Перший урок у темі "Прислівник", під час якого семикласники поглиблюють знання з морфології, одержані в попередніх класах, навчаються визначати прислівники за лексичним значенням та морфологічними ознаками, розвиваючи власне мовлення.
Відділ освіти виконавчого комітету
Бердянської міської ради
Загальноосвітня школа I-IIIступенів №7
Розгорнутий план-конспект
відкритого уроку з української мови
у 7 класі
з теми:
«Прислівник:
загальне значення, морфологічні ознаки,
синтаксична роль»
Підготувала:
Мирошниченко Н.В.,
учитель української мови
та літератури,
I категорія
м. Бердянськ - 2016
Тема:
ПРИСЛІВНИК: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета:
Навчальна: навчити учнів розпізнавати прислівники в мовному потоці, виділяти їх у реченні, визначати їх лексичне значення та синтаксичну роль, удосконалювати навички грамотного й охайного письма, уміння висловлюватися (усно й письмово)
Розвивальна: розвивати усне та писемне мовлення учнів, збагачувати словниковий запа, розвивати творче мислення школярів
Виховна: виховувати інтерес і любов до рідної мови
Цілі уроку:
учні повинні знати – ознаки прислівника як самостійної частини мови, основні принципи визначення його в мовному потоці, роль прислівника в усному та писемному мовленні;
Учні повинні вміти – знаходити прислівники в реченні та визначати їх синтаксичну роль;
учні повинні розуміти – як правильно використовувати прислівники в мовленні
Наочність та обладнання:
Тип уроку:
урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Орієнтація та мотивація діяльності.
Вправа «Хвилинка настрою»
Спробуємо оцінити своє самопочуття (настрій, фізичний стан) за допомогою «кольоротесту». У вас на партах лежать кольорові картки. Виберіть картку того кольору, що відображає ваш стан на початку уроку.
Рожевий — активне прагнення до діяльності;
жовтий — позитивний емоційний стан;
зелений — спокійний стан;
синій — напруга, стан хвилювання.
ІІ. Цілепокладання
1. Мотивація навчальної діяльності, актуалізація та корекція опорних знань, навичок, умінь
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ: Над яким розділом мовознавства ми з вами працюємо?
Вправа «Диктант-продовження» (усно)
*Морфологія — це...
*Кількість частин мови в українській мові дорівнює…
*За значенням та роллю в мові частини мови поділяються на...
*Із самостійних частин мови ви вже вивчили...
*До іменних частин мови належать...
*Дієслово не належить до іменних частин мови, тому що...
*Разом із дієсловом до іменних частин мови не належить...
2. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
От і прозвучало слово, яке буде центральним у назві нашої теми.
Записуємо тему уроку.
Мета: дослідимо, що таке ПРИСЛІВНИК, які він має морфологічні ознаки, для чого і як вживається в мові.
Таким чином, ми підготуємо підгрунтя для наступної роботи, коли будемо вивчати будову прислівника, його творення та правопис.
ІІІ.Цілереалізація
…............................................................................................................................................................
ТАБЛИЦЯ
НАЗВА ЧАСТИНИ МОВИ ПРИСЛІВНИК
(самостійна частина мови)
…............................................................................................................................................................
Сьогодні на уроці ми дослідимо прислівник і заповнимо графи цієї таблиці.
Текст №1
Настає весна. Пригріло сонце. Сходить сніг. Повертаються з вирію птахи. Політ закінчиться на своїй землі. Радіє весні серце.
Текст №2
НАДЗВИЧАЙНО ШВИДКО настає юна весна. ЗРАНКУ пригріло
березневе сонце. УСЮДИ сходить посірілий сніг. РАДО повертаються з вирію птахи. Політ НАВМАННЯ закінчиться на своїй рідній землі. Радіє весні людське серце.
Як бачимо, перший текст лише подає певну інформацію, другий — набагато емоційніший, не лише інформує, а ще й впливає на почуття.
Завдяки чому це відбувається?
Підкреслимо у другому тексті слова, яких немає у першому.
*Які з підкреслених слів належать до частини мови, що її ми вже вивчали?
*Яка частина мови називається прикметником?
*Яка синтаксична роль прикметника?
(Виділяємо та коротко характеризуємо прикметники)
*Що можна сказати про підкреслені слова, які не є прикметниками?
*З якими словами вони пов'язані?
(Виписуємо словосполучення з підкресленими словами)
.
настає (як?) ШВИДКО
пригріло (коли?) ЗРАНКУ
сходить (де?) УСЮДИ
повертаються (як?) РАДО — усі ці прислівники означають ОЗНАКУ ДІЇ. Якщо прислівники поєднуються з дієсловом чи дієприкметником, вони вказують на ознаку дії.
ШВИДКО (як?) НАДЗВИЧАЙНО - прислівник означає ОЗНАКУ ІНШОЇ ОЗНАКИ. Якщо прислівник поєднується з іншим прислівником, прикметником чи дієприкметником, він указує на ознаку ознаки.
політ (який?) НАВМАННЯ — прислівник означає ознаку ОЗНАКУ ПРЕДМЕТА. Якщо прислівник поєднується з іменником, він указує на ознаку предмета.
Заповнюємо таблицю, заносячи в неї здобуті шляхом проведеного дослідження відомості:
1............................................................Ознака дії, ознака іншої ознаки,
ознака предмета
2............................................................Як? Коли? Де? (Який?)
Решту питань учні запишуть удома, виконуючи домашнє завдання.
Досліджуємо синтаксичну роль прислівника, виконуючи розбір першого та другого речень другого тексту.
Заносимо в таблицю одержаний результат:
3.............................................................Обставина
Відомості про прислівники — присудки учні запишуть у таблицю вдома під час опрацювання теоретичного матеріалу підручника.
Досліджуємо прислівник з погляду його змінюваності. Працюємо в групах: прислівник ШВИДКО спробуємо змінити:
1-а група — за числами;
2-а група — за родами;
3-а група — за відмінками
Робимо висновок: за числами, родами та відмінками, як іменна частина мови, прислівник НЕ ЗМІНЮЄТЬСЯ.
4-а група — за особами.
Робимо висновок: за особами, як дієслово, прислівник НЕ ЗМІНЮЄТЬСЯ.
Заносимо в таблицю одержаний результат:
4..............................................................Незмінювана частина мови
За допомогою даних таблиці даємо визначення прислівника як частини мови: ПРИСЛІВНИК — ЦЕ САМОСТІЙНА НЕЗМІНЮВАНА ЧАСТИНА МОВИ, ЯКА ОЗНАЧАЄ ОЗНАКУ ДІЇ, ОЗНАКУ ІНШІЇ ОЗНАКИ АБО ОЗНАКУ ПРЕДМЕТА, ВІДПОВІДАЄ НА ПИТАННЯ ДЕ? КУДИ? ЗВІДКИ? КОЛИ? ЯК? ЧОМУ? НАВІЩО? Й У РЕЧЕННІ ВИСТУПАЄ ПЕРЕВАЖНО ОБСТАВИНОЮ.
Знаходимо аналогічне визначення в підручнику та порівнюємо зі сформульованим у процесі роботи на уроці.
Виконання вправ за підручником — на вибір учителя
Ми дослідили прислівник самостійно, ознайомилися з його визначенням у підручнику, зробили певні висновки. А зараз почуємо, як цю наукову інформацію можна подати у вигляді художніх образів.
(Заздалегідь підготовлений учень читає поезію К. Лужецької «Прислівник»).
На наступних уроках ми досконало вивчимо прислівник і будемо користуватися ним в усному й писемному мовленні.
Висловімо враження від уроку в процесі виконання вправи «Продовжіть речення»:
*Я зрозумів, що...
*Я не знав, а тепер знаю...
*Я не вмів, а тепер умію...
*Найбільші труднощі я відчув при...
*На наступних уроках мені хотілося б навчитися...
V. Підсумки.
Під час уроку ми досліджували не лише прислівник, а й свій настрій. Давайте оцінимо самопочуття і настрій у кінці уроку за допомогою кольорових карток. У кого і які відбулися зміни?
Оцінювання та домашнє завдання
Вивчити відповідний до теми матеріал підручника.
Виконати вправу 191 (письмово).
Творче завдання: у народних казках богатирі зупиняються перед каменем-дороговказом. Відтворіть напис на камені, підкресліть прислівники, визначте їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль.