Урок з літературного читання. 2 клас.Тема. Поетична збірка 2 . Вступ до теми. Сторінки з життя Олександра Олеся. Олександр Олесь «В небі жайворонки в’ються...».

Про матеріал
Мета: дати учням уявлення про творчість Олександра Олеся; вчити правильно, свідомо, виразно читати віршовані твори; виробляти вміння обґрунтовувати свої міркування; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до художнього слова.
Перегляд файлу

2 клас.  Літературне читання

Тема. Поетична збірка 2 Поетична збірка 2 Вступ до теми. Сторінки з життя Олександра Олеся. Олександр Олесь «В небі жайворонки в’ються...». Скла­дання розповіді на тему «Як співає жайворонок» (с. 60-61).                                                                   

Мета: дати учням уявлення про творчість Олександра Олеся; вчити правильно, свідомо, виразно читати віршовані твори; виробляти вміння обґрунтовувати свої міркування; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до художнього слова.

Тип уроку. Урок формування знань, умінь та навичок

Обладнання. Підручники, завдання з розвитку навичок читання за методикою В.Едігея, відео про жайворонка. Портрет О. Олеся, відеопрезентація про життєвий та творчий шлях О. Олеся.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПЕРЕВІРКА ГОТОВНОСТІ УЧНІВ ДО УРОКУ. СТВОРЕННЯ ВІДПОВІДНОЇ ЕМОЦІЙНОЇ АТМОСФЕРИ.

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

  1. Вправи на розвиток дихання.
  2. Читання текстів за методикою В. Едігея.
  3. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА . Слухайте, повторюйте, продовжуйте!

Со-со-со — сонце, сорока, сода, солома.                             Са-са-са — сад, сапа, сарай, сачок.

Су-су-су — сум, сумка, сутінки, сушка.                              Сі- сі-сі — сітка, сіль, сірка, сівалка.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні ми почнемо ознайомлення з творчістю відомого українського поета Олександра Олеся. Олександр Олесь — псевдонім відомого поета, казкаря, драматурга і перекладача Олександра Івановича Кандиби.

ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Повідомлення вчителя про життєвий та творчий шлях О.Олеся  з використання відеопрезентації.

Результат пошуку зображень за запитом "о олесь"                Народився він 4 грудня 1878 р. на Сумщині. Батько майбутнього поета походив із чумаків, а мати — з кріпаків. Першою вчителькою хлопчика була мати. Вона в 4 роки навчила сина читати і писати, а в 9 років він написав свій перший вірш. Удома в них був «Кобзар», а поезії з нього хлопчик знав напам’ять. Олександра Олеся називають королем української поезії. 80 композиторів написали понад 200 музичних творів на слова цього митця.

 — Послухайте одну з таких пісень.

2.Звучить пісня «Айстри» (сл. Олександра Олеся, муз. Андрія Селезньова, виконує Андрій Селезньов).

3.Робота над загадкою

• Угорі тремтить сіренька цятка

І пісні співає голосні,

Та жаль, що тільки навесні.

 Скажи скоріше, без відмовок,

 Що за пташка?.. (Жайворонок).

  1. Результат пошуку зображень за запитом "жайворонок"Перегляд відео про жайворонка з коментарем вчителя.

Жайворонок активний від світанку до сутінків, а ніч проводить на землі, сховавшись у траві. Цілий день він дріботить по землі в пошуках їжі, час від часу підстрибуючи вгору і озираючись. Харчуються польові жайворонки рослинною їжею - насінням різних трав і злакових рослин. Зокрема, в їх раціон входить насіння споришу звичайного, жабрію та горобейнику. Особливо полюбляють ці птахи насіння чумизи та інших диких видів проса. Для того, щоб тверді зерна злакових краще перетравлювались в шлунку, жайворонки, разом з насінням, видзьобують невеликі камінчики. Прилітаючи ранньою весною, коли посіви тільки починають проростати, жайворонки користуються цим і споживають їх в їжу, поповнюючи запаси вітамінів. Тільки-но сходить сніг і починає пригрівати сонце, з'являються різні комахи, які поповнюють раціон польових жайворонків. Дрібні жучки, павуки, личинки різних комах, лялечки метеликів - ці комахи складають основну поживу жайворонків все літо. Полює цей птах завжди на землі. Часто можна побачити польового жайворонка, що купається в пилу або піску, ці птахи полюбляють такі місця і постійно до них повертаються, щоб очистити пір’я. У разі загрози жайворонок польовий нерухомо припадає до землі, покладаючись на своє камуфляжне оперення. Непоказне землисто-сіре забарвлення дає змогу птахові злитися з оточенням і стати малопомітним для хижаків. Помітивши небезпеку жайворонок здіймає тривогу гучним співом, змішаним з різкими вигуками. Жайворонки належать до перелітних птахів, але вони не летять далеко від місця гніздування і одними з перших повертаються назад. Масовий приліт починається ще тоді, коли не зійшов сніг, на початку березня. Першими прилітають самці, відіграючи роль розвідників, саме самці займають перші, прогріті сонцем, проталини, де збираються купками і гріються на сонці. Потім прилітають самки. Вони шукають найбільш зручне місце для гніздування, в той час, як самець зайнятий охороною і співом.

  1. Робота над віршем  «В небі жайворонки в’ються...».

— Вірш, який ми будемо сьогодні читати, Олександр Олесь присвятив цій дивовижній пташці.

  1. Виразне читання вірша вчителем (с. 60)

 — Яка пора року описується у вірші?

  1.  Словникова робота 1) Довідкове бюро. Мла — прозорі випари, рух яких ледве помітний у жаркий день; марево.
  2. Читання стовпчиків слів на одному диханні.

Грають дзвонять в’ються заливаються сміються щебечуть виглядають полохливо

— Назвіть слова з м’якими приголосними звуками. — Які букви позначають м’якість цих приголосних? Фізкультхвилинка

V. Узагальненнята ситематизація набутих знань.

1. Метод «Робота в парах”. Учні в парах читають одне одному вірш. — З якою інтонацією читається вірш? (Радісно, піднесено, із захопленням)

2.  Читання вірша учнями за строфами

3.. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання

— Прочитайте слова, якими поет описує спів жайворонка, передайте голосом захоплення.

 — З чим вітають жайворонки своїми піснями? — Які квіти полохливо виглядають із землі?

4.  Гра «Відшукай риму»

В’ються... (сміються); день... (пісень), співають... (вітають); впали... (сказали); у млі... (з землі); диво... (полохливо).

  1. Гра «Рибки». Самостійне мовчазне читання тексту Олеся Гончара

 — Яку особливість жайворонка описав Олесь Гончар? — Якими словами? — Виберіть з двох текстів про жайворонків слова за зразком: в’ються, заливаються, сміються... Запам’ятайте їх.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— З творчістю якого поета почали знайомитися на сьогоднішньому уроці? — Який твір поета читали? — Що нового дізналися на уроці?

VIІ. Виконання завдань в зошиті з друкованою основою під керівництвом вчителя.

VIIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти  розповідь на тему «Як співає жайворонок?».

 

docx
Додано
24 січня
Переглядів
230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку