Урок цікавий тим, що проводив його запрошений татусь дитини, яка навчається у цьому класі. Дітворі цікаво було спостерігати як батько проводить урок природознавства, використовуючи чудернацькі пристрої.
Використання випереджального та розвивального навчання в початкових класах
(Майстерклас від тата – будеш усе знати!)
Найважливіше завдання школи –
розкрити творчі здібності,
обдарування, таланти всіх вихованців.
В. Сухомлинський
Мета сучасної школи полягає в особистісному підході до кожного учня з метою забезпечення розвитку здібностей і обдарувань дітей, їх пізнавальних інтересів, підвищення загальної культури школярів, формування активної особистості.
Виявлення обдарованих дітей повинно починатися вже в початковій школі на основі спостереження, вивчення психологічних особливостей, мови, пам′яті, логічного мислення. І виявити індивідуальні особливості учнів можна саме на нестандартних уроках. Саме таким уроком став урок з природознавства, який був побудований за принципами випереджального та розвивального навчання.
В цьому навчальному році для своїх маленьких першокласників я вирішила показати наскільки розумними і впевненими в собі є їхні батьки. Саме тому розпочав свою роботу проект «Майстерклас від батьків». Він полягає в тому, що батьки, ознайомлені із темою уроку та відповідно попередньо підготовлені, приходять до школи і проводять частину уроку. Звичайно, враховуються вподобання батьків та вид професії, за якою вони працюють. Вони можуть провести і основи здоров’я, бо є лікарями; показати виготовлення виробу на трудовому навчанні – всі мами займаються творчістю; пограти у футбол на уроці фізкультури; провести математику та природознавство – бо тато фізик і математик.
В рамках проекту «Майстерклас від батьків» в першому класі було проведено урок з природознавства на тему «Прилади, необхідні для пізнання природи».
На урок завітав тато одного з учнів, який працює вчителем фізики та математики. Він разом зі своїми вихованцями з 11 класу, використовуючи зрозумілу для дітей природничу термінологію, розповів про прилади, створені людиною для вивчення природних явищ. Учні із великою зацікавленістю слухали розповідь вчителя-фахівця. У практичній частині уроку дітвора пробувала сама провести доступні для них досліди.
Учні отримали задоволення від незвичного уроку і пообіцяли любити і вивчати природу яка нас оточує.
Урок природознавства для 1 класу
Тема. Прилади, необхідні для пізнання природи.
Мета. Формування уявлення про основні методи вивчення природи людиною (спостереження, досліди) та їх роль у пізнанні навколишнього світу; розвивати мислення, увагу, спостережливість; виховувати бережне ставлення до природи та повагу і гордість за своїх батьків.
Матеріали та обладнання: електрометр, електричний генератор, скляні призми, компас; фотозображення приладів про які теж ітиме мова; листя із шкільного саду.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Пролунав дзвінок, починається урок.
Працюватимем старанно,
Щоб сказать наприкінці,
Що у нашім першім класі –
Діти просто молодці!
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
(розгадування загадок про органи чуття людини)
Відчути гарний запах рози
Допоможе чуйний… (носик).
Побачить колір кожної з речей
Ми зможемо із допомогою… (очей).
У лісі спів пташок послухать
Допоможуть твої… (вуха).
Який смачненький в татуся шашлик
Розкуштує завжди твій…(язик).
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Вступна бесіда.
Не все людина може побачити та визначити лише за допомогою своїх органів чуття. В таких випадках на допомогу людині приходять різноманітні прилади.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
а) демонстрація і розповідь про різні види компасів та їх роль у житті людини (допомагає вченим, туристам, дослідникам як на суші так і на воді, визначити сторони світу).
б) демонстрація скляної призми ( поява веселки в приміщенні).
Всі влітку неодноразово після дощу спостерігали чудове природне явище – веселку. Та виявляється ці кольори можна спостерігати і в приміщенні, скориставшись скляною призмою, яка розкладає світло на кольори.
б) демонстрація досліду Лебедєва (доказ того, що світло має тиск).
Для цього досліду вчитель використав електричний генератор та запаяну колбу із флюгером. Спостерігаючи за виконанням цього досліду, учні дізналися про те, що світло має тис , а тому давить на наші тіла, хоча ми цього не відчуваємо. Вони дивувалися, як у цирку біля фокусника, коли в скляній колбі починає сам по собі рухатися вмонтований в неї флюгер лише за рахунок тепла світла.
В ліс із класом ми підемо, (марширують)
По доріжкам пробіжимо. (біг на місці)
Сонечку усі зрадієм, (підняти ручки догори)
Рученята ним погрієм. (потирання долоней)
Візьмем лупи ми в долоні
І присядемо на лоні. (присідають)
Будем квітку розглядати
І мурашечок вивчати. (нагнувшись, повертаються із сторони в сторону)
Веселці будем ми радіти,
Природу рідну всі любити. (повороти в сторони з присіданням, руки на поясі)
І тварин не ображати
Природознавство все ж вивчати. (підскоки на місці)
г) Демонстрація роботи електричного генератора, робота якого показала як відбувається перетворення виробленої електроенергії у світлову енергію. (діти дивувалися тому, що покрутивши, граючись , якісь колеса - і лампочка засвітиться)
2. Практична робота (робота з лупами)
На кожну парту роздаються лупи та листочки з різних дерев, які ростуть у шкільному саду. Розглядаючи листочки через лупи, учні роблять висновок про те, наскільки цей пристрій полегшує роботу очей людини.
V. Узагальнення і систематизація знань учнів.
1. Гра «Вияви предмет» (вчитель перечислює різні предмети, а учні повинні плеснути в долоні, якщо почують назву предмета, який збільшує зображення, що сприймається оком).
Окуляри, лампочка, бінокль, маска для маскараду, мікроскоп, ліхтарик, телескоп, лупа, маска для підводного плавання.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.