Тема: Природні умови Італії та виникнення міста Рим
Мета:
Очікувані результати
Після цього уроку ви зможете:
Тема: Природні умови Італії та виникнення міста Рим
Мета:
Очікувані результати
Після цього уроку ви зможете:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційні моменти.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда
Вчитель
На узбережжі Середземного моря виникла одна з наймогутніших держав стародавнього світу – Римська імперія. Ця держава відіграла важливу роль у розвитку історії людства. (слайд 3)
Дотепер про Рим ми майже нічого не згадували. І це не дивно. Адже в той час, коли цивілізація на Давньому Сході існувала вже більш як дві тисячі років, а поліси Еллади впевнено наближалися до свого розквіту, римська історія тільки починалася. Історія цієї держави пов’язана з «вічним містом» - Римом.
Як виник Рим? Яким чином це невелике селище перетворилося на столицю могутньої держави, владу якої змушені були визнати багато народів Європи, Азії та Африки? Що являла собою Римська держава за часів її розквіту? Як вона вплинула на подальшу долю людства?
Про все це ми дізнаємось вивчаючи наступну тему.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
План уроку
1.Природа та географічне положення Давньої Італії.
2.Населення Давньої Італії.
3. Виникнення міста Рим.
4.Давньоримське суспільство.
1. Природа та географічне положення Давнього Риму.(слайд 4)
Вчитель
На захід від Балкан лежить схожий на чобіток Апеннінський півострів. Назва півострова походить від невисоких Апеннінських гір, що простяглися уздовж півострова. Саме на ньому розташована Італія. Там виникла Римська держава .
Гра «Юні географи»
Вчитель
Пропоную вам роздивитися географічну карту, знайти Апеннінський півострів, прочитати матеріал підручника на стор. 204 і самостійно проаналізувати природні умови, що там склалися.
Запитання
Вчитель
Отже, Апеннінський півострів омивають 5 морів: Іонічне, Середземне, Тірренське, Лігурійське та Адріатичне. Поряд розташовані великі острови: Сицилія, Корсика, Сардинія. В Італії набагато менше, ніж у Греції, бухт, зручних для причалювання й стоянки кораблів. Це ускладнювало стосунки жителів Італії з населенням інших країн. Але в той же час сама природа в такий спосіб захищала народи Італії від ворожих вторгнень, дозволяла їм налагодити мирне господарське життя.
Природним північним кордоном є високі гори Альпи – найвищі в Європі. На південь від Альп знаходяться Альпійські гори. Це молоді гори, там і досі є діючі вулкани. В Італії чимало повноводих річок й озер. Найбільша річка Італії По. На захід і схід з гір збігали річки: Рубікон, Арно, Тибр.
Покладів корисних копалин небагато. Є золото, мідь, залізо, олово, срібло, мармур, будівельний матеріал, також видобувають сіль. Клімат м’який і теплий - середземноморський. Заморозки й сніг бувають рідко. Дощів випадає достатньо. В Італії багато прекрасних пасовищ і родючих земель. Жителі півострова займалися землеробством, скотарством, різними ремеслами.
У давнину Апеннінський півострів був укритий лісами, у яких водилися різні тварини. Вирощували виноград, маслини, каштани, абрикосові, фігові та персикові дерева, кипариси і сосни. Із зернових культур сіяли пшеницю, просо, ячмінь та овес. Численні стада великої рогатої худоби, коней, овець, свиней, кіз увесь рік випасалися на природних вигонах. Саме слово «Італія» означає «країна телят».
Італія поділялась на історичні області: Апулія, Етрудія, Кампанія та Лація.
( слайд 5)
Робота з картою та контурними картами.
2.Населення Давньої Італії. (слайд 6)
Вчитель
Найдавнішим населенням Апеннінського півострова вважають італіків, етрусків, греків, галлів, іллірійців. Італіки прийшли з півночі в 2 тис. до н.е. – оселилися в центральній частині, серед них виділялись латини. Разом з ними прийшли іллірійські племена. Етруски з’явилися на півострові в 10 ст. до н. е. північніше від р. Тибр. Греки заснували багато колоній у 8-7 ст. до н. е.. У 4 ст. до н. е. з півночі прийшли галли.
3. Виникнення міста Рим.(слайд7)
Випереджуюче завдання.
Бесіда
Вчитель
Римські історики вирахували дату заснування м. Рим – 21 квітня 753 р. до н.е. . Від цієї дати римляни ведуть своє літочислення.
Місто Рим розташовувалось на семи пагорбах. Найвідомішими пагорбами були Палатин і Капітолій, які захищали мешканців міста від ворогів. У давнину на Палатині оселилися багаті й знатні люди. На Капітолії римляни збудували фортецю та головний храм міста, присвячений богу Юпітеру. А величезне болото між пагорбами осушили і влаштували ринкову площу — форум. (слайд 8)
Вчитель
Римське суспільство було схожим на грецький поліс. Перші жителі Риму поділялися на патриціїв, плебеїв та рабів.(слайд 9)
Робота з словником
Патриції – повноправні римські громадяни, нащадки найдавніших корінних жителів, у тому числі — засновників Рима.
Плебеї - незнатне, вільне населення Стародавнього Риму, нащадки переселенців в Рим, які не мали права на землю і політичних прав.
Найдавнішим Римом управляли царі. Вони правили Римом від 753 до 509 р. до н.е. Цей період називають царським. Усього в історії держави було сім царів. Першим царем був Ромул. Цар був воєначальником, верховним суддею та верховним жерцем. Його обирав увесь римський народ. Символом влади царя були трон, прикрашений слоновою кісткою і 12 охоронців. Цар носив золоту корону – вінок з дубового листя; скіпетр з орлом, пурпурну туніку. Особливою ознакою влади царя був спеціальний пучок різок, у який встромляли сокиру – символ могутності. (слайд 10)
Крім царя у Римі правили сенат та народні збори.
Важливі для всіх мешканців міста рішення — зокрема, проголошення війни, укладення миру, вибори нового царя — приймалися римлянами на народних зборах. Але рішення народних зборів мав разом із царем затвердити або відхилити сенат. Його члени — сенатори — призначалися з патриціїв довічно і користувалися великою пошаною.
Робота з словником
Сенат – державний орган - рада старійшин, яку обирали з патриціїв.
Останнім царем Риму став Тарквіній Гордий. Він став зловживати владою і його скинули з престолу.
IV. Закріплення нових знань (слайд 11)
Прийом «Мікрофон»
V. Підсумок уроку
Вчитель
У 8-6 ст. до н. е. відбулося становлення нової держави – Риму. Саме ця держава відіграла важливу роль у розвитку античного періоду розвитку людської цивілізації.
VI. Домашнє завдання.
.