Урок "Проблема метафоричного світобачення в оповіданні Ф.Кафки "Перевтілення". Символічність образного світу твору".

Про матеріал
Конспект уроку на тему "Проблема метафоричного світобачення в оповіданні Ф.Кафки "Перевтілення". Символічність образного світу твору", навчальна мета якого - проаналізувати ключові епізоди твору, дослідити особливості модерністського зображення трагедії особистості у долі Грегора Замзи; з'ясувати філософський підтекст, значення символів, актуальність проблематики.
Перегляд файлу

 

 

 

 

                Урок зарубіжної літератури

                               11 клас

 

 

 

Проблема метафоричного світобачення в оповіданні Ф.Кафки «Перевтілення». Символічність образного світу твору.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                        учителя зарубіжної літератури

                                                                        Чорноморського ліцею

                                                                        Чорноморської селищної ради

                                                                        Одеського району Одеської області

                                                                        Пармаклі Світлани Петрівни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          Проблема метафоричного світобачення в оповіданні Ф.Кафки «Перевтілення». Символічність образного світу твору.

 

 

Мета:

 - з’ясувати специфіку втілення проблеми метафоричного світобачення в новелі Ф.Кафки «Перевтілення»;

 - дослідити особливості модерністського зображення трагедії відчуження особистості у долі головного героя Грегора Замзи;

- з’ясувати філософський підтекст і значення назви твору, символів, актуальність проблематики;

-  розвивати навички аналізу тексту, вміння характеризувати героя, добирати цитатний матеріал;

 - сприяти вихованню найкращих моральних якостей.

 

Обладнання:

 - портрет письменника;

 - видання твору;

 - репродукція картини Е.Мунка «Крик»;

 - ілюстрації Х.Ернандеса до оповідання «Перевтілення»;

 - таблиця «Характеристика головного героя Грегора Замзи».

 

Тип уроку:   комбінований.

 

Епіграф:       Тільки проголошуючи людину найвищою цінністю, мені   

                здається, і можна привести світ до чемності, правди, сталості.

                                                                                   Ф.Кафка

 

                                    Зміст уроку

 

Ι.  Мотивація навчальної діяльності учнів.

    Оголошення теми та мети уроку.

 

1.  Слово вчителя.

 

           Відомий французький драматург ΧΧ ст.. Ежен Йонеско писав: « Я відкрив Кафку доволі пізно. Перше, що я прочитав ( це було     «Перевтілення» ), вразило мене… Я тільки відчував за всім цим щось жахливе, що може статися з кожним із нас, хоч це й представлено в цілком ірреальній формі… я зрозумів так, що кожен із нас може стати чудовиськом, що в кожному з нас причаїлася така можливість. Чудовисько здатне вилізти назовні у будь-який момент. І тоді з нами відбудеться перевтілення. Інакше кажучи, чудовисько, що притаїлося всередині нас, здатне перемогти. Адже людська юрба, цілі нації періодично втрачають людську подобу: війни, повстання, погроми, різанина, колективні злочини, диктатура, репресії. І це частина тих форм, у яких виявляється наша потворність…».

            Про ці проблеми ми й поговоримо на уроці.

2.  Бесіда з учнями.

 

 - Яке враження справила на вас новела «Перевтілення»?

 - Що було незрозумілим?

 - Коли Кафці було двадцять років, він написав: « Я думаю, нам слід читати тільки ті книжки, які ранять і терзають нас. Якщо книжка, яку ми читаємо, не б'є нас по голові, то навіщо її читати?»

Як ви гадаєте, твір Кафки належить до тих, що ранять душу?

 

ΙΙ.  Актуалізація пізнавальної діяльності.

 

1.  Перевірка домашнього завдання.

 

 - Розкажіть про кафкіанський  світ, життя, переконання і творчість письменника.

 - Поясніть зізнання Кафки: «… Я живу у своїй родині більш чужим, аніж найчужішим».

 

ΙΙΙ.  Формування вмінь та навичок.

 

1.  Евристична бесіда за змістом твору.

 

 - Грегор Замза – головний герой твору. Що з ним трапилося?

 - Що вражає в його перевтіленні?

 - Як ми дізнаємося про події у творі?

 - Ким був Грегор до перетворення?

 - Який це тип людини, на вашу думку?

 - Як ставився Грегор до своєї родини? Що він для неї робив?

 - А як поставилися до Грегора ті, хто був його сім'єю? Як змінювалися їхні стосунки з часом?

 - Що, на вашу думку, найстрашніше у творі?

 

2.  Спостереження над текстом твору.

 

1)  Бесіда.

 

 - Яка головна метафора твору?

 - Чому автор зберігає розміри людського тіла героя після перевтілення?

 - Які художні деталі використовуються у творі? Поясніть їх роль.

 

3.  Визначення ролі деталей в оповіданні.

     Робота в групах.

 

Завдання для першої групи.

           Дібрати цитати про інтер'єр, що оточує Грегора. Зробити висновки.

 

Завдання для другої групи.

           Визначити, які кольори зустрічаються в творі, які переважають. Пояснити їх символічне значення.

 

Завдання для третьої групи.

          Визначити роль музики в творі.

 

4.  Колективна характеристика головного героя Грегора Замзи за таблицею.

 

                  Події

Риси характеру

* Комівояжер Грегор Замза з невідомих причин перетворився на комаху. Він сприйняв своє перевтілення покірно, митлить і відчуває, як людина й прагне це довести родичам.

* Покірний Грегор-комаха збунтувався, коли з його кімнати почали виносити меблі. Він намагався захистити власне право на людське існування, але зазнав поразки.

* Почувши гру сестри на скрипці, Грегор покинув своє сховище, щоб показати, що він зберіг здатність відчувати музику, прекрасне. Але родина сприймає його дії вороже.

Працьовитий, сумлінний, відповідальний, турбується про родину, має гідність, покірний , чутливий до прекрасного.

 

Висновок.  Грегор Замза – «маленька людина», безсила перед жорстокістю світу і його абсурдністю, але до кінця зберігає шляхетність, гідність та інші найкращі людські якості.

 

5.  Презентація репродукції картини Е.Мунка «Крик» (1895)

 

The Scream.jpg

 

 - Які емоції викликає картина?

 - Чому вона має таку назву?

 - Що об'єднує картину Е.Мунка «Крик» та оповідання Ф.Кафки «Перевтілення»?

 

6.  Презентація та обговорення ілюстрацій Х.Ернандеса до оповідання «Перевтілення».

 

https://uahistory.co/pidruchniki/nikolenko-world-literature-11-class-2019-profile-level/nikolenko-world-literature-11-class-2019-profile-level.files/image045.jpg  https://uahistory.co/pidruchniki/nikolenko-world-literature-11-class-2019-profile-level/nikolenko-world-literature-11-class-2019-profile-level.files/image046.jpg  https://uahistory.co/pidruchniki/nikolenko-world-literature-11-class-2019-profile-level/nikolenko-world-literature-11-class-2019-profile-level.files/image047.jpg

 

https://uahistory.co/pidruchniki/nikolenko-world-literature-11-class-2019-standard-level/nikolenko-world-literature-11-class-2019-standard-level.files/image044.jpg  https://uahistory.co/pidruchniki/nikolenko-world-literature-11-class-2019-standard-level/nikolenko-world-literature-11-class-2019-standard-level.files/image039.jpg  https://uahistory.co/pidruchniki/nikolenko-world-literature-11-class-2019-profile-level/nikolenko-world-literature-11-class-2019-profile-level.files/image042.jpg

 

1) Бесіда.

 

 - Як ви гадаєте, чи вдалося художнику не лише проілюструвати оповідання, а й відтворити художній світ Кафки?

 - Чому помирає Грегор, адже він не був смертельно хворим?

Що це було – жертва заради близьких чи результат абсолютної ізоляції й спустошення, знеособлення особистості? Аргументуйте відповідь.

- Чи мав герой шанси на спасіння?

 

2)  Слово вчителя.

 

           Грегор Замза – безмежно самотня людина, яка протистоїть цілому світу і гине у цьому протистоянні.

           Світ для Грегора – це його родина. Жах самотності утворюється навколо Грегора Замзи. І як важливо, щоб знайшлися ті, які не залишаться байдужими до нього, від кого можна почути добре слово. Як ми всі потребуємо цього! На жаль, і в наш час залишається багато самотніх людей, які потребують уваги до себе. А за буденністю ми їх часто не помічаємо…

 

ΙV.  Закріплення знань, умінь та навичок.

 

1.  Моделювання ситуації.

      Робота в групах.

 

 - Створіть модель долі сучасної людини, яка опинилась у ситуації, що нагадує символічну картину перевтілення в новелі Ф.Кафки. ( Хворий на СНІД чи іншу невиліковну заразну хворобу; людина з алкогольною, наркотичною чи ігровою залежністю тощо )

 

2.  Робота з епіграфом.

 

 

V.  Підсумки уроку.

 

1.  Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Продовжте речення:

Найбільше мене вразило…

Я вважаю ситуацію з «перевтіленням»…

 

VΙ.  Домашнє завдання.

       Написати твір-мініатюру на тему «Прокинувшись, я побачила, що перетворилася на…»

 

docx
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
11 січня 2023
Переглядів
383
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку