Урок який був проведений , як святковий ,відкритий до Дня Космонавтики. Мета була така : допомогти уням замислитися над проблемами розвитку людини(навчання), нашої планети (розвиток), цивілізації.
Тема: Айзек Азімов «Фах». Роздуми про майбутнє людини і людства
Мета: познайомити учнів з основними штрихами життя та творчості письменника, визначити бачення автором освіти майбутнього в оповіданні «Фах»; показати своєрідність фантастичного жанру у творі, поєднання його з реальністю; розвивати навички виразного читання та уміння висловити своє розуміння прочитаного.
Обладнання: портрет А.Азімова, тексти оповідання «Фах», ілюстрації до твору, фонозапис «Зоряної симфонії» Дідьє Моруані, словники літературознавчих термінів
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Аналіз домашньої роботи
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку
Звернення вчителя до учнів
— Чи могли ваші батьки, дідусі й бабусі ще двадцять років тому уявити, що можуть у будь-яку годину дня та ночі отримати через банкомат зарплатню, заплатити за комунальні послуги, послати грошовий переказ своїм близьким? Або купити будь-яку річ через інтернет? Ще зовсім недавно казкою була скатертьсамобранка, а тепер уже придумали холодильники, які самі замовляють продукти в міру їх витрачання. Можна згадати й досягнення в промисловості — заводи-автомати, у сільському господарстві — роботи, що доять корів тощо. Висновок напрошується сам: науково-технічний прогрес рухається такими швидкими темпами, що нам уже важко уявити собі, яка техніка, які прилади будуть через десять-п’ятнадцять років. Яким буде життя через 50-100 років...Але всім відкриттям і винаходам передують... казки, науково-фантастичні твори письменників. Про одного з таких провидців майбутнього, письменникафантаста Айзека Азімова, і йтиметься на сьогоднішньому уроці.
Яких письменників-фантастів ви знаєте?
V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Опрацювання статті підручника про А. Азімова
2. А.Азімов говорив, що народився на тій самій землі, що і Юрій Гагарін,тому його творчість належить двом країнам.
3. Він був домосідом, проте здійснив безліч уявних мандрівок у часі і просторі, вирвавшись за межі галактики, побував у таких віддалених світах, про які мільйони людей не сміють і думати. Найвідоміші його твори – цикл оповідань «Я, робот», романи «Кінець вічності», «Самі боги», « Стальні печери», «Оголене серце». У своїх творах він показує, як земляни почали заселяти інші планети, навчилися спілкуватись з неземними істотами. Застерігає людство від грандіозних космічних катастроф. Автор закликає до розвитку не лише науки і техніки, а й самої людини, щоб вона сама визначала свою долю. У своїх висловлюваннях Азімов підкреслював важливість наукової фантастики:« …я впевнений, що наукова фантастика – це одна із ланок, яка допомагає об’єднати людство» Помер письменник у 1996 році у Нью-Йорку.
4.
2. Доповнення вчителя, перегляд ілюстрацій, відеоматеріалів«У нього чотири електричні машинки, і він може друкувати зразу чотири книги двома руками й двома ногами»,— це жартівливе зауваження про надзвичайну працьовитість А. Азімова відомого англійського фантаста Артура Кларка.
3. Повідомлення учня про етапи освоєння космосу
4. Виразне читання першої умовної частини оповідання А. Азімова
«фах»
5. Словникова робота, обмін враженнями
Фах—це професія,але слово набуває і символічного значення.Автор тут розуміє також справжнє покликання людини, талант, призначення.
6. Евристична бесіда
♦ Коли уперше читач розуміє, що події оповідання відбуваються в майбутньому? (З початку твору: «— Тепер на Землю по нових спеціалістів злітаються космічні кораблі».)
Бесіда:
•
Що ви знаєте про фантастику?
•
Які фантастичні твори ви читали?
•
Про який час переважно пишуть письменники-фантасти? Чому?
•
Що ще цікавого ви знаєте про Айзека Азімова?
Цікаво,що автор оповідань про космічні подорожі сам боявся літати , тому численні міжнародні премії йому вручалися в його квартирі.Він не любив користуватися комп'ютером і автомобілем,віддавав перевагу друкарській машинці та велосипеду.Його ім'я і обличчя було настільки відомі, що він першим із письменників з'явився на телеекрані в рекламних роликах. Він був багатою людиною,але не мав ні яхт ,ні маєтків. Його не цікавили ні слава, ні гроші.Творці японського робота -андроїда АЗІМО використали асоціювання з ім'ям Азімоваіз вдячності за використану ідею.
Уявна подорож в майбутнє. Хочу попросити вас вгадати якою буде наша планета через 100 років?
Очікувана відповідь:
(2115 рік: космос біля Землі нагадує часом швидкісну автомагістраль у годину пік. У просторі біля земної кулі на астероїдах (малі планети сонячної системи, які обертаються навколо Сонця переважно між орбітами Марса і Юпітера) побудовано мині-міста. На Місяць, і близькі до Землі планети, перенесена майже вся земна промисловість, там розмістилися шахти, заводи, фабрики, лабораторії тощо. Штучні супутники земної кулі перетворилися на величезні космічні станції.)і т. д.
Етап вияснення
Словникова робота.
Фантастика (з грецької – мистецтво уявляти) – специфічний метод художнього відтворення життя, в якому образ (об’єкт, світ, подія) побудований за принципом надприродного, незвичайного, нереального, хоча він і не виключає повністю елементів дійсності. Фантастичні образи цілком залежать від уяви автора і є засобом вираження його думок, ідей, прагнень.
Науково-фантастична література – один із різновидів фантастики, що виник на межі ХІХ-ХХ ст. в епоху науково-технічної революції, та відрізняється вищим рівнем науковості і меншою часткою елементів казковості, чарівності. Головне тут – використання досягнень науки, поєднання наукової гіпотези і нестримної уяви автора.
Основні теми науково-фантастичної літератури:
• існування паралельних світів;
• рух людини в часі ( політ у майбутнє, повернення у минуле );
• подорож до зірок, інших планет;
• зустріч з істотами з інших світів, планет, які ставляться до землян вороже
або по-дружньому;
•
вторгнення біологічних роботів на Землю тощо
Роздумуючи про людину і людство загалом та його майбутнє існування, Азімов розповідає про Галактику, в якій півтори тисяч заселених планет, а заселенню наступних не видно кінця. Земля є своєрідним інтелектуальним ринком для всієї Галактики, кузнею фахівців. Вона експортує стрічки освіти для спеціалістів низької кваліфікації, а також висококваліфікованих спеціалістів на інші планети. Ті ж, у свою чергу, дають Землі сировину, необхідну для розвитку її економіки. Головні засади цивілізації майбутнього – це науково-технічний прогрес та інтелектуальне керівництво суспільством, яке спрямоване на максимальне розкриття й використання на благо всього людства здібностей і можливостей кожної планети
Побудова графічної моделі.
Цивілізація майбутнього, створеної А.Азімовим.
--Які проблеми порушує А.Азімов у оповіданні “Фах”?
Основна мета освіти;
внутрішня сутність людини ,її покликання; місце людини в суспільстві; людина та досягнення науки і техніки; людина і цивілізація.
V Закріплення матеріалу
Бесіда з учнями:
-- У чому виявилась незвичайність головного героя твору “Фах” Джорджа Плейтена?
--Чим образ Джорджа виявився цікавим для вас?
--Ким ви в майбутньому хочете стати ,чому?
Творче завдання. “Складіть рецепт успіху”
Очікувана відповідь: повірте у свої сили, можливості, здібності; ніколи не впадайте у відчай; не переставайте вчитися розвивати свій інтелект; впевнено йдіть до своєї мрії
Інтерактивна вправа «Навігатор»
Поясніть, у якому контексті, у зв’язку з чим уживаються запропоновані поняття:
1) Стрічки – (їх накладали юнакам і дівчатам з готовими знаннями)
2) 1 травня – (початок Олімпіади)
3) Програміст – ( цей фах мріяв здобути Джордж)
4) Омейні – ( сусід Джорджа по кімнаті, дипломований психолог )
5) Інтернат- (місце, куди потрапив головний герой після Дня Олімпіади)
6) Новія – ( одна із планет Галактики, звідки прилітають на Землю за дипломованими спеціалістами) IV Домашнє завдання.
Творч. Рів. Придумати продовження оповідання або написати лист-пораду учням у майбутнє.
Середн.дост рів — чит, переказувати твір, характ героїв; за бажанням, зробіти ілюстрації.