Урок "Природа і види емоцій. Поняття емоційної зрілості. Саморегуляція. "

Про матеріал

Метою уроку є - формувати в учнів уявлення про емоції і почуття як умову, що сприяє зміцненню і збереженню власного здоров'я й здоров'я інших людей; уявлення про види емоцій (позитивні, невизначені, негативні), причини їх виникнення; вміння аналізувати власний емоційний стан та емоційний стан інших з метою надання само- і взаємодопомоги; вміння контролювати власні емоції, розуміти власні почуття, сприймати й розуміти почуття інших; розпізнавати настрої людей за виразом обличчя; формувати вміння встановлювати зв'язки між емоціями (тривалими), почуттями, настроєм; між емоційним станом людини та її стосунками з іншими людьми; продовжувати формувати вміння висловлювати власні думки, аргументувати їх; виховувати в учнів оцінне ставлення до власного емоційного стану; розвивати здатність уявляти емоційний стан інших людей; розвивати розуміння краси людських взаємин.

Перегляд файлу

Тема: Природа і види емоцій. Поняття емоційної зрілості. Саморегуляція.                                       

Мета: а) формувати в учнів:

  • уявлення про емоції і почуття як умову, що сприяє зміцненню і збереженню власного здоров’я й здоров’я інших людей; уявлення про види емоцій (позитивні, невизначені, негативні), причини їх виникнення;
  • вміння аналізувати власний емоційний стан та емоційний стан інших з метою надання само- і взаємодопомоги;
  • вміння контролювати власні емоції, розуміти власні почуття, сприймати й розуміти почуття інших; розпізнавати настрої людей за виразом обличчя;

б) формувати вміння встановлювати зв’язки між емоціями (тривалими), почуттями, настроєм; між емоційним станом людини та її стосунками з іншими людьми; продовжувати формувати вміння висловлювати власні думки, аргументувати їх;

в) виховувати в учнів оцінне ставлення до власного емоційного стану; розвивати здатність уявляти емоційний стан інших людей; розвивати розуміння краси людських взаємин.

Ключові поняття: емоції; почуття; моральні почуття.

Тип уроку:  інтегрований.

На минулому занятті ми з вами вивчали складові життєвого самовизначення, ви розмірковували, яку професію обрати. Вам були запропоновані заготівки, які мають відношення до професій, ви повинні були, використовуючи їх   зробити  ємблему своєї професії.

Зараз я пропоную вам розказати, яку професію ви обрали та що позначають ваші емблеми.

Мотивація навчальної діяльності.

Звучить симфонія Л. Бетховена.

Учитель. Незадовго до Першої світової війни газети всього світу повідомили про трагічну загибель величезного океанського пароплава «Титанік», призначеного для регулярних пасажирських рейсів між Європою та Америкою. У відкритому морі «Титанік» наскочив на айсберг і затонув.

У перші ж хвилини катастрофи виявилося, що врятувати вдасться тільки жінок, дітей, та й то не всіх. Жах охопив людей, що перебували на судні.

І тут відбулося щось неймовірне. На верхню палубу вийшли музиканти симфонічного оркестру, що давав вечорами концерти для пасажирів.

1

Вони вийшли зі своїми інструментами в руках, розсілися в такому ж порядку, як завжди сиділи на концертах, і заграли.

Заграли Третю симфонію Бетховена. Героїчну симфонію героїчного композитора. Симфонію великого музиканта, чиє життя і чия творчість були насичені невпинною, напруженою боротьбою проти жорстоких ударів долі, що сипалися на нього буквально з перших до останніх днів його життя, боротьбою з горем, нуждою, приниженнями й несправедливістю, боротьбою за життя, за щастя, за радість...

Смертельно поранений «Титанік» гинув поволі, болісно довго, немов не хотів розлучатися з життям. А сотні людей, приречених разом із ним на загибель, слухали музику бетховенської симфонії, і ця музика укріплювала їхню волю, вливала в них мужність, уберігала від паніки, від душевних мук, від божевілля, від усього, що неминуче загрожувало кожному, хто був у ці хвилини на тонучому кораблі.

Музика Бетховена звучала мужньо й велично, заглушаючи шум води, що заповнювала каюти корабля, заглушаючи страждання людей, що гинули на ньому. Вона звучала до тієї хвилини, поки хвилі не накрили палубу разом із музикантами, разом з останніми звуками бетховенської симфонії.

Учитель. Подумайте, діти, яку ж силу повинна мати музика, щоб заглушити в серцях людей жах, страх близької смерті, відчай, панічний стан, злість? Як ми можемо одним словом визначити всі ті поняття, які я перелічила? (Емоції.)

На сьогоднішньому уроці ми з вами поведемо мову про емоції, ми з’ясуємо як вони пов’язані зі здоров’ям людини, причини їх виникнення та вплив на наші стосунки з іншими людьми та будемо навчатися керувати їми.

 Усе, що відбувається в нашому житті, ми спочатку оцінюємо емоційно, а вже потім раціонально. Іноді наша реакція випереджає думку, і ми діємо майже рефлекторно.    Часто  вона неадекватна, і ми розуміємо, що так не слід було чинити («Це був необдуманий вчинок, я діяв під впливом емоцій».) Такі дії можуть мати небажані наслідки — конфлікт, зіпсовані стосунки, підірвана репутація.                                 Надмірна емоційність властива підлітковому віку. Це пов’язано з гормональною перебудовою організму. Адже якщо до початку статевого дозрівання концентрація чоловічих і жіночих гормонів в організмі дитини стабільна, то в підлітковому віці вона зростає у 10—20 разів. Лікарі називають це «гормональним бунтом». Він призводить до багатьох змін в організмі, у тому числі впливає на нервову систему.  Тому підлітки часто переживають сильні емоції, страждають від перепадів настрою, стресів і депресій.
Робота у зошиті.

Емоції - це своєрідне особистісне ставлення людини до навколишньої дійсності і до самого себе.

https://mozok.click/uploads/osn-zdr-9-taglina/osn-zdr-9-taglina-68.jpg

  • Гра «Позитивна емоція».
    (Учитель називає слова ,учні плескають в долоні ,коли чують слова,які викликають позитивну емоцію.)


 


важкі завдання
сварка з батьками

темна ніч
мультфільм

бійка
красива квітка

хвороба
посмішка

 холодна дощова погода
обзивання

 самотність
комп’ютерні ігри

смачний торт
запізнення на урок

нова іграшка
погана оцінка

канікули


 

  • Гра «Заселимо будинки».

Вчитель. Спробуємо заселити будинки емоціями.

Спочатку вибираємо позитивні емоції, написані на цеглинках теплих кольорів (рожевих, жовтих, оранжевих, червоних…), потім будуємо будинок  із цеглинок холодних кольорів(блакитних, можна чорних…), на яких записані негативні емоції, а потім вибирає для побудови будинку цеглинки нейтрального кольору (сірі…), на них записані невизначені емоції.

(Учні будують будинки на дошці й пояснюють вибір у ході розподілу).

 

Вчитель. Негативні емоції шкідливі для здоров’я людини. Страх, заздрість, ненависть, лють не лише ускладнюють стосунки з іншими людьми, а й дуже погано позначаються на роботі серця, печінки, нирок та інших важливих органів. А  позитивні – дуже корисні.

Емоції бувають бурхливі і стримані. Надто бурхливі емоції погано впливають на здоров’я, навіть радість, коли вона занадто бурхлива, може зашкодити твоєму здоров’ю. Намагайтеся  стримувати бурхливі емоції, особливо негативні.

Для віруючих людей велику роль відіграють сповідь і молитва. Вони дають змогу послабити емоційну напругу.

 

  • Складіть прислів’я і поясніть його.

- Ласкаве слово, що весняний вітер.

- Добрі слова дорожчі за багатство.

- Серце радіє і обличчя квітне.

- По-доброму сміятися – корисно для здоров'я.

Емоційна зрілість — це вміння керувати своїми емоціями та виявляти їх у тій формі, що прийнятна в суспільстві. Вона має велике значення для збереження здоров’я й досягнення професійного успіху. Набуваючи життєвого досвіду, ми поступово стаємо емоційно врівноваженими, емоційно зрілими.

Емоційно зріла людина спокійно сприймає критику, неупереджено оцінює свої позитивні й негативні риси. Вона не звинувачує у своїх невдачах усіх, окрім себе.

Емоційна зрілість дає можливість пристосуватися до змін, не впадати в розпач, якщо ваші плани руйнуються, спокійно йти назустріч чомусь новому. Це особливо важливо, якщо людина вимушена змінювати місце проживання, роботу, професію.

Емоційно зріла людина відкрита для спілкування, вона здатна приймати й любити людей такими, якими вони є, з усіма їхніми перевагами й недоліками. Емоційна зрілість дає змогу усвідомлювати свої емоції, розрізняти їх (що саме я відчуваю і чому), регулювати свій емоційний стан. Емоційна зрілість також дає можливість розділяти свої та чужі емоції, усвідомлювати вплив емоцій на себе й інших людей, правильно реагувати на емоції інших людей і виявляти свої.

  • Вправа «Скинь утому».

Стань, широко розставивши ноги, трохи зігни їх у колінах, нахилися й вільно опусти руки, розпрямивши пальці, схили голову до грудей, відкрий рот. Покачайся в різні боки. Різко трусни головою, ногами, тілом. Ти скинув утому!

Десять базових емоцій.

  1. Інтере́с, цікавість – емоційний вияв пізнавальних потреб людини, основа творчості, проявляється у ставленні до нового, мотивує і збільшує працездатність. Інтерес до людей допомагає налагоджувати і підтримувати добрі стосунки.
  2. Ра́дість – це емоційне вираження щастя.
  3. Здивування (подив) – різке підвищення нервової стимуляції, що виникає внаслідок несподіваних подій.  Ця емоція швидко виникає і зникає, спрямована на виживання.
  4. Гнів – бурхлива реакція на обмеження автономності, супроводжується станом «хаосу».  Гіркий досвід свідчить, що за спалахом гніву наступає довгий період «перефразування» ситуації: «Я міг би це сказати», «Чому я не зробив так…»
  5. Горе (страждання, сум) – реакція на життєву втрату, супроводжується відчуттям «порожнечі». Допомагає усвідомлювати значущість тих, кого любимо, згуртовує людей.
  6. Відраза («відвернення» – негативна реакція на їжу) – одна з емоцій та чуттєвих реакцій людини на щось огидне за смаком. Відраза, огида, презирство, зневага на всій земній кулі виражаються мімікою та жестами, що демонструють відкидання або дистанціювання від неприємного предмета, бажання позбутися від когось чи від чогось.
  7. Презирство/сором – найтоксичніші емоції. Не кожен може зізнатися навіть собі, не говорячи про інших, що переживає емоцію презирства чи сорому
  8. Сором – це емоція, що виникає у людини при здійсненні вчинків, що суперечать нормам моралі; переживається як обтяжливе занепокоєння, незадоволення собою, засудження своєї поведінки. Відчуття сорому виникає і при спогаді про принизливий вчинок, здійснений у минулому. Сором мотивує бажання сховатися, зникнути, має виразні тілесні симптоми – почервоніння, опускання очей тощо. Сором – це емоція, яку нам найважче дозволити собі переживати. Тому іноді люди маскують ці емоції  іншими.
  9. Провина – емоція, схожа на сором, оскільки також виникає у результаті неузгодження очікуваної та реальної поведінки.
  10. Страх – емоція, що виникає в ситуаціях реального або передбачуваного лиха, загрози біологічному або соціальному існуванню людини, реакція на «невідоме.

Решта емоцій вважаються комплексними. 

Наприклад, співчуття – це поєднання печалі й любові;

в ревнощах приховані любов, ненависть і заздрість;

пригніченість – складна комбінація сорому і суму;

ненависть охоплює огиду та гнів.

Емоціям і почуттям властива полярність, за різних обставин вони можуть виявлятися протилежно: «радість – горе», «любов – ненависть», «симпатія – антипатія», «задоволення – незадоволення».

Природа не забезпечила нас особливою кнопкою, що дозволяє відключати емоції в тих ситуаціях, коли не хочемо їх переживати. В цьому є сенс. Якби ми змогли відключити емоції, наше життя стало б нудним, нецікавим і небезпечним. Емоції визначають якість нашого життя. Якщо ми функціональні та благополучні, емоції, переважно позитивні, якщо ж ні – вони «переміщаються» до негативного полюса.

  • Як можемо управляти емоційними реакціями?
  • На що ми маємо/не маємо вплив?
  • Як можемо змінити емоцію?

Сонце і вітер

Одного разу Сонце і сердитий Північний Вітер посперечалися про те, хто з них силь-

ніший. Суперечка не виявила сильнішого, і вони вирішили помірятися силами. Побачивши мандрівника, який у цей час їхав дорогою, Вітер сказав:

– Подивися, зараз я налечу на нього і миттю зірву з нього плащ.

Вітер почав дути з усієї сили. Чим більше він старався, тим міцніше закутувався мандрівник у свій плащ, проклинаючи негоду, але продовжував їхати. Вітер гнівався, лютував, обсипав бідного подорожнього дощем і снігом, усе безрезультатно. Нарешті Вітер переконався, що плаща йому не зірвати.

Сонце, побачивши безсилля свого суперника, усміхнулося, виглянуло з-за хмар, обігріло, осушило землю та зігріло замерзлого мандрівника. Відчувши тепло сонячних променів, він підбадьорився, благословив Сонце, сам зняв плащ, згорнув його і прив’язав до сідла. Тоді лагідне Сонце сказало сердитому Вітру, що добротою і ласкою можна зробити значно більше, ніж гнівом.

Способи впливу на емоції.

1. Змінити об’єкт концентрації, тобто переключити увагу на іншу ситуацію, подію, факт.

2. Переосмислити переконання, цінності, настанови. Вони діють як фільтри того, що помічаємо, допускаємо у свідомість; впливають на те, яке пояснення даємо фактам і подіям.

3. Перетворити ірраціональні думки, які викликають негативні емоції, на раціональні.

4. Психофізіологічна саморегуляція. Відомо, що дихання, вираз обличчя, положення тіла, тон і темп голосу впливають на емоційний стан. Методи психофізіологічної саморегуляції допомагають відновити рівновагу, заспокоїтися, звільнитися від неприємних думок і небажаних емоцій.

5. Усвідомити емоцію і зробити доцільний вибір емоційної реакції.

Техніка впливу на емоційний стан через зміну позицій тіла.

Наше тіло є ніби провідником емоцій. Коли боїмося або хвилюємося, це видно неозброєним оком: тіло стискається, голова втягується в плечі, плечі піднімаються, спина сутулиться. Якщо емоції так впливають на наше тіло, чи можлива зворотна залежність? Так, зміна позицій тіла впливає на емоційний стан.

Знання цієї закономірності може допомогти навчитися викликати бажані емоції.

Цю техніку, яка дозволяє за секунди змінити внутрішній стан, використовують актори.

Встаньте рівненько, зробіть глибокий вдих, розпрямте плечі, підніміть голову, дивіться прямо перед собою… Постійте так декілька секунд, вимовіть щось впевнено, навіть командним тоном. Завершіть вправу тоді, коли відчуєте упевненість, силу, власну гідність. Запам’ятайте цей стан.

  • Усвідомлення зовнішнього світу ( робота з картинками).

Запропонувати учасникам протягом однієї хвилини складати фрази, які виражають те, що вони усвідомлюють із зовнішнього світу (помічають, чують, відчувають запахи). При цьому кожна фраза починається зі слів: «Я бачу…», «Я чую…», або «Я відчуваю…» з описом зорової, слухової чи кінестетичної інформації, яка привертає увагу (наприклад, гудіння кондиціонера, запах косметики тощо). Отже, говорите без пауз про все, що в цю мить бачите на картинці, чуєте чи помічаєте на рівні тілесних відчуттів.

Вираження емоцій у мовній інтонації.

Кожен учасник отримує картку, на якій написана одна з фраз…


1. Радий вас бачити!

2. Спасибі за роботу.

3. Приходьте завтра.

4. Я в захопленні.

5. Спасибі, мені дуже приємна ваша увага.

6. Було приємно з вами поспілкуватися.

7. Дякую за комплімент.

8. Дуже вам вдячний.

9. Ціную вашу наполегливість.

10. Мені це дуже подобається.

 


Завдання в тому, щоб сказати одну і ту саму фразу, надаючи їй спочатку прямий, потім протилежний зміст за допомогою інтонації.

Обговорення.

Які емоції легше/важче передавати інтонацією голосу?

Які емоції легше/важче розпізнати за інтонацією голосу?

В яких випадках довіряємо невербальним засобам спілкування, а лише потім – зміст слів.      

  Тренінг виходу зі стану злості.

 

Коли починаєте сердитися:

  • заспівайте веселу пісеньку;
  • послухайте тиху музику;
  • пограйтеся з м’якеньким м’ячиком; 
    •                                                                           намалюйте свій настрій;
    •                                                                           розкажіть про свою злість рідній людині;
    •                                                                           погортайте родинний альбом або казки;
    •                                                                           пограйте гру «Розривання паперу».

Коли в тебе поганий настрій, візьми свою улюблену іграшку і поговори з нею. Розпочинай так: «Я розповім тобі, чому в мене поганий настрій…»

Поділіться досвідом. Які ви знаєте шляхи впливу на емоції та вчинки людей. (Відповіді учнів.)

Поради  вченого, доктора біологічних наук Зіновія Дмитровича Скрипника.

 

«У мене все чудово-пречудово!..»

Починайте свій день з усмішки. Станьте перед дзеркалом і пригадайте обличчя мама чи тата, усміхніться до них. Або ж згадайте мандрівку до моря, уявіть сонячні лелітки на хвилях. А може, спробуйте побачити перед собою хлопчика чи дівчинку з тієї парти, на яку на уроках ви найчастіше кидаєте свій погляд…

А знаєте, що існує гімнастика для очей? І серед інших вправ є й така: треба подивитися у вікно й обов’язково побачити голубе-голубе небо, навіть якщо воно на цей час вкрите найгустішими хмарами.

Намагайся подарувати радість і вашому слухові. Пригадайте, як ходили влітку до лісу, і постарайтеся знову почути пташиний щебет. Яку співочу пташку ви найбільше любите?

А тепер уявіть галявину з квітами. Намагайтеся відчути, як пахне та чи інша квітка… це також психофізична зарядка. Для нюху.

А ще – щодо смаку. Що найбільше полюбляєте? Полуниці? Чудово! О, як вони вам смакують! Або подумайте про цитрини чи згадайте, які смачні страви готує бабуся. Які саме?

З вами трапилася прикрість? Увечері? І треба заспокоїтись? А спробуйте-но порахувати, скільки зірок на небі. Ви раптом розхвилювалися на вулиці… Підійдіть до дерева, спробуйте порахувати, скільки листочків на одній гіллячці…

Ніколи не втрачайте рівноваги і впевненості. А в хвилину нервувань сядьте зручніше в крісло, заплющіть очі і хвилин десять спокійно повторюйте подумки слово «мама» або ім’я близького хлопчика чи дівчинки. А потім скажіть собі: «Все чудово. У мене все чудово-пречудово!..»

Домашнє завдання: опрацювати конспект.

 

 


 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Паславська Тамара
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. сарана юлія
    Дякую, чудовий урок!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Півняк Ірина Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Основи здоров`я 9 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
28 жовтня 2018
Переглядів
13583
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку