Тема: Прийменник як службова частина мови. Прийменник як засіб
зв’язку слів у словосполученні.
Мета: Поглибити знання учнів про службові частини мови, зокрема прийменник, ознайомити з його граматичним значенням; формувати в школярів уміння розпізнавати прийменники в тексті, характеризувати їх; розвивати навички роботи з мовним матеріалом;
виховувати в учнів мовленнєву культуру, поважне ставлення до свого природи та свого здоров’я.
Обладнання: Підручник, таблиця, дидактичний матеріал.
Тип уроку: комбінований
Перебіг уроку
І. Організаційний момент. Актуалізація опорних знань учнів.
Виразно прочитайте записані на дошці рядки:
Зорями з неба і квітами з гаю
Сяє в літах дніпрова течія,
Слава тобі, великий рідний краю,
Як я люблю тебе, Вкраїно моя.
Бурі здолаєм, зрівняємо хащі,
Долю твою промінням осіяв,
Добра, ясна, молода, і, роботяща,
Як я люблю тебе, Вкраїно моя.
А. Малишко
- Чи відомий вам автор вірша? Які ще твори цього поета ви знаєте?
- Визначте тему та ідею цього вірша.
- Які почуття і думки викликає у вас ця поезія?
- Назвіть у першому реченні відомі вам частини мови.
- Пригадайте, які частини мови ви вже вивчили. Що в них
спільного і чим вони різняться?
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної
діяльності школярів.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Виписати з вірша А. Малишка слова, які на вашу думку не мають лексичного значення. Зробіть синтаксичний розбір першого речення, з’ясуйте, яку роль у мові виконують слова з, в. Визначте їх синтаксичну роль.
Прийменники можуть вказувати на різні відношення між предметами:
просторові: Гості під’їхали до будинку.
часові: Запрошені приїхали за хвилину.
на відношення ознаки до предмета: Вітер з моря дув.
причини: Всі заснули через втому.
об’єктні: Ластівки співали про весну.
мети: Соломія з Остапом пішли за щастям.
способу дії: Хома працював з радістю.
1) Навести власні приклади різних відношень, які виражають прийменники разом із відмінковими формами.
2) З двома-трьома словосполученнями скласти речення.
1) Визначити, з яким відмінком іменника узгоджуються записані на дошці дієслова. З’ясувати, з якими відмінками найчастіше вживаються прийменники.
ЗРАЗОК: Наближатися до лісу (Р.в.)
Відпочивати …(….в.), купатися … (….в.), дивитися …(….в.), летіти …(….в.), сидіти …(….в.), пливти …(….в.), захворіти … (….в.), лікуватися …(….в.)
6. Колективна робота за таблицею.
1) Розглянути таблицю "Прийменники й відмінки" і з'ясувати правопис прийменників з іменниками, числівниками, займенниками.
2) Виписати приклади вживання прийменників із відмінками з таблиці, або скласти самостійно і ввести їх у речення
3) Зробити висновок про вживання прийменників із відмінками.
Відмінки |
Прийменники |
Приклади |
Родовий
|
Без, біля, від, для, до, з-за, з-під, проти, за, між, в (у), з коло |
Без даху, біля дверей, від сестри, до батьків, з-під землі |
Давальний |
Завдяки, всупереч, вслід, навперейми, навздогін, наперекір, назустріч |
Завдяки їй, вслід йому, наперекір погоді, назустріч сонцю |
Знахідний |
Над, під, перед, поза, за, на, між, об, по |
Під ранок, перед себе, об стіл, з відро |
Орудний |
Над, під, перед, поза, з, за, між |
Під кущем, перед хатою, з учнями |
Місцевий |
На, по, в (у) |
По дорозі, у мисці, в озері, на волі |
Висновок: Прийменник може вживатися з формою одного, двох та трьох відмінків. Прийменники не вживаються з Н.в. і К.в. Лише з прийменниками вживається М.в.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Гра «Редактор».
Відредагуйте словосполучення і речення.
Ходити по хатам; зошит по українській мові; знання по фізиці; діяти по правилах; по квітень включно. Перший урок починається у вісім годин тридцять хвилин. Моя сестра по фаху лікар. Я ходив в магазин.
V. Підсумок уроку. Рефлексія.
Учні мають письмово закінчити речення:
Сьогодні на уроці я дізнався (лась), що…
Набуті знання мені знадобляться, щоб…
Найбільше мені сподобалось…
Мій настрій після уроку…
VІ. Домашнє завдання:
1. Вивчити теоретичний матеріал підручника.
2. Складіть і запишіть речення, використавши прийменник за, крізь, на, над, під з іменниками у знахідному відмінку.