Тема: Ознаки зими
Мета: дати учням уявлення про характерні ознаки зими в неживій природі. Ознайомити з зимовими місяцями; розкрити походження назв місяців. Познайомити з процесом творення сніжинки в природі. Розвивати творчу уяву, фантазію, зв'язне мовлення, спостережливість,пізнавальну активність, пам'ять. Виховувати любов до природи.
Конспект уроку-телепередачі з природознавства у 2 класі
Тема: Ознаки зими
Мета: Дати учням уявлення про характерні ознаки зими в неживій природі. Ознайомити з зимовими місяцями; розкрити походження назв місяців. Познайомити з процесом творення сніжинки в природі. Розвивати творчу уяву, фантазію, зв’язне мовлення, спостережливість, пізнавальну активність, пам’ять. Виховувати любов до природи.
Методично-дидактичне забезпечення уроку: асоціативний кущ, малюнки учнів, презентація уроку, мультимедійний проектор, сигнальні картки, картки для індивідуальної, парної та групової роботи, сніжинки, ноутбук для роботи в групі, підручник І.В. Грущинської «Природознавтсво» 2 клас.
Хід уроку
І етап орієнтації учнів
Звучить заставка до передачі «Природа і ми». До класу заходить учитель.
Учитель. Я рада вітати всіх присутніх на каналі СНВК. В ефірі телепередача «Природа і ми». З вами в студії я, Козлова Лариса Іванівна, її постійна ведуча. Телеведучі часто полюбляють говорити: «Сьогодні в програмі буде гаряче!». А я б сказала, що в нашій програмі буде трішки прохолодно. Чому? Ви самі скоро зрозумієте. Та повага, тепле відношення між усіма глядачами, якими ви сьогодні є, ніколи не змінять свою температуру. Продемонструйте, з яким настроєм ви прийшли на передачу? (Діти піднімають смайли .)
ІІ етап цілепокладання
Тож розпочинаємо!
Сьогодні передача в нас про зміни,
Бо прийшов вже час
Природі-матінкі змінитись.
Й на дворі час вже оселитись
Снігам, морозам, хуртовинам,
Довгим ночам й коротким днинам.
А девізом нашої передачі буде:
Діяти – активно,
Думати – оперативно!
Сперечатися – доказово,
Для всіх – обов’язково!
ІІІ етап цілепокладання
Сьогодні в програмі на вас чекають такі рубрики:
ІV етап організації виконання плану діяльності.
Синоптик: Сьогодні 18 грудня, понеділок, перший день тижня. За вікном зима. Але небо чисте, світить сонце. Та температура повітря лише + 6 градусів. Вітер північно-східний. За народним календарем сьогодні Сави. Сава – батько зимового Миколи.
Учитель: Дякуємо Віталіні. А у мене є доповнення. У народі про цей день кажуть: «Варвара ночі увірвала, а Сава став день доточувати». Як ви гадаєте чому? ( Бо через 4 дні ніч поступово ставатиме коротшою, а день довшим)
Учитель: Ви, напевно, здогадались, що мова у нашій передачі йтиме про зиму.
Асоціативний кущ
Дешифрувальник.
У кожного з вас лежить картка, у якій зашифроване слово. Закресліть усі однакові букви, які стоять поруч і ви зможете його прочитати.
(грудень) (лютий)
(січень)
Спеціалістами довідкового бюро проведено дослідження - звідки походить назва цих місяців. Я запрошую їх у студію.
1 спеціаліст: Зиму розпочинає грудень. Назва цього місяця пов’язана із тим, що мокра від осінніх дощів земля замерзає, і дорога стає грудкуватою. У цьому місяці дні найкоротші. 22 грудня – день зимового сонцестояння: найдовша ніч і найкоротший день. Після цього сонце «повертає на літо», тобто дні починають збільшуватися. Надаю слово своєму колезі.
2 спеціаліст: Січень – середина зими. Його так називають від слова «сікти»: саме в цю пору наші предки вирубували ліс, чагарник, готуючи землю для посіву зерна. А ще, це місяць, коли у вітряну погоду січе снігом. Його величають царем морозів, бо він найхолодніший місяць. Колего, що цікавого ви можете повідати нашим глядачам.
3 спеціаліст: Місяць лютий завершує зиму. Назвали його так за те, що він люту вдачу має. Пронизливі сніговії, колючі морози, вітри й перемети - все це лютий. Про те усе частіше на небі з’являється Сонце. А сильні снігопади і завірюхи чергуються з відлигою.
Кожен місяць має свої народні прикмети. Ми пропонуємо зі своїм обраним сусідом у студії з’єднати крижинки, які лежать перед вами так, щоб утворилася прикмета. Якщо пара вже готова, дайте знак сигнальною карткою.
Учитель: Якісь незрозумілі речі відбуваються. Ніби то за вікном зима. А насправді ні снігу, ні морозу ми не спостерігаємо. Чому це так? (Бо ми живемо на півдні. А ще наше море впливає на клімат і робить його м’яким. Тому у нашій місцевості сувора зима буває не так часто.)
Поки телеглядачі будуть переглядати рекламну паузу, я запрошую глядачів у студії відпочити.
Фізкультхвилинка
Шановні глядачі, коли ми готували цю передачу, від вас надійшла пропозиція, щоб ви стали активними його учасниками. Я із задоволенням надам вам таку можливість, але спочатку виконайте таке завдання. За алгоритмом, зображеним на слайді пропоную познайомитись із теоретичним матеріалом у підручнику «Природознавство». На ознайомлення відводиться 2 хвилини.
а) ст. 69 – познайомитись із завданням для ведення спостереження взимку за неживою природою;
б) ст. 70 – знайдіть відповідь, як ще називають зимові місяці у народі;
в) ст. 71 – які природні явища характерні для зими;
г) Знайдіть відповідь: Що таке зима?
Взаємоперевірка: Поверніться до сусіда обличчям і розкажіть один одному, що таке зима.
Тепер ви повністю готові відправитись у царство природи і дослідити, характерні ознаки зими. Пропоную попрацювати у сталих групах, які ви обрали ще до початку нашої передачі за кольором сніжинок на ваших грудях. Пригадайте правила роботи в групах. Завдання ви знайдете на столах вашої групи . На роботу відводиться 3 хвилини. Сигналом до завершення роботи буде ось ця мелодія.
1 група. Відтворити текст, вставивши пропущені слова.
Узимку Сонце в полудень стоїть ще _________, ніж восени. Температура повітря __________ __. Лютує ________. Дмуть пронизливі, холодні __________. Небо часто вкривають темні ___________. З неба на землю падає вже не дощ, а білий _________. Річки, ставки вкрились _____________.
Слова для довідки: мороз, вітри, кригою, знижується, хмари, нижче, сніг
2 група Переглянути відеофільм і дізнатися як утворюються сніжинки.
3 група. Із запропонованих піктограм обрати ті, які характерні зимі і дібрати назву явища, які вони позначають, заповнивши таблицю. Додаток 1
4 група . Робота з лепбуком
Закінчити речення давши визначення зимовим природним явищам:
____________________.
Слова для довідки: ожеледиця, паморозь, снігопад, заметіль, відлига.
5 група Скласти сенкан до слова зима
Учитель. Роботу завершено. Запрошую групи до презентації виконаної роботи.
Презентація робіт
V Контрольно-оцінювальний етап
Учитель. Наша програма збігає кінця. Але вхід і вихід до студії здійснюється за певними сигнальними знаками. Працює служба пропуску. Потрібно правильно назвати зимові явища, з якими познайомилися протягом передачі. (Піднімають жовтий колір, коли правильно і червоний – коли ні. На екрані при правильних відповідях відкриваються частини картини зими.)
Якщо наша передача справила на вас приємне враження, домалюйте сніжинці посмішку і прикрасимо нашу студію, надавши їй зимового настрою.
(На дошку прикріплюють сніжинки)