Під час уроку використані різноманітні форми діяльності учнів: робота з текстом підручника, з історичною картою, з ілюстраціями, розв'язання хронологічної задачі, робота в малих групах.
УРОК№ 49. ПРИРОДНІ УМОВИ ІТАЛІЇ ТА ВИНИКНЕННЯ МІСТА РИМ
6 клас
ПІСЛЯ УРОКУ УЧНІ ЗМОЖУТЬ:
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ: патриції, плебеї, сенат.
НМЗУ: атласи, підручники, роздавальні матеріали для роботи в малих групах, презентація.
ТУ: урок засвоєння нового матеріалу, формування умінь та навичок.
Хід уроку:
І. Оргмомент.
ІІ. Аналіз та виставлення оцінок за тему №6
СЛАЙД № 1 - ІІІ. Оголошення назви Р.4 «Історія Стародавнього Риму».
А. ПІДРУЧНИК – шмуц-титул на с. 203.
Б. ЗАВДАННЯ: скласти опорну схему
СЛАЙД № 2 - ПЕРІОДИЗАЦІЯ ІСТОРІЇ ДАВНЬОГО РИМУ
1. Царський період – 753-509 рр до н.е.
2. Доба республіки – 509- 27 рр до н.е.
3. Доба імперії - 27 р. до н.е. – 476 р.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
МАЛЮНОК ( Капітолійська вовчиця) – с. 204 + питання до нього
СЛАЙД № 3 V. Оголошення теми мети, очікуваних результатів.
§42 : 1. На які питання будемо шукати відповідь?
2. З якими новими термінами познайомимося?
2. Перетворіть на план уроку.
СЛАЙД № 4- А. ПЛАН.
1. Географічне положення Давньої Італії.
2. Населення Давньої Італії.
3. Виникнення м.Рим та правління царів.
СЛАЙД № 5 - Б.ЗАПИС ТА ПОЯСНЕННЯ Д/З.
§42, хронологічна задача та з. 2 (с.208) – письмово, повторити §9
VІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Географічне положення Давньої Італії - СЛАЙД № 6
А. КАРТА – «Римська республіка» - атлас с. 12
1. Де розташований Апеннінський п-ов відносно Балканського п-ова? |
Пн-Захід |
2. Що по формі нагадує Апеннінський п-ов? |
Чобіт |
3. Якими морями омивається? |
Схід – адріатичне, Пд. – Іонічне, З. – Тірренське |
4. Чи багато зручних гаваней, чому? |
Береги мало порізані, немає малих о-в |
5. Які о-ви розташовані на Пд та Заході п-ова? |
Сицилія, Сардинія, Корсика |
6. Які річки? |
По, Тибр, Рубікон, Арн |
7. Які гори? ( ДИВ. с. 204) |
Альпи, Апенніни, вулкани Везувій, Етна |
8. Який клімат? |
Теплий, м’який, велика кількість опадів |
9. Чим будуть займатися мешканці? |
Скотарство – «Італія» = «країна телят» Землеробство – ячмінь, просо, оливки, виноград, мигдаль Ремесло – поклади міді,свинцю, олова, заліза; у гирлі р. Тибр – поклади солі. |
Б.ЗАВДАННЯ: порівняти природу і заняття мешканців Апеннінського та Балканського п-вів.
- ґрунт, ріки, рельєф узбережжя, о-ви, землеробство, скотарство, торгівля, мореплавство.
В. ВИСНОВКИ: є спільне і особливе на кожному п-ові, а втім клімат і природа на Апеннінському п-ові більш сприятливі, ніж на Балканах.
2. Населення Давньої Італії.
А. КАРТА – «Римська республіка» - атлас с. 12
1. Який народ жив у долині р. По? |
Галли (кельти) |
У Приморських Альпах жили І т а л і к и
лігури латини самніти |
|
2. Який народ мешкав між галами та латинами? |
Етруски |
3. Які ще народи ми не назвали? |
|
4. Порівняй населення СДГ та СДІ |
|
Б.ВИСНОВКИ: на відміну від СДГ у СДІ багато народів одночасно проживали на території Апеннінського п-ова, а не змінювали один одного, хоча й відбувалося підкорення одних народів іншими.
3. Виникнення м.Рим та правління царів.
А. КАРТА – «Римська республіка» - атлас с. 12
1. Сама велика ріка Італії? |
Тибр |
2. Звідки бере початок? Куди тече? |
Апеннінські гори – Тірренське море |
Б. УЧИТЕЛЬ: на Пд від нижньої течії р. Тибр – район ЛАЦІЙ – заболочена горбкувата рівнина. Головні її пагорба – ПАЛАТИН та КАПІТОЛІЙ
ПУ: Які племена тут жили? – латини – саме вони у VІІІ ст. до н.е. заснували м. Рим.
В. ПІДРУЧНИК – с. 207 – Легенда про заснування Рима. СЛАЙД №7
1. Чиї нащадки заснували Рим? – троянці, Еней
2. Це натяк на що? – наступність Рима та Греції, високий рівень культури, традицій.
3. Чому римляни встановили пам’ятник капітолійській вовчиці? – символ могутності Рима.
4. Коли виник Рим? -753 р. до н.е.
Г. ХРОНОЛОГІЧНА ЗАДАЧА: Скільки років тому виник Рим?
753 + 20 … - 1 = 27….
Д. УЧИТЕЛЬ: латини називали Рим «вічне місто» або «місто на 7 пагорбах»
Е. РОБОТА В МАЛИХ ГРУПАХ – 3 хв.
1) обрати керівника групи.
2) прочитати текст
3) керівник групи переходить в іншу групу ( 2 переходи) і знайомить інших із змістом свого тексту.
Ж. ОБГОВОРЕННЯ У ВЕЛИКОМУ КОЛІ.
1. Що таке «фамілія»? |
Велика родина |
2. З яких верств складалося римське суспільство? |
Патриції, плебеї, раби |
3. Патриції – це… |
Нащадки найзнатніших родин |
4. Плебеї – це… |
Частина населення, що походила зі скорених племен завойованих територій або переселених з інших общин ( порівняй – МЕТЕКИ) |
5. Хто стояв на чолі общини? |
Цар |
6. Хто правив разом з царем? |
Сенат – рада старійшин |
7. Де вирішувалися найважливіші питання? |
Народні збори |
8. Що сталося у 510 р. до н.е. |
Вигнали царя Тарквінія Гордого |
509 р. до н.е. – встановлення республіки в Римі |
|
9. яка ще форма правління вам відома? |
монархія |
10. Чим вони відрізняються? |
|
З. ВИСНОВКИ: в VІ ст. до н.е. в Італії зароджувався рабовласницький лад. Суспільство стає поділеним на вільних і рабів, але й вільні не мали рівних прав та обов’язків. Повнота влади в республіці належала патриціям – нащадкам родової знаті.
VІ. Рефлексія.
А. БЕСІДА:
1. Яку тему вивчали?
2. З якими поняттями працювали? – патриції, плебеї, раби, республіка, монархія, рабовласницький лад
Б. ТЕСТИ СЛАЙД №8-12
1. Хто вважається засновником Риму: а) Ромул і Рем, б) Ромул; в) Рем.
2. Хто такі патриції: а) нащадки племені етрусків; б) нащадки найдавніших та найзначніших жителів Рима; в) нащадки грецьких колоністів в Італії.
3. Хто такі плебеї: а) раби, що проживали в Римі; б) нащадки переселенців, які були вільними, проте прав не мали; в) племена варварів.
4. Хто брав участь в управлінні найдавнішим Римом: а) усі громадяни міста; б) патриції; в) пролетарі та раби.
5. Що було раніше: а) встановлення республіки в Римі чи б) реформи Солона в Греції? На скільки років?
594-509 = 85 років – реформи Солона були раніше, ніж встановлення республіки в Римі.
VІІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів
Усні відповіді; керівники груп.
СЛАЙД № 13 - VІІІ. Домашнє завдання.
§42, хронологічна задача та з. 2 (с.208) – письмово, повторити §9
ЛІТЕРАТУРА:
Бандровський Ф., Власов В. Всесвітня історія. Історія України. –К.: Генеза, 2014.
Ладиченко Т., Камбалова Я., Терелицька Т. Викладання всесвітньої історії в 6 класі. Метод.посібник для вчителів. – К.: Аконіт, 2006.
Усі уроки до курсу «Всесвітня історія. Історія України. Інтегрований курс» 6 клас/Упоряд. Н.М.Морозова, Н.І.Харківська. – Х.: ВГ «Основа», 2006.
ДО УРОКУ «ПРИРОДНІ УМОВИ ІТАЛІЇ ТА ЗАСНУВАННЯ МІСТА РИМ»
ГРУПА №1: ТІЇ ЛІВІЙ. ІСТОРІЯ РИМА. Кн. 1 ЗАКОНИ РОМУЛА.
Віддавши належне богам, Ромул скликав натовп на збори і дав йому закони: нічим, окрім законів, він не міг згуртувати його в єдиний народ. Розуміючи, що для неотесаного люду закони його будуть святі лише тоді, коли він зовнішніми ознаками влади викликатиме пошану до себе, Ромул завів 12 лікторів. Інші вважають, що кількість ця відповідає кількості птахів, що проголосили царську владу, для мене ж переконливі думки тих, хто вважає, що цей рід прислужників, і саме їхня кількість походять від сусідів етрусків, у яких були запозичені і курульне крісло, і облямована пурпуром тога.
Місто тим часом зростало, охоплюючи укріпленнями все нові місця. А тому, щоб величезне місто не спорожніло, Ромул скористався старою хитрістю засновників міст і відкрив притулок в тому місці, що тепер обгороджено, - ліворуч від спуску між двома гаями. Туди від сусідніх народів збіглися всі ті, що прагнули змін, - вільні і раби без розбору, і так була закладена основа великої потужності. Незабаром Ромул додав до сили мудрості і створив сенат, вибравши сто старійшин, з яких потім можна було обирати в «батьки». «Батьками» їх прозвали, зрозуміло, через надану честь, а їх нащадки дістали назву патриціїв.
ДО УРОКУ «ПРИРОДНІ УМОВИ ІТАЛІЇ ТА ЗАСНУВАННЯ МІСТА РИМ»
ГРУПА №2: ОРГАНІЗАЦІЯ ТА УПРАВЛІННЯ РИМСЬКИМ СУСПІЛЬСТВОМ (сучасний текст)
З часів Ромула римський цар був полководцем, суддею і головним жерцем міста. Царя постійно супроводжували охоронці-ліктори з різками та сокирами, готові за царським словом стратити або випороти громадянина, що завинив. Влада царя називалася імперією і мала важливу особливість: цар не міг призначати спадкоємця, - нового правителя обирав народ.
Зі складу своєї дружини Ромул відібрав сто чоловік благородного походження, дав їм великі земельні володіння та призначив своїми радниками. Царська рада називалася сенатом, що в перекладі означає «рада старійшин». Члени царської ради почали називатися сенаторами і «батьками» Латинською «батько» - «патер», діти і нащадки сенаторів іменувалися патриціями. Всі царі призначали в сенат лише патриціїв.
Простий народ називався плебсом, а кожна незнатна людина - плебеєм.
ДО УРОКУ «ПРИРОДНІ УМОВИ ІТАЛІЇ ТА ЗАСНУВАННЯ МІСТА РИМ»
ГРУПА №3. ПРАВЛІННЯ ЦАРІВ (сучасний текст)
Римських царів було рівно стільки ж , скільки пагорбів, - сім. Перший цар Ромул заснував місто, інші шість звеличили та упорядкували місто. Це були Нума Помпілій, Тулл Гостілій, Анк Марций, Тарквіній Стародавній, Сервій Туллій і останній - Тарквіній Гордий. Владу він захопив шляхом лиходійства: вбив старезного Сервія, а потім перебив багато сенаторів і почав правити - не обраний народом і не затверджений сенатом. Плебеїв він примушував важко працювати, а патриціїв вбивав, побоюючись за свою владу.
Народ обурився і вигнав сім'ю Тарквініїв з міста. Це сталося у 510 р. до н.е.
1