорна, стрімка, ураганна, дощова! Страшна, голосна, блискуча, небезпечна, буйна, шалена! Коротка, але руйнівна, моторошна, зла!

Дикі, хижі та травоїдні, крилаті та співочі – метушливі, неспокійні, тривожні, безпорадні, шалені, допитливі.

Страшна, гучна, далека…

Зелений, густий – самотній, порожній, похмурий. Хижі та травоїдні, крилаті та співочі – похмурі, тихі, мокрі, кудлаті, здивовані, невидимі. Сумні, нещасні.

Тепле, лагідне, яскраве, благодатне.

Зелений, густий – свіжий, чистий, новий, соковитий. Хижі та травоїдні, крилаті та співочі – веселі, жваві, галасливі, рухливі, щасливі.

                                                                                             Л.Ложаєва

Чи зрозуміли ви, про що розповідає авторка? Не даремно прикметник є самостійною частиною мови.

  1. Робота за підручником.

 (Заболотний О., Заболотний В. Українська мова: (рівень стандарту) : підруч. для 6-го кл. закл. заг. серед. освіти.)

Виконати вправу №364 (ІІ)

 

  1. Закріплення знань, вироблення практичних навичок.

Завдання 1:

1) За даними словами - ознаками предмета (прикм.) відгадайте слова-предмети (імен.):

  М'який, теплий, пухнастий, кумедний, маленький, гарненький, вусатий, грайливий, спритний, чарівний, пустотливий ... (кошеня)

Кругле, запашне, смачне-смачне, соковите, ароматне, червонобоке … (яблуко)

2) А тепер навпаки. Завдання називається «Подаруй предмету ознаку».

- Завдання виконується за групами. За дві хвилини необхідно записати якнайбільше прикметників до запропонованих іменників.

   1 ряд – трава 2 ряд – сніг 3 ряд – море

Завдання 2:

Погляньте на картину О.Шовкуненка «Осінь», уважно прочитайте її опис.

Опис картини О.Шовкуненка «Осінь»

 На картині художник зобразив дивну природу восени.

 На передньому плані берег ріки, уздовж якого ростуть білокорі берези. Грайливий вітер колише їхнє золоте листя. Перед деревами широка поляна, там шукає останні зелені травинки худоба. За деревами мчить синя річкова вода. Поступово вона зливається з блакиттю безмежного неба. Поодиноке золоте дерево взирає з протилежного берега річки.

 Для зображення осінньої природи митець використав блакитні фарби для неба, яскраві жовто-коричневі – для дерев та трави на землі. Адже в цей час золотом вкриваються дерева, жовтіє трава.

 Картина передає світлий, але зажурений настрій.

  1. Знайдіть прикметники, визначте їх рід, число, відтінок.
  2. Підкресліть прикметники як члени речення.

Завдання 3:

Вправа №359 з підручника (Єрмоленко С., Сичова В. Українська мова: (рівень стандарту) : підруч. для 6-го кл. закл. заг. серед. освіти. )

Завдання 4:

Провідмінювати за відмінками подані сполучення прикметників із іменниками, виділивши закінчення прикметників: народна вишивка, глиняний посуд, біле полотно.

Завдання 5:

Визначити в кожній групі «зайве» слово, обґрунтувати свій вибір. З «зайвими» словами скласти словосполучення.

Залізний, дерев’яний, широкий, золотий;

Високому, високий, високі, високочолий;

Білий, біленький, білизна, білуватий.

 

  1. Підсумок уроку.

Подивіться на цю квітку на ім’я «Прикметник». Вона колись була дуже яскравою, пишною, але згодом розгубила всі свої пелюстки. Дуже сумно. Допоможіть рослині знову стати гарною квіткою, а прикметнику повноцінною частиною мови. Візьміть пелюстки, напишіть ознаки прикметника і прикріпить до  серединки квіточки, при цьому поясняючи  свій вибір.

Вам сподобався результат вашої роботи? Таким я бачу у своїй уяві прикметник: чарівна квітка з великою кількістю різноколірних пелюсток. А яким прикметник уявляєте ви? (можна порівняти з веселкою).

Ви, напевно, чули про існування штучного інтелекту? Спитаймо у нього, яким він бачить іменник і прикметник. Це бачення він відтворить у своїй картині.

 

V. Домашнє завдання.

     Завдання: Вставити з довідки пропущені прикметники у фразеологічних сполученнях, пояснити значення фразеологізмів

… п’ята, … душа, … серце, … вузол, ...послуга, … праця, … голова, … руки, нитка …

Довідка: Аріадни, крижаний, золотий, Гордіїв, заячий, Сізіфова, Ахіллесовій, світлий, ведмежий.