Поглибити знання учнів про прислівник як самостійну незмінну частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; формувати навички дослідно-пошукової діяльності, загальнопізнавальні вміння знаходити прислівники в тексті, характеризувати їх; розвивати усне зв'язне мовлення учнів, увагу, уяву, творчі здібності; виховувати людяність, доброту, почуття прекрасного, любов до рідної мови.
7 КЛАС
Тема. Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета:поглибити знання учнів про прислівник як самостійну незмінну частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; формувати навички дослідно-пошукової діяльності, загальнопізнавальні вміння знаходити прислівники в тексті, характеризувати їх; розвивати усне зв'язне мовлення учнів, увагу, уяву, творчі здібності; виховувати людяність, доброту, почуття прекрасного, любов до рідної мови.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Обладнання:підручник, дидактичний матеріал, відеоматеріал.
Епіграф. У чому призначення людини? Бути людиною!
С.Є. Лєц
Хід уроку
І. Організація класу та з’ясування емоційної готовності до уроку
Діяти – активно!
Думати – оперативно!
Сперечатись – доказово!
Творчо мислити – обов’язково!
У чому призначення людини? Бути людиною! (С.Є. Лєц)
Як ви розумієте ці слова?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності й актуалізація опорних знань учнів.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, в країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку
Розподільний диктант з ключем. Розподілити слова за частинами мови, підкреслити другу літеру, прочитати ключове слово.
Іменник |
Займенник |
Прикметник |
Дієслово |
Дієприкм. |
Дієприсл.
|
Спогади красу |
Ним усі |
Славний рідної |
Увібрав знати |
Висловлена |
Склавши |
Отже, ми відчинили ще одне місто нашої країни – Прислівник. Отож тема нашого уроку «Прислівник як частина мови»
Колись Марк Твен сказав: «Хто не знає куди прямує, дуже здивується, якщо потрапить не туди». Я пропоную вам спробувати визначити, якими науковими дорогами ми з вами попрямуємо, про що будемо дізнаватися і що повинні вивчити і вміти робити та цінувати.
Звернімося до пам’яток, які знаходяться у вас на партах.
Пам’ятка-завдання для учнів до уроку
Знати:
Уміти:
Цінувати:
Отож, не гаймо часу, вперед до нових відкриттів!
ІV. Опрацювання нового навчального матеріалу
Для початку давайте проведемо з вами мовне спостереження.
Що ж означає слово прислівник? (знаходиться при слові)
Завдання: кожна група отримує словосполучення. Визначивши правильно частину мови виділеного слова і згадавши, що ця частина мови означає, ви назвете одну з ознак, яку виражає прислівник. Відповідно три групи визначать три ознаки прислівника.
Словосполучення: говорити швидко, дуже високий, дорога вперед.
Отже, прислівник – це самостійна частина мови, яка виражає ознаку дії або стану, ознаку іншої ознаки, рідше – ознаку предмета.
Зараз нам потрібно з’ясувати, яка найважливіша морфологічна ознака прислівника.
Робота в групах
І група – провідміняйте прислівник голосно
ІІ група – змініть за родами прислівник тихо
ІІІ група – змініть за числами прислівник високо
Який висновок ми можемо зробити? Яка найголовніша морфологічна ознака прислівника?
Прислівник – це самостійна незмінна частина мови, яка виражає ознаку дії або стану, ознаку іншої ознаки, рідше – ознаку предмета.
Настав час здійснити синтаксичне дослідження. Завдання: зробити синтаксичний розбір речення.
Вода дорогу знайде (де?) всюди. Василько вибрав шлях (який?) направо. Згарячу він наговорив зайвого.
Дослідження – зіставлення. Зіставити речення. Проаналізувати синтаксичну роль прислівників.
Справи у мене пішли добре. Мені було добре.
Ми весело захитали головами. У класі весело.
Тихо шелестів низовий вітер. Надворі тихо.
Висновок: у реченні прислівники виступають другорядними членами, переважно обставинами.
Ми з вами щойно дослідили прислівник як лексичну одиницю, дізналися про морфологічні ознаки, з’ясували синтаксичну роль.
Робота з підручником. Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу параграфа 24.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Користуючись табличкою підручника с.117, виконайте вправу 204. Утворіть і запишіть від поданих слів прислівники.
Осінь, весна, коло, слизький, малий, четверо, стояти, інший, синій, сонячний, тихий, швидкий.
Проблемне запитання.
Творча роботав групах. Розгляньте картину-пейзаж. Складіть і запишіть 3 - 5 речень, використовуючи прислівники тут, там, тоді, як, де, сюди, куди, досі, доки, поки, скрізь. Спробуйте описати настрій, який викликає у вас ця картина.
Самостійне виконання вправи 202 за варіантами: Ів. – 1-3 речення, ІІв. – 4-6 речення.
Порівняльна робота. Вправа 208, усно, ланцюжком.
Гра «Одним словом».Передати зміст словосполучення, речення одним словом — прислівником. Виграє той, хто жодного разу не помилився.
1) Як-небудь, сяк-так, як прийдеться (абияк).
2) Старанно зроблено, виготовлено (охайно).
3) Без зацікавлення, все одно, не має значення (байдуже).
4) Високо в небі, в повітрі (вгорі).
5) На дрібні шматочки, частини, повністю (ущент).
6) Куди-небудь у невизначеному напрямку; за межі чогось (геть).
7) Не несучи нічого із собою, без зброї, не докладаючи особливих зусиль (голіруч).
8) Внизу, на землі (долі).
9) До недавнього часу (донедавна).
10) До повного задоволення (донесхочу).
11) Абсолютно все, нічого не залишаючи (дочиста).
12) Даремно, безрезультатно (марно).
13) Охоче, із задоволенням, з любов'ю до якого-небудь заняття (залюбки).
14) Послідовно, одне за одним (підряд).
15) У гніві, дуже розсердившись (спересердя).
Індивідуальна робота учнів із тестовими завданнями.
1. Прислівником називається незмінна самостійна частина мови, що виражає...
а) ознаку предмета або їх кількість при лічбі;
б) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета;
в) додаткову дію або стан предметів.
2. Визначити рядок, у якому прислівник позначає ознаку предмета.
а) діяти наперекір;
б) поділити надвоє;
в) читання вголос.
3. Прислівники із значенням ознаки дії, ознаки іншої ознаки у реченні виступають...
а) означеннями;
б) присудками;
в) обставинами.
4. Прислівник змінюється…
а) за числами, родами, відмінками;
б) не змінюється;
в) за відмінками та числами.
5. Синтаксична роль прислівника у реченні.
а) виступає переважно другорядними членами речення;
б) виступає переважно головними членами речення;
в) не є членом речення.
6. Визначте ряд слів, в якому усі прислівники
а) неуважно, спокійно, чудно, уночі, пронизливо;
б) щойно, навесні, удень, вчорашній, надворі;
в) угору, нашвидку, далекий, ліворуч, униз.
Робота з підручником. Рубрика «Мудре слово».
Перегляд відеоматеріалу «Урок О.Авраменка» про вживання слів вірно та правильно.
Робота з підручником. Рубрика «Вчимося культури мовлення». Виконання вправи 209 усно.
VІ. Підсумок уроку.
Метод мозкового штурму.
VІІ. Оцінювання та рефлексія
Жити слід так, щоб побачити
У жорстокому – ніжне,
У гіркому – солодке,
У мотлосі – милість,
У буйнощах – смак,
В отруті – поживу,
У смерті – життя,
У безчесті – славу.
VІІІ. Домашнє завдання. Вивчити матеріал параграфа 24, вправа 205 (учні середнього рівня, за бажанням достатнього), вправа 203 на основі рубрики «Запам’ятаймо!» за допомогою методу «Навчаючи учусь» (учні високого рівня, за можливістю – учні достатнього рівня).