Урок природознавства у 3 класі з теми "Чому бактерії називають і друзями і ворогами людини?" (Міні – проект)
Стислий опис. Проект призначений для учнів 3 класу. В межах реалізації проекту учні класу будуть об'єднані на декілька груп відповідно до їх побажань та нахилів, виявлених в ході попереднього опитування. На уроці буде проведено захист міні- проектів кожної групи учнів. Основні види діяльності учнів: робота з інформаційними джерелами з даної теми, підготовка доповідей за обраними темами, розробка рекомендацій по попередженню бактеріальних захворювань у людей, створення бюлетеня «Бактерії корисні і шкідливі». (Слайд 4)
Ключове питання.
Змістові питання.
Очікувані результати:
Начальні предмети: природознавство, основи здоров'я.
Новомаячківська ЗОШ І – ІІІ ст.
Природознавство
3 клас
Урок № 47
Тема. Чому бактерії називають і друзями і ворогами людини?
(Міні – проект)
Фадєєва І. В.,
спеціаліст Вищої категорії,
Старший вчитель.
Маковій Н. В.,
спеціаліст,
Старший вчитель.
2017 р.
І. В. Фадєєва,
Н. В. Маковій
Тема. Міні-проект. Чому бактерії називають і друзями, і ворогами людини? (Слайд 1)
Вид проекту за домінуючою діяльністю: пошуковий. (Слайд 2)
Тип проекту:
Мета проекту. Закріпити знання учнів про бактерії як живі організми, показати їх взаємозв’язок з рослинним і тваринним світом та вплив бактерій на людський організм;
проаналізувати важливість бактерій для промисловості та економіки в цілому;
розробити рекомендації щодо попередження бактеріальних захворювань; формувати в учнів поняття про корисні й шкідливі бактерії та сприяти проведенню ними власного дослідження про їх користь та шкоду, спираючись на різноманітні джерела інформації;
формувати навички використання ІКТ для демонстрування результатів своїх досліджень,
формувати вміння узагальнювати, висловлювати судження і перевіряти їх правильність;
розвивати інформаційно – комунікаційну компетентність учнів, логічне мислення та пам'ять, зв’язне мовлення учнів, уміння виступати перед аудиторією;
виховувати пізнавальний інтерес, обережність, щоб не зашкодити власному здоров’ю, застосовувати набуті знання про бактерії в повсякденному житті. (Слайд 3)
Обладнання:
мультимедійна презентація, таблиця із зашифрованим словом, малюнки бактерій, лінійки, кросворд.
Стислий опис. Проект призначений для учнів 3 класу. В межах реалізації проекту учні класу будуть об’єднані на декілька груп відповідно до їх побажань та нахилів, виявлених в ході попереднього опитування. На уроці буде проведено захист міні- проектів кожної групи учнів. Основні види діяльності учнів: робота з інформаційними джерелами з даної теми, підготовка доповідей за обраними темами, розробка рекомендацій по попередженню бактеріальних захворювань у людей, створення бюлетеня «Бактерії корисні і шкідливі». (Слайд 4)
Ключове питання.
Змістові питання.
Очікувані результати:
Начальні предмети: природознавство, основи здоров'я.
Випереджальна робота над міні – проектом.
План
1. Вступ
2. Взаємозв’язок бактерій і рослин
3. Бактерії і тварини
4. Використання бактерій людиною
5. Хвороботворні бактерії
6. Рекомендації щодо попередження бактеріальних хвороб. (Слайд 8)
1група «Науковці» - дати визначення бактерії як мікроорганізму, мікробіології; знайти інформацію про відкриття бактерії та створення першого мікроскопу;
2 група «Мікроскопчики» - провести дослідження та з’ясувати де зустрічаються бактерії; дізнатися який вони мають розмір та вигляд;
3 група «Ботаніки» - дослідити взаємозв’язок рослин і бактерій;
4 група «Зоологи» - дізнатись про позитивний і негативний вплив бактерій на організм тварин;
5 група «Біотехнологи» - зібрати інформацію про використання бактерій людиною для виробництва продуктів харчування, важливість бактерій для промисловості;
6 група «Бактеріологи» - дізнатися ким є бактерії для організму людини: ворогами чи друзями.
7 група «Гігієнисти» - розробити рекомендації щодо попередження бактеріальних хвороб. (Слайд 9)
1. Пошуковий етап.
Учні разом з батьками, вчителем, бібліотекарем працюють у групах, зустрічаються з лікарями, читають додаткову літературу, шукають відомості в інтернет-ресурсах, збирають матеріал по темі проекту.
2. Оціночно-смисловий етап:
4. Узагальнюючий етап
Захист проекту. (Слайд 10)
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учитель. Який у вас настрій? Зобразіть його на обличчі.
Усміхніться самі до себе, усміхніться до мене,
поділіться гарним настроєм із товаришами.
Я дуже хотіла б, аби гарний настрій був у вас до
кінця уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Створення проблемної ситуації.
|
б |
|
|
|
|
а |
х |
||||
к |
в |
||||
т |
о |
||||
е |
в |
р |
|||
р |
а |
п |
п |
о |
|
м |
і |
к |
р |
о |
б |
і |
я |
ц |
е |
в |
а |
к |
|
и |
п |
я |
|
р |
н |
а |
з |
||
о |
а |
р |
к |
||
с |
|
а |
а |
||
к |
т |
|
|||
о |
|
||||
п |
2. Слухання казки. (Слайд 12)
Жили-були на світі маленькі створіння, які називалися мікроби. Жили вони як і люди, були добрими і злими, тільки про них говорили: шкідливі і корисні.
Я розповім вам сьогодні про двох різних мікробів. Одного звали Лапунчик, і працював він на молокозаводі. Він був щирим, привітним, лагідним. А що вже працьовитим, то й не сказати! День і ніч клопочеться: з молока кефіру наробить для дітей, із вершків сметани наготує, йогурти різноманітні робити вміє, сирочки! Та все акуратно робить, примовляючи: «На здоров'я, люди, на здоров'я!»
Другого мікрба звали Дезик. Цей був сварливий, завжди сердитий і роздратований, ледачий і нечупура. Завжди бурчить, завжди чимось незадоволений, і все йому хочеться якесь паскудство зробити.
Всі Лапунчика хвалять та в гості запрошують, а Дезика лають та проганяють. Розгнівався Дезик на людей: «Ну я вам влаштую! Я вам покажу який цей Лапунчик корисний». Та й побіг у молочний магазин, а туди саме кефір, і сметану, і сирочки солодкі завезли – всього допоміг Лапунчик на заводі наготувати. Сидить Дезик чекає. Коли це жінка з дівчинкою Оленкою заходить. А дівчинка – чемна та слухняна: поки мама продукти купує, спокійно чекає, бабусі якійсь сумку допомогла потримати. « О ні, - думає Дезик, надто вона вихована, нічого не вдасться».
Коли це вже зовсім інша жінка з хлопчиком заходить. А хлопчик той на всі боки крутиться, в мами то одне, то інше вимагає, голосно кричить, вередує, руками все підряд хапає: то візок із порожніми пляшками покатав, то в контейнери позаглядав. «Ось цьому я і влаштую неприємність», - зрадів Дезик та стриб Андрійкові на руки. А той і не помітив навіть, так додому мікроба і приніс. А вдома тільки в кімнату зайшов, уже сирок вхопив і обгортку знімає. Мама синочка просить руки вимити, а він і слухати не хоче. Дезику ж тільки цього і треба: із рук немитих на сирок перебрався. А на вечір в Андрія температура піднялася, живіт розболівся, навіть лікаря довелося викликати. Думав Дезик, що лікар прийде та мікроба Лапунчика сварити буде, а він лише прийшов, строго так Андрійка запитує: «А чи ти, Андрію, завжди руки перед їжею миєш?» Засоромився Андрійко, та все ж правду розповів. «Отож-бо й воно! – каже лікар, - десь мікроба шкідливого підчепив. А хвороба твоя називається «хворобою немитих рук». Цілий тиждень ліками та уколами Дезика проганяли, а що вже Андрійко натерпівся - то й не сказати, а проте для себе вирішив: «Ніколи не їстиму брудними руками. Більше не стану жертвою шкідливого мікроба!
/відповіді дітей/
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Гра «Вірю – не вірю».
Учитель кожне запитання починає зі слів: «Чи вірите ви, що…». Учні хором відповідають.
( Так)
ІV. Повідомлення теми й мети уроку.
Вчитель.
А для цього, разом з таємничою наукою «Мікробіологія» ми відправимося у цікаву і пізнавальну подорож, у світ невидимих живих істот. Але хто зможе з нами подорожувати таким світом ? Я пропоную взяти із собою одного із героїв казки, яку ми прослухали, працьовитого Лапунчика. Щоб бути справжніми мікробіологами, будьте уважними, спостережливими, кмітливими.
ІV. Робота над темою уроку. Захист проекту. (слайди 14 – 15)
Науковці. Перед нами стояли такі завдання:
Нас зацікавило також як ще називають бактерії в природі, чи є бактерії живими організмами і чим вони живляться. (Слайд 1)
Для того, щоб знайти відповіді на питання, що нас зацікавили, ми звернулися до словника, опрацювали енциклопедію з даної теми, скористалися інтернет-ресурсами.
Словник Розумника.
Бакте́рії (Bacteria, від дав.-гр. βακτήριον — паличка) — одна з основних груп
живих організмів.
Бактеріологія – наука, що вивчає бактерії.
Мікробіологія – (мікро, від гр. – малий і біологія - ) – наука, що вивчає
мікроорга нізми.
Мікробіолог – людина, що вивчає мікроорганізми.
Мікроско́п – прилад для розглядання дрібних, невидимих для неозброєного
ока, предметів у збільшеному зображенні. (Слайд 2)
Відкриття бактерій
Першою людиною, яка заглянула в таємничий світ мікроорганізмів, став голландський дослідник Антоні Ван Левенгук . (Слайд 3)
Талановитий самоучка, що не отримав ніякої освіти, він проводив свої дослідження з виготовленим власноруч мікроскопом дуже ретельно і детально. І в 1974 році вперше спостерігав бактерії. Всі свої спостереження він ретельно занотовував і замальовував. (Слайд 4). Ось як він про це писав: « 24 квітня 1676 року я подивився на воду… і з великим подивом побачив в ній велику кількість найдрібніших істот…». Левенгук називає їх анімалькулями ("анімалькулюс" - по-латині "звірятко") і шукає всюди: в гнилій воді, в твані каналів, у власній ротовій порожнині. Він не знав тоді, що всіх цих анімалькулів буде вивчати та наука, яку він започаткував своїми спостереженнями - мікробіологія.
Левенгук так і ввійшов в історію як один з найбільших експериментаторів свого часу.
Назва «бактерія» з'явилася пізніше, вона була запропонована Крістіаном Ернбергом в 1828 і в перекладі означало «маленька паличка». Бактерії ще називають мікроби, або мікроорганізми. (Слайд 5)
Бактерії — частина живої природи. Як усі живі організми, бактерії дихають, живляться, ростуть, розмножуються, вмирають. Більшість бактерій живиться рештками рослин і тварин, продуктами харчування людини. (Слайд 6)
Звіт групи «Мікроскопчики».
Презентація «Світ невидимих живих істот»
Ключове питання: «Де зустрічаються бактерії?» (Слайд 1)
Наші завдання: «Провести дослідження та з’ясувати де зустрічаються бактерії; дізнатися який вони мають розмір та вигляд». (Слайд 2)
Бактерії дуже і дуже маленькі, менше найменших комах, навіть комашка в порівнянні з ними величезна, як гора.
Ось крапля води, подивіться, скільки в ній мікробів! Ви нічого не бачите? Правильно, тому що мікроби дуже маленькі, менше крапельки, і їх так просто не розгледіти. (Слайд 4)
Для того щоб побачити мікробів, потрібний спеціальний прилад – мікроскоп, який збільшує предмети у сотні разів.
Ми поклали крапельку на скло мікроскопа і тепер бачимо мікробів, які живуть у краплі води. Крапелька така маленька, зате скільки в ній мікробів!!! (Слайд 5)
Ось так виглядають різні мікроби і бактерії під мікроскопом.
(Слайд 6)
Більшість бактерій безбарвні, деякі з них мають червоне, зелене і пурпурове забарвлення.
Круглий, ніби колобок
Сам живу я …(Монокок)
А у парі коки
Звуться … (Диплококи).
А чотири коки
Це вже … (Тетракоки).
Як в ряд вишикуються коки,
То їх звати …(Стрептококи).
У гроно винограду зібралися коки,
Всі їх називають … (Стафілококи) (Слайд 7)
Подивіться, ніби коми,
Нам з граматики відомі.
Небезпечні коми
Звуться …(Вібріони)
Два чи три виточки природа закрутила
Звати ці бактерії звичайно … (Спірили)
А багато завитків біга по паркету.
Як же зветься ця мікроба? Звісно … (Спірохета)
А якщо бактерія паличку утворила
Тоді називається вона вже …(Бацила). (Слайд 8-9)
І кольором , мов бірюза,
На все вона спроможна,
Без неї жить не можна…
Тепер відгадайте, хто вона,
Ота звичайна рідина. (Вода) (Слайд 11)
У воді не тоне. (Лід) (Слайд 12)
А сама не їм. (Ґрунт. Земля) (Слайд 13)
/Людина/ (Слайд 16)
Захищає тіло... /Шкіра/ (Слайд 18)
Зробіть висновок, де ж знаходяться мікроби?
4.Практична робота.
Завдання від Лапуні. (Слайд 21)
А) Кількість бактерій в 1 см ґрунту
- Лісовий ґрунт на поверхні – 600 000
- Лісовий ґрунт на глибині 1 м – 128 000
- Луговий ґрунт на поверхні – 150 000
- Луговий ґрунт на глибині 1 м – 134 000 (Слайд 22)
Б) Кількість бактерій в 1 см повітря
- Непровітрювана кімната – 280 000
- Міська вулиця – 5 000
- Гірське повітря – 4 – 5
- Морське повітря – 1 – 2 (Слайд 23)
В) Кількість бактерій в 1 см води
- Сніг та лід – 0
- Струмок в 100 м від льодовика – 0 – 10
- Струмок в 5 км від льодовика
- джерельна вода – 2 – 5 (Слайд 24)
Практично немає бактерій у соснових і кедрових лісах, оскільки виділювані хвойними деревами фітонциди вбивають або пригнічують ріст і розмноження всіх видів бактерій. (Слайд 25)
Лапуня. Нас дуже багато. Ми для людини є і ворогами, і друзями.
Висновки:
Звіт групи «Ботаніки».
Презентація «Вплив бактерій на рослини»
Ключове питання: Друзі чи вороги бактерії для рослин? (Слайд 1)
У природі постійно відбувається колообіг речовин. Рослини самі створюють органічні речовини, якими живляться тварини. З відмерлих решток рослин і тварин органічні речовини потрапляють в грунт, де бактеріями перетворюються на мінеральні , які через кореневу систему знову потрапляють до рослин. Ось такий взаємозв’язок існує між рослинами, тваринами і бактеріями (слайд 2).
В коренях деяких рослин (бобових) оселяються бульбочкові бактерії,
утворюючи на коренях бульбочки. Рослини отримують від бактерій необхідні їм сполуки Нітрогену. Бактерії, у свою чергу, дістають від рослини органічні сполуки. Отже, це приклад взаємовигідного співжиття (слайд3).
У багатьох господарствах бобові рослини застосовують як зелене добриво: їх з поля не вивозять, а приорюють. У такий спосіб удобрюють ґрунти органічними речовинами. Бобові рослини, в коренях яких живуть бульбочкові бактерії: люпин, горох посівний, люцерна, конюшина, лядвенець, соя (слайд 4).
Ґрунтові бактерії виробляють сполуки, що прискорюють ріст рослин
(слайд 5).
Ґрунтові бактерії беруть участь в утворенні кам’яного вугілля, нафти, торфу
(слайд 6).
Деякі бактерії виробляють речовини, що зв’язують частки ґрунту в невеликі грудочки і, таким чином, впливають на засвоєння і утримання ґрунтом води (слайд 7).
Різні види бактерій конкурують з хвороботворними організмами в кореневих системах та на наземних поверхнях рослин (слайд 8).
Висновок групи: бактерії – друзі, бактерії – вороги. (Слайд 9)
Звіт групи «Зоологи».
Презентація «Бактерії в житті тварин»
Ключове питання: яка користь від бактерій тваринам? (Слайд 1)
Деякі бактерії оселяються в травному тракті травоїдних ссавців, що забезпечує краще перетравлення їжі, особливо клітковини (Слайд 2)
Наприклад, шлунок великої рогатої худоби складається з 4 відділів: рубця, сітки, книжки та сичуга. У рубці їжа перетравлюється за допомогою бактерій, які там мешкають (Слайд 3).
Але бактерії також можуть спричиняти і різноманітні хвороби у тварин: запалення слизової оболонки повік, шкірні язви, запалення шкіри у свиней, зоб у домашньої птиці, інфекційні хвороби бджолиних сімей, язви, сліпоту і випадіння луски у риб (Слайди 4, 5).
Деякі тварини є переносниками небезпечних бактеріальних хвороб: велика рогата худоба, кури, миші, комахи (Слайд 6.)
Наша група зробила висновок, (слайд 7) що в житті тварин бактерії:
Звіт групи «Біотехнологи».
Презентація «Використання бактерій людиною»
Ключове питання: чи потрібні бактерії у повсякденному житті людини? (Слайд 1)
Основні напрямки: (слайд 3)
Харчова промисловість. (Слайд 4)
Використання бактерій у процесах бродіння, що використовуються у пивоварінні, виготовленні сиру і масла, солених овочів, оцту, кефіру
Хімічна промисловість (слайд 5)
Виробництво хімічних речовин, таких як етанол, ацетон, органічні кислоти, парфуми тощо
Сільське господарство (слайд 6)
Харчування тварин, виробництво компосту, інших добрив, пестицидів для боротьби зі шкідниками. Такі пестициди розглядаються як екологічно дружні, з незначним впливом на людину, дику природу і корисних комах.
(Слайд 7)
Обробка відходів
Бактерії використовують для очищення стічної води. (Слайди 8 - 9)
Але є бактерії які на відміну від корисних завдають шкоди, отже є шкідливими. Наприклад, маслянокислі бактерії атакують такі продукти як зерно, м'ясо, рибу, овочі, фрукти, молочні продукти . І тому ці продукти швидко псуються, а для їх збереження необхідна стерилізація (повне знищення бактерій), або пастеризація (часткове знищення бактерій), обробка деякими хімічними речовинами, як спирт і консерванти і, нарешті, упаковка, непроникна для бактерій. (Слайд 10)
Ми дійшли висновків, що економічна важливість бактерій полягає в тому, що людина може свідомо використовувати їх безліччю вигідних шляхів. Попри те, що деякі бактерії шкідливі, їх важливість дуже висока. (Слайд 11)
Звіт групи «Бактеріологи».
Презентація «Співіснування бактерії з людиною»
Ключове питання: якої шкоди можуть завдати бактерії людині? (Слайд 1)
Жили-були мікроби – розповсюджувачі різних хвороб. Найбільше на світі вони полюбляли бруд. Чим брудніше, тим їм було приємніше і тим більше їх ставало.
Ось на столі хтось залишив немиті тарілки, крихти, шматочки хліба. Тут як тут – муха. А на її лапках сотні мікробів, особливо якщо вона прилетіла зі смітника. Муха відлетіла, а мікроби залишилися на столі – на тарілках. Сидять на ложках, на хлібі і думають: «Як добре, що на світі є бруднулі і мухи». І стало мікробам роздолля. І на руки можна потрапити, і в рот людині, а там вже й до хвороб рукою подать!
З найдавніших часів люди намагалися відповісти на питання звідки беруться хвороби. У 1873 році Луї Пастер вперше висловив думку, що між появою хвороби та існуванням мікроорганізмів є тісний зв'язок. Пізніше було встановлено, що багато захворювань, схильних до поширення, викликаються мікроорганізмами - збудниками інфекцій, які називаються бактеріями.
Шукаючи поживне середовище, бактерії намагаються потрапити в організм людини: (Слайд 3).
(Слайд 4). Хвороботворні бактерії також можуть потрапити в організм людини:
Страшні бактерії тим, що виділяють отруту – токсини, які й викликають захворювання. Зазвичай організм людини самостійно бореться з токсинами, але в деяких випадках потрібна допомога – спеціальні ліки під назвою антибіотики. (Слайд 5)
Антибіотики випадково винайшов Олександр Флемінг, який із плісняви виготовив пеніцилін.
Хвороботворні бактерії спричиняють у людини такі захворювання, як дифтерія, холера, ангіна, дизентерія, туберкульоз, скарлатина, тиф, чума та багато інших. (Слайди 6 – 7)
Мікроорганізми, які живуть в організмі людини, знаходяться між собою у різноманітних взаємовідносинах і далеко не завжди викликають хворобу.
Деякі бактерії, що населяють шкіру, порожнину рота, травневий тракт, органи дихання підтримують здоров'я, виконують захисну функцію.
(Слайд 8)
Бактерії, які живуть у кишечнику людини, вкривають слизову оболонку, перешкоджаючи потраплянню хвороботворних бактерій. Також вони допомагають перетравлювати їжу, виробляючи для людини корисні речовини. (Слайд 9 - 10)
Висновок роботи групи: (слайд 11)
Звіт групи «Гігієністи».
Презентація «Поради лікаря Айболита»
Наші завдання: розробити рекомендації щодо попередження бактеріальних хвороб. (Слайд 1)
Рекомендації: (слайд 10)
Організм людини може сам боротися із вторгненням «небажаних живих істот». У цій боротьбі беруть участь захисні сили організму. Щоб підвищити захисні сили організму потрібно:
Бережіть своє здоров’я!!! (Слайд 11)
V. Підсумок уроку
1. Розгадування кросворду «Бактерії» (слайд 16)
2. Висновок (слайд 17)
- Чому бактерії називають ворогами людини?
- Бактерії називають ворогами людини тому, що вони викликають захворювання у людини, тварин, рослин, псують продукти.
- Чому бактерії називають друзями людини?
- Багато бактерій живляться рештками рослин і тварин і цим очищують поверхню Землі. За допомогою бактерій отримують багато корисних молочнокислих продуктів. У цих випадках бактерії називають друзями.
Джерела:
1