Тема: Прийменники. Запис словосполучень за допомогою прийменників.
Тип уроку: урок відкриття нових знань.
Мета: шляхом пошукової роботи підвести учнів до загального поняття про прийменники, з’єднувати між собою слова за допомогою прийменників, впізнавати прийменники серед інших частин мови, виховувати інтерес до мови, бажання більше дізнаватись про неї, розвивати уяву, фантазію, вміння аналізувати, порівнювати, виділяти головне.
Обладнання: індивідуальні картки для самостійної роботи, картки для роботи в групах, малюнок «Частини мови», підручники, кольорові олівці.
Хід уроку
^ 1. Самовизначення до діяльності
- Є різні країни. Але цієї немає на жодній карті. Ця країна – величезне незвичайне царство, де у дружбі та злагоді живуть розумні сини і дочки однієї матері – мови. Цей фантастичний край - край української мови.
В чарівній Країні Мови
Все цікаво і загадково,
А веселі і розумні чоловічки –
Це частини мови.
^ 2. Актуалізація знань і фіксація утруднень у діяльності
- Які частини мови ми вивчили? Відгадайте, будь ласка, яка це частина мови?
а)Це козак – такий собі чаклун, що вміє перевтілюватись в різні предмети. Він дає назви всім істотам, предметам, подіям. Звати його – іменник.
- Що ж таке іменник?
б) Це художник, який увесь час фантазує, щось малює, розфарбовує. Він завжди ходить з пензлем і олівцем. Щойно іменник перетвориться на якийсь предмет, він його відразу розмалює, вияскравить ознаку. Зразу стає зрозуміло, що його ім’я – прикметник.
- Що ж таке прикметник?
в) Це фокусник – спритний, жвавий, уміє одночасно виконувати безліч дій. Інколи він видається фантастичною стоніжкою і сторучкою. Без нього все лежить на місці і б’є байдики. Це – дієслово.
- Що ж таке дієслово?
- Згадаймо казку «Де живуть слова?». У першому будиночку стали жити – іменники, в другому – прикметники, в третьому – дієслова. Ми з вами повторили знання про частини мови. Спробуємо завдання виконати практично. На дошці записана група слів, розподіліть слова на групи за частинами мови.
Сніжинки,до,падають,у,сонячний,в,весна,пише,над,легенькі,дитина,із,червоне,для,дерева, смачний,сидіть,літають.
1 група – іменники,
2 група – прикметники,
3 група – дієслова.
Перевірка виконаної роботи.
^ 3. Виявлення причин утруднення і постановка навчальної мети
- В нас залишилися зайві слова, які ми не віднесли до жодної групи слів. Як ми ці маленькі слова називали? (формулювання завдання і теми уроку дітьми)
Тема уроку: Прийменники.
Мета уроку: з’ясувати для чого нам вони потрібні, яку роль вони виконують, складати словосполучення, використовуючи прийменники.
- Сьогодні ми з вами відкриємо ще одну таємницю мови.
^ 4. Побудова проекту виходу з утруднення
- Давайте побудемо дослідниками. Можливо ми взагалі можемо без цих слів обійтися. В нас є речення.
Учень іде… школи.
- Чи вам зрозуміло куди йде учень? Ні. А коли ми маленькі слова покличемо на допомогу, зразу стане зрозуміло, що учень іде (до,із,біля) школи.
Добираємо прийменник і записуємо речення в зошит.
- Що роблять маленькі слова? Прислужують, тому їх назвали службові слова.
- Біля якої частини мови вони стоять? При іменнику. Тому їх називають ще прийменниками.
- Чи можемо ми до них поставити запитання? Ні.
- Яку роль виконують в реченні? Служать для зв’язку слів.
- Як пишуться зі словами? Пишуться окремо.
Складання схеми – опори.
Службові слова
Прийменники
До,у,над,в,під,біля
Не можна поставити запитання
Для зв’язку слів у реченні
Пишуться окремо
Дивлячись на цю схему ми можемо сказати, що ж таке прийменник.
^ 5. Первинне закріплення у зовнішньому мовленні
Читання правила ст. 38(самостійне читання, а потім хором). Поселимо ці маленькі слова в 4 будинок і розмалюємо його. Слухання віршика «Прийменник».
^ 6. Каліграфічна хвилинка
Щоб краще запам’ятати прийменники прочитаємо їх. Вони можуть бути односкладові, двоскладові слова, а може бути одна буква, яка також є прийменником.
Каліграфічне прописування прийменників: в,у,до,під,для,над.
^ 7. Самостійна робота із самоперевіркою за еталоном (зразком)
Щоб навчитися впізнавати прийменники, використовувати у мовленні потрібно тренуватися,виконувати завдання. Гра «Злови прийменник».
Весна,до,грається,ліс,у,через,сонечко,діти,під,робити,в,смачний.
(Діти оплесками визначають прийменники)
Самостійна робота. Прочитай слова. Підкресли прийменники.
1-варіант.
Від,і,а,для,з,сам,по,я,про,ми,за.
2-варіант.
Нам,у,біля,але,за,ліс,з,на,під.
8. Валеопауза
9. Включення у систему знань і повторення
Робота з підручником, ст. 80-81
Вправа №207. Додайте до словосполучень прийменники, щоб слова були зв’язані між собою. Перепишіть їх(перевірка ланцюжком).
-Ми виконуємо різноманітні завдання. Чи допускаємо ми помилки? Допоможемо хлопчику Віті виправити помилки.
Вправа №208. Прочитайте вірш,виправивши помилки. Допишіть правильні відповіді (коментований запис словосполучень).
Вулиця, на якій побудовані будиночки, має назву «Частини мови». Частини мови живуть на цій вулиці цікавим казковим життям. Прийменники також полюбляють казки. Гуляючи лісом, прийменники в пошуках казок, заблукали.
Робота в групах.
- Ти полюбляєш казки? Тоді маєш нагоду перевірити, чи добре ти їх знаєш. Встав замість крапок прийменники,що заблукали.
З 1) От … віконця Колобок
Під … долівку просто скок.
Біля 2)Гуп-гуп,
На Взяв дід ріпку … чуб.
За 3)Оселилися … річки
Сірий зайчик та лисичка.
4)Стала Лиска … вікном,
Манить Півника зерном.
(Перевірка роботи в групах)
- Чи ми допомогли прийменнику? Так. Хоч прийменники службові, але дуже важливі. Без них важко було б висловити свою думку і не була б наша мова така мила і гарна людям.
^ 10.Рефлексія діяльності
Сьогодні ми з вами відкрили ще одну таємницю мови, що маленькі слова називаються прийменниками.
- Які цілі ми ставили перед собою?
- Чи досягли їх?
- Кому було легко виконувати всі завдання?
- Хто зазнав певних труднощів?
(Повідомити завдання для домашньої роботи,оцінювання учнів)